UPSS je ovakav dopis uputio na dvadesetak domaćih i međunarodnih adresa - među kojima su i predsednik Srbije, Delegacija EU u Beogradu i evropska Energetska zajednica.
U odgovoru Ministarstva trgovine dostavljenom ovih dana UPSS-u potvrđuju se navodi ovog udruženja da Zakon o zaštiti potrošača "zabranjuje" trgovcima koji pružaju usluge od opšteg ekonomskog interesa, u koje spada i EPS Distribucija, da ponovno uključenje struje potrošačima koji su po bilo kom osnovu isključeni "uslovljava plaćanjem zastarelih dugovanja".
Ministarstvo potvrđuje i navode UPSS-a da ovaj zakon zabranjuje da EPS Distribucija obustavi uslugu snabdevanja električnom energijom "ako u domaćinstvu živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti". Ono dodaje da je tim zakonom predviđena i obaveza EPS Distribucije da osnuje savetodavno telo u kojem će se nalaziti predstavnici udruženja za zaštitu potrošača, a koje će pre donošenja svih odluka davati svoje mišljenje, što do sada, inače, nije urađeno.
List
"Danas" je nedavno pisao da je u Nišu i nekoliko okolnih opština od kraja 2015. godine do danas najmanje 2.500 porodica ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, a da je neke od njih nemaju po tri i više godina. EPS Distribucija je ostavila bez struje po ovom osnovu i domaćinstva sa bebama, starima i bolesnima, koje Zakon o zaštiti potrošača ubraja u "ugrožene potrošače", te stoga zabranjuje isključenje.
Prema oceni Centra za zaštitu potrošača Forum, sa sedištem u Nišu, najveća zloupotreba EPS Distribucije je, ipak, "ucenjivanje" potrošača koji su isključeni po osnovu navodne neovlašćene potrošnje, a koji su pri tom pristali da izmire celokupan iznos "neovlašćene potrošnje" koju im je obračunala EPS Distribucija, da će im struja biti uključena tek kada budu izmirili zastarela dugovanja za struju, koja su stara i po desetak godina i dostigla su milionske iznose. Do 60 odsto tih zastarelih dugovanja čini kamata obračunata po komfornoj metodi koju je Ustavni sud Srbije 2012. godine proglasio protivustavnom. Zakon o obligacionim odnosima, inače, propisuje da svaki komunalni dug zastareva nakon godinu dana, što praktično znači da ga EPS Distribucija ne može naplatiti u sudskom postupku.
Podjednako teška zloupotreba je, ocenjuju u Forumu, i što se uključenje struje potrošačima uslovljava kupovinom novog brojila i plaćanjem njegovog smeštanja na novo merno mesto, što košta do 150.000 dinara, i obaveza je EPS-a a ne potrošača.
"U Srbiji postoji 3,8 miliona brojila, od kojih je čak od 80 do 90 odsto metrološki neispravno, tako da se očitavanje, obračun i naplata struje zapravo obavlja na neispravnim brojilima, što Zakon o energetici ne dozvoljava. Po zakonu, metrološki je neispravno svako brojilo koje EPS nije baždario najmanje jednom u 12 godina, i ono bi moralo da bude zamenjeno, a to je obaveza ovog javnog preduzeća. Umesto toga, ono "izmišlja" navodnu neovlašćenu potrošnju od strane građana, i teret zamene nezakonito prebacuje na njih", rekao je nedavno za "Danas" Profir Živković, pravni savetnik u Centru za zaštitu potrošača Forum.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 4
Loznicanin
Ppp
svi mi znamo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar