Od 1. novembra obavezne zimske gume, kazne i do 20.000 dinara

Vozači u Srbiji od 1. novembra do 1. aprila moraju na svojim vozilima da imaju sve četiri zimske gume ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledica.

Agencija za bezbednost saobraćaja i Auto-moto savez Srbije pozvali su danas građane da ne koriste letnje pneumatike u tom periodu ako žele da budu bezbedni u saobraćaju.

Iako zimske gume nisu obavezne od 1. novembra do 1. aprila ako nema snega, leda ili poledice, stručnjaci upozoravaju da su performanse letnjih guma neogovarajuće po hladnom i vlažnom vremenu i da ih svakako treba zameniti.

Kazne za korišćenje letnjih umesto zimskih guma se kreću od 6.000 do 20.000 dinara, dok su za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara.

Nove zimske gume se mogu kupiti već po ceni od oko 4.000 dinara (R13), pa naviše.

Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja je rekao da je zakonom predviđeno da vozači koriste zimsku opremu u tom periodu, a Pravilnikom o tehničkim uslovima za motorna vozila precizirano kada mora da se koristi i šta se sve podrazumeva pod zimskom opremom.

"U periodu od 1. novembra do 1. aprila neophodno je koristiti zimsku opremu, a pod njom se podrazumeva za putnička i laka teretna vozila da na sva četiri točka moraju biti zimsku pneumatici sa mininalnom dubinom šare od četiri milimetra, kao i lanci za sneg, dok autobusi i teretna vozila moraju imati i lopatu", naveo je Ilić.

Kada nema snega i leda, zimska oprema nije obavezna, ali Agencija savetuje korišćenje zimskih guma pošto su mekše i bolje prijanjaju na podlogu, pa imaju mnogo kraći zaustavni put prilikom kočenja. Lanci moraju da se koriste u tom period na mestima gde je postavljen saobraćajni znak da su obavezni, ali se mogu koristiti i van tih mesta ako ima snega na kolovozu, naveo je Ilić.

Takođe, od 1. novembra do 1. aprila vozači kada su u gradu ne moraju da imaju u gepeku lance za sneg, dok van grada moraju.

On je kazao da se do 2016. zimska oprema nije evidentirala detaljno kao uzrok saobraćajnih nezgoda, osim u slučaju kada je glavni uzrok nastanka saobraćajne nezgode.

Od 2013. do 2015. evidentirane su dve saobraćajne nezgode sa poginulim licima, kao i 10 saobraćajnih nezgoda sa povređenima gde su penumatici bili neispravni.

“Od 2016. postoji novi protokol kako se evidentiraju saobaćajne nezgode zbog guma i njihove neispravnosti i evidentirane su dve nezgode sa poginulim i 22 sa povređenim”, dodao je Ilić.

Generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije Predrag Đurđev je takođe naglasio da bi vozači, pored zakonske obaveze, trebalo da zamene letnje gume i zbog svoje lične bezbednosti, ali i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju.

"“Apelujemo na sigurnost. Zimske gume su po smesi mnogo mekše od letnjih i s obzirom na atmosferske prilike i najave moraće da se koriste. Štiteći sebe i svoje putnike u vozilu štitite i druge učesnike u saobraćaju. Takođe, neophodna je dubina šare od najmanje četiri milimetra”", rekao je Đurđev Tanjugu. On je objasnio da i letnje gume mogu imati šaru dubine četiri milimetara, ali da one nemaju ista svojstva kao zimske gume, niti lamelice koje treba da prikupe što veću količinu snega, s obzirom da sneg najbolje prijanja uz sneg i tada je znatno kraći zasutavni put prilikom kočenja.

On podseća da član 113 Zakona o bezbednosti saobraćaja kaže da je potrebno izdvojiti do 20.000 dinara ukoliko se koriste letnje umesto zimskih guma, dok vozač izazove udes sa vozilom koje ima letnje gume može dobiti kaznu i do 45 dana zatvora. Kazna za lance za sneg je 3.000 dinara. Đurđev je naveo da se i gorivo može značajno uštedeti korišćenjem zimskih guma tokom zimskog perioda.

"Sve to ide u prilog bezbednijem saobraćaju, ali i kvalitetnijoj i udobnijoj vožnji”", istakao je Đurđev.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Vozac

    31.10.2016 00:09
    Nazalost, nema vise onih guma iz 70-tih i 80-tih koje su u sustni bile univerzalne. Zelja za profitom je dovela do razdvajanja guma na letnje i zimske. Zaista su danas letnje takve da nisu ni za k po snegu, namerno su tako napravljene. Pojavljuju se ponovo i "nove" univerzalne ali opet iz istog razloga - pohlepe za profitom jer nam ih marketing hipnotizeri predstavljaju kao nesto novo (iako smo to sve vec imali pre 40-50 godina). Racunaju na kratko pamcenje i konzumerizam novih generacija ispranih mozgova. Moj izbor ostaju 2+2 (univerzalne + sezonske).
  • Plavusa

    30.10.2016 18:18
    @Veciti Skeptik
    Ja se ne razumem toliko kao ti, jer, normalno, ja sam samo plavusa, a ti muskarcina. Ono sto znam je da kad je sneg bar 10 cm, ja sa mojim prefinjenim zenskim sportskim gumama ne mogu ni da isteram autic sa parkinga, toliko proklizava, za razliku od zimskih koje omogucavaju savrsenu pokretljivost, a posle kad izadjem sa tog mog parkinga, jedino sa tim zimskim imam pravolinijsku voznju i pravovremensko kocenje. Opet, mozda je do vestine, i tih tajni i posebnih urodjenih talenata nekih od vas posebnih muskaraca koje ce zauvek nama ostati skrivene.
  • G

    30.10.2016 16:36
    @Veciti Skeptik - kritikujemo vaše najobičnije lupetanje, eto "koji nam je". Ideja kazne je da prekinete da koristite neadekvatnu opremu u zimskim uslovima a pre nego što izazovete nesreću odnosno nekoga ubijete jer niste mogli da zakočite zbog loših pneumatika. Vožnja sa letnjim pneumaticima po snegu je isto što i neprilagođena vožnja.
    Iako postoji mogućnost da je ceo ostatak planete glup a vi jedini pametni, treba da ukažete na jednu državu na planeti Zemlji koja propisuje da je po snegu moguće voziti samo grtalicu ako već želite da koristite takav, izrazito glup, primer kao argument.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija