Građani Srbije godišnje potroše pet dana čekajući na šalterima

Srbija bi razvojem e-servisa svakom građaninu koji sada gubi i više od 30 minuta za obavljanje jedne procedure na šalteru, mogla godišnje da uštedi pet radnih dana, troškove administracije smanji i do 75 odsto ili skrati proceduru osnivanja firme i prijave radnika na manje od jednog dana, pokazuje izveštaj međunarodnog tima stručnjaka o stanju i perspektivama razvoja e-uprave u Srbiji.

Kako se navodi u saopštenju NALED-a, Srbija zauzima tek 38. poziciju od 43 zemlje u Evropi na listi Ujedinjenih nacija po razvoju e-uprave. U regionu iza nas su jedino Bugarska, Albanija, Makedonija i BiH.

"Analize pokazuju da je razvoj e-usluga direktno proporcionalan konkurentnosti jedne zemlje i njenoj atraktivnosti za investitore te bi uvođenje elektronske uprave imalo pozitivan uticaj na plasman Srbije na Doing Business listi Svetske banke i listi Svetskog ekonomskog foruma", navode u NALED-u.

Kako dodaju, na centralnom portalu e-uprave Srbije trenutno je dostupno 635 elektronskih usluga koje su u gotovo 70 odsto slučajeva namenjene građanima, 28 odsto privredi (181) i nešto malo državnim institucijama.

"Disproporcija između e-servisa za građane i privredu ukazuje da država još uvek ne prepoznaje e-upravu kao način da unapredi poslovno okruženje i privuče nove investicije. U tom smislu, najdalje se odmaklo u razvoju elektronskih sistema za poreske prijave, izdavanje građevinskih dozvola, prijavu i odjavu radnika i predaju finansijskih izveštaja Agenciji za privredne registre", navode iz NALED-a.

Jedna od prepreka daljem razvoju e-uprave jeste nesinhronizovan rad državnih institucija na regulatornom okviru pa često imamo neusaglašene i neprimenljive propise. Ključna preporuka izveštaja jeste da Srbija formira centralno telo kojem će dodeliti autoritet i odgovornost da vodi i nadgleda razvoj e-uprave.

Prema ranijem istraživanju NALED-a i USAID-a, anketa u 260 preduzeća širom Srbije pokazala je da je apsolutni rekorder po čekanju u redu katastar gde se prosečno provede ceo sat. Na drugom mestu se našao Republički fond za zdravstveno osiguranje, na čijim se šalterima u proseku čeka 55 minuta, a slede PIO Fond i Poreska uprava, sa 39 odnosno 37 minuta čekanja.

Prema istoj anketi, red se u Nacionalnoj službi za zapošljavanje čeka prosečno 34 minuta, u Pošti 26, a u bankama 21 minut.

Dakle, na šalterima u Srbiji građani generalno u proseku provode 34,5 minuta, a kao glavne razloge za toliko čekanje privrednici pominju obimnu dokumentaciju i papirologiju koju treba priložiti.

Od srede pojedina uverenja nepotrebna

Od srede, 8. juna državna uprava neće smeti da prilikom izdavanja dokumenata od građana traži podatke koje već ima u službenim evidencijama. To znači da uprava ne sme da traži od građana informacije koje su sadržane u ličnoj karti, odnosno izvod iz knjige rođenih, državljanstvo i dokaz o prebivalištu.

S druge strane, i dalje će morati da se prilažu informacije o zaradi, zaposlenju, uverenja o zdravstvenom stanju i slična uverenja, jer ne stoje u službenoj evidenciji.

Na ovaj način građani bi trebalo da uštede novac i vreme. Tako će, na primer, troškovi promene ličnih dokumenata po promeni prezimena nakon venčanja umesto dosadašnjih 10.665 dinara posle primene zakona iznositi 7.170 dinara, troškovi ostvarivanja prava na upis deteta u predškolsku ustanovu umesto dosadašnjih 2.509 dinara 854 dinara, a troškovi prijave ličnog imena deteta zbog upisa u matičnu knjigu rođenih i prijavu prebivališta umesto 3.402 dinara 584 dinara.

Baze podataka nisu kompletirane pa je moguće da pojedini građani neće moći odmah da dobiju željeni dokument. Puna primena planirana je od jula iduće godine.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Diogen

    07.06.2016 20:52
    Manipulacija
    Neverovatno glupa i jeftina manipulacija! Misle li ljudi u ovoj zemlji svojom glavom ili glavama neznalica novinara i prevejanih političara. Šalterski radnici su krivi jer NARAVNO oni donose zakone i propise zbog kojih je nemoguće potrebnu radnju završiti za sekundu!!!?Oni su NESUMNJIVO krivi jer ne mogu istovremeno uslužiti stotine klijenata dok stotine njihovih kolega sa "vezama" svih vrsta bleji po kancelarijama igrajući kompjuterske igrice!!!?I nije problem što ljudi izgubiše godine života bez mogućnosti zaposlenja. Nije problem ni to što su primorani da rade po čitav dan za dvadesetak hiljada. Problem je nečija izmišljotina o pet dana godišnje na šalterima. Verovatno je uračunato i vreme sa šaltera kladionica, pekara, ćevabdžinica, trafika, lutrija, putničkih agencija, aerodroma, autobuskih i železničkih stanica, šaltera između vlastitih kuhinja i trpezarija itd. Ne treba mnogo pameti da se shvati da jedini način da svako završi posao na šalteru istog trenutka kada se pojavi jeste da svaki klijent ima svog šalterskog radnika. Kome to nije jasno nešto duboko fali njegovoj logici. Radujemo se otpuštanju šalterskih radnika a nezadovoljni smo što manji broj ljudi znači duže čekanje uprkos populističkoj mantri "manja a efikasnija administracija".
    Skretanje pažnje sa suštinskih problema na besmislice nije neobična pojava. Naprotiv!
    Baci se koska omraze na one koji su isfrustriranim građanima dostupni i tako se pravi vinovnici sakriju u debeli hlad neodgovornosti.
  • Prodavac magle

    07.06.2016 11:08
    A koliko BRUTO plaćamo šalterske radnike za toliki broj sati?
  • devet krugova pakla

    07.06.2016 10:41
    " ..neće moći odmah da dobiju željeni dokument. Puna primena planirana je od jula iduće godine. .."

    ...i tako svake sledece godine.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Odbijena tužba Kurira protiv KRIK-a

Privredni apelacioni sud potvrdio je prvostepenu odluku i odbio tužbu koju je izdavač Kurira podneo protiv KRIK-a optužujući ih da su nelojalna konkurencija i da urušavaju ugled tog tabloida.