Činjenica je, međutim, da od 2015. godine kada je doneta Uredba o upotrebi pepela u građevinarstvu, ovaj materijal nije nikada upotrebljen za te svrhe, pišu "Novosti".
Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak za
"Novosti" kaže da će prva probna deonica na kojoj će se pepeo koristiti biti petlja u Obrenovcu, sa koje će se vozači uključivati na novu trasu Koridora 11.
"To je oko 200 do 300 metara puta koji ćemo napraviti da bismo mogli da pratimo ponašanje pepela", objašnjava Drobnjak. "Ako se ta tehnologija dobro pokaže i kada u nju budemo sigurni, koristićemo je i za auto-puteve i za magistralne puteve gde su veliki nasipi", dodaje on.
Stručnjake ne iznenađuje što u našim drumovima još nema pepela. Jedan od razloga je, kako nam objašnjava profesor Građevinskog fakulteta Aleksandar Cvetanović, potreba da se korišćenje ove sirovine predvidi. I "ugradi" u projekte.
"Kod nas još nijedan projekat nije uzeo u obzir korišćenje pepela", kaže profesor Cvetanović. "Drugi razlog je što u Srbiji imamo i drugih materijala dovoljno - i šljunka, i kamena i peska. Postojao je i problem transporta pepela, ali je sada to rešeno. Nikoga ne možete da naterate da koristi pepeo ako su mu druge opcije jeftinije. To pitanje nije sistemski rešeno, a trebalo bi predvideti određene subvencije", ističe on.
U Vladi Srbije je nedavno potpisan i prvi ugovor za 3.630 tona pepela koje će se koristiti na izgradnji auto-puta između Beograda i Čačka na Koridoru 11, što je donacija "Elektroprivrede Srbije". Ta količina predstavlja nešto više od polovine godišnje proizvodnje pepela u našim termoelektranama. Procenjuje se da na deponijama u Srbiji ima oko 200 miliona tona pepela.
"Potrudićemo se da svi novi ugovori koje budemo radili predvide određeni procenat pepela, koliko stručnjaci kažu da može", rekla je nedavno ministarka Zorana Mihajlović. "Dogovorili smo se sa EPS da se pepeo ne naplaćuje za ono što se finansira iz budžeta Srbije i kredita za strateške projekte. Tako će se manje koristiti pesak, šljunak i drugi materijali, koje koristimo iz naših prirodnih bogatstava. U nekim zemljama čak 90 odsto pepela se iskoristi kao osnovna sirovina za izgradnju puteva", objašnjava ona.
"Putevi Srbije" uradili su još 2007. godine istraživanje u kome je dokazano da se pepeo nesmetano može koristiti u izgradnji puteva. Ugrađivao bi se u trup puta i to u segmentima izolovanim od uticaja površinskih i podzemnih voda, jer se time, u uslovima eksploatacije puta, sprečava ispiranje hemijski štetnih sastojaka iz pepela i šljake i njihovo unošenje u vodonosne sredine.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
NS_BOB
Ovo nije nova ideja, ali ovakve gluposti u SFRJ nisu prolazile. Ali nema veze, bitno je da su ovi našli svoju šemu a to što će na dugi rok zatrovati tlo i podzemne vode u okolini takvih puteva - to im ne predstavlja problem, to je ionako daleko od kruga dvojke.
S jedne strane lože narod sa pričama o osiromašenom uranijumu od bombardovanja, a sa druge strane se spremaju da razvuku bukvalno milione tona ovoga po Srbiji.
gospodja
Мунгос
Такође, могли бисмо да понудимо Европској Унији комплетан пепео као донацију, и тако јој се одужимо за све добро што нам је учинила.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar