Ilić: Ljudi prošli kroz Monblan, a ovi hoće da sklanjaju brdo

Najnovija ideja predsednika Srbije Aleksandra Vučića da se problem klizišta i obrušavanja potpornog zida iznad Koridora 10 u Grdeličkoj klisuri reši uklanjanjem brda, iznenađujuća je kako za pojedine inženjere, tako i za bivše ministre.
Inženjer Danijel Dašić smatra da je jedina nelogičnija ideja od sklanjanja brda, gađanje brda topovima.
 
"Mislim da niko nije uzeo kalkulator u ruke i bar konsultovao Gugl mape da vidi dimenzije brda. Ja sam to uradio i površnom računicom došao do toga da treba ukloniti 25 miliona kubnih metara rastresite zemlje. To je ogroman posao. Da mogu da rade 24 sata na tome i da imaju na raspolaganju neograničenu mehanizaciju, to ne bi moglo da se uradi za manje od godinu dana. Da ne pričamo o tome gde svu tu zemlju odložiti. Samo uklanjanje brda bi koštalo desetine miliona evra i samo po sebi zahtevalo veliki projekat. Ostaje nejasno da li se radi u stvari o šišanju vrha, što ne bi rešilo problem, jer celo brdo kliza. Ipak glavno pitanje je ko je dao tu ideju predsedniku", kaže Dašić ukazujući da se do sada vrednost projekta udvostručila, a rokovi produženi tri puta.
 
"To je deonica od 26 kilometara. Ako ne znaju, mogli su da odu do Makedonije na granici sa Grčkom da vide kako je za dve godine urađena slična i još teža deonica auto-puta", ističe Dašić dodajući da je još 2013. godine potpisan ugovor po kome je trebalo već 2015. godine da bude gotov auto-put i da za to treba pitati Ministarstvo građevine i direktore, bivšeg, srednjeg i sadašnjeg, Koridora Srbije.
 
Za upućene sporno je pre svega to što je projekat ove deonice koji je radio Institut CIP čak 11 puta menjan i to bez saglasnosti CIP-a, piše Danas. Prema rečima Dašića, to je u građevinarstvu zabranjeno. 
 
Drugi "greh" je to što je po svemu sudeći, novi projekat radio izvođač radova, španski "Azvi", što se takođe ne radi u ovakvom poslu.
 
"Treba utvrditi ko je to overavao i naručivao. Inženjere ne treba kriviti jer oni rade ono što im se traži. Kada bi se tražilo ko je dao naloge, odgovornost bi se mogla suziti na Ministarstvo i Koridore", smatra Dašić.
 
Inženjerskih rešenja ima, kao na primer smanjivanje ugla, čime bi se smanjilo klizanje, zatim podizanje masivnih potpornih zidova koji bi sprečavali klizanje "kao što je pravljeno u vreme Tita".
 
Bivši ministar građevine Velimir Ilić ističe i da je jedno od jeftinijih i bržih rešenja ono koje je primenjeno na Koridoru 11 na brdu Veliki Kik.
 
"Tamo je bilo velikih problema sa klizištem i vodama i to je rešeno izgradnjom tunela. To isto može da se uradi i u Grdelici i bilo bi mnogo jeftinije, brže i bezbednije. Ovo sa rušenjem celog brda je nezamislivo u 21. veku sa svim tehničkim rešenjima i mehanizacijom. Ljudi su prošli kroz Monblan, a ovi hoće da sklanjaju brdo", čudi se Ilić.
 
On smatra da mi imamo dobre inženjere koji se nalaze u institutima, CIP-u i Institutu za puteve, ali da je problem što poslove dobijaju "neke privatne, a u poslednje vreme i stranačke firme sa dva-tri inženjera, dok su naše velike projektantske kuće devalvirali".
 
Ilić dodaje da ne može ekonomista da vodi inženjersko ministarstvo kao što je Ministarstvo građevine.
 
"Neki ljudi koji su vodili Koridore su imali diplome nepostojećih fakulteta. Smešno je da predsednik države donosi projekat koji će rešiti problem. Odakle mu taj projekat posle dva-tri dana i da li u njemu piše da treba ukloniti brdo", pita se Ilić.
 
Da će ideja o rušenju brda zbog rušenja potpornog zida uspeti nije uveren ni bivši ministar Milutin Mrkonjić
 
"Može da se ruši deset puta, problem je da se reši. I sada ne znamo da li će ove metode koje će se primeniti dati rezultate", kaže Mrkonjić za N1
 
Sagovornici N1 uključeni u izgradnju rekli su da mašine ispod aktivnog klizišta ne bi smele da budu. A kažu da ne bi smele da budu ni iznad.  
 
"Najgora stvar je raditi sa mašinama koje proizvode vibracije na obezbeđenoj kosini. Svi smo videli da još nije stabilna. Nadam se da ova sanacija koja je još nestručnija od izvođenja radova neće dovesti do ljudskih žrtava", kaže Dašić. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • NS

    08.09.2018 00:00
    Azvi?
    Zar nije to isti konzorcijum koji se "pokazao" na izgradnji ovog jadnog mosta što pokušava da imitira Žeželjev a koji je rđao godinama.
  • Pošteni pronanalazač

    05.09.2018 20:45
    Ideja je OK
    Iako ne volim AV, ideja je i meni pala na pamet. A zašto? Pa zato što se ta zemlja može staviti tamo gde treba npr. može preneti do Save i napraviti gomila kilometara nasipa za zaštitu od budućih poplava. Jeste megalomanski projekat, ali bi vredeo. Bolje to nego MIGovi i vojska...
  • student

    05.09.2018 20:16
    @Brdo
    "I nemojte uvek sve da vezujete sa tručnu, naučnu ili tehnološku logiku."

    a to su inace sve sami strucnjaci i nadvoznjak se tri puta rusio zbog toga sto su to vrhunski strucnjaci koji to namerno lose odradjuju jer eto muvaju sa materijalom .

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Portparolka EU: Ne stojimo iza protesta u Srbiji

Evropska unija ne stoji iza protesta u Srbiji koji bi mogli da budu tema predstojeće radne večere predsednika Aleksandra Vučića i najviših zvaničnika Unije, izjavila je portparolka EK Paula Pinjo.