Zašto su pojedini navijači agresivni?

Cilj svakog navijača jeste da "pobedi", da strana sa kojom se poistovetio bude pobednik. Međutim, kada se to ne dogodi...

Većina utakmica, od sportskih do političkih, odvija se pred publikom. Navijanje publike za jednu stranu, a protiv druge, jeste jedna od veoma raširenih pojava u različitim aspektima društvenog života. Kako je navijanje izvor različitih intenzivnih emocija, od veoma prijatnih do veoma neprijatnih, dobro je razumeti mentalne procese koji u njemu učestvuju.

Osnovni mehanizam kod navijanja jeste poistovećenje ili identifikacija. Tokom navijanja navijač nesvesno postavlja znak jednakosti između sebe i onoga za koga navija. Onu stranu za koju navija navijač doživljava kao deo sebe, kao neku vrstu "produžetka" njegove ličnosti i njegovog tela, piše psihoterapeut Zoran Milivijević za "Politiku".

Zbog toga nekada navijači prave nenamerne pokrete kao da se oni nalaze u takmičarskoj situaciji ili pred televizorom dovikuju osobi ili osobama za koje navijaju kako je najbolje da postupe. Posledica takvog psihološkog odnosa jeste da je uspeh igrača na terenu istovremeno i uspeh osobe koja navija. Dramu na terenu, kada strane naizmenično imaju prednost, prate navijačeva veoma intenzivna osećanja, od sreće pa do ljutnje i tuge.

Cilj svakog navijača jeste da "pobedi", da strana sa kojom se poistovetio bude pobednik. Zahvaljujući iluziji da su on i strana za koju se navija jedno – u zavisnosti od rezultata nakon utakmice pojavljuju se različite emocije. Ukoliko je osoba ili tim za koji navija pobedio, navijač oseća ponos i zadovoljstvo. Ta osećanja su upravo cilj svakog navijanja, kao i doživljaj da smo "mi" bolji od "njih".

Problem nastupa onda kada strana, dakle osoba ili grupa ljudi za koju je navijač navijao – izgubi. Kako je taj gubitak emotivno doživljen kao navijačev gubitak, on reaguje snažnim razočaranjem, nezadovoljstvom, ljutnjom, ali i sramom i osećanjem niže vrednosti. Nakon gubitka navijač za svoja neprijatna, loša osećanja može da okrivi stranu za koju je navijao. Dok prihvata zadovoljstvo i ponos koji dolaze iz njenih uspeha, on nakon neuspeha odbacuje nezadovoljstvo, stid, razočaranje i osećanje niže vrednosti.

U pokušaju da se zaštiti od neprijatnih osećanja, on se distancira od strane za koju je navijao, okrivljujući je za sve. Dok je ranije važilo pravilo: Tvoji uspesi su i moji, sada važi pravilo: Tvoji neuspesi su samo tvoji. Zato su nekada razočarani navijači veoma okrutni u komentarima prema osobi ili timu koji su prethodno bili predmet njihovog divljenja.

Kada su organizovani u grupe i supkulture, strasni navijači mogu da postanu nasilni prema grupi koja navija za protivničku stranu. Time pokazuju "onima" da iako je njihov klub ovaj put pobedio – nisu bolji od "nas".

Navijanje je društvena pojava u kojoj najviše dolazi do izražaja naše "unutrašnje dete". Bez dečjeg poistovećivanja i doživljaja pripadnosti, navijanje uopšte nije tako privlačno.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Laz

    14.11.2016 00:51
    Ccccccc
    Zar vi jos uvek mislite da se ti navijaci okupljaju zbog navijanja.Pa svi oni prodaju drogu ,to je samo paravan.To je sljam ove drzave.
  • pogresan naslov

    13.11.2016 17:57
    Koji pojedini? 99.99% ih je agresivno. Pojedini nisu agresivni. Sport je pacifikcija rata, legalan nacin sukobljavanja i ispoljavanja agresije u miru. Zato ga svi rezimi i pomazu, jer odrzava na okupu masu koja ce za slucaj rata obuci uniformu. Konstantna fasizacija na bazi imena, obelezja, porekla, vere, nacije, naroda, drzave...
  • Kratko i jasno

    13.11.2016 16:36
    Zato što su debili.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Nemicu jedna SMS poruka koštala 240.000 evra

Sud u Nemačkoj je naredio Nemici iz grada Tibingena da mora da plati kaznu od 240 hiljada evra zbog SMS poruke koju je 2021. godine poslala svojoj prijateljici koja je radila u policiji.