Toliko providno da su vec svi shvatili o cemu se radi.
Bogati ce da se voze svojim preskupim elektricnim automobilima za cije baterije ce se kopati litijum u siromasnim drzavama, gde ce se praviti jeftina struja, a tu ce se i odlagati stare baterije.
Sirotinja raja ce javnim prevozom.
Vise mesta na ulicama za boagte, nervira ih guzva (koga ne?)
Zaboravljamo jos jednu, po meni ne toliko malu, negativnu stranu elektricnih automobila. Sta kad se isprazni baterija na sred puta? A za to je veca verovatnoca sa automobilima koji predju 300 km u odnosu na klasicne, koji prelaze i 1000 km sa jednim punjenjem. Znam da ce mnogi reci "pa moras paziti". Jeste, ali svakom se desi. Meni nekoliko puta :( Samo sto ne mogu bas da uzmem kanistar i odem po malo struje, do prve pumpe.
Siguran sam da ce i to biti reseno. Lakse i zamenljive baterije, dezurne sluzbe, punionice na svakom cosku (to je bar lakse postaviti nego celu benzinku pumpu), itd. Ali nije bas sve postavljeno tako da se moze odmah preci, cak ni u razvijenim drzavama, a u Srbiji mozda ni te famozne 2035.
Takodje, tehnologija izrada baterija nije bas nesto napredovala poslednjih 10-tak godina. Manje-vise to je to. Tesko da mogu da ocekujem da ce baterije za 10 godina biti teske 100 kg, imati 3 puta veci kapacitet i puniti se za 5 min. Nadam se da gresim.
Podsecam, bice zabranjena samo prodaja novih automobila sa unutrasnjim sagorevanjem. Polovnjaci ce krstariti ulicama jos par decenija posle toga, narocito kod nas.
Pola gradjan evrope nece uopste moci da priusti auto sa cenom od 6 cifara.
Druga polovina ce imati auto koji moze da se onesposobi "remote", zavisno od toga koliko ste dobar i poslusan gradjanin. Zamisljam Vucica i Vulina da imaju tu opciju. Samo bi SNS-ovci imali prevoz. Ostali - raus!
A potrośene baterije će da śalju na deponije u siromašne zemlje kao i sav drugi otpad sa zapada koji ne može da se reciklira. Ekološki nema šta. Pritom električni automobil kada se uzme sve u obzir zagađuje 18% više nego benzinski ili dizel, a i njegova proizvodnja zagadi planetu više nego proizvodnja klasičnih automobila.
U Kanadi i USA (bar u u severozapadu i zapadu kontinenta, bogatijem delu Sev.Amerike) elektricni automobili su poprilicno cesti, u ovoj godini njihov procenat je narastao i preko 10% od svih automobila. Najzastupljeniji je, naravno, model Tesla 3, pa onda ostali Teslini modeli Y i S i zanimljivo Hyundaijevi modeli ( Iconic 5 i Kona) pa tek onda Japanci i VW. Punjaca imate skoro na svakom cosku (u gradu) a van grada nisu toliko cesti ali ih ima na nekim benzinskim pumpama i parkinzima na odmoriustima.
Cene elektricnih automobila su poprilicno velike, Kona (koja se prodaje i u Srbiji) je oko 50k c$ plus 14% takse pa izadje 57k ili 38k eura ( mislim da je slicna cena i u Srbiji). Za taj novac mozete kupiti daleko bolji i komforniji automobil ( od MB, BMW i Lexusa, pa do Acure , Infinitija i Genesisa) a ovde cena goriva nije toliko velika u odnosu na prihode. I glavni negativni faktor (za sada) je autonomija EV i vreme koje se izgubi na punjacima.
Svaki luskuzni automobil koji vidite na ulicama grada, tipa: Audi, BMW, dzip, Mercedesi i ostali, košta kao jedan hibrid.
Fala Balkanu, trotoari su ih puni.
Sve je to lepo, nego gde ćemo da nabavimo toliko struje i baterija? Izgleda da je ovo račun bez krčmara. Ostaje i pitanje ekologije - šta ćemo sa baterijama kojima istekne vek trajanja? Nikada nije postojala, i nikada neće, 100% reciklaža.
...i naivnost neuke rulje sa kreditom u bankama.
Onog momenta kada većina pređe na električne automobile, struja će biti toliko skupa da će biti jeftinije da se vozite na naftu koje nema.
Odluka je naravno politička i jednostrano posmatrana.
Živane ni vi niste obradili tu stranu medalje iako ste inače vrlo temeljni: problem već u teoretskom prelasku sa fosilnih na struju jeste što postojeći elektroenergetski sistemi nemaju dovoljan kapacitet da transport pređe sa nafte na struju. Nemaju kapacitet da zamene svačiji benzin za struju.
Upotreba struje za vozila bi zahtevala da se postojeći kapaciteti udvostruče.
Trošimo prosečno 400kWh mesečno u kući i vozimo 1000km mesečno. Ugrubo, to je 200kWh za vožnju. Znači povećanje potrošnje el.energije po domaćinstvu od 50% minimum. Mi već sada uvozimo i ugalj i struju.
Nijedan sistem ne može odjednom da istrpi povećanje prosečne potrošnje za 50%.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Završava se era automobila na fosilna goriva
Živan Lazić
zivanlaz@gmail.com
Info
•14.06.2022.
•17:58 > 17:36
Komentari 21
Aleksej
Bogati ce da se voze svojim preskupim elektricnim automobilima za cije baterije ce se kopati litijum u siromasnim drzavama, gde ce se praviti jeftina struja, a tu ce se i odlagati stare baterije.
Sirotinja raja ce javnim prevozom.
Vise mesta na ulicama za boagte, nervira ih guzva (koga ne?)
Sava
Nimbus
Siguran sam da ce i to biti reseno. Lakse i zamenljive baterije, dezurne sluzbe, punionice na svakom cosku (to je bar lakse postaviti nego celu benzinku pumpu), itd. Ali nije bas sve postavljeno tako da se moze odmah preci, cak ni u razvijenim drzavama, a u Srbiji mozda ni te famozne 2035.
Takodje, tehnologija izrada baterija nije bas nesto napredovala poslednjih 10-tak godina. Manje-vise to je to. Tesko da mogu da ocekujem da ce baterije za 10 godina biti teske 100 kg, imati 3 puta veci kapacitet i puniti se za 5 min. Nadam se da gresim.
Podsecam, bice zabranjena samo prodaja novih automobila sa unutrasnjim sagorevanjem. Polovnjaci ce krstariti ulicama jos par decenija posle toga, narocito kod nas.
Eon
Biciklista
Druga polovina ce imati auto koji moze da se onesposobi "remote", zavisno od toga koliko ste dobar i poslusan gradjanin. Zamisljam Vucica i Vulina da imaju tu opciju. Samo bi SNS-ovci imali prevoz. Ostali - raus!
inat
To vam je deo agende 2030 i velikog reseta.
Franja
:/
Samo mala (nimalo zlonamerna) ispravka.
DPF = Diesel Particulate Filter
GPF = Gasoline Particulate Filter
Tako da turbo benzinci mogu biti samo sa GP Filterom.
Korto Malteze
Anonimus
Mašinac
dule
Ukratko objasnjeno ko ce u EU nakon 2035 posedovati automobil.
Av
zlo
Av
Slađana
Ne zagađuje, a ništa ne košta.
dijasporac
Cene elektricnih automobila su poprilicno velike, Kona (koja se prodaje i u Srbiji) je oko 50k c$ plus 14% takse pa izadje 57k ili 38k eura ( mislim da je slicna cena i u Srbiji). Za taj novac mozete kupiti daleko bolji i komforniji automobil ( od MB, BMW i Lexusa, pa do Acure , Infinitija i Genesisa) a ovde cena goriva nije toliko velika u odnosu na prihode. I glavni negativni faktor (za sada) je autonomija EV i vreme koje se izgubi na punjacima.
Jovica
Fala Balkanu, trotoari su ih puni.
Ima se para, nema se kulture.
Zemlja čudesa
Realista
Onog momenta kada većina pređe na električne automobile, struja će biti toliko skupa da će biti jeftinije da se vozite na naftu koje nema.
Toma
Živane ni vi niste obradili tu stranu medalje iako ste inače vrlo temeljni: problem već u teoretskom prelasku sa fosilnih na struju jeste što postojeći elektroenergetski sistemi nemaju dovoljan kapacitet da transport pređe sa nafte na struju. Nemaju kapacitet da zamene svačiji benzin za struju.
Upotreba struje za vozila bi zahtevala da se postojeći kapaciteti udvostruče.
Trošimo prosečno 400kWh mesečno u kući i vozimo 1000km mesečno. Ugrubo, to je 200kWh za vožnju. Znači povećanje potrošnje el.energije po domaćinstvu od 50% minimum. Mi već sada uvozimo i ugalj i struju.
Nijedan sistem ne može odjednom da istrpi povećanje prosečne potrošnje za 50%.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H