Nezakonita praksa: Reklamacije i dalje samo uz JMBG

Pravo na reklamaciju potrošači i dalje mogu da ostvare isključivo ako se legitimišu u trgovini, što se sprovodi još samo u Srbiji.
Iako poverenik Rodoljub Šabić već godinama apeluje da se sa tim prekine, u Ministarstvu finansija i dalje razmatraju da li će ukinuti praksu koja otvara mogućnost masovne zloupotrebe ličnih podataka.
 
U Ministarstvu finansija kažu da su u toku izmene Zakona o fiskalnim kasama i da se razmišlja i o izmeni odredbe o načinu evidentiranja prometa robe koju kupac vraća ili reklamira, popunjavanjem takozvanog obrasca NI (nalog za ispravku). "Razmatramo da to uradimo na način da se prilikom reklamacije ne koristi JMBG kupca. Cilj je zaštita podataka o ličnosti. Očekujemo da će do kraja godine biti pripremljen tekst radne verzije nacrta zakona", kažu u Ministarstvu finansija za list Politika
 
Do ispunjenja ovog obećanja, koje se već dugo sluša, kupac koji vraća robu vredniju od 500 dinara obavezno upisuje ime i prezime, JMBG, a dužan je i da se potpiše. Poseban problem je to što su prodavci prinuđeni da na tome insistiraju jer ako to ne urade, rizikuju sankcije poreznika.
 
Da je krajnje vreme da Ministarstvo finansija prekine ovu nezakonitu praksu godinama insistira i poverenik Rodoljub Šabić. On je više puta inicirao izmenu propisa, ali Ministarstvo finansija, kako je isticao, godinama ništa nije preduzimalo da spreči nezakonitu obradu podataka o ličnosti koja se sprovodi u trgovinama.
 
Ustav Srbije jemči zaštitu podataka o ličnosti i ovu oblast uređuje zakonom, a nijednim propisom nije predviđena obaveza građana da prilikom vraćanja ranije kupljene robe prodavcima daju bilo kakve lične podatke, a pogotovo ne veoma kompleksan podatak kao što je JMBG. Kako je ranije Šabić rekao za ovaj list, takva "obaveza" nije predviđena čak ni Uredbom o uvođenju fiskalnih kasa.
 
"I da jeste, to ne bi bilo u skladu sa Ustavom i zakonom. Nametnuta je kupcima jednim najobičnijim obrascem koji nosi oznaku NI. Srozavanjem osnova za obradu podataka o ličnosti sa zakonskog nivoa na nivo obrasca omogućena je masovna, i sa stanovišta mogućih zloupotreba, vrlo rizična obrada podataka o ličnosti", rekao je Šabić.
 
U Kancelariji poverenika juče su poručili da pozdravljaju nameru ministarstva da ovo pitanje reši. Dodaju, "neka to urade što pre".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • JA SAM NEKOLIKO PUTA

    17.05.2017 23:13
    REKLAMIRALA POVRAT ROBE
    I svaki put odbila i nisam dala moj licni broj jer zakon mi pruza takvu mogucnost isvaki put uspela. Prosto morate znati svoja prava i neodustajati i svaki put se pozvala na gospodina SABICA, I ZAHVALJUJEM MU SE OD SRCA.
  • Tetovirani

    17.05.2017 14:53
    Tetovaža
    Ja sam istetovirao JMBG na čelo.

    Sad mi više niko ne traži JMBG.
  • Jole

    17.05.2017 13:07
    Trgovina
    Primetno je i da sve više internet oglasnika traži da unesete JMBG, pa i broj lične karte prilikom registracije i ostavljanja oglasa. Pri tome se tobože pozivaju na zakon, iako u zakonu to nigde nije navedeno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Odbijena tužba Kurira protiv KRIK-a

Privredni apelacioni sud potvrdio je prvostepenu odluku i odbio tužbu koju je izdavač Kurira podneo protiv KRIK-a optužujući ih da su nelojalna konkurencija i da urušavaju ugled tog tabloida.