Tito bio razočaran "Yugom"

Na današnji dan, 2. oktobra 1978. godine, dakle pre tačno 38 godina prvi "Yugo" je nakon dugo najava zvanično prikazan javnosti.

Kako priliči, taj prototip prvo je prikazan a onda i poklonjen drugu Titu.

Međutim, kako svedoče ljudi iz bliskog okruženja Maršala, Tito je bio apsolutno razočaran ovim modelom. Naime, zbog spora sa Amerikom oko prodaje jugoslovenskog vasionskog programa krajem pedesetih godina Yugo je prema planu druga Tita trebalo da bude njegov adut.

Isporukom ovog automobila bi se "peglao" sporni dug od 2,5 milijardi dolara za koliko je Tito prevario Amere prodavši im nepostojeći vasionski program.

Svedoci tvrde da kada je video Yugo, Tito je pitao "šta je ovo" predavši ključeve prototipa svom ađutantu uz reči "ovo nije auto za mene niti sam to očekivao".

Amerika i Tito su očekivali luksuzni automobil koji je predsednik obećao. Osim toga Tito je više voleo Pulmana pa se u halama Crvene Zastave nije zadržao ni desetak minuta.

Kako bilo, Yugo se rodio. Milioni radnika i seljaka zavoleli su ga itekako. Zapravo, Yugo je sinonim odrastanja i automobilističkog sazrevanja generacija rođenih 60-tih i 70-tih godina.
Naravno, od prototipa do serijske proizvodnje, proteklo je više od dve godine. Kako kažu fabrički podaci, početak serijske proizvodnje se poklopio sa Danom Republike, taman toliko ranije da stigne u praznično izdanje Politike.

Tog 28. novembra 1980. godine kompletiran je prvi serijski automobil u procesu gotovo ručne proizvodnje koja je trajala više od dve sedmice. Zvanično je predstavljen narodu SFRJ na sajmu automobila u Beogradu, kada je proglašen automobilom godine.

Do okončanja proizvodnje 2008. godine proizvedeno je ukupno 794.428 Yuga uz neverovatne statističke rekorde koji i danas predstavljaju izazov za mnoge robotizovane i kompijuterizovane fabrike automobila.

Rekordna proizvodnja je zabeležena 1989. godine sa 118.237 proizvedenih komada Yuga. Približno rezultatu koji je u 2014. godini FCA zabeležila na proizvodnoj traci Fiata 500L u Kragujevcu. Te godine je zabeležen i mesečni rekord proizvodnje od 12.631 jedinica. Još nedostignuto u Kragujevcu.

Iako je imao Američku ambiciju, najveći deo ovih vozila je progutalo tržište Jugoslavije, jer se tražio Jugić više. Voleli smo ga, kudili smo ga, smejali smo mu se, ali nas nikada nije izneverio.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Zdravko

    03.10.2016 22:21
    Svi
    Činjenica je da svi ljudi koje poznajem (a imaju više od 25 godina) su nekada provozali Yugo, ili su se barem u njemu vozili...a auto škole su nekada bile nezamislive bez Yuga.
    Bio i ostao krš, ali i fenomen.

    Najupotrebljiviji je bio kao terensko vozilo, za one stvari gde ne bi da njakaš neki dobar auto, za njivu, planinu, vinograd, da bude prljav....za to da ga ne paziš, pa ako nešto otkineš u šumi, ili ga prevrneš...bio je savršen!

    I da...mnogi će se setiti ovog saveta iz auto škole: "Ako neće da ubaci u prvu, ubaciš u drugu pa cimneš napred, ulazi garant"
  • Steva-NS

    03.10.2016 15:24
    Od uvek je bilo,za i protiv!Lično meni je žao što ga nema,i ne mogu da ga kupim na kredu,po nekadašnjim uslovima!Taj auto su 3-4 komšije,počev subotom od ujutro,izgeneralisali dok još rade radnje autodelova.Nema kompjutera,programa za tip i marku .... ,uvce,promeni deo,sedi i vozi do sledećeg problema.Sa ostatkom para,žena sa cegerom,pa na pijacu.Sada sa zapadnjacima,isluzenim ragama ....., ne znam ..... !
  • /

    03.10.2016 07:57
    /
    na sta se zalite?
    mj ima 18g i jos uvek ide.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Zabava - Zanimljivosti

Pingvin srušio helikopter

Za rušenje helikoptera u južnoafričkoj provinciji Istočni Kejp 19. januara kriv je jedan pingvin, koji je slučajno pomerio kontrole letelice, saopštile su vlasti Južnoafričke Republike.