Pitanje vraćanja novca u slučaju raskida ugovora ili nesporazuma između kupca i trgovca i dalje je najčešći problem sa kojim se potrošači suočavaju. Iako propisi precizno definišu situacije u kojima nema dileme da trgovac mora da vrati naplaćenu sumu, mnogi od njih i dalje se oglušuju, zbog čega se i broj žalbi koje stižu u organizacije za zaštitu potrošača stalno povećava. Tako je jednog građanina zanimalo da li je bio u pravu kada je od trgovca koji mu je prodao frižider koji nije odgovarajući, zatražio da mu vrati novac. Uložio je reklamaciju, ali ni deset dana kasnije trgovac nije želeo da mu vrati novac.
Ovo je samo jedan od primera, a sve je više situacija u kojima se trgovci na ovaj način oglušuju o propise i mogućnost vraćanja novca kupcima daju tek pošto oni pozovu inspekciju.
"Ovo pitanje je i dalje ključno u odnosu između trgovaca i potrošača. Štiteći svoje ekonomske interese, trgovci na sve načine izbegavaju svoje zakonske obaveze i kada je reč o vraćanju novca često tumače zakon na način koji njima odgovora. Imamo primer firme koja na reklamacionom listu predviđa 'povraćaj novca' tek u slučaju da opravka ili zamena nisu moguće, što nije u skladu sa zakonom i zbog čega će naša organizacija u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija uskoro pokrenuti inicijativu za zaštitu kolektivnog interesa potrošača", kaže Mladen Alfirović, pravni savetnik u Nacionalnom udruženju potrošača Srbije.
Po Zakonu o zaštiti potrošača, kupac ima pravo na povraćaj novca u nekoliko slučajeva. Najpre, u roku od 14 dana kada odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno van poslovnih prostorija (kupovina putem interneta), i to bez navođenja razloga i dodatnih troškova.
"Ukoliko izjavi da odustaje od ugovora, smatra se da on nije ni zaključen, te je trgovac u obavezi da bez odlaganja izvrši povraćaj novca, uključujući i troškove isporuke u roku od dve nedelje od dana kada je primio od potrošača zahtev za raskid ugovora. Trgovac može da odloži vraćanje novca dok ne dobije robu koja se vraća ili dokaz od potrošača da je robu poslao trgovcu. Važno je znati i to da je trgovac u obavezi da prilikom povraćaja novca koristi ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u transakciji", kažu u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.
Zakon propisuje jedno, a u praksi se dešava sasvim nešto drugo. Ipak, važno je da znaju da novac mogu da traže i u slučaju da prodavac ne isporuči robu u ugovorenom roku. To se odnosi na transakcije u kojima je kupac pre zaključenja ugovora obavestio prodavca da je isporuka na određeni dan za njega značajna. Ugovor se, u ovom slučaju, raskida po zakonu i sledi vraćanje novca u roku od tri dana.
Šire o ovoj temi čitajte na sajtu
Politike.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 11
@ Tja
Šta mislite kako se nsabdevaju ljudi kojima je autobuska karta skupa da bi otišli malo dalje u potragu za snabdevanjem? Nekom je 110 dinara topli obrok, da ne kažem da je i 55 nekom topli obrok.
Neko ima samo jednu platu ili penziju u kući. Nema auto. Sok, čokolada ili najjeftiniji keks mu je mislena imenica.
Morate shvatiti, da kao je neko prišao tastaturi, to ne znači automatski da je srednja klasa ili dovoljno bogat da ne štedi mama baš na svemu.
Šta mislite, na kakvo snabdevanje su ti ljudi prinuđeni?
Šta mislite, šta oni misle o ovoj marioneti u kojoj žive?
Kasirka
legend
Mislite o tome, koliko je vas dinar vredan.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar