Te grupe su mobilne, linijski organizovane, s tačno određenim ulogama članova u grupi (tipovanje, nabavka i izrada alata, krađa vozila, odvoženje vozila, iznajmljivanje garaža ili radionica, plasiranje ukradenih vozila, izrada falsifikovanih dokumenata, nabavka registarskih oznaka). Zbog mobilnosti i dobre povezanosti tih grupa, rasvetljavanje takvih krivičnih dela je otežano. Izvršioci se udaljavaju s lica mesta i odlaze na područje drugih gradova ili napuštaju teritoriju Srbije, često pre nego što oštećeni prijavi krađu vozila.
Zbog protoka vremena od trenutka izvršenja dela do pronalaska vozila, često se ne mogu otkriti tragovi podesni za identifikaciju izvršilaca. Nedostatak softverskih rešenja kod pojedinih aplikacija u smislu povezivanja s elektronskim čitačima registarskih oznaka je od značaja za otkrivanje i rasvetljavanje tih krivičnih dela.
U nedavno objavljenoj studiji MUP-a "Procena pretnji od teškog i organizovanog kriminala", ukazuje se na to da su u Srbiji na meti kradljivaca uglavnom vozila inostrane proizvodnje: folksvagen, mercedes, audi, opel, reno, be-em-ve, pežo i škoda.
U poslednjih nekoliko godina, zabeleženo je smanjenje broja kradenih vozila domaće proizvodnje. Vozila se kradu na različite načine, u zavisnosti od marke i tipa, starosti, ali i sistema zaštite na samom vozilu.
Za razliku od krađa vozila starijeg datuma proizvodnje, gde nisu zabeleženi novi načini izvršenja krivičnih dela, prilikom krađe vozila novije generacije koriste se specijalni uređaji uz pomoć kojih se dekodira putni računar i motor vozila startuje za samo nekoliko sekundi. Vozila se s lica mesta uglavnom odvoze alternativnim putevima, uz izbegavanje ulica koje su pokrivene sigurnosnim kamerama, auto-puteva i naplatnih rampi.
Ukoliko ne poseduju uređaje za otkrivanje i ometanje GPS uređaja, izvršioci uglavnom određeno vreme ostavljaju vozila na javnom mestu, nakon čega ih odvoze ka zemljama u okruženju i državama Jugoistočne Evrope.
Deo kradenih vozila i motocikala prodaje se u Srbiji, dok se vozila starije proizvodnje uglavnom rasklapaju i prodaju u delovima.
Lopovi vozila odvoze do radionice i garaže, gde ih rasturaju u delove ili im prekucavaju brojeve šasije i motora i prodaju pomoću unapred pripremljene falsifikovane dokumentacije.
U skladu s razvojem automobilske industrije i uvođenjem novih fizičkih i elektronskih sistema zaštite vozila, načini izvršenja, ali i sredstva koja izvršioci koriste prilikom krađe motornih vozila, sve su savremeniji. Policija upozorava na to da su se još pre dve godine u Srbiji pojavili izvršioci koji za krađu vozila novijeg datuma koriste specijalni uređaj koji omogućava identifikaciju, kloniranje, kopiranje, testiranje i programiranje transpondera, tj. očitavanje elektronskog koda, koji se nakon toga učitava u blanko ključ na licu mesta. Na vozilima koja ne koriste klasičan ključ, već "start–stop" dugme, čitav proces je još lakši jer se nakon očitavanja elektronskog koda vozilo startuje na samom uređaju.
Izvršioci biraju vozila koja nemaju ugrađene savremene sisteme zaštite od krađe i nalaze se na mestima pogodnim za izvršenje dela.
U studiji se upozorava na to da će Srbija i dalje biti tranzitna zemlja za vozila krijumčarena iz Zapadne Evrope, uglavnom ka zemljama u okruženju, ali i zemlja odredišta.
Autor: Dnevnik
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 3
srbin iz Srbije-Vojv
Pjero iz Pakoštana
PA NEMOJTE NJEMAČKO AUTO KRAST LJUDI ĐE ĆE VAM DUŠA
ana
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar