Gradska odluka povlastila investitore, a ućutkala arhitekte
Odbornici Skupštine Grada su na sednici održanoj 25. septembra usvojili izmene i dopune Odluke o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta. Izmenama je predviđeno da su obaveze plaćanja 200.000 dinara doprinosa za svako neobezbeđeno parking mesto po stambenom objektu oslobođeni pojedini investitori, i to oni koji grade tako da objekat zauzima čitavu građevinsku parcelu, tj. da planska dokumentacija ne predviđa parkiranje ili garažu na građevinskoj parceli.
Plaćanja ovog doprinosa već su bili oslobođeni investitori koji su gradili porodične stambene objekte, ali zakonski i veliki ulagači koji bi gradili, na primer, proizvodne hale od nekoliko hiljada kvadrata.
Čelnici grada smatraju da je odluka logična i podsticajna za izgradnju parking mesta, a naročito za izgradnju većeg broja podzemnih garaža, što za 021 objašnjava načelnik Gradske uprave za urbanizam Miloš Egić. Kako kaže, Novi Sad je vidno urbanistički devastiran i potrebno je urediti neke njegove delove, a dopune pomenute gradske odluke su način da se investitori nateraju da grade u skladu sa planskom dokumentacijom.
U oko 10-15 odsto površine grada je postalo nemoguće, zbog prirode placa, uskih ulica ili visokih zgrada, obezbediti po parking mesto za svaki stan, te se smatra da će spratne i podzemne garaže rešiti višedecenijski problem građana.
"Zakon, bez obzira na planski dokument, dozvoljava i predviđa zauzeće parcele od 100 odsto pod zemljom. To znači da mi ne možemo da naplatimo parking mesto koje investitor fizički ne može da obezbedi, jer planskom dokumentacijom to mesto na parceli nije predviđeno. Ono može biti predviđeno na zajedničkoj blokovskoj površini uz objekat, ali investitor nije dužan da plaća ono na čemu ne gradi, jer je ta površina u vlasništvu Grada", kaže Egić.
On objašnjava da će investitori biti motivisani da grade garažna i parking mesta u suterenskim prostorijama. "Pored toga, svi suterenski i podrumski prostori su oslobođeni plaćanja doprinosa, praktično plaćaju za komunalije, nula. Otkako smo usvojili olakšice za suteren ovog leta, već smo imali mnogo pozitivnih primera i svi objekti koje smo imali su zadovoljili planski dokument. Naravno, oni koji su gradili, a na predviđenom mestu nisu izgradili planirano parking mesto, platili su i plaćaće i dalje 200.000 dinara u budžet Grada. Taj novac se dalje ulaže u nova parking mesta", kaže on za naš portal.
Novi Sad je, inače, ovim izmenama i dopunama preuzeo primere Subotice, Niša i Užica, u kojima važe ista pravila.
Neki investitori vidno povlašćeni
Ove najave pokreću logična pitanja: da li će ove izmene doprineti favorizovanju pojedinih investitora? Da li će budžet Grada biti manji, jer će manje investitora biti lišeno plaćanja doprinosa?
Na ova pitanja smo odgovor tražili od više od 10 gradskih i vangradskih arhitekata i urbanista. Dok je veći deo njih uplašeno odustao od komentarisanja na ovu temu, nekoliko njih je priznalo bojazan da su izmene štetne i da se pretežno donose u korist jedne firme. Oni, međutim, nisu hteli da iznesu svoje mišljenje.
Inženjer i direktor projektantske kompanije "Orbis" Darko Veselinović kaže za 021 da postoji nekoliko dobrih i loših strana ovih izmena. Kako kaže, u Novom Sadu zaista postoje površine na kojima nije moguće striktno obezbediti parking mesto po svakom stanu, te je odlazak u suteren ili gradnja spratne garaže logičan potez.
"U poslednjih nekoliko godina se prilikom izgradnje novih objekata urbanističko-tehničkim uslovima zahteva da se obezbedi dovoljan broj parking mesta na parceli – najčešće po jedno za svaki stan. U stvarnosti to je zaista bilo teško ostvarivo, pravile su se nespretne podzemne garaže, ili se obaveza izvrdavala na razne načine, a parking mesta ipak nikad nije bilo dovoljno. Ideja da se napusti ta obaveza i da se umesto krutog zahteva za izgradnjom određenog broja parking ili garažnih mesta, sada dopusti da bude manje parking mesta uz odgovarajuću novčanu nadoknadu je, po mom mišljenju, opravdana. Investitori i dalje plaćaju svu obaveznu naknadu za izgrađenu površinu, ali ne bi platili samo taj dodatak koji se odnosi na neobezbeđena parking mesta", kaže Veselinović.
On dodaje da izmena omogućava izgradnju na lokacijama na kojima je gradnja bila zakočena zbog neispunjivog zahteva za izgradnjom parking mesta, ali tu dolazimo do mana.
"Odluka da se od te obaveze oslobode oni investitori koji grade na parceli koja će biti potpuno zauzeta je, po mom mišljenju, i štetna. Izgradnjom takvih objekata će biti povećan pritisak na parking površine grada, pa i na eventualno izgrađene višespratne javne garaže", kaže naš sagovornik.
To nije sve - kako dodaje, nove garaže će, u principu, biti izgrađene od novca koji je uplaćen na bazi nadoknade od 200.000 dinara koju su platili investitori koji nisu obezbedili dovoljno parkinga.
"Lako vidimo očiglednu nepravdu: oni koji su izgradili i prodali najviše novih stanova, jer imaju pravo na stoprocentnu izgrađenost parcele, tom finansiranju neće doprineti ništa, nego će spratne garaže biti izgrađene od novca onih investitora koji su imali pravo na manju izgrađenost parcele. To će investitore dovesti u neravnopravan položaj i oni prvi će moći da svoje stanove prodaju jeftinije, a njihovi kupci će zauzeti garažna mesta izgrađena od novca manje privilegovanih investitora", objašnjava direktor Orbisa.
Treba očekivati, kaže on, još jedan nuzefekat: povećaće se broj parcela koje će biti stoprocentno zauzete i izgrađene, kako bi se izbegla obaveza plaćanja te nadoknade, a parkinga će, u stvari, biti sve manje i manje.
Budžet Grada biće manji?
"Sigurno će Grad, zbog viška sredstava koje ćemo imati za objekte koji će plaćati doprinos, predvideti izgradnju parking mesta. Ne znam na osnovu čega ste zaključili da će Grad imati manje sredstava od ove odluke, kad može da ima samo više", začuđen je načelnik Gradske uprave za urbanizam na naše pitanje da li će budžet Grada biti manji.
S druge strane, direktor Orbisa Darko Veselinović objašnjava za 021 da će budžet, zbog navale investitora, naglo i kratkoročno biti veći, ali taj efekat neće trajati.
"Mogao bih da prihvatim mišljenje da se kratkoročno gradski budžet povećava. Naime, vrlo je verovatno da neki investitori koji imaju lokacije gde je predviđena potpuna izgrađenost oklevaju sa izgradnjom. Oslobađanjem od ove obaveze, oni će ući u izgradnju i napuniti gradski budžet novcem za naknadu po osnovu novoizgrađenog prostora. Posledice su dugoročno loše, jer se povećava broj stanovnika i broj automobila u toj zoni bez obezbeđenih parking mesta i bez obezbeđenog novca za izgradnju javnih spratnih garaža", kaže Veselinović i dodaje da se očekuje da neki budući investitori plate, kroz svoju naknadu, ta parking mesta i privilegovanima, koji sada grade bez te naknade.
"To bi moglo da zakoči ili uspori gradnju u nekom budućem periodu, a nedostatak parkinga će nas mučiti bar još dve decenije posle ovakve odluke", zaključuje ovaj inženjer. (Gorica Nikolin - gorica@021.rs)
Komentari 20
Robi
Dragan
To znači ako je u obavezi da obezbedi 20 parking mesta, a fizički i stvarno može samo 10, plaća iznos od 10x200.000,00 dinara pa je to 2.000.000,00 dinara!!! Ako bi ta mesta obezbedio zidanjem ispod zgrade to bi ga koštalo manje jer je Zakonom o planiranju i izgradnji oslobođen plaćanja ZIG-u za kvadrate ispod zemlje!!! Praktično bi platio golu izgradnju bez obaveze plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta,a koji u ceni kvadrata stana učestvuje sa zbnačajnim procentom. Tamo gde je planom (koji su često stari oho) predviđeno da se parkiranje rešava na javnoj površini - ulica ispred zgrade, tu jednostavno investitora ne možeš naterati nešto za šta nema obavezu!!! Ovde je parcela taman tolika kolika je i zgrada koja se na njoj gradi
gradjanin treceg reda
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar