Info
25.10.2018.
13:55 > 13:58
Osnovno obeležje automobilske industrije Srbije je oslonjenost na proizvodnju marginalnih i manje vrednih delova, pa ne čudi da je 2016. godine prihod cele grane, preko sto preduzeća, iznosio oko tri miliona evra, dok je, poređenja radi, samo prihod poznate kompanije autodelova "Boš" iznosio preko 80 milijardi evra.
  • @Filip

    26.10.2018 00:26
    da sagleda mogucnost proizvodnje automobila koji kao pogon koriste struju (i ne samo automobila vec i bicikala i mopeda) mi placamo FIAT-u nevidjena sredstva za proizvodnju djubreta
    Od koje tehnologije cemo da pravimo ta cuda na struju? Ne znamo ni trotinet da sklopimo a ne automobile visoke tehnologije. Mozemo fiat da poljubimo u ruku sto je uopste dosao ovde, ne placamo mi njima nista, jer je to njihovo.
  • trbuhozborac

    25.10.2018 21:36
    ...
    Nešto se tu ne uklapa. Ako je problem u modelu, zašto se ne proizvodi drugi? Jer teško ce Fiat pronaci ovako jeftinu a relativno obucenu radnu snagu u Evropi. A možda Fiat blefira, kako bi dobili nove podsticaje od države, ili pak ta fabrika zaista nije naročito profitabilna. U ovom drugom slucaju ce je zatvoriti. Najgori scenario je neprofitabilna proizvodnja, koju subvencioniše država, a u kojoj se ne zna ni ko pije ni ko placa.
  • dijasporac

    25.10.2018 21:01
    @Filip
    Pazi kad Amerikanci znaju da se Fiat 500L proizvodi u Srbiji a mali 500 u Poljskoj, kad bi se zezali. Takav podatak niko ne zna ni u Evropi, niti ga interesuje, zna se samo da je to fijatov automobil, da nije mecedes ili lexus i svi ga vezuju za Italiju, cak tako ovde i reklamiraju 500L, sve sa prepoznatljivim slikama Italije u pozadini. Problem je sto je to neuspesan model na trzistu, ima mnogo jacu, kvalitetniju i jeftiniju konkurenciju nego mali 500 u svom segmentu. Uzgred, ovde se od Fiata prodaju samo 500, 500L, 124 sedan i cabrio a na ulicama mozes primetiti samo mali 500 i vrlo-vrlo retko 500L, 124 nikad nisam video, kao ni Alfa Romeo modele, retko Stelvio i nista vise - Fiat je ponovo pukao preko bare, da nije malog 500 niko ne bi znao ni da postoje.

    Jos jednom, savremeni automobil je tehnoloski slozena sprava sa najsavremenijim tehnologijama i moze ga proizvesti samo ozbiljan proizvodjac sa tehnoloskim znanjem i razradjenom proizvodnjom. Automobile proizvode multinacionalne kompanije a ne drzave, Srbija pa i cela Istocna Evropa nema takvih kompanija sem ako neka globalna ne otvori pogone u tim drzavama. I to nije drzavni posao, nigde u svetu ne otvaraju drzave proizvodne pogone, drzava samo moze da privuce proizvodjace nekim povlasticama.
  • daj ne budali

    25.10.2018 19:36
    & Filip
    čekaj, čekaj kad dođu proizvođači Ling Long guma u Zr pa dovedu svoje kooperante sa proizvodnjom ZnO onda će ti Fiat biti ko Mercedes i BMW; jer ono što su mali belograđani shvatili, a neće javno da priznaju je da se isplati dovesti samo one sa etiketom "price-sensitive low end of the market".
    http://www.mfin.gov.rs/newsitem.php?id=14026
    http://www.tirereview.com/buyer-beware-chinese-tires-mean-different-quality-levels/



  • /

    25.10.2018 19:34
    /
    namenska industrija ne postoji vise tako da bi jugoslovenska privreda bila teret kao i ovi pacovi po jp
    osim ako ne bi sluzila za pranje novca bas kao ti pacovi po jp

    sadasnja industrija su proizvodi necijeg projekta koji kada zavrse svoju ulogu na trzististu gasi fabriku ako ona ne moze naci sledeci projekat

    sve isto kao i sa frilenserima

  • Navuhodonosor Deu

    25.10.2018 18:52
    Realno
    Kome treba nas auto? I da kosta 1000 eur... i taj jedan sto smo proizvodili, pa je proglasen najgorim autom na svetu... kobajagi export na USA trziste, a totalni promasaj... tako da, molim lepo.
  • @crveni

    25.10.2018 18:22
    Ma vazi slobo, kod slobe smo super ziveli sa obe marke, jedna u jednu a druga u drugu ruku, a on nije on ni upropastio nijedno preduzece. Moze ta prica ali juce.
  • Filip

    25.10.2018 18:18
    Bosh!?!
    Spomenjen je Bosh u tekstu, a on kod nas ima proizvodni pogon, zar ne? Ali sta proizvodi, metlice za brisace!?!
    Mislim da Srbija ne shvata gde ide auto-industrija i umesto da sagleda mogucnost proizvodnje automobila koji kao pogon koriste struju (i ne samo automobila vec i bicikala i mopeda) mi placamo FIAT-u nevidjena sredstva za proizvodnju djubreta. Da, napisao sam djubreta jer je FIAT 500 ocenjen na americko-kanadskom trzistu kao jos jedno DJUBRE iz Srbije posle YUGA.
  • dijasporac

    25.10.2018 18:10
    Ni pre 40 godina a tek danas nema podele rada u projektovanju jednog modela, recimo VW do najsitnijeg dela isprojektuje sklop celog automobila, od elektronike, sastavnih komponenti motora, do sasije i tapacirunga. Svaki deo ima svoje tacne proizvodjacke specifikacije i kvalitet koji mora da zadovolji i nikakva odstupanja tu nisu moguca jer u suprotnom dobijate nefunkcionalnu celinu. Nema tu mesta za neki insitut iz Keckemeta, Krakova ili Kragujevca, oni eventualno mogu da razvijaju neke alate za proizvodjaca kablova ili automobilskih guma, u njihovom gradu. VW jedino prepusti specifijalizovanom proizvodjacu, recimo Boschu, da proizvede uredjaj ili sklop po tacno zahtevanim specifikacijama a ime tog proizvodjaca garantuje mogucnost proizvodnje takve komponente.

    Jos jednom, problem niskih plata u danasnjim fabrikama automobilskih komponenti i Fiatu Kragujevac je dublji problem, radnik Fiata u Poljskoj fabrici radi istu vrstu rada kao i onaj u Kragujevcu, sklapa automobil od komponenti koji stizu iz fabrika sirom sveta ali ima 3-4 puta vecu platu od srpskog kolege. Delimicno znog toga sto je model 500 koji se sklapa u Poljskoj daleko trazeniji od 500L pa se tamo radi punom parom a u KG malo pa malo ne rade zbog slabe traznje a jos vise zato sto je prosecna plata u Poljskoj 750 eura a u Srbiji 350 pa se poslodavci jednostavno usklade sa tim.
  • Nervirach

    25.10.2018 17:27
    Crveni, vrati se jos malo unazad. Kako volite da preskacete devedesete.
  • dijasporac

    25.10.2018 16:54
    Tekst ne sagledava stvarnost. Reci da je autoindustrija u SFRJ bila zaokruzena u sistemu Crvene Zastave a ne reci da je celokupna tehnologija bila kupljena od Fiata ali vec stara 10-15 godina je izbegavanje cinjenica. Znaci, do najsitnijeg sastvanog dela automobila su vec projektovali negde u Torinu a svi ti silni instituti u kojima su radili masinski i elektroinzenjeri su samo sluzili da se slikaju za zuranale Filmskih novosti, tamo nista novo niti je izmisljeno niti sustinski projektovano, samo su razradjivani originalni italijanski dizjani i prepisivani na srpski jezik. Automobilski motor od 1116cm3, menjac i ostale kljucne komponente su ostale iste decenijama, od originalnog italijanskog motora iz 1969 pa do kraja proizvodnje Yuga.

    Pri tome, celokupna produkcija automobilske industrije u bivsoj SFRJ (Zastava, IDA, TAS, Cimos , Revoz, TAM i FAP) je bila oko 4-5% od bruto nacionalnog proizvoda iako je 90% proizvodnje ostajalo na zasticenom monopolskom trzistu jer realno nije ni mogla da se plasira zbog ekstremnog nekvaliteta i zastarelosti na strana trzista.

    Sklapanje automobila bez ikakve proizvodnje "bitnih" (ili desnih, po Lazicu) komponenti rade i u Madjarskoj, Slovackoj ili Poljskoj, a projektovanje i najsitnijeg srafa u sklopu automobila rade centri u Japanu, Nemackoj ili Torinu, nema tu prostora za improvizacije od strane madjarskih ili slovackih inzenjera.

    Problem malih nadnica je sto je generalno plata u Srbiji niska pa na sirotinji svako silji onu stvar.
  • mrva

    25.10.2018 16:50
    Da ne očekujete možda da zemlja koja glasa za SNS i Vučića izvozi proizvode za koje je potrebna pamet!?
  • Dejan

    25.10.2018 15:13
    fijat
    Cesto vozim nase gastebajtere i oni svi sretni mi kazu eto konacno da i vi ovde kuci imate vas domaci auto !! Reko, da li mozda gledate rts i dnevnik 2 ?! Kad sam im malo detaljnije objasnio sta se to u stvari desava u kragujevcu, nastala su ozarena lica i tuga !!!
  • Talac

    25.10.2018 15:01
    Da li sada shvatate sta je Ante Markovic hteo da kaze cuvenom recenicom koju je izgovorio 1991 kada je podnosio ostavku na mesto premijera SFRJ: "Danasnje zablude ćemo plaćati siromaštvom, trovanjem duha i položajem daleke periferije Evrope".
  • Anonimus

    25.10.2018 15:00
    Odlična analiza kako Srbija visokim subvencijama privlači prooizvođače bezznačajnih proizvoda, a takve firme i ne sarađuju sa lokalnim dobavljačima.
  • crveni

    25.10.2018 14:56
    Ovom dobrom tekstu nedostaje samo jedna "sitnica" koju ne bi trebalo prećutati. Ta sitnica ogleda se u tome da je današnje stanje srpske ekonomije i industrije rezultat reformi i "svetlog puta Srbije ka EU ". Domaći reformatori ( 5-to oktobarski prinudni upravnici ), dobro plaćeni od svojih mentora iz EU, su nam od privrede sve pogasili, pozatvarali, da nismo u stanju da proizvedemo sami ni jedan fen ili usisivač,, jer jelte mi to ne umemo, davno su prošla vremena fabrikaa i ustajanjua ujutru, mi ćemo živeti od trgovine i usluga, što reče svojevremeno "veliki vizionar". Kada je narod ogladneo, jer nema leba od toga, sada se njihovi mentori i finansijeri pojavlju kao spasioci, koji ogladnelom narodu, radniku isteranom na ulicu, spasnosno nude posao od kojeg ne može da preživi. Pritom uzimaju masne državne subvencije od siromašne države, koje ona prikuplja zaduživanjem, kreditima ( DS ) ili dodatnim oporezovanjem stanovništva ( SNS ). E sad lepo, dragi moji udrite sa minusima ili najelegantnije je nemojte mi objaviti komentar. Ja napisah istinu, a istina boli i nije uvek lepa.
  • rodoljub

    25.10.2018 14:44
    Koreni
    Odličan tekst, samo bih ja dopunio sa celokupnim stanjem u državi ili društvu. Problem je svakako loša politika privlačenja investicija, ali koreni su mnogo dublji. Loš obrazovani sisetm u kojima se štampaju diplome zasterelih struka i zanimanja pa razne nove procedure koje se svode na popunjavanje forme i gde se vreme profesora traći na ispunjavanje gomile dokumenata, umesto da čas osmisle zanimljivim i interaktivnim. Svest kod profesora kojima je lakše da za neznanje daju 2, jer 1 znači dodatan posao i što na kraju degradiraju sve odlikaše, jer prodaju ocene za šaku poklona, deca koja se žale da je težak test jer ima puno pitanja za razmišljanje... E kad imate takvu radnu snagu, ne možete ni tražiti da investitor čarobnim štapićem pretvori sve te produkte obrazovanog sistema u naučnike. A opet čast izuzetcima, neko je svojim trudom i inicijativom i stekao znanje na par još uvek kvalitetnih obrazovanih institucija, ali taj je kupio kartu u jednom pravcu. Jer i kad dobije par 1000 u Srbiji, šta mu vredi kad nema gde da leči i školuje decu, što je divjli zapad i "od ranije poznati policiji" pucaju kad hoće. Šuplja činija sa mnogo rupa u kojoj je svaka kao i ova politika privlačenja investicija. Ali krivi smo i mi. Farma, Zadruga, Parovi, kao pečurke niču, audicije za pevače pune...Svi hoće leba bez motike i petice bez znanja. Vlast je samo naše ogledalo.
  • rade

    25.10.2018 14:41
    Uh, pa ja ne mogu da verujem sto nam dobro ide...
  • Mr.T

    25.10.2018 14:39
    Naslov
    Sad bi zli jezici rekli napreDNO, ali ne i ja. Ja nisam takav.
  • ACA

    25.10.2018 14:17
    BRAVO
    Odlilčan tekst.Više ovakvih tekstova,pa će nadležni ukapirati zašto svi beže odavde.
  • Dusan Savic

    25.10.2018 14:11
    Prava istina je srpska industrija auto komponenti

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna