Kupovina preko interneta daleko od uređene prakse

Elektronska kupovina u Srbiji još uvek nije ni blizu standarda Evropske unije, što pokazuju i česte žalbe na kvalitet isporučenih proizvoda, ali i na prevare.
Kupovina preko interneta daleko od uređene prakse
Foto: Pixabay
Brojni su slučajevi kada potrošači poruče proizvod koji im nikad ne stigne, kada im nisu saopštena njihova prava, kada ne mogu da reklamiraju proizvod i kada dobiju nešto sasvim drugačije od onoga što su putem onlajn prodavnica ili društvenih mreža poručili.
 
Kroz jednu od takvih situacija prošla je i Jelena M. iz Veternika koja je poručila određenu robu preko interneta u vrednosti od nekoliko desetina hiljada i nikad je nije dobila. Ispostavilo se da je firma od koje je ona poručila u stvari postojala i bila registrovana u APR-u, ali se u međuvremenu zatvorila.
 
Uz posredovanje udruženja za zaštitu potrošača i saradnjE sa policijom ovaj problem je bio rešen, ali to je samo jedan primer koji se dobro završio, u moru onih koji prođu bez intervencije nadležnih službi, ali i bez zvaničnih žalbi potrošača.
 
Radomir Ćirilović, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača "Prosperitet" kaže da je pored nedovoljne informisanosti potrošača o njihovim pravima, najveći problem to što kompanije svesno varaju klijente.
 
"Retko koji trgovac se ponaša u skladu sa zakonom kada je u pitanju prodaja preko interneta. Jednostavno im je najlakše da zbog nedostatka kontrole u ovom sektoru potrošače dovode u zabludu. Ako se ovako nastavi sa kontrolom i sankcionisanjem prevaranata, teško da će elektronska trgovina u Srbiji u skorije vreme biti bezbedna", navodi Ćirilović.
 
Sa druge strane, u Ministarstvu trgovine smatraju da tržišna inspekcija odgovorno radi svoj posao. "Tržišna inspekcija pokreće postupak inspekcijskog nadzora i ukoliko utvrdi prekršaj, podnosi zahtev za pokretanje postupka pred Prekršajnim sudom. Kazne za prekršioce su u rasponu od 300.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice, ili od 50.000,00 do 500.000,00 dinara za preduzetnika", objašnjavaju za 021 u nadležnom ministarstvu.
 
Neregistrovani trgovci koji posluju preko društvenih mreža veliki problem
 
Ako je onlajn kupovina kod registrovanih prodavaca nedovoljno regulisano polje, kupovina preko društvenih mreža kod fizičkih lica mogla bi se smatrati minskim poljem, bar je tako prošao Novosađanin Marko J. koji je preko Fejsbuk stranice poručio telefon koji mu je dostavljen neispravan. 
 
Pošto trgovac nije registrovan, a u međuvremenu je i obrisao Fejsbuk stranicu, nije bilo ništa više što je Marko mogao da uradi, osim da kupi novi telefon regularnim putem i pozdravi se sa novcem koji je uložio u ovaj.
 
Kako iz Ministarstva trgovine kažu za 021, potrošač u ovakvoj kupovini nema potrošačka prava, pa ni mogućnost da uloži reklamaciju, jer su to pravila koja zakon propisuje za legalne trgovce.
 
"Kada inspekcija utvrdi identitet fizičkog lica koje prodaje robu preko društvenih mreža, a nije registrovano u skladu sa zakonom, odnosno nije trgovac, zabranjuje mu obavljanje neregistrovanog rada, oduzima robu kojom trguje i podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka", navode u Ministarstvu. 
 
U udruženju "Prosperitet" za 021 kažu da bi u ovakvim slučajevima trebalo da odreaguje i Ministarstvo unutrašnjih poslova.
  • Pavle

    21.07.2018 17:33
    Kupujem i prodajem
    Međunarodnu online kupovinu ne koristim nažalost jer ne sviđa mi se da sam prepušten na milost i nemilost carinicima koji ono prvo nemaju.
    Limundo i KP su odlični ako ih gledate kao izvore informacija, a ne robe! Biram proverene trgovce i sigurnije metode. Do sada sam naišao samo na jednu razliku u opisu kod robe (u odnosu na stvarnost). Podnošljivu.
  • gari

    21.07.2018 13:52
    Vezano za Kupujem-prodajem
    Kupujem-prodajem nema veze sa online kupovinom. To je prosto oglasnik, jedino što je na internetu. Ne listamo novine, svako ima svoj nalog koji koristi u svojstvu kupca ili prodavca. Samo što dodatno ima opcija da se roba pošalje putem kurirske službe, a može i da se preuzme lično.
  • tomy

    21.07.2018 11:44
    Nikada prevaren!!
    Najskuplji proizvod kupio sam preko "kp" iznosio je oko 60.000din,
    pored toga u roku od šest godina kupio sam još 60ak raznih proizvoda i Nikada prevaren!!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti