Kako je objavio "Danas", banke protivno zakonu od klijenata naplaćuju pojedine usluge, kao što su na primer naknada za puštanje kredita u tečaj, obrada kreditnog zahteva ili mesečna naknada za praćenje kredita. Ima i onih banaka koje navodno ne naplaćuju obradu kredita, ali zato naplaćuju mesečno održavanje. Ima banaka koje naplaćuju i jedno i drugo.
Udruženje za zaštitu korisnika finansijskih usluga "Efektiva" najavilo je da će pozvati klijente banaka da podnesu tužbe. Predsednik Efektive Dejan Gavrilović rekao je za
N1 da to udruženje govori godinama da su te naknade nezakonite i da banka, prema Zakonu o obligacionim odnosima, ne sme da naplaćuje ništa osim kamate, kao cenu koštanja kredita.
"U kamatnoj stopi banka treba da ukalkuliše sve troškove koje ima i kroz kamatnu stopu da naplati te troškove, kao i da zaradi, to nije sporno, ali banke rade to što rade. Uđete u banku, aplicirate za kredit, oni vam odobre i naplate proviziju, naplate proviziju za praćenje kredita, hoćete prevremeno da otplatite - oni vam naplate proviziju za to, hoćete reprogram, oni naplate i to...", rekao je Gavrilović i dodao da je to zbog toga što Narodna banka Srbije toleriše takvo ponašanje.
"Saglasno važećim propisima, svaka banka svoje poslovanje uređuje svojom poslovnom politikom, kojom utvrđuje način i uslove pod kojima pruža određene finansijske usluge pravnim i fizičkim licima. Odredbama Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga propisana je obaveza bankama da u predugovornoj fazi korisniku pruže informacije i odgovorajuća objašnjenja o uslovima pod kojima banke pružaju usluge", navela je NBS u pisanom odgovoru N1 televiziji.
"Ako NBS savetuje građanima da pažljivo čitaju ugovore i šta potpisuju, koji su neuka strana, a banka, kao stručna strana, nudi ugovor - dakle ona mora da vodi računa šta piše - NBS treba da kontroliše da li su ti ugovori po zakonu ili ne... Ako NBS kaže da ima ulogu supervizora, a ne radi je, postavlja se pitanje šta će nam NBS, ako svaki građanin mora da otvori četvoro očiju", rekao je Gavrilović.
Logično je da znate šta ste ugovorili, kaže, u smislu cene, iznosa i roka: "Nije svaki građanin Srbije niti bilo koje zemlje na planeti pravnik, pa da zna šta znače razna tumačenja i odredbe, upravo je to uloga NBS, kao supervizora, da kaže - ovo je po zakonu, ovo nije po zakonu".
Viši sud u Somboru u jednoj pravosnažnoj presudi naložio je banci da klijentu vrati novac naplaćen za proviziju, uvećan za zateznu kamatu. U NBS navode da nije njihova praksa da komentarišu odluke sudova, "posebno imajući u vidu da je odredbama Ustava proklamovano da je sudska vlast nezavisna, da su sudske odluke obavezne za sve i da ne mogu biti predmet vansudske kontrole".
"To je samo još jedan spin odgovor NBS koja ne želi da da odgovor na konkretno pitanje. To jeste i njihova nadležnost. NBS štiti poslovanje stranih banaka u Srbiji i to se pokazuje kroz odgovore koje dobijamo", kaže Dejan Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
Gospođa Inés mario j
Gospođa Inés mario jose
Dežela Srbela
Narabno, treba da dokažem šta se dogodilo pre 2 godine, jer su penziju odmah blokirali - a mene sprečili da imam ostavinsku raspravu u uvaženom sudstvu Srbije čitave 2 godine.
Ziceras
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar