FOTO: Ženski biznis klub u Novom Sadu posvećen finansijama i kreditima

Buduće i sadašnje preduzetnice i preduzetnici u Srbiji imaju jednu, najveću brigu i obavezu - a to je takozvani cash flow.
FOTO: Ženski biznis klub u Novom Sadu posvećen finansijama i kreditima
Foto: 021.rs
Priliv i odliv novca i naša sposobnost da budemo likvidni u svakom trenutku odlučuje da li će naše poslovanje napredovati ili nazadovati. Zbog toga je bitno u svakom trenutku imati urednu finansijsku analizu poslovanja, bez obzira na delatnost kojom se bavimo, zaključak je ovomesečnog Ženskog biznis kluba, u organizaciji Fondacije 021.
 
Sagovornice februarskog kluba govorile su o cash flow-u i mogućnosti kreditiranja poslovanja, bilo da je reč o malom, srednjem ili velikom biznisu. Fokus priče bio je na mnogo povoljnijem kreditiranju i to putem Razvojnog fonda Vojvodine.
 
Miroslava Kovačević, stručna savetnica za program Minimax kompanije SAOP, podelila je sa prisutnim preduzetnicama znanja iz oblasti finansijske analize. Kako je poručila, bitno je odakle novac dolazi i gde odlazi, a u kom trenutku se sve odvija možda je i najbitnije pitanje od svih - jer utiče na budućnost poslovanja.
 
"Analiza održava u životu firme različite solventnosti. Cash flow je od vitalnog značaja jer, bez njega, kao da imate brod bez kormilara. Takođe, evidencija o poslovanju ne koristi samo vama, već i državi, koja vas analizira i o vama izdaje podatke u javnim bazama. Na taj način ste dostupni i drugim preduzetnicima i subjektima poslovanja, koji donose zaključke da li da posluju sa vama ili ne", poručila je Kovačević i dodala da je svim preduzetnicima preporučljivo da se služe svim besplatnim i javno dostupnim bazama informacija o poslovanju. Na taj način, zaključila je, dobijamo informacije bitne sa sopstvenu finansijsku analizu.
 
Dobra analiza omogućava nam da u svakom trenutku znamo s koliko novca raspolažemo, da li možemo da dočekamo kraj meseca i da li imamo sredstava za neka ulaganja. "Najlakše je osnovati preduzeće - najteže je zadržati ga i bez analize poslovanja zaista je veliko pitanje da li mi zaista poznajemo sopstvenu firmu", navela je Kovačević.
 
 
U suštini, cash flow će nam pokazati da li smo u mogućnosti da uzmemo investicioni kredit, a dobro planiranje osnov je da dobijemo kredit koji će nam pomoći da određeni biznis i pokrenemo. Da kredit nikako nije "nužno zlo" nego može da bude "vetar u leđa" preduzetnicama prisutnima je poručila Jelena Trenkić iz Razvojnog fond Vojvodine, institucije koja tokom cele godine ima otvorene kreditne linije. Kako je objasnila, i ova godina započeta je nizom konkursa za kreditiranje preduzetnika i gazdinstava, a pojavile su se i dve nove kreditne linije - za finansiranje turizma i IPARD programa. 
 
"Naše postojeće tri linije pokrivaju prilično široku paletu mogućnosti - od kratkoročnih kredita, koji pomažu da se prebrodi neki period, pa do naših trenutno najpopularnijih, dugoročnih kredita za trajna obrtna sredstva i za investiciona ulaganja. Kreditiramo sve što neko smatra svojom investicijom", navodi Trenkić. Ističe vrlo povoljne kamatne stope RFV, koje su fiksne i iznose dva do tri odsto na godišnjem nivou.
 
Ona napominje da u RFV ne postoje nikakvi dodatni, nepredviđeni troškovi. Rokovi se kreću do sedam godina, sa grejs periodom od čak dve godine. Dinamiku otplate kredita bira sam korisnik, u skladu upravo sa njegovim cash flow-om.
 
"Kod nas dobijate i besplatnu kreditnu analizu - takoreći, mi se služimo dostupnim informacijama kako bismo odredili da li i koje uslove ispunjava vaša firma za dobijanje naših kredita. Ova novina uvedena je prošle godine, u nameri da izađemo u susret našim korisnicima. Potrebno je samo da nam se javite i u roku od jednog dana ćete imati podatke", objasnila je sagovornica iz Razvojnog fonda Vojvodine.
 
Kada je reč o praćenju stanja u vašoj firmi na dnevnom nivou, cash flow ponovo je najbitnija stavka. Međutim, cash flow ima i negativne strane - naime, vi ne možete da utičete na kurs valute u kojoj iskazujete svoje poslovanje, pa samim tim stanje "na papiru" u finansijskom izveštaju na kraju godine ne mora da odražava uspešnost vašeg poslovanja. Takođe, kao preduzetnik, ne možete uvek da predvidite da li će vaš klijent, saradnik ili dužnik uspeti da izmiri sve obaveze prema vama u predviđenom roku. Miroslava Kovačević napominje da je upravo zbog toga još bitnije da se dobro organizujete i vodite svoje knjige - manje su šanse da ćete pogrešiti u poslovnoj proceni.
 
"Postoje određeni rizici u poslovanju, ali su oni pojava koja je prisutna u biznisu. Kada ne bi bilo rizika, svi bi se bavili biznisom. Vremenski okvir zaista je najbitniji kada bilo šta planiramo", navela je sagovornica Fondacije 021.
 
Mali privrednici u Vojvodini često ni ne znaju kakve mogućnosti su im na raspolaganju. Zbog toga Razvojni fond Vojvodine putuje po manjim mestima i sa tim upoznaje privrednike, a naročito poljoprivrednike. 
 
"Relativno smo mlada institucija, s obzirom na to da postojimo od 2013. godine. Međutim, iskustva su zaista pozitivna - klijenti su uredni i redovni, a zahvaljujući dobrom glasu, imamo preduzetnike koji se vraćaju našim kreditima i veruju našim uslovima. Ljudi se najlakše odlučuju za nenamenske kredite za obrtna sredstva jer iste ne moraju da pravdaju, ali se uzimaju i investicioni, namenski krediti. Korisnicima je, doduše, ključno i da u RFV imaju mnogo povoljnije uslove nego u poslovnim bankama", naglasila je Jelena Trenkić.
 
A kada je reč o odgovarajućim proizvodima koji posao finansijske analize rade za vas, trenutno je vodeći program Minimax firme SAOP, namenjen malim preduzetnicima. Jedan od ubedljivo najvećih benefita Minimax-a je mogućnost povezivanja sa knjigovođom i komunikacija putem programa i aplikacije, što umnogome štedi vreme i dozvoljava preduzetnicima da se posvete zaista bitnim poslovima. Programu možete da pristupite bilo kada, sa svog računara ili mobilnog uređaja, pomoću svoje lozinke ili digitalnog sertifikata. 
 
Miroslava Kovačević predstavila je nekoliko novina koje očekuju preduzetnici ove godine. Naime, od 1. marta stupa na snagu Centralni registar faktura, bitan za odnos preduzetnika i javnih preduzeća, koji uvodi nove obaveze. Takođe, u drugoj polovini godine, određeni ljudi biće oslobođeni plaćanja doprinosa ukoliko su nezaposleni i na evidenciji Nacionalne službe zapošljavanja najmanje šest meseci, a imaju nameru da pokrenu biznis. Takođe, uslovi važe i za zaposlene koji su stekle nove kvalifikacije i žele da pokrenu sopstveni biznis.
 
Ukoliko želite da se detaljnije upoznate sa svim novinama u svetu biznisa, da steknete nove kontakte i povežete se sa drugima, posetite naš naredni Ženski biznis klub, koji će biti naknadno najavljen. 
 
Sve novosti u vezi sa programom Razvojnog fonda Vojvodine pogledajte OVDE, a detaljnije o programu Minimax videćete OVDE.
  • Simke

    24.02.2018 08:04
    Oprez
    Sistemu je potrebno sto vise registrovanih jedinki,to je siguran godisnji prihod a spisak nezaposlenih je samim tim manji.Ne cudi onda zasto vlast u poslednje vreme popularizuje kretanje u sopstveni mali biznis. Novci su na dalekom stapu a omca pko vrata se zateze.Moja preporuka je u ovom trenutku ne kreci sa malim biznisom.Prosetajte ulicama grada, napravite spisak zatvorenih objekata,pitajte njihove komsije za razloge zatvaranja.Siguran sam da ce te biti iznenadjeni.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti