Apatin: Brodogradilište spremno da gradi ledolomce, ako Srbija to želi
Piše: Aleksandar Dukić
Ledolomac "Greben" je izgrađen u Apatinu 1966. godine. Apatinsko brodogradilište i danas ima opremu i infrastrukturu (poput sinhrolifta za spuštanje i podizanje prekookeanskih brodova) za izgradnju ledolomaca koje je država najavila - tvrdi Mladen Manojlović, inženjer i direktor brodogradilišta, koje je sada na tenderu za prodaju.
Nedostaje jedino stručna radna snaga poput montera, bravara, cevara, varioca, inženjera. - Za dolazak radne snage, pre svega majstora zanatlija, trebalo bi obezbediti plate od oko 500 evra, jer su oni u razvijenim zemljama dobro plaćeni - kaže Manojlović, dodajući da bi izgradnja ledolomaca u zemlji manje koštala nego narudžbom u inostranstvu, pre svega zbog radne snage, gde se brodograditelji plaćaju iznad proseka.
Priča o ledolomcima već je utihnula, ali ljudi iz brodograditeljske branše sećaju se da se 2012. godine, kada je zima bila jaka kao ova, a led okovao reke, naveliko planiralo kao najjeftinija varijanta da se poprave dva preostala srpska ledolomca "Čakor" i "Vučevo". Kako su oni u privatnom vlasništvu dobrano ruinirani izgradnja novih multifunkcionalnih plovila možda bi bila za državu jeftinija varijanta.
Danas bi, smatraju poznavaoci tržišta brodogradnje, za 6,5 do 7 miliona evra, u Srbiji mogao da se izgradi novi multifunkcionalni brod specijalnih namena što je daleko manje novca nego da se to radi u inostranstvu.
- Za izgradnju ledolomaca bilo koja cena u zemljama EU bila bi veća od srpske. Gradnja bi se isplatila jer sada Srbija i Hrvatska plaćaju održavanje mađarskih ledolomaca po 25 odsto, dok samo drugu polovinu pokriva Mađarska - navodi Manojlović. Apatinci još podsećaju da je, ne tako davno, u reprezentativni vojni objekat, brod "Kozaru", država uložila 5 miliona evra, a ovo plovilo, reparirano u apatinskom brodogradilištu, se danas ističe kao najreprezentativnije u zemlji.
U sadašnjem apatinskom brodgradilištu danas se uglavnom rade remonti u zakup pod registracijom stranih firmi. Banka iz Bugarske na koju je Brodgradilište prepisala Vojvođanska banka (obe banke su u grčkom vlasništvu), raspisala je tender za brodaju brodogradilišta "Apatin". Tender je otvoren do 16. marta.
Apatin je bio poznat brodograditeljski grad još pre Drugog svetskog rata. Tradicija se nastavila i kasnije kada su se u Mašinsko-tehničkoj školi uz rad obrazovali šegrti koji su brzo postojali majstori.
U vreme izgradnje "Grebena" tu je radilo oko 600 stotina ljudi, a plate su bile najviše u gradu, čak veće od pivarskih, kaže jedan od majstora koji još kao šegrt pamti ta vremena.
Komentari 6
Dejan
Apatinac
jednostavno
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar