Autor: Politika, N1

Info
04.03.2018.
07:00 > 06:52
Zanimanja vezana za informacione tehnologije poput veb-dizajnera, klaud-servisera (specijalista za čuvanje kompjuterskih podataka), komjuniti menadžera - što bi u prevodu bilo menadžer zadužen za društvene mreže, čiji je posao vođenje komunikacije na društvenim mrežama, sve su to novi poslovi koje je donela tehnološka revolucija.
  • Brus Vilis

    05.03.2018 17:04
    @D
    Kreativni ljudi će se uvek snaći i ne samo da će se prilagoditi onome što budućnost donosi, već će nastojati preokrenuti stvari u svoju korist koristeći ono s čim raspolažu. Ostali će upirati prstom u kojekakve balone i kukati poput Kalimera zbog globalne ekonomske nepravde. Prilagodi se i unapredi igru, inače - ispadaš, bratac. Uzalud ti i 10 fakulteta kad ne shvataš da je vidokrug sužen upravo tebi. Usredsredjen si na pogrešne, nerealne ciljeve i fulao si s prioritetima. Ne priznaješ to, ali već osećaš. To su ta upozorenja o prebacivanju tvojih poslova Indijcima. I još nešto, to što odbijaš nazivati stalnim klijentima ljude s kojim godinama saradjuješ potvrdjuje činjenicu da bi trebalo još mnogo da radiš na razvijanju ljudskih osobina i vrlina i da klijente ne ceniš dovoljno. Ja sam počeo kao freelancer, ali već posle 3 godine razvio sam posao dovoljno da registrujem firmu i zaposlim 5 ljudi. I hvala na pitanju, poslujem vrrrrlo dobro. Koliko je to sve sigurno? Brale, ako tako razmišljaš onda nisi trebao ni počinjati. Naravno da će Indijci savladati javu, C++ i ostale programske jezike. Savladaj i ti nešto. Freelancer nije samo programer, web dizajner il šta već tu spada. Moraš biti i čovek. Danas je dostupno milion stručnjaka i upravo je to presudno prilikom kvotovanja. Profesionalnost nije dovoljna. A ti si suviše krut i nadobudan, iako u tvoju stručnost ni malo ne sumnjam.
  • usa

    05.03.2018 15:22
    @ D.
    Ne poznajem nikoga u Americi ko radi i 1 posao (a ne 2) a da ne moze da nadje neki posao kad hoce i da pokrije sve troskove i jos da mu ostane. Ni rodjene Amerikance ni imigrante (legalne). Od konobara i cistaca do doktora.

    Ima onih koji zive iznad svojih mogucnosti (pa su u minusu ili samo sto ne skliznu u isti), ima onih koji nece da mrdnu iz svojih zabiti (south, midwest i sl.), ima lenjih koji otaljavaju poslove preko ku*ca pa ih otpustaju na svakih par nedelja/meseci, ima neki % mnogo glupih/nesposobnih (koji zaista nisu adekvatno pokriveni nekom zdravstvenom zastitom/socijalnom pomoci ni sansama za ucenje i zaposljavanje), ima narkomana kojima je gudra preca i od zivota i familije i posla, ALI nema zdravih, iole inteligentnih i vrednih (spremnih da rade i uce) koji ne mogu da nadju novi posao za par dana (max. nedelju-dve) i koji nemaju dovoljno za zivot i neke razumne vanredne troskove.
    A s obzirom na sistem, verovatno je lakse u USA sa srednjom skolom/zanatom stici do mesta direktora/vlasnika neke ozbiljne firme nego u EU sa doktoratom.
  • Pan 5er

    05.03.2018 09:19
    Da, protraćio sam 40 godina da obezbedim decu i uspeo sam u tome. Vi niste? Menjajte profesiju, niste dobri u ovom što radite. Pukao vam balon...

    Budućnost se uvek dobro našali s ljudima poput vas, egoistima koji nikad ne priznaju grešku. Možda ne vidim dalje od nosa, ali nisam Pinokio u kojeg gledate dok se brijete pred ogledalom.
  • D.

    05.03.2018 00:12
    Iskreno, jedino jadno ovde je to sto se protracili svojih 40+ godina i niste nista naucili. Ne zamerite na upotrebi reci, ona samo oznacava fakticno stanje. No, bravo, samo se snalazite. Ali zao mi je sto ovo moram da Vam kazem, Vase vreme je proslo, i ono sto branite nece Vas ni zateci. Rekli ste da imate decu, zapitajte se kakav im svet ostavljate, i cemu ih ucite-snaci cete se. Bravo. Balkanski modus operandi. Razlog legalnog softvera je prvenstveno postenje koje treba da imate prema ljudima koji su Vam omogucili i obezbedili hleb, jer sami sigurno niste sposobni da napisete takve kodove, i algoritme, ali opet, ni oni nisu sami, vec timovi i mozda generacije ljudi. To treba da Vam je razlog, a ne hassle-free radni vek platforme koju ste izabrali. Ipak, i to govori dosta toga o generacijama ljudi koji nam sada kroje buducnost. I dalje ostajem pri tome, ne vidite dalje od svoga nosa, bez obzira na svo iskustvo. Vi nasavite po svome, ovo ionako nije namenjeno za Vas, Vi ste izgubljeni.

    Sto se tice drugog clana ove diskusije, "vise sansi (i motivacije) za licni razvoj i napredak (nasuprot odradjivanju posla i cekanju penzije), a samim tim i privredni i drustveni", cinjenice Vam ne idu nikako u prilog. Pogledajte statistiku, jos uvek najvece ekonomije, i recite koliko Americki radnik ima mogucnost za licni razvoj i napredak pored dva posla koja u proseku obavlja, a na naplanirali trosak od 400$ odgovara kako bi se morao zaduziti. Lepe su bajke neoliberalizma, ali stare.
  • Pan 5er

    04.03.2018 22:11
    Za čoveka potpisanog inicijalom D (inicijal, početno slovo, latinski initialis):

    Izvinite što vas je uvredilo spominjanje mojih kvaliteta, mislio sam da je u redu hvaliti se nakon što sam pročitao vaš tekst, ali vi ste se našli prozvanim što baš i ne razumem... Evo, izvinjavam se još jednom... Elem, moj drugi klijent saradjuje sa mnom 7 godina, maltene svakog meseca. Da, za mene je on stalan klijent. Kao što sam i ja stalan klijent novosadskim poreznicima jer tu živim 40 i kusur godina. A mogu sutra da se odselim. Kad je reč o licencama, opet se hvalite, plašim se reći da ih imam i ja, kako se opet ne bi uvredili. Uostalom, nijednog poslodavca to ne zanima. Priznaću vam da me uopšte nije sramota reći da razlog zašto koristim licenciran softver nije moje poštenje, već jednostavno nemam vremena za rizik, za dosadne reinstalacije nakon krekovanih aplikacija koje bi mi zgembale računar. A i podrška je neupitna.

    Ipak, slažemo se da je konkurencija dobra stvar, čini čoveka boljim.

    Usluge i treba da budu skuplje.

    A moj balončić... znate, nije mi prvi. Već sam imao jedan u državnoj službi, tako da su uvredljive reči kako ne vidim dalje od nosa. Kako sam se snašao pre 7 godina snaći ću se i sutra - prekosutra. A rekao bih da je upravo to i tema ovog novinarskog teksta.

    Autizam? Stvarno?

    Stvarno jadno.
  • @D.

    04.03.2018 21:28
    Nema je vec bar par decenija, a u konkurentnijim/razvijenijim drzavama mozda i pola veka.
    Lako zamenjivi = dinamicnija i zanimljivija klima, sa vise sansi (i motivacije) za licni razvoj i napredak (nasuprot odradjivanju posla i cekanju penzije), a samim tim i privredni i drustveni.
    Konkurencija je dobra stvar, ne losa.
    A usluge su, koliko primetim (po svetu pa cak i kod nas) sve skuplje, za razliku od lupanja pecata, motanja kablova i sl. repetativnih, neverovatno dosadnih, poslova
  • D.

    04.03.2018 20:47
    Hvala Vam, upravo ste potvrdili sve o cemu sam pricao. Mislio sam da je deo sa autizmom mozda prejak, ali sa obzirom da dalje od svog baloncica ne vidite, mislim da savrseno odgovara, ako uzmemo u obzir etimologiju reci (gr. autos-srp. sam).

    Za potpisanog gospodina: Mislim da se ne razumemo. Ja sam u ovome jos od vremena kada ti Indijci nisu ni znali za programe, koje ilegalno koriste sada obilato. Imao sam licence za njih dok je kod nas licenca za Windows bila prava retkost. Kvalitet mojih radova nemate pravo da dovodite u pitanje, to cu pripisati Vasoj kulturi, i da perfidno nabacujete kako kvalitet zamenjujem kvantitetom. Kao i Vi, i ja imam klijente koji se vracaju. Necu da napisem stalne, jer nisu stalni, dok ne potpisete ugovor o saradnji, u kojem cete definisati obim i trajanje te saradnje. Sve ispod tri meseca, ili po projektu, ne smatram stalnim klijentima. Nisu se do sada zalili ni na rokove, ni na kvalitet. Imam utisak da jednostavno ne razumete sa kime razgovarate.

    Za nepotpisanog gospodina: Apsolutno se slazemo, sigurnosti vise nema. Ali kao da Vam fali da poentirate, jer nije dovoljno samo istaci fakticno stanje. Iskreno, mislim da ne shvatate da sve to sto se napisali, povezanost, mobilnost, dostupnost, i ujednacavanje znaci upravo to da ste beskrajno lako zamenljivi, i ujednaceno sa svim ostalim periferijama jeftina usluga. Ako mislite da smo sami u tome, nismo, pogledajte blok reklama na nemackom RTL-u, videcete jako zanimljivu reklamu i za Madjare.
  • @D.

    04.03.2018 19:27
    Nije uopste poenta IT freelance vec uopste.

    Drzavna uprava/javna preduzeca ni ovde ni u EU ni u USA vise nisu "na neodredjeno".
    Privatne firme, koliko god jake bile, "rezu" viskove, peglaju minuse, propadaju, budu prodate/preuzete od drugih, itd. tako da ni tu odavno (u vecem delu sveta oduvek) garancija.
    Sigurnost i mogucnost planiranja se postizu vrhunskim znanjem i umecem u odr. oblasti, sirenjem postojecih i/ili usvajanjem znanja/umeca, konstantnim trazenjem novog i/ili rezervnog posla (da, posao se trazi dok ste zaposleni, ne kad ostanete bez istog), raznim osiguranjima u periodima nezaposlenosti (privatnim-licnim, onim koje finansira bivsi poslodavac, drzava, itd.), stednjom/investiranjem, itd.
    Nema uljuljkivanja u jedan "siguran" posao/sektor/drzavu.

    "Sigurnost" ne postoji, stalni napredak jedne profesije/oblasti/drzave/bloka drzava ne postoji. Svet ide ka opstoj povezanosti, mobilnosti, dostupnosti, ujednacavanju i to je nepovratno.
  • Pan 5er

    04.03.2018 19:26
    @D.
    Više puta sam bio u prilici da ispravljam projekte koje su započeli Indijci, pa je poslodavac bio nezadovoljan i uvek sam bio zapanjen njihovom bezbrižnošću i štap-kanap rešenjima. Ne volim da generalizujem, ali stekao sam utisak da je njima najvažnije dobiti posao i što brže ga otaljati. Često rade u grupama i bez obzira ko dobije posao zajedno ga završavaju i potom dele pare. No, s tim ćeš se ili pomiriti ili ćeš se nervirati, što ti neće doneti nikakvu korist. Ne znam 3 strana jezika, pa mi je kvalitet jedino oružje za borbu protiv konkurencije. Zapravo, mislim da su kad je reč o jeziku Indijci u prednosti, s obzirom da su bili britanska kolonija. No, tako kako parlaju engleski, tako i rade - traljavo.

    O gig ekonomiji nisam ništa čitao, možeš me ukoriti zbog toga, ali na ovom svetu je mnogo dobrih i loših stvari, a na svakom od nas je da odluči hoće li biti revolucionar ili frilenser, hoće li se usredsrediti na lepo i korisno ili će trošiti vreme kao Don Kihot. Ne može malo ovo, malo ono jer u takvim slučajevima nigde ne ostvaruješ maksimalne rezultate.

    Najveća greška frilensera je kampanjski rad. Dakle, ubodeš jedan posao, zaradiš 2-3 prosečne plate i onda hajke na batajke. Ako hoćeš rejting moraš barem 8 sati dnevno grejati stolicu i ponašati se kao da si na uobičajenom, "normalnom" poslu. I moraš puno čitati, naravno engleske sajtove i časopise... Naravno, postoji finansijska nesigurnost koja je više izražena kod frilensera, ali je ona sve češća i u državnoj službi
  • D.

    04.03.2018 17:56
    @Pan 5er

    Ukoliko niste sposobni da shvaite da gig ekonomija predstavlja upravo to, globalno kampanjsko vodjenje ekonomije, koje postaje sve izrazenije i zastupljenije, ne vredi da se objasnjavamo. Moja je valjda luda sreca da sam zavrsio oba fakulteta, jedan koji mi omogucava da zaradjujem na tim novim tehnologijama, i drugi koji me je izlecio od bolesti autizma, koju konstansto srecem medju IT strucnjacima, sta god to oni bili. Sreca, ili nesreca, da vidim cemu sve ovo vodi, i da sam nemocan da bilo sta promenim.
  • D.

    04.03.2018 17:43
    Sigurnost i mogucnost planiranja znaci da imate bezbednosnu mrezu na koju mozete da se oslonite ukoliko ostanete bez posla, ili postanete nesposobni za njegovo obavljanje, na kraci ili duzi rok, usled fizickih ili psihickih ozleda. Znaci da mozete da racunate da ce Vam zaposlenje trajati duze od tri meseca/projekta. Drzavna ustanova/preduzece bi moglo da predstavlja to sto pricate, ali Vase sugestije da se u tim ustanovama odvija lezilebovanje je odraz Vaseg neshvatanja o tome STA predstavljaju javne ustanove i usluge koje pruzaju, kako sa socioloskog tako i sa psiholoskog apeskta. Pravi korifeji neoliberalizma, sigurnost koju osecate dok freelanceujete mi je zapanjujuca. Zasto to kazem? Zato sto sam i sam freelancer. I nemam nikakav problem nalazenja posla, sto se tice cene, tu imam, i sve vise i vise se preti angazovanjem pomenutih Indijaca. Jedina prednost koju imam u odnosu na njih je poznavanje tri strana jezika na tecnom nivou, i to sto sam prikupio kapital da se bavim najnovijim tehnologijama virtuelne realnosti, i c++ programiranja, koji im jos uvek izmice. Ali ako mislite da ce tehnologija, i njena dostupnost uvek biti na Vasoj strani, jako se varate. Meni je jako zao sto ne shvatate siru sliku svega ovoga, ali i kada Vama postanu stvari jasne u kom se pravcu odvijaju, bice Vam prekasno. To vec uveliko osecaju ekonomije mnogo razvijenije od nase, guglajte gig economy i america, i sve ce Vam biti jasno. Ja odbijam da prihvatim to kao svet koji ce obeleziti moj zivot.
  • Nervirach

    04.03.2018 17:00
    D, vam je sve objasnio. Frilenserisanje moze bii dobro samo do odredjenog perioda. Boki, kako mislis biti u necemu dobar ako ne procitas neki prirucnik na stranom jeziku? Ne mora engleski, nemacki, ruski, francuski, bilo koji jer domaci izdavaci nemaju zasto stampati nesto u samo stotinak, cak desetina primeraka. Ili si naravno nabedjeni ,,nebeski,, koji misli da se sve vrti oko njegovog dupeta? Ono sto vas je dovelo vase patriJotisanje je da ste si smanjili trziste, jer kome sta treba proizvedeno, ili u ovom slucaju nastampano samo za ovo podrucje? Jos vam se stampaju knjige samo na cirilici? Primer, vi stampanu stvar mozete prodati Beogradu, Novom Sadu, Nisu i Subotici a sve ostalo je u zanemarljivim kolicinama, skoro greska. A ako je na latinici imate sanse za jos koji primerak. Pobogu, za ovih 30 godina malo se prizovite pameti. Vreme vam je.
  • Pan 5er

    04.03.2018 16:44
    "... Sasvim je to super kada freelancujes da zaradis za neko lepo letovanje, dok te mama i tata hrane iz baby boom generacije, ali kada morate svoju porodicu da izdrzavate freelance-ovanjem, neka su Vam sve sile u pomoci..." (D)

    To baš i nije tačno. Živim s troje dece i suprugom, a poslednjih 7 godina sam freelancer. Ako ne možeš zaraditi samo su 3 razloga: radiš malo ili kampanjski, nisi dovoljno dobar ili to nije posao za tebe iako ga beskrajno voliš. Kad je reč o Indijcima istina je da obaraju cenu, ali značajnu ulogu imaju brifovi, čitaj pažljivije i znaćeš ne samo šta se traži, već i da li je to posao koji ti odgovara. Mnogo je više poslodavaca kojima je važniji kvalitet. Posle odradjenih 50-ak poslova novi dolaze sami od sebe. U mom slučaju 2/3 klijenata su oni s kojim sam već radio, oni nemaju vremena za nove konkurse i intervjue, znaju kako radim i nemaju razloga da me ne angažuju ponovo. Znanje engleskog je izuzetno važno, kao i poštovanje rokova. Srbi, ali i ostali freelanceri s prostora bivše Juge su prilično cenjeni i neuporedivo kvalitetniji od Indijaca. Uostalom, ne košta vas ama baš ništa da pokušate.
  • @D.

    04.03.2018 16:33
    Sta je tebi sigurnost i mogucnost planiranja, posao na neodredjeno u nekoj drzavnoj ustanovi/preduzecu? Pa to odavno ne postoji, a i nikad nije bilo zapravo sigurnije od nekoga ko je imao znanja za par stvari

    Dolazi kraj "robota", onih koji su naucili jednu stvar sa 20-ak godina i to ponavljali svaki dan do penzije, cesto u istom preduzecu. Ili ce se prilagoditi ili ce zavrsiti na socijali i po raznim ustanovama.
  • @Boki

    04.03.2018 15:52
    Ne moze prevod, uci engleski, srpski odavno nije dovoljan
  • D.

    04.03.2018 15:50
    Drustvo ne izgradjuje, ne obnavlja, i ne unapredjuje gig ekonomija. Gig ekonomija je znak pada potencija sistema, i pokusaj da se u tom padu nekako snadje. Dobra vest je da je posle raspada na redu i sastavljanje novog, ali bojim se da se to nece nikome dopasti, osim onih na vrhu, koje sve ovo uopste i ne dotice. Stvarno mislite da svi sutra mogu da postanu analiticki strucnjaci, ili progameri? Da ce istetovirani kamiondzija uzeti da nauci Python? I mislite da ce mu to nesto znaciti, kada ce jedan Tajvanac ili Indijac raditi sve to za jednu desetinu plate kolege sa zapada? Stvarno ne vidite cilj svega? Gospodo, nije ovo vise doba ludita, pa da covek zameni coveka, rekonstrukcija nece biti tako blaga.

    Sa druge strane, da li ste svesni da freelance-ovnaje moze da bude isplativo jedino ljudima koji imaju debelu zaledjinu, i predstavlja vise nacin da na vec postojece dodate jos koji dinar? Da li ste svesni sta na ljudsku psihu stavlja stalni osecaj nesigurnosti, nemogucnosti da planirate i budete sigurni u bilo sta, a ponajvise u fizicku bezbednost, a pod tim podrazumevam krov nad glavom i hranu, i odecu? Stvara varvarsko drustvo, razbojnistvo, i unistenje. Sasvim je to super kada freelancujes da zaradis za neko lepo letovanje, dok te mama i tata hrane iz baby boom generacije, ali kada morate svoju porodicu da izdrzavate freelance-ovanjem, neka su Vam sve sile u pomoci. I dok saljete pitcheve na raznim upwork-ovima, molite se da neki Indijac nije video taj isti.
  • Boki

    04.03.2018 14:16
    "Veb dizajera, klaud servisera, frilensera, komjuniti menadzera". Izvinjavam se sto mi je srpski maternji jezik, pa ako moze prevod. Hvala.
  • Brus Vilis

    04.03.2018 12:39
    @Nisam robot, kimi
    Bez namere da vredjam, mislim da niste shvatili suštinu ovog vremena. Nije više dovoljno završiti školu i terati ono što znaš do penzije. Tehnologija napreduje mnogo brže nego u prethodnim decenijama, učiti i obrazovati se treba celog života. Dakle, ako sad nastaviš s učenjem nećeš imati problema s novim zanimanjima nakon 30 godina. Ne treba da upisuješ nove škole i fakultete, dovoljno je da izabereš neki hobi i posvetiš se čitanju i vežbanju, praćenju dostignuća iz te oblasti. Nije to ništa strašno. Uostalom, da li bi voleli da vas za 30 godina doktor leči zastarelim metodama i instrumentima?
  • /

    04.03.2018 12:19
    /
    gurui i sl ne nude stalno zanimanje. to su mehuri koji kad tad od raznih spoljnih uticaja puknu.

    frilenseri su branse sa zanatima. cak i vodoinstalater moze biti frilenser

    pisite malo o tome da je ona neka cuvena srpska modna blogerka pukla preselivsi se u nemacku?

  • Nervirach

    04.03.2018 11:41
    O da, a kako resavas PIO? A ako ides preko privattnih kuca DOBRO se raspitaj. Ima jedne kvaka 22, samo na insisiranje ce ti reci iznos na koji mozes racunati kada odes u penziju i to koju ces najverovatnije dobiti na gomili pa ti krckaj. Ako se nesto nije promenilo u zadnje vreme, sto sumnjam.
  • /

    04.03.2018 11:04
    /
    negativna selekcija srbije se pokazuje i u ovom clanku
  • kimi

    04.03.2018 11:04
    @Nisam robot

    bravo gari! bingo!
    ali to ovakve momke poput ovog iz clanka ne zanima jer na njega to nece uticati,i sam znas da sit gladnom ne veruje ,ali eto on nas uverava da je to dobro za nas.. svet propada ubrzano , ko god misli da je napredak tehnologije dobra stvar, ...
  • Era Ojdanic

    04.03.2018 10:13
    Sta je to gig ekonomija ?
  • Esmarh oko vrata

    04.03.2018 09:54
    Ja to radim već 15 godina. Ne vidim problem.
  • Pavle

    04.03.2018 09:47
    Svetla budućnost
    Odbojna tema zaglupljujuće škole nameće da prvo utešim: prekvalifikacija nije teška, ne treba iznova osnovna i srednja (a naročito visoka) škola; toliko i sami znate jer nije vam ni do sad to "znanje" trebalo. Izuzev možda na kvizovima.
    Ono glavno zbog čega sam se latio tastature je konstatacija da u državi gde nema promene, bar ne na bolje, u školstvu decenijama, za ta nova zanimanja će ljudi moći da uče jedino samousavršavanjem ili kroz kvalitetne obuke.

  • realista

    04.03.2018 08:59
    Ma ovo sve se nas ne tice, mi kasnimo za svim 100 godina...narod kaze , cuo zec da stroje bikove pa se zabrinuo...
  • Pedja

    04.03.2018 08:42
    Nidje veze
    Apsolutni nonsens je da ce za 15 godina nestati 50% poslova, to sto se svi loze na hajpove koje propagiraju Gartneri, Bejnsi, Mekkinzi i ostale konsultantske kuce je samo njihovo neznanje, nista vise. 10% poslova ce nestati, ali to je sasvim normalno.
  • Nisam robot

    04.03.2018 07:57
    Da, ali ukoliko za 15 godina nestane 50% rrenutnih zanimanja, a stvori se jednako mnogo bovih, to znači da ćemo mi u našim sad kasnim tridesetim, morati u ranim pedesetim da učimo za nova zanimanja, što je u tim godinama relativno teško, nasuprot mlađima od 20ak god koji uče lakše. Analogno tome, doćićemo do situacije da imamo mnogo lnudi koji će biti pred penziju i nezaposleni zbog manjka kvalifikacija i znanja.
    Samo razmišljam naglas...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna