FOTO: Novi Sad pokušava da postane "pametan grad"

Buku, pse lutalice, ometanje stanovanja, divlje deponije, vanpijačnu prodaju i mnoge druge komunalne probleme Novosađani od pre dve godine mogu da prijave i putem android aplikacije, ali to retko čine.
Buku, pse lutalice, ometanje stanovanja, divlje deponije, vanpijačnu prodaju i mnoge druge komunalne probleme Novosađani od pre dve godine mogu da prijave i putem android aplikacije, ali to retko čine.

Malo je poznato da Novi Sad već duže od dve godine pretenduje da postane "pametan grad" i uvede mobilne aplikacije putem kojih će komunicirati sa građanima.

Nedavno su Novosađani pozvani da testiraju inlajn sistem "Clips" koji će biti servis za građane i produžena ruka JKP "Informatika", a trebalo bi da im koristi za proveru računa i ostale poslove prema ovom preduzeću. Produžena ruka komunalne policije od 2013. godine je aplikacija "MojNS", putem koje građani mogu na licu mesta da prijave zapažen komunalni problem. Međutim, Novosađani slabo koriste ovaj vid obraćanja komunalcima, što za 021 potvrđuju u gradskoj Kancelariji za lokalni ekonomski razvoj.

Kako kažu, građani dnevno Upravi za inspekcijske poslove prijave između 100 i 150 komunalnih problema, a svega par procenata stiže putem mobilne aplikacije. Razlog je nepoverenje građana da iko postupa po njihovim prijavama.

"Osnovni razlog je odsustvo uvida u stanje prijave, problem koji je u međuvremenu otklonjen, a planiramo da kroz promociju projekta Clips i drugih projekata iz ove oblasti animiramo sugrađane da uzmu aktivnije učešće u aktivnostima koje Novi Sad treba da dovedu do statusa pametnog grada", kažu u Kancelariji za lokalni ekonomski razvoj.

Dodaju da je ovaj način prijave čak i lakši od prijave preko interneta, jer se fotografija i svi detalji situacije mogu poslati direktno sa ulice.

Na sajtu za preuzimanje aplikacije može se videti da ju je do sada "skinulo" oko 500 ljudi, koji je ne moraju aktivno i koristiti. Prosečna ocena aplikacije je 3/5, a recenzije su podeljene.

Vidi se i da se aplikacija redovno ažurira, s obzirom na to da je poslednji apdejt bio 12. novembra. U Kancelariji za LER kažu za naš portal da će uskoro sve prijave putem "MojNS" biti javne, na uvid svima, s obzirom na to da Grad planira razvoj "Open data" mreže. "Open data" mreža znači da su na jednom mestu javno dostupni mnogi podaci iz raznih oblasti bitnih za jedan grad: saobraćaj, infrastruktura, ekologija, nauka, obrazovanje, ali i rad vlasti, zdravstvo i slično. Ogroman "Open data" sistem ima, na primer, Njujork.

Ukoliko se ugleda na sistem koji ovaj grad koristi, Novi Sad bi mogao da razvije sajt putem kojeg će na uvidu biti, na primer, svi vidovi saobraćaja u gradu, pa tako i registar prevoznika sa statistikama, iskustvima i drugim podacima, ali i projekti koje bi NVO mogle da prave na osnovu podataka. Tako bi udruženja za ekologiju mogla da iskoriste podatke o, recimo, upotrebi bicikala u Novom Sadu i razviju akcije, analize i slično.

Inače, aplikaciju poput "MojNS" uskoro će imati Bač i Odžaci ("MojBač" i "MojiOdžaci"), najavljuju za 021 u Kancelariji za LER i dodaju da je to samo logičan nastavak prakse iz sveta.

"Ovakav tip aplikacije se uspešno koristi u mnogim gradovima, a jedan od odličnih primera je grad Santander u Španiji, gde građani aktivno koriste takvu, ali i druge aplikacije koje im omogućuju da se aktivno uključe u upravljanje gradom i u planiranje razvoja grada", kažu u Kancelariji.

Računi za "Informatiku" uskoro na Clipsu

Onlajn sistem koji Grad pravi uz pomoć sredstava iz EU projekata je Clips. Servis je u početnoj fazi, koristio ga je više od 1.000 puta oko 100 registrovanih građana, a u Gradu su zadovoljni odzivom. U Kancelariji za LER kažu da građani čak sugerišu da se omogući i plaćanje komunalnih računa preko veba, što se razmatra.

Clips projekat ima dve pilot faze. Prva je počela tokom leta i završava se krajem novembra, a druga faza počinje u decembru i trajaće do jula 2016. godine. Svi servisi koji su dostupni građanima su potpuno aktivni, odnosno iz ugla korisnika nema razlike između "zvaničnog" i "probnog" perioda.

"Pošto će druga faza Clips pilota početi u decembru i trajaće do leta sledeće godine, u narednom periodu ćemo intenzivirati promotivne aktivnosti u cilju povećanja broja korisnika i popularizacije koncepta 'pametnog grada'", kažu u gradskoj kancelariji.

Iako Grad ističe ove usluge kao pogodnosti za građane, a široko se koriste u svetu, postavlja se pitanje: Da li su Novosađani spremni na ove inovacije i da li je Novi Sad "pametan grad"? Većina anketiranih Novosađana kažu za naš portal da nisu čuli da putem android aplikacija mogu da prijave komunalni problem, a većina se za ovaj vid prijave ne bi ni odlučila. S druge strane, smatraju da Novi Sad treba da prati svetske inovativne trendove i postane "pametan grad".

"Za pametan grad potrebni su i pametni ljudi, a nisam siguran koliko ih ovde ima. Komunalne probleme, inače, jedva rešavamo i redovnim putem, a poznato je gde tokom dana borave komunalci i koga teraju sa ulica", kaže za 021 Nemanja Jelić (30) i podseća da u gradu među Novosađanima vlada stav da je komunalne probleme teško rešiti.

Upravo da bi se radilo na rešavanju komunalnih problema, Kancelarija za LER poziva građane na što veći angažman.

"Prelazak jednog grada iz ranga 'običnog' u rang pametnog grada je proces koji zahteva ne samo implementaciju niza tehnoloških rešenja, već i aktivno uključenje svih naših sugrađana. Grad Novi Sad je trenutno uključen u četiri međunarodna projekta podržana od strane Evropske unije kroz programe CIP-PSP, FP7 i Horizon 2020, koji za cilj imaju kako realizaciju više tehnoloških rešenja, tako i promociju tih rešenja i aktivno uključenje naših sugrađana ne samo u testiranje istih, već i u planiranje nekih novih rešenja od interesa za građane Novog Sada", kažu naši sagovornici.

Na primer, MobiWallet bi trebalo da omogući građanima da putem mobilnih telefona (SMS poruka) kupe kartu u gradskom prevozu, o čemu možete da čitate OVDE.

Podsetimo da će Novi Sad uskoro dobiti 17 novih komunalnih policajaca. Oni bi, između ostalog, trebalo da budu stalno dostupni na ulicama grada, uvek na usluzi građanima za prijavljivanje određenih problema "uživo" - čemu služi i pomenuta aplikacija "MojNS". Taj rad bio bi organizovan po smenama, u kvartovima. (Gorica Nikolin - gorica@021.rs)

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • 20.11.2015 23:28
    Čemu prjava
    Mogu ja da javim i telefonom i aplikacijom i da ih vučem za rukav, ali džaba kada ne dolaze. Imaju valjda neka preča posla, važna je to služba.
  • BEZ NADA

    19.11.2015 15:55
    OČAJNA STANOVNICA SATELITA
    Ima već 4 ili 5 godina kako prijavljujem, kukam, molim nadležne, od Igora Pavličića (ko to beše?) do Miloša Vučevića, o komunalnoj policiji i njihovom rukovodstvu da ne govorim, da PREDUZMU nešto - da "divlja pijaca" ispred zgrade broj 38 na Futoškom putu, NESTANE. Ja ne želim da komunalna policija kažnjava taj (izvin'te me na izrazu) polusvet koji "prodaje" ispred moje zgrade. Ja želim da ta "prodavnica" bude uklonjena. Jer, nije joj tu mesto, jer ugrožava i zdravstveno, i sigurnosno, nas stanare. Verujte, svo smeće, iz svih gradskih kontejnera, skupljači "sekundarnih sirovina" svojim trikolicama, privatnim automobilima, sad su čak i kombi vozila počela da pristižu, stiže na Satelit, na prodaju. Nekada zelena livada na kojoj su se naša deca igrala, sada je utabana površina prepuna "uraslog" smeća, kesa, džakova, pa čak i tepiha. Iza "prodavaca" svakog dana ostaju gomile smeća, i priručnih magacina neprodate robe. Tri drveta su zapalili, paleći konkurenciji robu. Beskućnici tu provode i dane i noći. Čopor pasa lutalica takođe tu boravi. Niko, ali baš niko se zbog toga ne potresa.
  • 19.11.2015 15:28
    Bokan i Jelic i Spo da nam objasne kako jr ns pametan kad glasa za njih

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti