Kako operateri zarobe građane

Raskidanje ugovora sa kablovskim ili mobilnim operaterom često je predstavljeno kao nemoguća misija, iako je u osnovi reč o nepoznavanju svojih prava i načina na koji mogu da "otkače" operatere kada su nezadovoljni uslugom.
Kako pišu "Novosti", većinu koja je pokušala da prekine ugovorni odnos sa nekim od telekomunikacionih operatera od toga je odvratila prva rečenica koju izgovaraju davaoci usluga: "Ako sada raskinete ugovor, moraćete da platite sve naknade do kraja ugovorenog perioda". Međutim, pravni stručnjaci za ovu oblast tvrde da građani imaju daleko veća prava od onih koje im priznaju telekomunikacioni operateri.
 
Građani se često pitaju da li kablovski operater stvarno ima pravo da svaki čas iz određenih paketa ubacuje i izbacuje TV programe po svojoj volji. Žarko Ptiček, pravnik stručan za ovu oblast, objašnjava da korisnik ima pravo da raskine ugovor kada operater ne ispuni svoju obavezu, ali je zakonom propisano da se to ne može učiniti zbog neispunjenja "neznatnog dela obaveze", što se određuje od slučaja do slučaja. Tako za operatera ukidanje jednog TV kanala može biti "neznatna obaveza", ali korisniku bi mogla biti najvažnija u tom paketu, jer je možda za njega baš taj program bio presudan da se opredeli.
 
On napominje da je u svakom slučaju operater dužan da potrošača obavesti o nameri da jednostrano izmeni uslove ugovora, što se odnosi na jednu ili više usluga koje mu je prvobitno omogućavao. Obaveštenje mora biti poslato potrošaču najmanje mesec dana unapred.
 
"Primer bi bio da među operaterima jedan distribuira kanale na holandskom i da korisnik baš zbog toga izabere njega. Sa aspekta korisnika, postojanje holandskih kanala je bitan element ugovora. Ukoliko se desi da operater ukine holandske kanale, po opštim odredbama ugovornog prava korisnik bi imao mogućnost jednostranog raskida ugovora. Naravno, ostaje pitanje dokazivanja pobude korisnika za zaključenje ugovora. U konkretnom slučaju kablovski operater bi bio dužan da dokaže da je korisniku dostavio spisak kanala", objašnjava Ptiček.
 
Da su građani često nezadovoljni govori i podatak da je samo prošle godine RATEL-u upućen 1.073 prigovor na visinu računa i kvalitet pruženih usluga. 
 
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević, navodi da je u slučaju da u ugovoru potpisanom sa operaterom nisu precizno utvrđene usluge, između ostalog nije naveden tačan spisak TV kanala čije korišćenje je ugovoreno, korisniku otežano da bez štetnih posledica jednostrano raskine ugovor sa operaterom.
 
"Potrošač ne treba da potpisuje ugovor ukoliko nisu precizirani svi uslovi. Zbog toga često snose velike neopravdane troškove kada jednostrano raskinu ugovore. Pravilo je da su pružaoci usluga u ugovoru omogućili naplatu nepostojećih troškova", navodi Bogosavljević.
 
Mobilni i kablovski operateri imaju interes da sklapaju ugovore na što duži rok. Tako "vezuju" potrošače za kompaniju.
 
"Zbog toga definišu uslove kojim se potrošačima onemogućava ili bitno otežava izbor drugog pružaoca usluga. Dok se zakonom ne stvore uslovi za potpunije ostvarivanje prava potrošača na izbor, koje podrazumeva i odabir drugog, povoljnijeg davaoca usluga, i dok se ne usklade uslovi u tipskim ugovorima sa propisima o zaštiti potrošača, građani treba da se do detalja precizno informišu o obimu i kvalitetu ugovorenih usluga", dodaje Bogosavljević.
 
I Žarko Ptiček, iz više razloga, ne savetuje sklapanje ugovora sa mobilnim i kablovskim operaterima na duži rok.
 
"Osnovni razlog je što se nekakvom 'pogodnošću' kao što je otplata telefonskog aparata na rate, ili umanjenja pretplate i do 25 odsto, faktički odričemo svojih prava. Jednom domaćem operateru mobilne telefonije u ugovoru jasno stoji navedeno da se telefonski aparati daju u zakup, i da se nakon isteka ugovora plaća 'ugovorna kazna' za nevraćanje predmeta zakupa u iznosu od jedan dinar. Kako zakup, odnosno iznajmljivanje, nije pravni posao usmeren na prenos prava svojine, tako korisnici ovog operatera nikada ne stiču vlasništvo nad telefonom za koji misle da su ga otplatili. Suvišno je reći da operater samim tim nije dužan da dostavi bilo kakve kodove za 'otključavanje' aparata", zaključuje Ptiček.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Beli

    30.11.2016 16:24
    NEOBRAZOVANOST
    Ne znam odakle ljudima ideja da plate operaterima unapred ponuđene pakete programa u kojima se nalazi 90% kanala koji se uopšte ne gledaju?! Da li je to posledica neobrazovanosti klijenata da traže u paketima one programe koji one žele ili je ovaj narod definitivno zaostao?
  • Nezadovoljan

    28.11.2016 09:07
    Ima li neko da im stane na put
    ...i zastiti korinike. Kad smo uveli kablovsku, tada je to bio KDS koji je presao u SBB a niko nas nije o tome obavestio samo smo videli drugo zaglavlje na racunima, imali vise od 80 kanala. A sad nesto vise od 60. Kanale nam ukudaju ili premestaju a niko nas ne obavestava o tome. Po njima svako jutro bi morali da resetujemo kanale i ponovo ih instaliramo jer nisu na pozicijama gde su bili. Napr. ukinuli su SOS kanal a nekoliko meseci posle njegovog ukidanja su premestili na to mesto Visat Explorer. Nedavno su premestili NASU TV ... Nemate kome da se zalite da uslugu koju redovno placate ne dobijate uonom obliku u kom ste dogovorno potpisali ugovor. A i zaposleni su im nisu mnogo ljubazni. Ne mogu da menjam provajdera jer pojedincu ne mogu da uvedu kablovski kanal (tako tvrdi svaki provajder) vec samo ako se prijavi vise od 50% stanara. Neka smisle neki drugo nacin poslovanja a ne da nas smanjenjem kanala i prematenjem (o kome nas nikas ne obaveste) teraju da kupujemo skupe pakete.
  • Otkazao kablovsku

    28.11.2016 08:30
    Željko nema više...
    Povezao tv i internet. Malo kompliikovanije nego usluge operatera, ali sad mogu da gledam i CNN i Russia Todayi BBC i DW... Biram kanale po svom izboru, a ne po izboru operatera. I hvala dragom Bogu, što više ne plaćam preko računa za kablovsku gomilu pinkova. Daslušam one nebuloze u minut dva i još da plaćam. Ne gledam ni onaj besplatni pink.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija