Već deceniju vozači, posle položenih ispita, imaju pravo na voze - ali uz sedam ograničenja. - ajdeeE? ranije kad polože imali su pravo samo da gledaju kako drugi voze? da pešače?
Ograničenje snage - budalaština. Punto od 44kW može da izvuče 155km2. Sad roditelji imaju opciju da biraju:
- da kupe još jedan auto samo za početnika i plaćaju dve registracije
- da prodaju porodični auto jer početnik ne sme da ga vozi i kupe krš koje će i početnik moći da vozi
- da ne daju početniku da vozi sam sledeće 3 godine
Stanje u saobraćaju kao u Rusiji 90ih Telefoni,droga,alkohol,bahatost, nervoza. Sabraćajna kultura 0.Ako ne držiš bejzbol palicu u autu već si ugrožen.
Vidim a i čujem da je sada u modi kod omladine auspuh koji daje zvuke detonacije ,verovatno misle da su svi oduševljeni ...nije ni čudo što stradaju sa takvim mozgom...
Auto škole.
Alo, učiš decu kako da se ponašaju u saobraćaju i učiš ih da stanu na bulevaru sa sva 4 samo da instruktor nešto uzme?
Taksisti, dostavljači, kamioni, opušteno stoje po bulevarima, zakrče ulice, a kao profesionalni vozači....
Deca su samo podlegla bahatosti i primitivizmu kojim su okruženi!
Vozač sam početnik, doduše položila sam u 45. godini. Nije to loš zakon ali moje iskustvo pokazuje da ta nalepnica P-početnik stvara strašne probleme. Drugi vozači to ne tumače kao "imaj malo strpljenja i razumevanja" nego " brzo, hitno, obavezno se uvali pre nje, obiđi je po svaku cenu i sl." Valjda im sujeta proradi, ne znam šta je. Nisam znala da može da postoji baš tolika bahatost dok se nisam našla u ovoj situaciji.
Dve trećine "iskusnih" vozača koji se javljaju ovde uopšte ne razume koncept biciklističkih staza: misle da biciklisti treba da silaze s vozila kad se kreću po njima, imaju čitav set izmišljenih pravila kad ne moraju da ustupe prednost biciklistima, izmišljaju alibije o nekakvih suludim brzinama kad ne obraćaju pažnju na raskrsnicama... Šta onda očekujete od početnika?
Druze, vidi se da ne zivis ovde pa ne vidis problem crkve koji ovde postoji. Nije problem u tradiciji, ali kada se crkva agresivno mesa u zivot stanovnika Srbije i povlaci ih u ambis onda jeste problem. Na primer, patrijarh aktivno ucestvuje u potiskivanju vakcinacije, otvoreno su protiv evropskih integracija, zagovaraju dodatno veroucenje u skolama na stetu gradjanskog vaspitanja, prvorodjeni izdvaja novac za crkvu a ona pri tome ne placa porez, gradi se nepotrebna crkva na Limanu pored Štranda....Srbija vise nije sekularna drzava kako bi trebalo.
Zato druze, prvo se raspitaj pa onda komentarisi, a ne da preko bare donosis sud o nama.
Mladi životi izgubljeni za šta, dokazivanje da su "glavni" jer brže voze i više popiju?
Sad, okrutno je da kažem, ali krivi su uglavnon roditelji ... ako detetu daješ primer da je jedino važno "biti neko" i kupiš mu tek izašlom iz auto škole auto velike kubikaže "da vide komšije" , pa ti si taj koji mu daje u ruke mogućnost da se ubije!
.... i naravno, imaju tu uticaja i kontrole policije koje ne vrše svoj posao...i tako odlaze mladi životi
Predlog:
1.vozač sa probnom dozvolom uhvaćen u prekoračenju brzine ostaje bez dozvole narednih 5godina
2.Saobraćajac koji mu progleda kroz prste automatski ostaje bez posla
3.Urgiranje tate,mame,babe,dede tretirati kao pokušaj ubistva
4.vozač sa probnom dozvolom koji poseduje auto na tehničkom tražiti procenu zdravstvenog stanja
5.vozače sa probnim dozvola testirati mesečno na narkotike
I još puno toga
To ogranicenje od 80kw je besmisleno, moze da auto ide maximalno 60 na sat , isto moze da pogine kao i da vozi jaci auto. Pogotovo sto vozac pocetnik moze da pazi kolko oce ivozi sporo ako bahata budala koja mu ide u susret vozi 150 i direno ili bocno ga odvali.
Problem je u sveti i glavama te dece.
Ja kada sam polozio bio sam mamin i tatin sin koji je sa 18 godina dobio BMW-a od 2,5cm3 i 150ks. Ali sam bio zreo u glavi, nikada se nisam izivljavao ni bahatio, vozio sam isto kao i da vozim Juga ili Ficu.
Drugo, sin mi je sada polagao, polozio iz prve, od mene nebi dobio prolaz ni u snovima, znaci i auto skole i komislije za polaganje su preblagi, po meni ja kazem da moje dete nema pojma sa voznjom a oni su ga pustili bez prblema.
E sad ce prvo morati moju obuku da prodje,, pa cu mu uplatiti Navak , koji bi uveo amo sto je neko rekao po zakonu obaveznu obuku, e kad sve to prodjes i steknes moje poverenje, ces dobiti kola i moci da vozis sam.
Znaci do svega je
Do zrelosti u glavi i svesti dece
Do roditelja koji svesvno pustaju decu u saobracaj iako znaju da nemaju pojma sa zivotom
Do instruktora i komisije koja ih pusta da poloze a vide da nemaju pojma.
Voznja nije znati parkirati bocno i u rikverc, ubrazati do 30 na sat i zakociti naglo i voziti 10 min po ruti koju ti zadaju.
Meni je juče izleteo taksista i oduzeo prednost. Nije ni pogledao na levu stranu. Ja sam vozio 30-35kmh i uspeo sam da zakočim na 10cm od njega. Da sam vozio 50kmh ne bi imao šanse da stanem. A to su “profesionalni vozači”, tuga! Nije ni čudno kako deca voze.
aha lupa se o glavi ukidanje osnovnog obrazovanja u saobracajnu u skolama, pa posebno polaganje za PSP, pa posebno sve registovati, uticaj na obrazovanje po scenario neprijatelja kako upropastiti drzavu, treba 20 godina da prodje da bi se tek poceli uocavati promene, na gore tj ka losijem uvek ide brze, sa 6 vozih moped, sa 10 traktor, sa 12... Al osecaj odgovornosti se usadjuje od malih nogu od kucnog praga do ucitelja u skoli, Al obrazovanje i niska Plata donela mediokritete , poltrone, preletace, neradnike, zivi bili
U par komentara je dat osnovni problem. Današnja kola su prejaka za 99% početnika. Nekada smo posle polaganja sedali u stojadine, stare golfove, suze, jugiće, peglice... i nije bilo većih problema. Posle smo prelazili i kupovali bolja jača vozila koja smo mogli da obuzdamo. Današnja vozila su za početnike jednostavno presnažna, prebrza i preosetljiva. Vožnja na obuci se jako malo posvećuje ovom elementu a više se bazira na saobraćajnim propisima, lastinom repu, parkiranju i sličnim budalaštinama koje će svakako naučiti i bez obuke. Osnov na obuci vožnje bi morao da bude na KONTROLI automobila u saobraćaju i onda bi bilo mnogo lakše. Vozilo za početnike spustiti na 45KW za prvu godinu pod obavezno.
Ilija
09.05.2024 • 09:28
Taj komitet je privatna firma. Nije još nikome pomogao.
Kako bre nije pomogao kad redovno pomaže u slivanju para u bužet sa poskupljenjem teh.pregleda,roka važenja prve pomoći,kontrola ovalne kočnice i t.d.Da nije pomogao,t.j. da nije tako hiperaktivan odavno bi bio diskvalifikovan
А који је то сад проблем са веронауком? Јел она крива и кад нестане струје, кад буду поплаве, крене инфлација? Живим у Америци и доста мојих пријатеља американаца, од којих су неки на јако добро плаћеним пословима, недељом иду у цркву и поштују своје обичаје. Много сте агресивни ви атеисти, као неки секташи сте.
Zaboravlja se na odgovornost saobracajnih policajaca, koji umesto da naplate kaznu, uzimaju mito, i svima je super dok se ne desi neka saobracajka.
Naravno, dobro bi bilo da u skoli postoji bolja obuka, ali dzaba se prica teorija, kada nam je praksa drugacija.
Najlakse je sada prosvetne radnike kriviti za sve probleme u drustvu, a ostale institucije i samu porodicu zaboravljamo.
prvi put da je okanovic iskren prema sistemu koji je i on izgradio.
previse srbijanja je i ovde krivo.
ataturk je srbiji potreban da kaze da od sutra nema turbana.
ali vama se vise dopada brat si
Neka zapažanja su ok, ali mi nije jasno kako ne spominje kao jedan od najvećih problema i opšteprihvaćenu bahatost vozača. I to jako utiče na vožnju mladih. Kako mladi mogu naučiti da poštuju ostale učesnike u saobraćaju, što je jedan od najvažnih preduslova bezbednosti, ako ogroman procenat učesnika u saobraćaju vozi agresivno? Oni se uče agresivnoj vožnji. I ne vredi im povećanje fonda časova ako ti časovi nisu posvećeni učenju o pažljivoj vožnji i poštovanju drugih vozača, kao i ostalih učesnika u saobraćaju.
Dzabe preskupo polaganje za vozacke dozvole, mera nije donela rezultate ili mozda treba da kosta 2000e polaganje? Ocigledno da cena obuke vozaca ne opravdava svoju visinu, al Boze moj, bitno da se uzmi pare, a to sto je obuka preduga i ocigledno losa nema veze ...
Iz naših vozača vrište kompleksi niže vrednosti koje oni pokušavaju da izleče divljanjem u automobilu i misle da su onda face, ali je tužna istina to da je auto jedini na svetu koji ih sluša i radi ono što su zamislili (ubrzava kada pritisnu gas). Kola su jedino mesto gde oni imaju tu lažnu mrvicu osećaja nekakve kontrole i onda se dešavaju ovakve tragedije. U svakom BMW-u sedi neki nesigurni jadnik za volanom.
Nakon svih budalaština Agencije za bezbednost saobraćaja usmerenih prvenstveno na to da se vozačima otme novac sada je za pogibije krivo - Ministarstvo prosvete. Nema vajde od dnevnog svetla po suncu, prve pomoći ne starije od 5 godina, tehničkog kao da ispaljuješ satelit u orbitu, menjanja savršeno ispravne boce za plin zato što je starija od 10 godina i ostalih mudrolija?
Ako nemamo baš ni jedan oblik kulture,ako smo totalno kao društvo podivljali, otkud i po kojoj logici bi moglo biti drugačije i u saobraćaju? Nikakve veze obuka nema sa tim. Obuku vrše oni koji kažu kandidatu da stane tu časkom i uključi sva 4 da instruktor trkne u pekaru.
I juce me je isekla pocetnica. Imala je obavezu da me propusti jer se moja traka zavrsava, a ona je ubrzala iznad redovnog ogranicenja, a kamo li ogranicenja za pocetnike, samo da bi pre mene prosla. Prethodno sam vozila ispred nje ali sam skoro morala da se zaustavim. U proseku me jednom dnevno pretekne pocetnik.
Hmm kažu stari sistem nije valjao, kažu treba licence, pa što sada ne proveravaju auto škole koje su podučavale, pa da se smanje recimo vrednosti te škole.
Ukinuli obuku u školama na nekada tehničkom obrazovanju.... Ali je zato cifra obuke otišla u nebo,
Mnogo toga menjano, a novo ne valja. Možda će opet stari automobili biti krivi.
Sprečiti ovakve stvari ne možemo, dok god se ne izgradi svest o opasnostima koje nosi saobraćaj, izmeniti ideale i pojasni im odgovornosti prema sebi i drugim učesnicima.
Dakle od malih nogu, obuka za biciklo, poznavanje saobraćajnih znakova i praktično na poligonu, i tako dalje pa do automobila.
80kW ograničenje je apsurd, to malo ko poštuje.
Čak i službena lica često zažmure na ovu brojku...
40-60kW mi zvuči primerenije...
80 kilovata je jako puno za početnika. To je mnogo više nego koliko imaju npr. trkački jugići grupe N. Svaki auto sa 65 do 80KW ubrzava id 0 do 100km/h za deset sekundi ili manje.
Ko je smislio to pravilo nema pojma o tehničkoj kulturi tj. o performansama vozila.
Limit je morao biti na 45 do 55KW, ali onda tatini sinovi ne bi mogli sa probnom vozačkom voziti kola koja idu preko 180 ili 200 na sat. Izmenite zakon i uvedite obuku sigurne vožnje, jer ovom obukom kakva je sad, mladi vozači ne stiču nikakvo znanje a još manje iskustvo o tome kako se auto ponaša u kritičnim situacijama, kako da odreaguju, kako da izbegnu i sl. Pravite od njih robote koji non stop bulje u kilometar sat i znakove, a o vožnji nemaju pojma.
Pa kad pogledaš, koliko je onih koji nisu sa probnom dozvolom a koji ne poštuju propise i znakove. To i ohrabruje mlade ljude da izgrade takav stav, da to nije ni tako bitno. A ionako je u našem narodu usađen stav, ako zezneš zakon ti si faca, pa i ti mladi ljudi uče od nas starijih isto to...
Šteta mladih izgubljenih života i koja tuga za njihove porodice...
Zasto se ne kaznjavaju vozači koji presjecaju okuke ili voze tockovima koji su usli u suprotnu traku.Stavite kamere na Kamenickom putu i kaznjavajte ! To je vrlo opasna voznja za ove u ciju traku bezobrazno ulaze.
Godinu dana su razvukli predavanja, testove i polaganje. Masno podigli cene. Koji je efekat? Da li manje ljudi gine? Da li su vozači svesniji i odgovorniji?
Ne
Eksperiment je propao ali parice moraju da se otmu.
A možda nije do vozača nego do onih koji treba da sprovode zakon? Možda njima da se smanje plate umesto što se povećavaju kazne
?
Zakon za mlade vozace je cista glupost, a posebno to ogranicenje u kilovatima pa i ono sa voznjom posle 23 sata, jer auto i sa snagom do 80 kw moze ici ko metak a i ne gine se samo nocu nego i po danu, bitno je mladima ugraditi svest o ponasanju a to je u danasnjim uvjetima tesko
Било би добро да се казне у саобраћају прекршиоцима прописа изричу у општем интересу - пре свега у интересу заштите становништва и опште безбедности а не у доминантном интересу инвестиционог доприноса држави. Да се висине казни за бенигне прекршаје снизе и да се масовно изричу. Да се укине статус недодирљивих лица привилегованим насилницима у саобраћају.
Sta god vas ucili u auto skolama vi kad izadjete na put vidite sasvim drugacije prilike i tim prilikama se vrlo brzo i prilagodite. I vi pocnete da vozite malo brze od dozvoljene brzine, da trubute svakom ko po vama ne vozi kako treba, da preticete "sporace" koji se pridrzavaju ogranicenja, da preticete na mestima na kojima ne da nije dozvoljeno i da je opasno, nego nikom normalnom ne bi ni palo na pamet, da jurcate kao da zurite na najbitniji sastanak vaseg zivota... Svako ko je vozio u inostranstvu severnije i zapadnije od srbije mora da se slozi s tim da je kultura voznje na tim prostorima neuporediva sa kulturom voznje u srbiji. U srbiji kao da svi negde zure, kao da su svi osim njih maloumni i ne znaju da voze i kqo da su sami na putu. I jos nesto sam zaboravio...a da, zmigavac! Sta to ono bese...
Sve to ide iz kuće da nema roditelja koji deci daju automobile čim polože da bi selo videlo nebi bilo ni nesreća gomila dece je izginulo zbog bahatosti svojih roditelja
I pre 15 -20 godina ljudi su ginuli u saobraćaju! Jezivo i tužno je to! Od kad se Okanović pojavio uvedeno je more nekih akata zakona predlog saveta i procenti strdalih su se pomerili za par promila, ali je npr.vozački ispit poskupeo 500%, a Okanović postao bog saobraćaja ko da drugih nema!!!!
Prevencija u Srpskom saobraćaju ne postoji, pardon ima je i zove se tri crvene!!!
Ne bih rekao da auto skole lose rade, nego je problem u opstoj kulturi koja se najbolje odslikava u saobracaju. Narocito likovi koji voze visu klasu automobila smatraju da im je prednost zagarantovana, pa cak ni zmigavac ne koriste.
naravno da nemamo saobracajno obrazovanje, ali zato imamo veronauku za koju se zdusno popovi zauzimaju. Valjda da kad mladi odu tamo gore, da znaju sta da kazu Bogu na ispovesti!
Zaostajemo u elementarnim stvarima savremene civilizacije, ali jos narod to ne vidi jer je vecinom neobrazovan.
Zato i prvorodjeni moze da im prosipa budalastine na tv-u, i da mu kliču!
Primer iz porodice, glavno, zatim losa i zastarela obuka, pa vecina instruktora ne zna da vozi kako treba, uce kandidate strogo PS, a cim poloze, pojede ih strah od voznje realnih uslova, izgube se i eto tragedije
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Dva vozača-početnika poginula u nedelju dana: Nemamo saobraćajno obrazovanje, ni dobre uzore
Autor: RTS
Info
•09.05.2024.
•07:57
Komentari 47
Deki
Cira
Ograničenje snage - budalaština. Punto od 44kW može da izvuče 155km2. Sad roditelji imaju opciju da biraju:
- da kupe još jedan auto samo za početnika i plaćaju dve registracije
- da prodaju porodični auto jer početnik ne sme da ga vozi i kupe krš koje će i početnik moći da vozi
- da ne daju početniku da vozi sam sledeće 3 godine
Proleter
Svetolik Popadić
pogodi ko je
B
Alo, učiš decu kako da se ponašaju u saobraćaju i učiš ih da stanu na bulevaru sa sva 4 samo da instruktor nešto uzme?
Taksisti, dostavljači, kamioni, opušteno stoje po bulevarima, zakrče ulice, a kao profesionalni vozači....
Deca su samo podlegla bahatosti i primitivizmu kojim su okruženi!
Mare
Komifo
Imaš neki predlog za srpske zakonodavce? Kako je to uređeno kod vas?
Nana
Komšija
Koferce
Zato druze, prvo se raspitaj pa onda komentarisi, a ne da preko bare donosis sud o nama.
Bojan
Možda su ateisti "kao sektaši", ali SPC zapravo jeste sekta. Pohlepna, zatucana, korporativna sekta.
SuperN.
Sad, okrutno je da kažem, ali krivi su uglavnon roditelji ... ako detetu daješ primer da je jedino važno "biti neko" i kupiš mu tek izašlom iz auto škole auto velike kubikaže "da vide komšije" , pa ti si taj koji mu daje u ruke mogućnost da se ubije!
.... i naravno, imaju tu uticaja i kontrole policije koje ne vrše svoj posao...i tako odlaze mladi životi
Mr.M
1.vozač sa probnom dozvolom uhvaćen u prekoračenju brzine ostaje bez dozvole narednih 5godina
2.Saobraćajac koji mu progleda kroz prste automatski ostaje bez posla
3.Urgiranje tate,mame,babe,dede tretirati kao pokušaj ubistva
4.vozač sa probnom dozvolom koji poseduje auto na tehničkom tražiti procenu zdravstvenog stanja
5.vozače sa probnim dozvola testirati mesečno na narkotike
I još puno toga
Posmatrac
Problem je u sveti i glavama te dece.
Ja kada sam polozio bio sam mamin i tatin sin koji je sa 18 godina dobio BMW-a od 2,5cm3 i 150ks. Ali sam bio zreo u glavi, nikada se nisam izivljavao ni bahatio, vozio sam isto kao i da vozim Juga ili Ficu.
Drugo, sin mi je sada polagao, polozio iz prve, od mene nebi dobio prolaz ni u snovima, znaci i auto skole i komislije za polaganje su preblagi, po meni ja kazem da moje dete nema pojma sa voznjom a oni su ga pustili bez prblema.
E sad ce prvo morati moju obuku da prodje,, pa cu mu uplatiti Navak , koji bi uveo amo sto je neko rekao po zakonu obaveznu obuku, e kad sve to prodjes i steknes moje poverenje, ces dobiti kola i moci da vozis sam.
Znaci do svega je
Do zrelosti u glavi i svesti dece
Do roditelja koji svesvno pustaju decu u saobracaj iako znaju da nemaju pojma sa zivotom
Do instruktora i komisije koja ih pusta da poloze a vide da nemaju pojma.
Voznja nije znati parkirati bocno i u rikverc, ubrazati do 30 na sat i zakociti naglo i voziti 10 min po ruti koju ti zadaju.
Zebra
Jaa
N
Steva
Ilija
09.05.2024 • 09:28
Taj komitet je privatna firma. Nije još nikome pomogao.
Kako bre nije pomogao kad redovno pomaže u slivanju para u bužet sa poskupljenjem teh.pregleda,roka važenja prve pomoći,kontrola ovalne kočnice i t.d.Da nije pomogao,t.j. da nije tako hiperaktivan odavno bi bio diskvalifikovan
Ateist rap
Brijena
Naravno, dobro bi bilo da u skoli postoji bolja obuka, ali dzaba se prica teorija, kada nam je praksa drugacija.
Najlakse je sada prosvetne radnike kriviti za sve probleme u drustvu, a ostale institucije i samu porodicu zaboravljamo.
/
previse srbijanja je i ovde krivo.
ataturk je srbiji potreban da kaze da od sutra nema turbana.
ali vama se vise dopada brat si
jedan od krivaca jeste ministarstvo prosvete.
pebivo
Nikogović mladji
Ana
Zemlja čudesa
Troy
Slucaj
Ilija
Ćoravi desk
Ukinuli obuku u školama na nekada tehničkom obrazovanju.... Ali je zato cifra obuke otišla u nebo,
Mnogo toga menjano, a novo ne valja. Možda će opet stari automobili biti krivi.
Robi iz šume
Dakle od malih nogu, obuka za biciklo, poznavanje saobraćajnih znakova i praktično na poligonu, i tako dalje pa do automobila.
80kW ograničenje je apsurd, to malo ko poštuje.
Čak i službena lica često zažmure na ovu brojku...
40-60kW mi zvuči primerenije...
loši propisi
Ko je smislio to pravilo nema pojma o tehničkoj kulturi tj. o performansama vozila.
Limit je morao biti na 45 do 55KW, ali onda tatini sinovi ne bi mogli sa probnom vozačkom voziti kola koja idu preko 180 ili 200 na sat. Izmenite zakon i uvedite obuku sigurne vožnje, jer ovom obukom kakva je sad, mladi vozači ne stiču nikakvo znanje a još manje iskustvo o tome kako se auto ponaša u kritičnim situacijama, kako da odreaguju, kako da izbegnu i sl. Pravite od njih robote koji non stop bulje u kilometar sat i znakove, a o vožnji nemaju pojma.
Ana
Šteta mladih izgubljenih života i koja tuga za njihove porodice...
Vidjeno
Igor
vozač
Ne
Eksperiment je propao ali parice moraju da se otmu.
A možda nije do vozača nego do onih koji treba da sprovode zakon? Možda njima da se smanje plate umesto što se povećavaju kazne
?
Hm
Map
Није важно
Volance
Rade
JAaaaa
Prevencija u Srpskom saobraćaju ne postoji, pardon ima je i zove se tri crvene!!!
Zare
Koferce
Zaostajemo u elementarnim stvarima savremene civilizacije, ali jos narod to ne vidi jer je vecinom neobrazovan.
Zato i prvorodjeni moze da im prosipa budalastine na tv-u, i da mu kliču!
Milan
Lalos
Recenzija
Na?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H