FOTO: Uskoro počinje potpuna obnova Sentandrejskog mosta
Na popravku mosta koji je najviše oštećen zbog uticaja atmosferskih voda, čeka se duže od decenije, a još 2008. godine urađen je projekat obnove. U konkursnoj dokumentaciji se navodi da će se rekonstruisati 195 metara mosta, kao i postojeće saobraćajnice na mostu zajedno sa pešačkim stazama.
U tenderu koji je sada raspisan navode se svi radovi koji su toliko obimni da će trajati mesecima, zbog čega će saobraćaj povremeno biti obustavljen.
Obnovom bi trebalo da se omogući da most preko kanala DTD koji je sagrađen 1964. godine potraje još decenijama.
Ovaj most je izgrađen 1964. godine, po projektu iz 1962. preduzeća "Prednapregnuti beton" iz Beograda, odgovornog projektanta Branka Stojadinovića. Most ima kolovoz širine 7,5 metara sa pešačkim stazama od 2,2 metra, a njegov pregled je u junu 2008. godine obavilo preduzeće "Šidprojekt" koje je radilo projekat obnove, kao i ponovo 26. aprila 2016.
Koliko je most propao?
Prilikom poslednje kotrole, koja je poslužila kao osnov za tehničku dokumentaciju za radove koji slede, konstatovano je da nisu registrovana značajnija nova oštećenja u odnosu na ona ustanovljena 2008. godine.
U dokumentaciji u koju je 021.rs imao uvid, piše da je u odnosu na 2008. godinu došlo do dalje progresije oštećenja montažnih konzolnih ploča pešačkih staza i degradacije spoljnih površina betona glavnog nosača koje su izložene slivanju vode kroz razdelnice ovih ploča i u zonama slivnika. U dokumentaciji se kaže da su prilikom kontrole ustanovljene brojne manjkavosti na mostu, na primer da su nasipi na prilazu mostu ulegli, kolovoz je ispucao, da su svi slivnici zapušeni, neaktivni i prekriveni asfaltom. Ovo začepljenje slivnika je možda i glavni krivac za propadanje mosta, jer su inženjeri u izveštaju na skoro svakom mestu naveli da oštećenja potiču od delovanja vode.
U dokumentaciji o stanju mosta se tako kaže da celom dužinom obe pešačke staze ima otvorenih pukotina u asfaltu, pa su donje površine teško oštećene, odnosno otpada zaštitni sloj, ogoljena i teško korodirana armatura i odvaljen beton. Na više mesta su montažni elementi potpuno propali tako da su radi sigurnosti pešaka iznad njih ugrađene čelične ploče. Istovremeno, na nekim mestima na pešačkim stazama pojavile su se rupe koje će morati da se saniraju i pre rekonstrukcije. Obe čelične ograde pešačkih staza su celom dužinom korodirale i moraju se zameniti.
U dokumentaciji se navodi i da na nekoliko kandelabara ima otvorenih poklopaca za električne instalacije što nije bezbedno. Ustanovljeno je i da su na delovima konstrukcije mosta vidljivi tragovi dugotrajnog slivanja vode preko ivica i na ivicama je na više mesta vidljiv degradiran i okrnjen beton.
Oštećenja betona su vidljiva i kod slivnika koji su zapušeni. Vidljivi su tragovi i curenja vode kroz beton, što je posledica i isticanja vode iz oštećene vodovodne cevi, koja je ranije sanirana. Inženjeri su naveli i da sumnjaju da postoje naprsline u ploči koje su posledica korodiranja i bubrenja armature i malih zaštitnih slojeva betona.
Konstatovano je da nedostaju poklopci na otvorima za ulazak u konstrukciju što je omogućilo da se u njoj nastani veliki broj golubova koji su je zaprljali, a unutar mosta i dalje se nalazi vodovodna cev koja je isečena i van funkcije.
Na srednjem stubu Sentandrejskog mosta vide se tragovi udaranja nekog plovila jer je odvaljen beton, a vidi se i ogoljena i iskrivljena armatura. Uz to se na stubu vide tragovi slivanja vode sa mosta. Obalni stubovi su oštećeni jer je na više mesta otpao zaštitni sloj betona usled natapanja vodom, a na jednom od stubova je uočena vertikalna pukotina u betonu koja se pruža celom njegovom visinom, a koja je posledica korodiranja i bubrenja vertikalne armature.
Kako se uverio 021.rs, u pratećoj dokumentaciji za izbor izvođača radova se zaključuje da je neophodno sanirati most što pre kako ne bi došlo do dalje progresije postojećih oštećenja. Predloženo je da se naprave nove pešačke staze, saniraju sve oštećene betonske površine, uradi sanacija rečnog stuba, zameni asfalt na kolovozu, zamene slivnici i drugo.
Sve ove radove će izvesti preduzeće koje dobije posao na tenderu, a vrednost radova je oko 225 miliona dinara. Novac su još pre godinu dana u svojim budžetima isplanirali Novi Sad i "Putevi Srbije".
Dodajmo i da je obnova Sentandrejskog mosta blisko povezana sa planovima da se pored njega napravi njegov brat blizanac i da ova dva mosta budu deo proširenog Sentandrejskog puta.
Za gradnju novog mosta-blizanca preko kanala u toku je izbor projektanta jer je postupak bio u zastoju zbog prigovora ponuđača. U budžetu je za gradnju ovog mosta planirano da se izdvoji 165 miliona dinara.
S druge strane, o proširenju Sentandrejskog puta nema puno informacija. Ranije je najavljeno da će radovi početi u septembru, međutim iz Grada, Pokrajine i "Puteva Srbije" za sada nema informacija. Za to je obezbeđeno i 730 miliona dinara, ali tendera za radove još nije bilo.
Komentari 30
Daca
I ne znate koliko ste providni, na svim gradilistima iste fore..
Samo vas gledamo a narod NS se budiiiii.
Mlata
Mlata
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar