Info
08.04.2015.
10:26 > 12:46
Građani, obično finansijski skromno edukovani i pod hukom državnih medija se slade "što komšiji crkava krava" i govore da "su sami izabrali".
  • Rade CHF NS

    14.04.2015 20:52
    Odgovor za Neka
    Slazem se sa svime što ste napisali ali mi jedno nikako nije jasno. Kazete da ste profesor i siguran sam da ste prilično upućeni u sva dešavanja oko ove situacije. KAKO onda možete reći da ćete sada preći u EURO? Da li ste svesni da je to nejgori mogući potez!!!!?????? Iskreno Vam savetujem ako ovo čitate (ili bilo ko ko je u sličnoj situaciji) da još jednom istražite sve mogućnosti, posetite obavezno facebook stranicu ili sajt udruženja Efektiva, konsultujte se sa nekim...... Nemojte ni slučajno prihvatati nijedan od ponuđenih modela jer ćete izgubiti a ako ih potpišete nema nazad. Ja sam duboko u tužbi protiv banke, u istoj sam situaciji kao i Vi, imam malu decu i još jedno na putu ali mi ne pada na pamet da bilo šta potpisujem, ovo je samo još jedan u vidu pritisaka od strane "bankstera" da razjedine ljude ali neće uspeti..... Dođite na sledeći protest u Beograd, ne čekajte da neko drugi uradi nešto za Vas, sami se borimo i izborićemo se. Stižu povoljne vesti oko nekih pravosnažnih presuda u našu korist, u Hrvatskoj se sprema krajem meseca OZBILJAN protest, verujem da će biti i ovde..... Sve u svemu, najiskrenije savetujem svima da NIŠTA NE POTPISUJU, velike su šanse da se debelo pokajete a ako ne potpišete nećete apsolutno ništa izgubiti. Svako dobro:)
  • Tole

    14.04.2015 15:47
    3 vrste hejtera na ovaj tekst
    1) bankarski botovi koji nisu ni pročitali tekst pa pričaju neistine opovrgnute u tekstu

    2) srećnici koji su iz nekog razloga uzeli kredit u EUR pa se sada prave pametnjakovići

    3)oni totalno neupućeni koji tvrde da su ljudi trebali uzeti kredite u dinarima, iako se stambeni krediti u dinarima i ne nude na tržištu

    Istina je da je ovo bio finansijski cunami za 20.000 porodica u Srbiji. Neki će preživeti, ali mnogi će ostati bez svojih stanova...ostaje samo nada da će Franak opsati u jednom momentu jer konverzija u Euro po ovom kursu je apsolutno neisplativa...
  • 08.04.2015 13:47
    konacno neki koristan ekonomski clanak
    Da jednom jasno i u skladu sa zdravim razumom bude ekonomija objasnjena...
  • Lexv

    08.04.2015 13:12
    Za ns ja - VIŠESTRANAČKI SISTEM
    Davno ovako dobar komentar nisam procitao. Svaka cast.
  • Branislav

    08.04.2015 12:39
    Sve ovo Vam je zakuvala Država Srbija i svi Udbaški rukovodioci/vlasnici iste, dragi građani. Što pre to shvatite, veća je mogućnost da SVOJOJ DECI OBEZBEDITE ŠANSU DA ŽIVE. Bez toga će biti robovi i robinje njihove dece.
  • G

    08.04.2015 12:29
    @Burga - ako je neko glup ili neobrazovan to u Republici Srbiji nije krivično delo. Ali ako neko takvu osobu navede da potpiše nešto što će njemu da donese ekstraprofit, to je u Republici Srbiji krivično delo prevare - dovođenje jedne strane u zabludu radi sticanja materijalne koristi. Obaveze postoje na obe strane, a ne da se potpisom građana na nekom ugovoru legalizuje pljačka. Da ne pominjemo sada ono čuveno "banka može da koriguje kamatnu stopu prema svojoj poslovnoj politici". Neće biti gospodine da je ovde krivica samo na jednoj strani.
  • dipl.oec

    08.04.2015 12:23
    Pišete gluposti
    Da bi banka mogla da plasira kredite indeksirane u stranoj valuti mora da ima kreditnu liniju u istoj toj valuti bez obzira što će kredit klijentu isplatiti u RSD, jer je u Srbiji sredstvo plaćanja dinar a ne EUR, RSD ili CHF.
    E sad pitanje je zašto su klijenti uzimali kredite indeksirane u stranoj valuti. Odgovor je zbog niže kamatne stope, ali niko nije razmisljao o tome kako je zaduzivati se u valuti u kojoj ne prima platu.
  • Neka

    08.04.2015 11:56
    Mučnina
    Muka mi je od komentara tipa "kredite su uzimali ovi sa extra platama..." Ja sam profesor u privatnoj školi, svaki svoj dinar krvavo zarađen, muž u privatnoj firmi, jedva smo se skrpili da možemo da podignemo kredit u švajcarcima, jer u evrima nismo mogli, zbog te kao malo veće stope nismo bili kreditno sposobni... nisu ljudi bili glupi pa uzimali u švajcarcima, već su jedino tako mogli da kupe sebi stan, a ne da, što neko reče, čekaju da neko umre ako i imaju od koga da naslede.... NBS je kriva što je to dozvolila i to je kraj priče. Ja ću da pređem u evre i da zaboravim na švajcarac, ali da nije fer - nije fer!
  • Балакаха

    08.04.2015 11:21
    4 теме за размишљање
    1. Банке НИСУ имале франке које су продавали или депоновали у НБС па на основу тога грађанима исплаћивали кредите у динарима индексираним у францима.
    2. НБС је ЗАБРАНИЛА кредите индексиране у францима, тако да сада и да хоћете не можете да их узмете.Питате ли се зашто?
    3. Банкарски бизнис није као и било који други бизнис, јер држава је гарант депозита у банци. Банкарски бизнис је да прикупља депозите и пласира их онима којима требају новци и да од тога остварују зараду од камате. Банке НЕ СМЕЈУ да остварују зараду шпекулацијама, јер онда више нису банке него фондови и онда не би уживали заштиту државе.
    4. Банке су овом шпекулацијом нарушили члан 15. Закона о облигационим односима (начело узајамних давања). Банке су дале евре (мада је вероватније да су дале динаре из депозита) а траже да им се врате франци. Ту нема једнакост давања. И такав уговор ће сваки суд да поништи и наложити свим странкама да врате шта је ко коме дао.
    Због свега горе наведеног боље је за банке да саме понуде фер услове, јер ће у супротном доћи време (ови уговори су дугорочни!) да враћају оно што су опљачкали од грађана.

    Извињавам се на опширности.
  • Jozef K.

    08.04.2015 11:12
    Interesantna tema ...
    ... a još mi je interesantnije kako su kod ostalih članaka komentari obično kratki, a ovde se bankarski botovi baš raspisali. Prosto se takmiče u pisanju eseja "Iz ugla nepristrasnog građanina".
    Pukli ste bankarčići, vreme je da priznate.
  • Burga

    08.04.2015 10:58
    Ne postoje devizni krediti
    Krediti se ne daju ni u evrima ni u francima, i u tome je netačna osnovna premisa ovog članka ("Suština priče je da su banke korisniku praktično dale dinarski kredit, a obračunavale kao odobrenom u švajcarskoj valuti, mada na depozitima nisu morale imati niti jedan franak.").

    Na sajtu svake banke, kao i u ugovoru za kredit, piše "dinarski krediti indeksirsani u... (EUR ili CHF)". A kao što neko reče, Jelačić je još tada govorio da se ljudi ne zaleću sa francima, tako da niko nema prava da se vadi na neinformisanost. Ugovor potpisuju dve "poslovno sposobne" strane. Ako neko nije "poslovno sposoban", onda je ili maloletan ili malouman, i treba da dobije staratelja.
  • Anonimus

    08.04.2015 10:47
    Za ekonomistu ali pravog
    A kako se drugačije dolazi do stana, ali pošteno? Ako nemaš da naslediš, nema šanse da ceo život štediš da kupiš, zaradiš, ili šta budeš podstanar ceo život, ili čekaš da neko umre? Već normalno razmišljaš i uzmeš kredit na 20 do 30 godina i plaćaš i živiš u svom.
    Stvarno sam u onih 99 posto, ne kontam, a prva je stvar što se Država pretvorila, u talu sa bankama,u krimi zelenaša. U uređenim zemljama npr. Nemci, Austrijanci...) normalno je biti u kreditu, nisi glupan, nije sramota i ne daj Bože da to radiš da bi nekog prevario ili se obogatio.
  • 08.04.2015 10:44
    Korisnik kredita
    U Srbiji je bankama dozvoljeno da kradu na obračunu zelenaških kamatama .
    Kao korisnik stambenog kredita morao sam da pristupim uslovima iu ponuđenog ugovara da bi nekako došao do stana.
    Narodna banka Srbije treba da radi svoj posao, da se odredi u ovi situacijama, zaštiti građane od institucionalnih zelenaša a ako treba i da im oduzme dozvolu za rad.
  • Ekonom

    08.04.2015 10:08
    Greška narodne banke je u ? Baš kako ste sami rekli, slabo potkovano gradjanstvo, i ništa više, sami su se morali bar malo edukovati vezano uz tematiku. Sad nek im je Bog u pomoći.
  • Milan

    08.04.2015 10:02
    Naravno da su sami krivi, ali...
    Kada su dizani ti krediti indeksirani u CHF, bili su u ponudi i krediti indeksirani u EUR. Niko nije prisiljavao ljude da uzimaju one prve, nego su se polakomili za par procenata manjom kamatom, mada je i tada bilo upozorenja da je CHF jaka valuta i da je valutni rizik velik.
    Drugo, stambene kredite nije mogla da dobije sirotinja koja radi za 20.000, nego ljudi koji imaju malo veće prihode. Ako je neko imao platu 80000 i ratu kredita 40000, sada ima ratu 50000, pa mu još uvek ostane 30000 za život, što 90% zaposlenih ukupno dobije - kako se sa 30000 snađe 90% ljudi u ovoj državi (od kojih su mnogi podstanari), tako mogu da se snađu i ovi naši "švajcarci". Znam da su sada upali u problem, ali većina neće umreti od gladi, to je sigurno.
    Tako da, jeste,sami su krivi, ali mislim da ipak država treba da interveniše i u pregovorima sa bankama izdejstvuje ovo što se pominje u poslednjem pasusu teksta, jer je ipak tako pravedno, a banke svakako neće biti na gubitku i treba da pokažu dobru volju čime će samo popraviti svoj ne baš sjajan imidž u Srbiji. Nije u redu ostavrivati ekstraprofit čak ni na pohlepnim ili škrtim ljudima, a ni na partijskim lezilebovićima po raznim javnim preduzećima kojih je sigurno bar pola među ovim "oštećenim" korisnicima kredita.
  • Bez prezimena

    08.04.2015 09:54
    pohvala i pokuda
    Drago mi je da još uvek ima ljudi koji misle svojom glavom, da se primetiti iz pojedinih komentara ispod teksta.

    Franak je bio slab jedno vreme, jer je Švajcarska odlučila da poveća svoj izvoz i jer je dozvolila njegovu kupovinu na stranim tržištima (iz istog razloga). Kada je odlučila da vrati prioritet svojoj staroj poznatoj privrednoj grani, franak se vratio na svoj "prirodni kurs". Lukavi bankari i drugi su ovo znali, pa su svojevremeno masovno kupovali franak, zbog čega je bila ugrožena štednja u Švajcarskoj (a pola sveta štedi u njoj). Ovo nisu znali naši građani i građani u još nekim državama, pa su zato lakomo poleteli da uzimaju te kredite, ne pitajući se, kako je neko u komentaru već rekao, zašto je to tako jeftino i povoljno. Ali ovo su znali naši bankari, pa su im nudili takve kreditne aranžmane. Nikada se ne uzima kredit u valuti u kojoj se štedi, ako je vrednost te valute pala, jer će se pre ili kasnije njena vrednost vratiti. Ovde je problem i čitava regulativa ili bolje reći deregulativa bankarskog poslovanja. To je nešto što ne radi samo centralna banka, a ono što radi ne radi samo svojom voljom - to je uslov pod kojim su strane banke velikodušno pristale da dođu na naše tržište.

    Što se tiče ovog kreditiranja nepostojećim novcem, to je stara praksa, mislim da je prisutna već više do trideset godina i predmet je mnogih kritika.

    Na kraju, autor teksta ne zna značenje reči dubioza. Pogrešno je primenjuje u poslednja dva teksta (prema mom sudu, prošli mu je bio mnogo bolji, mada ni ovaj nije loš). Razlika između prirodne i finansijske nepogode je u tome što ljudi prirodu još uvek ne mogu da kontrolišu, nije predmet njihove slobodne volje, pa zato razviju saosećanje za ugrožene u tzv. elementarnim nepogodama. Iako ekonomski zakoni deluju i formiraju se (i) "iza leđa subjekata", građani koji su uzimali kredite u francima su to činili svojom voljom i svojim neznanjem, te iz tog razloga nema solidarnosti u onoj meri u kojoj je ima sa ugroženima u prirodnim nepogodama. Sigurno je da ne treba dozvoliti da dvadeset hiljada ljudi završi na ulici i bez sredstava za život, ali ne treba moralisati nad drugima zašto ne saosećaju u nekoj arbitrarno procenjenoj dovoljnoj meri sa ugroženima.
  • PERICA

    08.04.2015 09:53
    Mozak
    Jednostavno. U Srbiji je sve posvećeno pljački i otimačini pa tako i banke rade.Države nema, NAŽALOST, pa tako ni vlade niti bilo koje institucije u normalnom obliku.
    U zemljama EU i sl ljudi rade da sebi stvore bolje uslove za život dok u Srbiji ljudi rade da stvore lagodan život samo pojedincima. Odatle sve i proizilazi.Dizem kredit od 2500 e na 42 meseca ,kamata 18% itd itd a plata jednog prosečnog austrijanca oko 1800 e Pa sad vidi gde smo i šta smo.
  • G

    08.04.2015 09:17
    @Ekonom - nije normalno da građanin mora da završi ekonomiju da bi mogao da uzme kredit, isto kao što nije normalno ni da mora da završi veterinu da bi kupovao meso u mesari ili medicinu da bi se lečio kod lekara. Narodna banka nije smela da dozvoli bankama takve kredite, upravo zato što je narodna banka stručna institucija da građani ne bi morali da to budu. Ako ja ne mogu da otvorim firmu i prodajem robu u stranoj valuti na teritoriji Srbije, to onda ne bi smele da rade ni banke.
    Narodna banka kao i sve ostale institucije države su tu da zaštite građanstvo od ovakvih stvari a ne da svako mora da se brine za sebe - čemu onda te institucije služe i zašto ih ti isti građani finansiraju ako nemaju svrhu?
  • @toma

    08.04.2015 09:14
    - zašto obmana?
    Ja imam stambeni kredit u evrima. Prva rata početkom 2007. godine mi je bila 235 evra (kada se preračuna iz dinara), posle godinu dana je zbog rasta euribora bila 265 evra, a onda je s početkom krize pala i dan-danas je preračunata u evre daleko niža, poslednja koja mi je stigla na naplatu prošlog meseca iznosila je 170 evra! Dakle, to što pišeš nije neistina već laž. Ili jednostavno nemaš pojma pa trabunjaš da bi tek nešto napisao. Takođe, podsećam sve korisnike u švajcarcima da, bez obzira na sve činjenice iz teksta, i dalje stoji to da je tadašnji guverner Jelašić 1.000.000.000 puta putem svih medija rekao NE UZIMAJTE KREDITE U ŠVAJCARCIMA JER JE KORIST KRATKOROČNA! Nije da kompiji crkne krava, već je zaista u pitanju ili lakomost ili jednostavno neznanje i nepromišljanje.
  • ns ja

    08.04.2015 08:38
    VIŠESTRANAČKI SISTEM
    Morate da shvatite da podrhtavanje kursa chf - eur nema ama baš nikakve veza sa Srbijom, niti evrom ni DS-om ni SNS-om ni SPS-om!!! Kapirate!?
    Znanje, tehnologija, bankarstvo, ekonomija, svetski trendovi nemaju ama baš nikakve veze sa našom primitivnom neoliberalnom banana državom, koju smo dobili zahvaljujući glasanjima za npr. 2000rsd, u zamenu za sendviče i izlete, setite se raznih bivših partija i sadašnjih i setite se i vaše uloge u rušenju sistema i države, često za drugare, komšije, a za majicu i upaljač ili za sezonski posao i "boli me uvo uzeo sam 300eur i sad idem na more"!
    EEE pa dragi moji, sada dobro pogledajte šta smo od države napravili!!! Padaju nam avioni jer neko mora da se slika(!), seljaku smeta nepostojanje protivgradne zaštite (više nego problem sa CHF!!!) kada mu grad uništi čitav godišnji trud i prihod, kupljene diplome (pa isam Predsednik lično!!?? Ej!!?) će tek da daju katastrofu nakon još par godina "rada" tatinih poludebilnih "menadžera" u našim JKP i JP gigantima,
    NE, Ne možete sada, kada gori da vrištite i molite za pravdu i sistem i uređenu državu ili da tražite pravog lekara da vas leči(biće i njih na Megatrendu)!!!
    Treba dragi moji, svakodnevno oštro i strogo, surovo reagovati na nepravdu, kriminal i nasilje, a ne okretati im leđa, kao nije vaš problem!? EE pa jeste, naš je problem!!!
    Nepostojanje milosti ni sluha(!)za chf KREDITE od strane opljačkanih građana sa kontejnera pocepanih, koje jure izvršitelji da im plene TV zbog neplaćene Informatike(!?)zaista ne čudi dragi moji šokirani dobrostojeći sugrađani!!!
    Gde je vama bila milost kada su oni dobijali otkaze, dok ste se vi zaduživali u CHF(naivno-bez ekonomskog predznanjaŽ!)??
    Gde vam je milost za opljačkane i ponižene prosvetne radnike SADA kada je i sami tražite za sebe, a sutra ćete dobiti monstrume a ne obrazovanu decu?? (nisam ni bankar, ni prosvetni radnik!!)
    Hoćete od štale koju smo napravili ZAJDENO, da dobijete socijalno odgovornu DRŽAVU preko noći!?? NE biva dragi moji, ne biva i hvala Bogu da ne biva!!!
    Postanimo najpre ljudi, linčujmmo kriminalce i megadent lažne rukovodioce, kupce šećerana za 1evro, štampare dinara u NBS, diletante, nemojmo se diviti audiju i mercedesu, divimo se ČOVEKU, poštenju i obrazovanju, pa tek nakon (ne dve godine kako kaže pomračeni čovek) nego 10 godina ispravnoga života, očekujmo da proradi država, u kojoj u zatvoru ili pogubljeni leže oni koji se sada slikaju i kreiraju našu realnosti i svakodnevnicu..ne bih više tupio osim da kada pričamo o chf ovde je bar pošteno:(ko je pametan uzeo je pare, ko ne izgubio je, ili bar bio na 0)
  • Toma

    08.04.2015 08:26
    drama
    Ne znam čemu tolika drama. Švajcarac je imao stabilan kurs i niske kamate godinama. Sada je to skočilo, i odma frka. A realnost je da ljudi koji su uzeli kredite u evrima, su do sada daleko više ispaštali ukupno gledajući, i zbog kamate i zbog kursa koji non stop raste. Samo nisu to dobili odjednom servirano, nego tokom godina.

    I dalje je švajacarac bolji kredit jer je kamata dosta niža.
  • ns ja

    08.04.2015 08:07
    uz dužno poštovanje sugrađana u nevolji
    Hajdemo obrnutim primerom da pokažemo kako je ovaj članak relativizovao jednu vrlo ozbiljnu stvar: ogromne špekulantske oscilacije kursa!
    A šta ako neko ima ušteđenih npr 30.000chf, prosto staru kuću koju je prodao 2006, pretvorio je u chf umesto u evre u momentu kada je to sve izgledalo beznačajno? Ovo je vrlo s predumišljajem mogao da uradi, uz istorijski osvrt na odnos CHF - DEM, koja jeste prethodnik evra!
    Da li je on postigao spletom okolnosti veliku dobit preko noći, ili nije?? Da li je samo sačuvao protivvrednost prodate nekretnine? NAravno da su ovakvi slučajevi doneli novu vrednost pojedincima koji ozbiljno pristupaju životnim transakcijama kao što je kupoprodaja nekretnine, očevine, zemljišta itd. Nažalost, onima koji su se vodili kamatom od 3% nasuprot 6% bez ikakvog upuštanja i pitanja zašto je ovaj auto duplo jeftiniji!? U čemu je trik!? Mora da ima nešto iza... takvi su nažalost osetili gorku težinu svoje odluke.. da li da država istom logikom oduzme prekonoćnu dobit svima koji imaju CHF u momentu loma(?) i konvertuje u evre!? Banke su komercijalisti, one vama isporučuju robu koju ste izabrali i ugrađuju sistemsku proviziju koja se određuje naspram kupljene robe (novca), a odgovornost jeste na onome ko bira! Nisam bankar i ne branim banke, ali hteli smo kapitalizam, neoliberalni, nema socijalne odgovornosti ni uravnilovke, kupljena diploma Falusa i Megadenta ne može vam doneti znanje, a znanje je kapital, razumete?? Da li vratiti uložene novce vlasnicima koji su zidali kuće (bez papira i proračuna niti mišljenja geodeta) na klizištima (ne mislim ovde na elementarne nepogode-poplave, nego na npr Ribnjak).
    Naravno podržavam olakšice građanima u nevolji i pazite za kakav društveni sistem glasate, jer ne možete biti u socijalizmu ako ga pljujete i s gađenjem odbijate, a onda kukuu upomoć, halavi bankari, a mi mislili amerika, neoni, šarena svetla grada... !?!?
  • G

    08.04.2015 08:05
    Retko kvalitetan i objektivan članak. Suština je u tome da banke nikada nisu ni imale franak koji sada traže od klijenta a to je nešto što nije smelo biti dozvoljeno.
  • Anonimus

    08.04.2015 08:04
    Bravo!
    Ajmo ljudi više ovakvih članaka, da se edukujemo i ne budemo zluradi! Svima korist ako pokažemo da je dosta prevara i nemorala. Hoćemo uređenu državu i zdravo društvo!
  • Ekonomista ali pravi

    08.04.2015 08:02
    Šah i mat
    Sve je to lepo objasnjeno ako predjemo preko cinjenice da uvazeni gospodin ekonomista ne razume da se kupovinom stana na kredit ne resava tzv stambeno pitanje (nije ni cudo jer to ne razume ni 99.9% populacije u Srbiji), ali se postavlja pitanje odgovornosti drzave u ovom slucaju. Koga, naime drzava stiti , strane banke ili sopstvene gradjane? A posto drzava očigledno ne stiti gradjane, onda bi bilo sasvim u redu da se gradjani zastite sami tako sto ce masovno i organizovano vracati stanove bankama i tako ih dovesti ili do bankrota ili do uspostavljanja normalnih kreditnih linija ISKLJUCIVO u domacoj valuti i bez indeksiranja. Ako se pak bankari plase nestabilnosti kursa domace valute, onda neka se oni organizuju i vrse pritisak na drzavu da se ne igra kursom ili neka prestanu da daju kredite (sto ih opet vodi u bankrot). Prosta stvar.
  • Maja

    08.04.2015 07:54
    Ironija
    Sad sam upravo shvatila da sam zadužena u švajcarcima a da u zivotu nisam videla kako izgleda novčanica švajcarskog franka...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna