Da je potrebno poboljšati protočnost i bezbednost u saobraćaju (ali raditi i na boljoj saobraćajnoj kulturi) svesna je i gradska vlast. Do sada je rađeno na rešavanju pojedinih problema - na primer, pitanju biciklističkih staza u gradu, ali je more problema ostalo netaknuto ili nedovoljno rešeno.
Zato su stručnjaci za saobraćaj sa Fakulteta tehničkih nauka, na zahtev Grada, uradili detaljnu analizu saobraćaja u Novom Sadu u vidu Smart plana saobraćaja, a koji bi trebalo da predstavlja osnovu da Novi Sad jednog dana postane "smart city" ili pametan grad. Smart plan prezentovan je danas zainteresovanoj javnosti i predstavlja sveobuhvatnu bazu statistike i ponašanja građana Novog Sada, učesnika u saobraćaju.
Šta je pametan grad i zašto to Novi Sad nije?
Pametan grad je grad čiji sistem je potpuno informaciono-komunikacijski uspostavljen i funkcioniše "na klik", stabilno i u svim sferama bitnim za jedan grad. Osim ekonomije, zaštite životne sredine, zdravstva i uprave, ovaj plan se odnosi i na saobraćaj i obuhvata uređene puteve, elektronske sisteme u saobraćaju, dovoljan broj parking mesta, laku pokretljivost građana i manje gužve... Drugim rečima, mnoge stvari koje Novi Sad nema.
"Naš cilj je da maksimalno poboljšamo bezbednost i protočnost saobraćaja. Još 2016. godine predložio sam da idemo na ovaj model smart plana, pa korak po korak rešavamo problem u gradu. Činjenica je da je ovo obiman posao koji ne sadrži samo ovo što je uradio FTN, već i ono što podrazumeva poboljšanje saobraćajne kulture u gradu. Imamo jako mnogo problema, a glavni problem je prilazak centru i parking mesta, biciklističke staze i bezbednost saobraćaja. To se godinama vuče. Kad su u pitanju staze, dosta posla smo uradili prošle godine, ali kada budemo dobili rezultat iz smart plana, koji će nam dati sliku grada u globalu, znaćemo kako i šta s ostalim problemima", naveo je član Gradskog veća za saobraćaj i puteve Alekandar Kravić.
Kako je 021
ranije pisao, stručnjaci za saobraćaj sa FTN dobili su na proleće prošle godine posao na javnoj nabavci za izradu Smart plana. Posao su počeli na proleće 2017. i završavaju ga u potpunosti u februaru ove godine. Analize su sproveli u detaljnim fazama. Prvo su učesnici u projektu prebrojavali vozila i bicikle na svim većim i značajnijim raskrsnicama u gradu, a biciklisti su prebrojavani i na mostovima. Potom se radila analiza strukture saobraćaja - ko su učesnici u saobraćaju i koliko ih ima u "špicu", a onda je usledila jedna od najvećih analiza parkirališta koja je, prema rečima stručnjaka, ikada urađena u Srbiji.
Istraživači su mapirali svih 9.000 parking mesta u zoni naplate u Novom Sadu, a na licu mesta su pitali građane šta im smeta, a šta odgovara, kakve su im navike, koliko im je parking mesto udaljeno od cilja i sl. Rezultati pokazuju da je prosečno vreme pešačenja od parking mesta do cilja 5,4 minuta, te da svi građani zahtevaju da im parking bude bliži.
Na jesen je rađeno obimno istraživanje o gradskom prevozu, sa anketom sa građanima. Brojali su se putnici na svakoj liniji u gradu, računala se prosečna dužina vožnje autobusom GSP, a rezultat pokazuje da dnevno u autobusima GSP bude zabeleženo 248.534 ulazaka. Ovo je pad od čak pet odsto u odnosu na prethodne godine, a za isti procenat pala je i popularnost prigradskih linija.
U oktobru su istraživači radili ankete u domaćinstvima i tom prilikom anketirali stanovnike u 76 distrikta i 33 jedinice u naseljima - ukupno 1.602 domaćinstva.
Analize su pokazale da na svako domaćinstvo u Novom Sadu ide 0,9 bicikala, to jest da skoro svako domaćinstvo ima bicikl. U odnosu na 2009. godinu, broj biciklista na ulicama grada je čak tri puta veći.
Na predstavljanju Smart plana povela se rasprava o problemu koji nije bio predmet analiza - linijskom prevozu, ilegalnom vidu naplate usluge prevoza u gradu, koji je masovniji iz godine u godinu. Ovi "taksisti" staju na pojedinim, dobro poznatim stajalištima i primaju nekoliko putnika, koje potom razvoze do prigradskih naselja - sve po ceni istoj ili čak i nižoj od cene karte u autobusu GSP.
Na zaključak nekolicine prisutnih da bi snimanje/evidentiranje, a potom kažnjavanje ovakvih prevoznika dovelo do njihovog odustajanja da se ovim poslom bave, Aleksandar Kravić je rekao da kažnjavanje nije najbolje rešenje, već je ključ "ekonomski demotivisati prevoznike da to više ne rade".
Detaljnije informacije iz Smart plana biće poznate u narednom periodu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 39
biciklista
vecini je u gradu automobil navika, ne realna potreba
sto pre to shvatis to bolje za tebe
/
pa ti sto se vozikaju su ti tvoji hoh.
svima ostalima su kola-potreba
biciklista
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar