Skupština grada usvojila je predlog o primeni novog sistema obračuna grejanja po utrošku, koji bi, kako je ranije najavljeno, trebalo da se primenjuje od oktobra 2012. godine.
Nadri direktorijum toplane uzima sebi za pravo da na nulu ošiša gradjane Novog Sada. Upljuvaše se da pojasne kako je jako dobro da se precizno izmeri potrošnja svakog korisnika (normalno preko njihovih privatnih firmi koje će realizovati ceo posao), a u isto vreme sve je veći udeo angažovane snage - deo koji se plaća zato što smo bili glupi u ranijem periodu i debelo platili priključak (čitaj finansirali toplanu i distributivnu mrežu).
Stvarno za "verovali ili ne".
Oslušnite narodne jade, krizu i nemaštinu, Vi najveći finansijeri i sponzori ilegalnih i nepostojećih folklornih društava i drugih perača...
Dokle?
Toplana ne treba da izmišlja:
-toplu vodu (nego treba da je isporučuje)
-lažni protok jer kad ga malo jače odvrnu dodje do
-lažne havarije (ova vrsta se najlakše otklanja - ali je ceo postupak značajno skuplji)
Jedina olakšavajuća okolnost je da višak sredstava intenzivno ulažu u obrazovanje (kupovinu lažnih i problematičnih diploma, skraćenih kurseva, licenci i drugih vrsta paranormalnih certifikata i sl.)
Čitam ove naše komentare i pitam se sledeće:
Koliko nas na proleće, kada se temperatura samo približi 25 podeljku, uključi klima uređaj?
Pa, verovatno svi koji ga imaju.
A ovde kukamo po principu "Eeee, da imam sina Savana koji je pao s tavana..." i tome kako nećemo moći da nagarimo na 25 stepeni jer nam to, jadnima, bezobrazni ovaj ili onaj neće omogućiti.
Stvarno mi nije jasno želimo li mi da uštedimo, želimo li mi niže troškove ili je imperativ da mi sami možemo da odvrnemo na STO stepeni pa trebalo, netrebalo?!
Ako je ovo poslednje, onda sam se ja, sasvim nedužna, našla u zemlji čuda.
Jadni smo, gladni smo, svi nas kradu, a mi ovako presvetli hoćemo više nego što nam treba. Besplatno, naravno!
Hmmmm?!
Alisa
A koliko imas u zgradi vertikala?Razmisli malo opet sta si napisao.Nije ti ni jedan stan zatvoreni krug, da ima jedan ulaz i jedan izlaz. Po novim tehnickim uslovima je i to predvidjeno pa ce zgrade koje se budu tek pravile da imaju to sto Ti pricas. Pitanje je sto to nije filozof koji se bavio samo tenderima *10 omogucio gradjanima kada je to mogao...
Da nenormalan sistem radja nenormalne ljude nema boljeg primera od tebe. Sta to Ti podržavaš?
To o čemu Ti pričaš i ta odluka su kao Bog i šeširdžija. Bitno je da si ti odradio partijski zadatak i sada imaš poen više. Trk odmah u Radničku da vidiš hoće li u ovom "normalnom" sistemu za tebe biti obezbeđena stoličica ili ćeš sedeti nekom u krilu.
Da, svugde u normalnom svetu stanar kontroliše temperaturu stana i plaća po potrošnji.
Samo u tom istom normalnom svetu Toplana tada omogućava isporuku i grejanje 24h dnevno.
I tom istom normalnom svetu Toplana ulaže u sistem (sopstvenim sredstvima, kreditima i donacijama) a ne omogućava sebi i outsourcing firmama profit preko grbače građana i potrošača. Kad građani ulažu u sistem to se zove SAMODOPRINOS!
Ima kod nas u prodavnicama opreme za grejanje programabilnih termostatskih ventila za radijatore i ultrazvučnih merača utroška energije toplote. Raspitajte se.
Nema potrebe da se merač ugrađuje na svaki radijator nego samo jedan na ulazu u svaki stan.Zašto bismo nepotrebno trošili pare za više merača?
Merač meri potrošnju na ulazu u Vaš stan a na termostatskim ventilima na radijatorima programirate kada želite da se uključi, kada da se isključi, i koliku temperaturu da postigne.
Samo da Toplana obezbedi kontinuiranu isporuku dovoljno zagrejane vode a mi ćemo grejati i isključivati kad kako hoćemo.
Tako je u Evropi!!!! Nema kod njih merača na svakom radijatoru!!!!
Ako ima poštenja, dobre namere i brige o građanima u svemu ovome, molimo direktora "Toplane" da još ove nedelje objavi tačno kakve merače da kupimo, kog proizvođača i u kojoj prodavnici ih ima.
Situacija je teška kod svih građana, para se nema pa nam možda rođaci iz inostranstva mogu kupiti i jeftinije.
Neverovatno je kako mnoge od građana ( na sreću ne sve) svako može da ubedi u svašta pa i u to da ćemo sledeće zime, 2011/2012., moći sami da kontrolišemo račun, potrošnju, da u svom stanu grejemo do 25C u svako doba dana i noći jer ćemo srazmerno potrošnji i plaćati...
Ove zime su "Toplana" i Grad dozvolili da dobijemo upale pluća od hladnoće u stanovima...motiv je bio da se usvoji ova odluka.
Zamislite kako će hladno biti naredne zime ako im se omogući da nas grejanjem ucenjuju da kupimo merače koje prodaje firma u organizaciji šefova iz "Toplane" i iz Grada.
Изгледа да нисте баш информисани и причате без покрића. Чекамо анализу обрачуна у Петроварадину. Од било кога ко има податке. Пре свега од надлежних служби у овом Граду.
Ко од 2005. године управља тим подстаницама? Знате ли? Јесу ли то ти млади и предузимљиви и њихови професори? Ако је предузимљивост мазнути лову и у коферу носити преко границе онда хвала на иницијативи.
Оно што су комуњаре изградиле то ти предузимљиви нису у стању ни да офарбају.
Оканите се демагогије и празних прича.
Коначно, крените за њима. кад схватите све ће бити једноставније.
Draga Podbaro, Vi (sasvim sigurno)nemate pojma sta je nemacka toplana. Ako je neprimereno da se ovako virtuelno nastavljate u prepirci, sto to onda cinite? Koji su vam motivi?
Vasa poenta je da Vi mislite da ce biti bolje, a svakako bi (cenite) bilo naaaajblje da sacekamo i vidimo sta ce nam novi sistem doneti, pa onda da ga kudimo. Mozda nam se i svidi?!!
E pa da znate. Mi znamo sta je taj sistem i pri tome znamo da ti (pa i Vi) o tome pojma nemaju(te). Nema potrebe da cekamo. Sve ovo je unapred opredeljeno na neuspeh (Petrovaradin, Liman ...). Ta ekipa ovaj zalogaj progutati niti moze niti hoce. To se vidi i po ovim komentarima koje SPO-vce inspirisu.
Lepo je mastati o hiljadama komada i proviziji, ali to njih docekati nece. Nece ni ove DS-ovce. Ima tu posla i posla. Uostalom lako je ovce osisati. Treba ovce naci.
Ne treba da pretpostavljate. Trazite od tih da Vam objasne sistem u celini. Kad to urade na razuman nacin Vasa pomoc nam nece trebati, a Vi necete biti patuljak koji prica o necemu sto ne razume.
Za pocetak price, neka samo objasne kako se formira cena za obracunsku jedinicu toplote. Umesto njih dozvoljavamo to i vama da uradite. Ako ne znate pitajte.
Ovo je najsmesnija stvar koju je neko proturio kroz skupstinu grada zarad price o milionima evra koji ce biti potrebni za ugradnju tih cuda. Verovatno su prikazali ocima da ce i za njih biti mesta i da nece samo konobarcic nositi parice u svajcarsku banku nego da ce to i sami moci uciniti vrlo brzo kada se krene u nabavku istih. Elem , vidim tu razna imena se pominju ali ih vesto po zadatku brani podmladak spo-a i gomila nabacanih clanova u toplanu koji ne dolaze na svoja radna mesta jer nemaju gde da sede, a da nepricam o gomili ljudi po spensu zasluznih clanova spo-a stice se utisak da kako ko izadje iz lokala na spensu ulece nova grupa spovaca. Ovo je najveca glupost koju je neko mogao da protera jer koja budala radi sebi tako nesto on stvarno nije normalan. Prodajem nesto i toga prodajem X komada i dobro mi ide i ja sam sada pametan i objasnjavam(jos to i neznam da uradim)onom koji kupuje da mu je bolje da kupi manje i da ce mu biti bolje. Samom sebi smanjujem promet i smanjujem zaradu i na kraju propadam. Osim ako nemam na umu da mu prodajem manje a da na drugom mestu klepim mnogo vise. Smesno je toplana ovo objasnila a jos smesnije sto je nesretni DS naseo na ovu glupost.Ovde je jasno da se zeli po ubrzanom postupku klepiti jos para kro nabake istih i da uposle svoje fantomske firme koje ce se baviti prodajom i ugradnjom istih nama ovcama.
Bas smo jadni i bedni kada dozvoljavamo sve ovo. Jos malo necemo imati sta da jedemo ali vazni su meraci .
Draga Begecka Nano, Vama bi, cini mi se, i nemacka toplana tesku ugodila. Malo je neprimereno da se ovako virtuelno nastavljamo u prepirci... Moja poenta je bila da mislim da ce biti bolje, a svakako bi, cenim, bilo naaaajblje da sacekamo i vidimo sta ce vam novi sistem doneti, pa onda da ga kudite. Mozda vam se i svidi?
p.s. Pretpostavljam da se puno ljudi zaposlenih u toplani greje na istu, pa ne vidim zasto bi radili protiv sebe?
Sve to što vi kažete je lepo i tačno. Međutim, ne vidim kako možete ljudima da ograničavate da se greju KADA i KOLIKO hoće, ako im tako odgovara. Ako vikendom imate društvo do 3 ujutru i hoćete da vam do tada bude toplo, ne vidim ko ste Vi da im solite pamet da to nije dobro, da će biti nenaspavani, natečeni, bla, bla, bla.... Radi se o tome na koji način Toplana želi da sprovodi ovu novotariju i koliko će nam to naplaćivati. Da živim u Nemačkoj, ne bih imala brigu, ali Srbija je sasvim druga priča. Inače, prošlog proleća smo u stanu stavili sve nove petokomorne prozore, izolovali spoljne zidove, i NIKADA nam nije bilo hladnije u stanu nego ove zime. Pri tom, za kuću na selu od 100m2 i za stan u gradu od 50m2 troškovi grejanja na godišnjem nivou izađu isto po m2 po dosadašnjem obračunu. Dakle, ne vidim da će Toplana raditi na tome da građani zaista dobiju i plate ono što potroše.
zivim na podbari i grejem se na gas.do pretprosle godine sam u kuci imala stare prozore i vrata, a vrata od terase su bila posebno losa. i trebalo je par sati da se kuca ugreje. proslo leto smo zamenili prozore i vrata i ova zima je bila neuporedivo bolja. ne ohladi se tako brzo i samim tim se brze i ugreje. sve i da imate mogucnost da grejete nocu, verujte mi, ne biste, neuporedivo je prijatnije spavati u hladnijem, i buditi se normalno, a ne nateceno. a da ne pricam o pogodnostima kad zimi porodicno odemo na par dana, zavrnemo radijatore, a kad se vratimo, dok se raspakujemo, kuca topla. ne kudite dok ne probate samo zato sto je novo, ide vam u prilog, videcete i sami!
Sanjam dan kada ce i kroz moju ulicu proci toplifikacija pa da se i ja suocim sa problemima centralnog grejanja.Pre dosta vremena sam dobio predracun od Toplane od 1/4 vrednosti objekta(kuce) da mi dovedu grejanje do moje podstanice ali samo ako se 95% stanovnika isto zainteresuje.Penzionerski kraj i to propade.Stigao gas pa ipak neko resenje se pojavilo.Kada su ga uvodili (na nas trosak) cena mu je bila prihvatljiva.Ali vec duze vremena pa i danas je cena van svake pameti.No ni tu nije kraj.Odgovor onima koji kazu da hoce kao i oni na gas kolko potrose da toliko i plate.Na racunu za gas je na 300 m3 potroseno gasa uvek prisutna i stavka od oko 60 m3 ????? zbog neke korekcije , gubitka ili sta vec.Pa nisam ja tu kolicinu izgubio.O kvalitetu gasa ne bih ni da govorim.Zimi zagrevam kucu (koja je dobro upakovana termomaterijalima) na 18-19 stepeni jer vise NE MOGU da platim mada radimo i ja i supruga.Sve mi se cini da se sa ovim meracima nesto drugo hoce.Ako je da se uvede red svakako sam za ali iskustvo mi govori da to bas nece biti tako.O problemima same realizacije da i ne govorim.Ko ce to da sprovede, kada i sa kojim cenama.Ocitavanje ce sigurno biti problem jer zahteva ulazak u svaku prostoriju gde se nalazi radijator.Itd.
Kada ce ulicama ici plave i crvene 'bandere' pa da mi sami odlucujemo cije cemo usluge koristiti i placati.Ovako ....
Od 2004 godine otpadnicka interesna grupa rade marinkova je sebi dala za pravo da cini sto je i ucinila. Unuci Drazini su samo to nastavili.
Pripreme za obracun energije pomocu meraca su pocele posle 2000. godine. Od tada do danas bilo je upravo tako: odlaganje primene odluke, pa zastareli merači i ugradnja modernijih. Sada su i ti moderni vec zastareli, treba ih servisirati, bazdariti i proveriti njihovu funkcionalnost i proveriti podobnost da budu u javnom prometu. Kako ce se to dalje odvijati ostaje da vidimo.
Novi moto nije nov. On je vec proveren u praksi i dokazan.
U Breninom naselju na Petrovaradinu je uradjen pilot projekat gde su neke dve-tri godine obracunavali po potrosenoj energiji za grejanje. Rezultati su jasno pokazali da je tako isplativije za gradjanstvo ali ne i za toplanu, pa je tadasnja vlast prekinula takav obracun i vratila po kvadratu. Ako su sve podstanice imale ugradjenu neku opremu jos 2005 i ako je sve bilo spremno da ceo grad odtpocne sa ovim nacinom obracuna, pitam se zasto nije. Zato sto se njima nije isplatilo,tadasnjem gradonacelniku i ondasnjoj nazovi eliti. To je bar jasno. Pustite mlade i preduzimljive ljude da zavrse nesto za sta oni pre njih nisu bili sposobni i da nas korak po korak priblize Evropi. Necemo da budemo taoci zadrtih komnunjara i kvazipatriota.
Predlažem sugradjanima da skupimo novce i finansiramo par tih a-lokatora koje bismo
zadenuli čelnicima TOPLANE (da ih lociraju i
izmere potrošnju kada iznose novce napolje.)
Sramota!!!
"Toplana" i Grad su nas ustvari zamolili da do oktobra 2012.
1) svi izolujemo svoje fasade na zgradama
2) svi zamenimo stare prozore i ugradimo nove PVC (jer po "Toplani" nam je u januaru 2011. bilo hladno i razboleli smo se zbog toga što nam prozori ne valjaju)
3) svi zamenimo i podesimo podstanice
4) svi kupimo i ugradimo merače
da bi se stavila tačka na polemike da li je temperatura od 20 stepeni odgovarajuća, ili ne za korisnike, jer ćemo sami podešavati u svojim zgradama i stanovima i plaćati tačno onoliko koliko potrošimo.
"Podsetimo, grejanje po utrošku će biti moguće pojedinačno ili za ceo ulaz, kako ko odluči. Da bi vlasnik stana sam odlučivao o tome kolika će mu biti temperatura MORA da ugradi kalorimetre na radijatore, a jedan u proseku košta 50 evra po grejnom telu."
...da ne bude posle, kad kupimo merače i želimo da nam i u 3h noću bude 25C u našem stanu, da to ne može iz nekog razloga! Znači oni su obećali da će moći i pojedinačno u svakom stanu da bude koliko mi želimo.
Ti mladi i sa kupljenom diplomom nikad Vam nece objasniti to sto ih pitate!!! Jednostavno: Oni to ne znaju.
Krenite samo od toga sta znaci i sta je to: "predlog o primeni novog sistema obračuna grejanja po utrošku". I jos kazu koji bi trebalo da se primenjuje od oktobra 2012. godine.
Oktobra 2012 godine njih vise biti nece, a nece biti ni tioh predloga.
Javna je tajna da su Odluku o snabdevanju toplotom u Novom Sadu pretabali u roku od dva dana iz jednog materijala koji je u Toplani pripremljen jos pre 6-7 godina. Kako su ga iseckali to ni oni ne znaju, a izgleda ni oni koji donose odluku.
Dok Vi cekate odgovor na Vasa pitanja pitam ja Vas:
A)Da li Vi znate sta je bilo sa policijskom Istragom vezanom za SABOTAZU na vrelovodu onomad????
B)Da li znate sta je zaista bio razlog da takvo saopstenje daju i sta su tog vikenda radili na toplani kod zeljeznicke stanice?
C)Da li znate koje radove treba jos tamo da urade i kakva je sudbina tih radova?
D) Kako objasnjavate cinjenicu da se ti djilkosi takvim saopstenjem poigravaju jednom znacajnom drzavnom sluzbom, a da ta sluzba na to ne reaguje, ili to prihvata?
Ajde da nam mladi i sa kupljenom diplomom objasne
Da li to znaci da cu i u julu moci da se grejem ako mi je hladno?Kao sto je bilo u maju a oni zavrnuli cesmu.
Nije losa to ideja, losi ljudi je sprovode neplanski bez ikakvog plana i dugorocne strategije, jer hoce da nam ugrade merace njihove firme na brzaka i kad padnu sa vlast, a pasce, jer ako ostanu necemo imati grejanja uopste, da odu puni para, nasih , normalno, u svoje privatne firme koje su u medjuvremenu pootvarali.
Dakle molim objasnjenje,
1. da li cu i u junu moci da se grejem ako hocu? Ako NE Zasto NE?
2. Molim istrazivanje koje pokazuje da cu ja imati manji racun?
3. KO ce da plati meni izolaciju i te merace? Ja necu, nista sto moram da platim sama nije obavezno.
4. Sta je bilo sa policijskom Istragom vezano za SABOTAZU na vrelovodu onomad???? (ili je to ipak bio samo trik za medije ? nije sabotaza tako laka rec Vi mladi sjajni visoko obrazovani Lideri iz Toplne )
Imam pitanje za sve one koji misle da ce ustedeti: kako misle da zavrcu radijatore, kada nam je ove zime, uz full grejanje bilo hladno u stanovima? Kada bi toplana 24h isporucivala full grejanje, pa mi po potrebi smanjivali ili pojacavali, to bi bilo OK. Medjutim, kako cete, molim vas, pojacati grejanje u 22h, kada ga toplana iskljucije u 21? Ili kako cete ga pojacati u 05h ujutru, dok se spremate za posao, kad tada jos ne pocinju da greju... Isto tako, oni koji misle da zavrcu dok su na poslu, a deca u skoli, dok puste grejanje u 5 popodne, do 8 se nece ni prigrejati, a u 8 toplana vec smanjuje temperaturu. Mislite o tome!
Ako vec misle da nam ovako naplacuju, onda neka SVE bude po evropskim standardima, a ne samo deo koji njima odgovara!
O tome kako ce nesto funkcionisati ne mogu da pisem u napred jer ne znam kako ce biti, posebno ne da kritikujem nesto sto se nije jos dogodilo. Da je ideja dobra dobra je i to ne moze niko poreci. Kako ce teci sprovodjenje videcemo. Zamislite kako je tek bilo nasim babama i dedama pocetkom sezdesetih kada su im postavili radijatore i pustili grejanje. Koliko su tek oni bili skepticni ali nisu imali racunare da to i objave.
verujem da su lose izolovane zgrade i stanovi u dobroj meri uticali na temperature u stanovima. na tribini Toplane u mojoj mz sam slusala koliko je i to bitno, a koliko smo svi mi to zanemarili. jel i to neko drugi treba da nam uradi? razumem da je skupo i da se generalno nema para, ali kafici su nam puni po ceo dan, od automobila i motora ne moze da se zivi, ali boze moj, izolacija se ne vidi, pa nije bitno kakva je. e pa, jako je bitno. zbog toga su nam stanovi hladni, grejemo ulice, konstantno smo nezadovoljni i svi su nam drugi krivi. prijateljica mi se greje na gas, i prva investicija su joj u stanu bili novi prozori i vrata, jer placa upravo onoliko koliko potrosi, i jako joj se ne isplati promaja u stanu. ovo sto nam Toplana nudi mi najvise lici na to, i misljenja sam da postenije ne moze!
Jedino sigurno je da cemo imati izbor da nam bude hladnije, pa ce oni ljudi, kojih na zalost ima previse, koji jedva sastavljaju kraj sa krajem da se smrzavaju, a ostali ce imati radijatore odvrnute do maksimuma da bi imali tih 20-23C jedino sto ce ya istu temperaturu koju su imali i do sada placati mnogo vise.
A ja sam razumeo da, sve i da mogu da ponovo pokrenu sistem, ne bi pustili grejanje jer nisu steceni uslovi. Ako me secanje ne vara, bese ispod 12c tri veceri uzastopno. Vise mi ovo lici na strah od novog i nepoznatog, pa je lakse bojkotovati nego upoznati se i pride nesto novo jos nauciti. Pozdravljam odluku i jedva cekam primenu!
"Kako navodi, ovom odlukom staviće se tačka na polemike da li je temperatura od 20 stepeni odgovarajuća, ili ne za korisnike, jer će je oni sami podešavati u svojim zgradama i stanovima i plaćati tačno onoliko koliko potroše.".
Pa jeste li normalni. Mozete da odvrcete koliko zelite, jer ako toplana drzi sistem na 22C, ne mozete preko toga jer voda nije dovoljno topla. Vise ce moci samo ako podignu protok i temperaturu, a to znaci skuplje grejanje za sve ma koliko stedeli.
"Direktor "Toplane" Vladimir Jelić ocenjuje da će primenom novog sistema, grejanje biti jeftinije za većinu građana, a da će se toplotna energija racionalnije koristiti."
Gde ima da nekom nesto bude jeftinije. U Srbiji samo moze da bude skuplje.
Bolje da su svima zameni dotrajale i zardjale ventile na radoratorijama pa da se moze smanjiti protok, a time i temperature, nego pojedini moraju da otvaraju prozore, a drugi se smrzavaju.
Pored toga kad vas ozezu sa fiksnim delo racuna ispasce vam sve isto. A da negovorimo ako se grejanje bude placalo samo u sezoni, ali ce to da kosta.
Mi smo u zgradu uveli gradsko grejanje pre sedam godina, poprilično smo za to platili, radnici koji su obavljali taj posao, sertifikovani od Toplane, su bili dosta bahati, bušili rupe za vertikale od oka (pogrešili dva puta u proceni), grejanje je bilo dobro prvih nekoliko godina, da bi prošle zime bilo na sramotu Toplane - u stanu sa debelim zidovima na prvom spratu, u 14h je mereno 19,1C, kada je duvala košava temperatura je padala na 18C, ali Toplana je naše reklamacije ignorisala, a cele godine plaćamo blizu 5000 dinara za tu farsu. Kako sada da verujem u profesionalnost Toplane i tačnost njenih obećanja? Slažem se sa svim građanima koji sumnjaju u ovaj projekat.
Ugradnja merača pa odlaganje primene odluke, pa zastareli merači i ugradnja modernijih. Uz novi moto "firme": Mislimo na vas i vaše novce te stoga ništa ne menjamo al' "deremo".
Kada zivis u gradu, u stambenoj zgradi, prosto moras zavisiti od nekog ili necega. Uostalom, nekom nece odgovarati tvoja odluka ili zahtev, pa ce tebe okarakterisati kao "nemoguceg za dogovor". Ali, ima leka i za to. Lepo na selo, sebi svoju kucicu, svoj smederevac, svoja drva, i u tom slucaju, zaista o svemu odlucujes sam.
Novi Sad je dugo cekao na naplatu grejanja po potrosnji. Vazno je da imamo kontrolu nad racunom za grejanje i temperaturom koju zelimo. Samo ce tada svi biti zadovoljni. A cinjenica je da nam je tesko udovoljiti. U svakom slucaju, ja sam za.
Poenta je da opet nećete moći da zagrejete i trošite i plaćate koliko želite i kad želite nego ćete opet zavisiti od nekoga i nečega ( od dogovora među stanarima a znamo kako to ide kod nas, od postanice, od zidova, od pozicije,...). Šta se tu onda menja? Sve ostaje isto osim što ćete morati da uložite 200-500 EUR u merače. Temperatura će opet biti onakva kako drugi hoće.
Da li ćete moći da uključite grejanje u 2 sata noću? Zavisi od toga da li će "Toplana" to omogućiti". Daj Bože da nisam u pravu.
Živim u Petrovaradinu i pre par godina ugrađeni su nam kalometri za merenje potrošnje. Mislili smo da je to kao sa potrošnjom struje. Postoje fiksni troškovi a posle struje koliko potrošiš toliko i platiš. Bila sam oduševljena mogućnošću da kontrolišem temperaturu u stanu. Radnik toplane koji je postavlja uređaje na radijatore samo je kiselo slegao ramenima uz komentar ...biće tako dok im se(Toplani)isplati...
Veoma marljivo isključivala sam radijatore kada deca nisu kod kuće, kada odem na posao a i kada sam kod kuće pokrijem se dekom i gledam TV. Cele zime plaćali smo redovno akontaciju a u junu šok. Korekcija računa je bila mizerna za smrzavanje cele zime mesečno smanjene od juna do septemra po 200,00 dinara. Igranka je trajala dve-tri godine i gotovo. Više nikog nije interesovalo da naplaćuje po potrošnji.
Da ne pričam u nekim prilikama, kada dođe društvo pa se sedi duže toplana isključi grejanje u 9:30 i ne postoji mogućnost grejanja sem kvarcnim pećima.
Nisam ja neki stručnjak, ali sam pažljivo slušala, interesovala se, i situacja je sledeća. Ukoliko skupština stanara odluči da želi 25 stepeni, imaće! A ti, ukoliko ne želiš ni 19, lepo zavrneš svoje radijatore, a ako ti je zgrada dobro izolovana i stan dobro pozicioniran, imaceš sreće da te greju zidovi okolnih stanova.
znate onaj fazon kako novosadjanin muva ribu na moru? gleda je 10 dana i ode kuci... e, a kad bi nesto uradili... btw, vi sto kukate da nemate novace, ovde ih sigurno necete zaraditi, a vi sto vam se ova odluka cini losom, pobogu, pa dajte bolji predlog! kako ste svi bas ovde najpametniji! i ja pred ekranom uvek osvojim 5 miliona u Milioneru. pozz toplani!
Strategijom Evropske unije je definisana energetska efikasnost kao jedan od najvecih priorita. Srbija se uključuje u to kao budući član EU sa obavezom da uskladi sve svoje propise u tom pogledu do 2020 godine. Novosadska toplana je ovom odlukom to ucinila vec 2011. godine, iste one koja proglasena za godinu energetske efikasnosti u Srbiji ! Drago mi je sto zivim u Novom Sadu. Toplano , samo tako nastavi...
Pozdravljam ovu odluku jer napokon cu moci da placam onoliko koliko potrosim, kao sto placam i druge racune za struju , vodu, telefon ... pa zasto ne bih i grejanje. Svaka cast toplani !
Stanari zgrade će morati da odrede koju temperaturu žele??? Pa šta ako ja želim 19 jer nemam posao ni platu i ne mogu puno da trošim a moj komšija koji može da plati želi 25?
Kakav vam je to sistem? Samo pričate priče...voleli bi da ličite na Evropu pa makar i nacrtani voštanim bojicama. Dohvatili se neozbiljni klinci posla pa se igraju "Toplane".
Puno posla ima da bi se čestito sproveo ovaj sistem. Nemojte misliti da je u Evropi moguće da građani plaćaju grejanje a da im toplane ne omoguće da greju stanove. U svakom momentu mogu da uključe radijatore...i leti na 30C ako to žele.
Kod nas je Toplana ovog proleća, posle poslednjeg dana grejne sezone "isključila" sistem i kao odmah krenula u remont (tako su rekli) pa zbog toga nisu mogli ponovo da uključe kad je temperatura ponovo pala ispod 12C. Da li to znači da kad bude novi sistem neće biti remonta, moći će da uključe u svakom trenutku ili kako? Bojim se da mnogim građanima zamazuju oči ovom pričom jer naš sistem nije tehnički usklađen sa najavljenim obračunom potrošnje a građani to znaju...
Puno posla za inženjere ima do toga...a ljudi iz menadžmenta "Toplane" neka svoje privatne poslove zasnuju od svog novca a ne novcem građana.
Lejli gazda već skoro godinu dana isplaćuje "akontacioni minimalac" (i to neredovno) tako da je svesna da, na žalost, vrlo malo ili ništa od tih raskopavanja koja pominjete, plaća.
Šta mislite, koliko nas je takvih?
I da li mislite da grešim ako se zapitam "Pa, dobro, a ko to treba da plati?"
Ko plaća troškove opravki u Vašem stanu? Pa, naravno, Vi.
Zašto mislite da opravke u našem gradu treba da plaća neko drugi?
Ili, ko bi to trebalo da bude?
Ja bih baš volela da znam.
Nemojte da mislite da Vas ne razumem. Jasna mi je potpuno Vaša poruka, ali Vam kažem da kome god idu pare od mog poreza, sa žaljenjem konstatujem da se taj leba najesti neće.
A šta je sa svim onim ljudima koji su u poslednje dve godine zavrišili na birou? Odakle pare za njihova primanja?
Pa od nas koji još uvek koliko-toliko zarađujemo.
Verovatno od Vas više nego od mene, ali šta sad. Doprinosim koliko mogu.
Tako da mi priča o bilo čijem bahaćenju u vremenu gde svi neprestano kukamo kako nemamo (pogledajmo samo komentare ovde, dalje ne moramo ni ići) meni prosto ne pije vodu.
Mi, generalno, NEMAMO!!! (Osim za cigare. Tu, vidim, ne štedimo. Izvinjavam se svim pušačima koji se osete prozvanima /nije mi bila namera/, ali to je činjenica)
Nemamo ništa za rasipanje.
I umesto da se poradujemo ideji da bi nešto, dal' individualno, dal' kolektivno mogli da uštedimo, mi odmah pohrlimo da pljujemo, da merimo, da brojimo ko će tu i kioliko profitirati.
Zašto nemamo otvrena srca da poverujemo da smo to, bar ovaj put, upravo mi?!
Fakat je da ćemo račune za grejanje imati veće. Ali nigde do sada toplana nije dala kalkulaciju koliko košta kilovat energije koju oni prodaju i ostale troškove.Bilo bi lepo da postave kalkulator na svoj sajt pa da vidimo. Ali pošto ni oni ne znaju kako će to izgledati ,nema ništa. Uz sve ovo treba dodati i trenutni gubitak toplane koji grad neće da pokrije a od negde se mora naplatiti a to će biti u novom sistemu obračuna. Sve u svemu, lepa je priča naplata po utrošku samo kad ne bi bila opterećena ranijim dugovima i velikim brojem zaposlenih u toplani.
Licno smatram da ce ovim sistemom naplate samo legalizovati vec i onako previse naduvane racune.Ja,konkretno,imam 4 radijatora,sto bi znacilo da bih morao da izdvojim 200 eura za merne uredjaje.Ta investicija ce se isplatiti,mozda,ali za dosta godina.Taman kad se to isplati,smislice nesto novo.Slazem se sa komentarima pojedinih ljudi da bi Toplana trebalo da uredjaje ugradjuje besplatno,jer bi samim tim vratila ono sto od nas naplati od Aprila do Oktobra,kada nije grejna sezona.Cuo sam i za pricu da je Toplana dobila kao donaciju kalorimetre,i da su trebali da se ugradjuju,ali od toga nista.Mislim da nije pravi trenutak za ovakvu investiciju,jer vec jedva placamo racune i imamo za hranu,pa nam dodatni troskovi nisu neophodni.
Svasta,posto vidim da pominjes prezimena koja su meni nepoznata i verovatno vecini ovde ljudi koji citaju..a tema je grejanje i Novosadska toplana,raspitah se ko mogu biti doticne osobe kod kolege koji radi u N.toplani..i saznah da su to mlade ,pametne, uspesne,odgovorne,skolovane zene..sigurna sam da je to nesto na licnoj osnovi..povredjene sujete,ljubomora, manjak samopouzdanja i osecaj nize vrednosti jer verovatno u N.toplani radis cim znas prezimena tih zena za koje sam ja prvi put cula,ali se zainteresovah u dokolici uz kafu..zato BRUKO, SEDI 1...presmesan ti je komentar..ili ucini nesto u svom zivotu pa kritikuj druge..a Vi Starovicke,Popicke i Bezanovke ko god da ste samo napred..podrzavam ideju pa platim koliko potrosim.
Lejla verovatno ne zna da svako raskopavanje ulica, sve radove koje vidi u gradu plaćamo mi, građani, poreski obveznici pa joj verovatno zbog toga nije jasno zbog čega smo nezadovoljni kako JKP i Gradska uprava za finansije raspolaže novcem koji prikupi naplatom poreza i ostalih obaveza koje građani plaćaju.
Lejla, Vi u Vašoj kući verovatno brinete o budžetu, ne lupate kupatilo dva puta godišnje, jednom kad menjate WC šolju pa drugi put kad menjate umivaonik. Ni mi. Zato Vi i mi jesmo spokojni u našem okruženju ali mi smo nezadovoljni bahaćenjem i rasipanjem JKP i uprave i neulaganjem u ključne stvari po građane.
Moze, ali pod jednim uslovom. Da grejanje radi tokom svih 365 dana u godini, bez datuma za pocetak i kraj grejne sezone. Hocu da i u avgustu odvrnem radijatore ako se desi maler pa deset dana uzastopno pada kisa i naglo padne temperatura. Nema nikakvih problema da platim koliko to kosta. Necu da mi se naplacuje po potrosnji a da mi opet neko drugi odredjuje od kog do kog datuma mogu da se grejem. Isto tako u toj EU na koju se sada poziva Toplana grejanje se automatski ukljucuje cim spoljna temperatura padne ispod odredjenog podeoka i to odmah, momentalno a ne kao kod nas ako u par dana zaredom temperature ne predje odredjeni podeok. Ako vec hoce da uvedu sistem merenja i naplate kao u EU jer je to Boze moj normalno onda neka i njima kotlovi rade 365 dana u godini jer je i to normalno u EU. Upravo se javljam iz jedne drzave u EU u kojoj su radijatori topli iako je vec kraj maja meseca jer je spoljna temperatura 12 stepeni.
U vremenu krize, za sveopšte dobro, u cilju štednje i racionalne potrošnje energije molimo da Grad i "Toplana" BESPLATNO
1) ugrade svim građanima merače potrošnje toplotne energije
2) osposobe podstanice i cele sisteme u zgradama i kućama
3) formiraju sistem da građani mogu sami da očitavaju i prijavljuju potrošnju bez dodatnih troškova.
Naročito molimo da „Toplana“ angažuje svoje eksperte i da u dogovoru sa ostalnim JKP radi na tome da se jednim raskopavanjem neke ulice urade zamene svih cevi da ne da svi kopaju jednu istu ulicu svake godine više puta. Za tu ideju ne treba neki fakultet ili velika mudrost a ušteda je u desetinama miliona dinara.
To će se onda zvati „činjenje na dobrobit građana“.
Ako toga nema, sve je samo DEMAGOGIJA i BUDUĆA OTIMAČINA PARA.
Pa svi mi znamo da je bolje imati mogućnost da sami pojačamo i smanjimo grejanje i da sami regulišemo...ne trebaju nam takvi stručnjaci da nam to objasne.
NE VIDIM NI JEDAN RAZLOG ZAŠTO BI SE GREJANJE RAZLIKOVALO OD BILO KOJE DRUGE ROBE.KUPIŠ KADA I KOLIKO TI TREBA. NEPLAĆAŠ VIŠE CELE GODINE ISTU CENU. JA ČESTO PUTUJEM I ZAŠTO BI PLAĆAO GREJANJE KADA ME NEMA I PO VIŠE OD MESEC DANA.
NEZNAM ZAŠTO SMO TOLIKO ČEKALI DO SADA.
da je JKP "Nov. toplana" dobila kao donaciju merne instrumente.
Nesto se o tome pricalo ali se sada postavlja pitanje GDE SU NESTALI?????????
Trebalo bi malo to i ispitati.
Jos nesto da dodam. Kod mene na Limanu 3 (Balzakova) su prozori cele zime odskrinuti. Mozda je starijima u mojoj zgradi takva temperatura optimalna, ali nama je stvarno toplo. Nisam sebican, lekar sam i svima pomazem u ulazu, ali jednostavno smatram da je ovo jedino pravedno resenje. Sem toga, neophodno je da sami mozemo da podesavamo temperaturu u svom stanu jer nije potrebna ista temperatura u svim prostorijama.Kada toplana radi kapcitetom koji je veci od nuznog, samim tim trosi i vise gasa (koji je skup i mi ga nemamo), a kada trosi vise gasa onda i emituje vise stetnih materija u vazduh. Kome to odgovara? Znam da smo svi zabrinuti kada izracunamo 50 puta broj radijatora, ali i to cemo otplatiti, a u narednim godinama imati zeljenu temperaturu u stanovima, a u skladu sa njenom visinom i visinu iznosa na racunu. O cistijem vazduhu tokom grejne sezone i da ne govorimo.
Ја само знам да доношењем ове одлуке СВИ ћемо се грејати исто или слабије али ћемо плаћати свакако ВИШЕ. Па не мислите да је топлана донела ову одлуку да би мање зарађивала, коме је то још у интересу данас? Ово је донешено из чистог разлога да грејање буде скупље и да се даје више новца за грејање. А онај ко мисли да неће ништа плаћати када скроз заврне радијаторе-преварио се. Топлани је циљ да током грејне сезоне-продаје топлотну енергију, онај који буде мање трошио имаће исти рачун као што је овај сада према квадратуи! ЖИВИ БИЛИ ПА ВИДЕЛИ. А да не кажем ништа о уградњи калориматара, то је исто ко када би отишли на пијацу купили кромпир а онда вам продавац каже: "Е јел знаш шта, пошто ја теби продајем кромпир, молим те да ми купиш за то мерни инструмент(кантар) како би ти могао измерити тај кропир". Надам се да сте разумели!?
Nisam sigurna da je to povoljno.U call centru sam dobila informaciju da necu moci da podignem temperaturu na "koliko hocu" vec samo da "kalkulisem" sa temperaturom koju isporucuje toplana a meni je malo tih njihovih 20 stepeni. Takodje, necu moci da se grejem npr.i nocu jer toplana zavrce grejanje oko 22h bez obzira sto imam merac. Osim toga stanovi u starijim zgradama nisu odvojeno povezani sa podstanicom pa se postavlja pitanje kako ce se obracunavati toplota u cevima koje vode iz mog u komsijski stan.Nemam garanciju da kao nece krasti na tom fixnom pa cak i na tom promenjivom delu...Sve u svemu ne vidim svrhu te investicije.
Ja verujem!
I mislim da je to pravo opredeljenje.
Od sumnje i insinuacija stvarno ništa imala ne bih.
Ovako sam bar spokojna u svom svetu i okruženju.
Postoji izreka: "Dobro čini i dobrom se nadaj"
Daleko od toga da mislim da sam bezgrešna, ali sam pozitivna i trudim se da budem otvorena za promene.
Zato me izjeda sva ova gorčina i žuč koja se izliva u svim sverama naših života.
Potpuno smo uništili sistem vrednosti. Opterećeni smo gledanjem šta ima komšija i uvek nam je njegovo bolje i veće od našeg. Neopravdano, naravno!
Sa druge strane, ne verujemo više ni svom odrazu u ogledalu i stalno se ponašamo po principu - E sad neću ni kako ja hoću!
Zar Vama to nije tužno?
To je kao kancer koji se razvija u našim mozgovima i izjeda samo nas, same. Nikog drugog.
Na tome se radi i to sami možemo promeniti.
Zato verujem.
Probajte.
Potpuno sam otišla od teme.
Ovo nije jedini razlog zbog kog verujem u novi sistem naplate grejanja.
Smatram da novi sistem treba da zaživi i da će biti dobar.
Godinama u nazad imam hladne radijatore!! Zalili se ili ne uvek nam je hladno. Dolazili su,merili temperaturu,delili flajere da treba da popravimo izolaciju... al su "grejna tela" uvek bila hladna!!! A placalo se,moralo se!!! A takodje su i racuni za struju bili uvecani zbog dogrevanja.
I sad su osmislili kombinaciju po "evropskom" standardu da nam maznu kintu,i jos nam izasl u susret da placamo na rate :-))))
Da nisam ziveo u Srbiji pa da vam poverujem, ali iskustvo me uci drugacije.
cini mi se vise nego korektnim da podesim sebi temperaturu, posteno to platim, a ako nisam kod kuce, zavrnem ventile i ne placam - ni svoje, a ni komsijino...
Eh, da sam ja Lejla bar nekoliko sati... pa da i meni bude dobro, da i ja verujem da niko ne krade...Lejla, želim Vam puno sreće!
LEJLA: "Kakvi smo to postali kada više ni sopstvenoj sreći ne umemo da se radujemo?!
Zašto sve odmah u samom startu osuđujemo i nipodaštavamo.
Prva nam je misao ko li će i koliko da ukrade!"
Sta se odusevljavate i zahvaljujete nebesima ?! Ovo je zemlja Srbija, stvarno mislite da neko hoce da napravi reda? Uzece silnu kintu na kalorimetre a racuni ce vam i dalje biti onoliko koliko oni žele...koliko im je potrebno...
Pitanja za Papovića iz Udruženja potrošača i za no
1) Da li ćete objasniti građanima koji će sve troškovi biti uključeni u novi sistem obračuna i naplate grejanja po potrošnji?
2) Da li će opet postojati posrednik kao što je sada "INFORMATIKA" koji će se ugrađivati sa 5% ili će građani moći bez nečijeg večnog ugrađivanja sami da prijavljuju potrošnju?
3) Kada će biti donet Zakon o zaštiti korisnika komunalnih usluga (plaćamo usluge i proizvode koji nam nisu isporučeni; plaćamo grajanje a u stanovima je hladno; plaćamo čistu vodu a takva se ne isporučuje; plaća se odvođenje otpadnih voda i gde ne postoji kanalizacija)?
4) Koja institucija je nadležna za zaštitu prava korisnika u slučaju neisporuke ili nekvalitetne isporuke komunalnog proizvoda i nevršenja, odnosno nekvalitetnog vršenja komunalne usluge?
Superiška, meni je ladno u stanu cele zime ja bi da pojačam a penzoši nažalost jer nemaju da plaćaju bi da zagase i nikad svi zadovoljni. podstanica nam je kao železnička stanica zimi, jedni odvrću drugi zavrću toplana interveniše i tako u krug. dok smo bili u kući grejali smo se na gas, svako svoj merač, svako svoje instalacije, svako svoj prekidač i termostat, molim lepo. može 50 din račun a može i 50.000, pa ko voli nek izvoli. Bravo! Konačno!
Kakvi smo to postali kada više ni sopstvenoj sreći ne umemo da se radujemo?!
Zašto sve odmah u samom startu osuđujemo i nipodaštavamo.
Prva nam je misao ko li će i koliko da ukrade!
Pa se i roditeljski sastanci za dečije ekskurzije završavaju malicioznim komentarima i proračunima koliko će učiteljica da mazne po đaku.
Ja sam zgrožena i očajna.
Odluka o plaćanju po utrošku je jedan normalan i napredan korak u razvoju.
NAŠEM!!!!
Ne komšijinom.
Samo mirno. Nije ovo prvi put da se donosi ovakva odluka, pa se posle odlaže do daljnjeg. Biće i sada tako. Veliki je ovo posao, a "naša" toplana nema kapacitete ni kvalifikovane ljude da tako nešto izvede.
Zamisao za 5 , ali izvedba ce biti verovatno za nulu. Dok se tu svi ugrade po nasem starom dobrom obicaju biti ce tu svega. A ako je kalorimetar 50 eura po radijatoru, koliko ce to ljudi moci da lati, oce biti kreditiranja i rokova otplate malo duzih i.t.d.
Naplati ce, angazovanu snagu,citanje,bazdarenje,
zasnivanje mernog mesta i itd.
Ako u podstanici a morace, postoji merac pa i u stanovima bude mereno.Ko ce placati razliku od podstanice do stanova,koja ona nije mala.
Znaci vise prostora za muvacinu, znamo da se JP moraju uskoro privatizovati(priprema terena kupcu
da ima citu situaciju)
1) Ko će smeti da prodaje merače potrošnje?
2) Gde sada mogu da se kupe merači?
3) Koje karakteristike treba da imaju merači da bi "Toplana" uvažila izmerenu potrošnju?
4) Ko će vršiti ugradnju merača?
5) Ko će vršiti baždarenje merača?
6) Ko će očitavati potrošnju?
7) Kome će se javljati izmerena mesečna potrošnja?
8) Ko će proveravati tačnost izmerene i prijavljene potrošnje?
9)Da li će "Toplana" ili neka druga firma imati monopol nad ugradnjom i celokupnim poslom u vezi sa meračima?
sta reci? osim da zivimo u takvoj drzavi gde smo mnogo puta izigrani i ne verujemo nikome. Mislim da ovde nema sta da se veruje ili ne veruje. Trebali bi da gledamo u buducnost, a buducnost su promene. ovo bi bila dobra promena, ukljucis, iskljucis, pojacas, smanjis koliko hoces i platis koliko potrosis! like
Ovo je pravi potez na koji je Novi Sad čekao godinama.Do sada je grejanje bilo socijalna kategoraija i kao takvo nije nas nikada nagnalo na razmišljanje koliko se energije uludo troši na zagrevanje stanova u kojima su prozori otvoreni.Investicija od 50 E svakako nije mala ali ako razmišljam kao majka, onda mogu da kažem da je ovo investicija u budućnost moje dece.
U Evropskoj uniji je sistem naplate po potrošnji uveden unazad nekoliko decenija. Drago mi je da je ova vrsta naplate konacno i u Novom Sadu. Trebali bi da i ostali gradovi u Srbiji pođu putem Novog Sada.
Drago mi je sto je konacno doslo vreme da se placa ono sto se i potrosi. A pogotovo sto cu moci da iskljucim grejanje kad sam na poslu, a deca u skoli i da platim manje. Podrzavam sve sto je pozitivno u nasem gradu, a naplata po potrosnji je, sigurna sam da se svi slazu, pa cak i neverne Tome, jedino pravedno resenje za nas koji se grejemo preko Toplane. Ako mogu potrosaci gasa da plate ono sto i potrose i podese temperaturu koju zele, sto ne bi mogli i mi?
Ove zime smo se smrzavali, u dane kada je bilo -2 do -3 stepeni žalili smo se na temperaturu u stanu, inspekcija sa inspektorkom Paroški došla je da kontroliše grejanje kada je napolju bilo +10 stepeni i još plus toga je temperaturu podešavala u podstanici čekala 15-20 minuta pa došla da dokaže da je u stanu 21,5 stepeni. Bez obzira što su se građani žalili da se smrzavaju toplana je isterivala svoje, nije uopšte svesna da postoji zbog građana i da živi od njih, stvarno sam stekao utisak da nas mrze.
Šta reći osim KONAČNO!!!!
Vladane, respect.
Potpuno se slažem sa tobom.
Ako je ovaj sistem već uveliko u primeni napolju, ne vidim zašto ne bi bio i kod nas.
Ovo je jedna od retkih pozitivnih stvari koje se dešavaju u našem gradu.
Drago mi je da je konačno usvojen predlog za obračun po utrošku.
Verujem u novi sistem. Prosto je nemoguće da čitav zapadni svet na ovaj način štedi a da mi nećemo moći.
Svaka čast!
je, samo da nas ne ucene da moraju svi stanari u zgradi da postavi merace. Tada ce nastati problem!!!!
Trebali ste objasniti
POJEDINACNO (da li svi stanari treba da ugrade merace u ulazu) sto je malo teze i
ULAZ da se utrosak deli opet po kvadratima?
Ako bude po ulazu, opet nece biti po standardima EU kao sto tvrdite. Grejacemo i ulicu, odnosno placati one koji luftiraju stanove jer ne podnose toplo.
Sta je komunisti, sta ste se vazdigli? Neobicno vam da svako placa onoliko koliko je potrosio, a normalno da se odredjuje fiksna cena koja se deli na broj korisnika/stanara? Nenormalan sistem radja nenormalne ljude... Puna podrska ovoj odluci, uz nadu da ce i vodovod uskoro krenuti sa slicnom akcijom (vodomer za svaku kucu/stan). Sve i da bude duplo skuplje, bar cu znati da placam sta sam JA potrosio, a ne neko drugi
Supruga i ja nismo zaposleni. Nama je mnogo i 1000 din da izdvojimo za bilo sta novo, tacnije nemamo para `leba da jedemo! Odakle nama 6x50 evra?! I sta ako se prilikom montiranja tih pljackaskih strojeva na prilicno stare i na nekim mestima korodirane radijatore napravi neka steta? Ko ce to da plati? Jedno je sigurno-cim vlast tvrdi da ce grejanje biti jeftinije za vecinu gradjana, sprema se nevidjena pljacka i smrzavanje! HARAC RAJO!_HARAC!!!
Cilj uvodjenja ovakvog obracuna je novi namet u obliku redovnog pausala za odrzavanje sistema plus na to trosak za isporucenu energiju.
Pozdravljam naplatu za isporucenu energiju ali me veoma zanima cena isporucenog kWh. Da li ce cena biti opterecena neefikasnim radom novosadske toplane i korupcijom?
Ocitavanje po stanovima ce biti moguce tek kada se dogovore stanari. I ovo podrzavam, ali nema razloga da se i u postupku ocitavanja (koje se vrsi jednom godisnje) neko ugradi preko svake mere.
Sta je bruka, covece ili zeno, sta li si vec? Da li je normalno da ti grad kaze kakva ce da ti bude temperatura u sobi? I da bude 25C u stanu kada je napolju isto toliko, pa otvarate prozore - tracite skupocenu energiju?
STvarno si pao-la sa Marsa. Svugde u normalnom svetu stanar kontrolise temperaturu stana i placa po ucinku. Sve ostalo je socijalizam
Hvala nebesima da cemo i mi stati na taj put.
Lopovi iz SPO otovrili svoju firmu za octavanje! Al nece dugo jelici popici starovicke i bezanovke.
Evo izbora u decembru.
Svaka cast Novosadjani i tr4ba da vas sisaju kad ste ovce bez inicijative da se borite za sebe!
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Grejanje po utrošku od sledeće godine
Novi Sad
•27.05.2011.
•14:45 > 12:23
Komentari 90
Toplica
Stvarno za "verovali ili ne".
Oslušnite narodne jade, krizu i nemaštinu, Vi najveći finansijeri i sponzori ilegalnih i nepostojećih folklornih društava i drugih perača...
Dokle?
Toplica
-toplu vodu (nego treba da je isporučuje)
-lažni protok jer kad ga malo jače odvrnu dodje do
-lažne havarije (ova vrsta se najlakše otklanja - ali je ceo postupak značajno skuplji)
Jedina olakšavajuća okolnost je da višak sredstava intenzivno ulažu u obrazovanje (kupovinu lažnih i problematičnih diploma, skraćenih kurseva, licenci i drugih vrsta paranormalnih certifikata i sl.)
Vusapla
Koliko nas na proleće, kada se temperatura samo približi 25 podeljku, uključi klima uređaj?
Pa, verovatno svi koji ga imaju.
A ovde kukamo po principu "Eeee, da imam sina Savana koji je pao s tavana..." i tome kako nećemo moći da nagarimo na 25 stepeni jer nam to, jadnima, bezobrazni ovaj ili onaj neće omogućiti.
Stvarno mi nije jasno želimo li mi da uštedimo, želimo li mi niže troškove ili je imperativ da mi sami možemo da odvrnemo na STO stepeni pa trebalo, netrebalo?!
Ako je ovo poslednje, onda sam se ja, sasvim nedužna, našla u zemlji čuda.
Jadni smo, gladni smo, svi nas kradu, a mi ovako presvetli hoćemo više nego što nam treba. Besplatno, naravno!
Hmmmm?!
Alisa
Grejac@
@jedva cekam - po utrosku.
To o čemu Ti pričaš i ta odluka su kao Bog i šeširdžija. Bitno je da si ti odradio partijski zadatak i sada imaš poen više. Trk odmah u Radničku da vidiš hoće li u ovom "normalnom" sistemu za tebe biti obezbeđena stoličica ili ćeš sedeti nekom u krilu.
građani
Samo u tom istom normalnom svetu Toplana tada omogućava isporuku i grejanje 24h dnevno.
I tom istom normalnom svetu Toplana ulaže u sistem (sopstvenim sredstvima, kreditima i donacijama) a ne omogućava sebi i outsourcing firmama profit preko grbače građana i potrošača. Kad građani ulažu u sistem to se zove SAMODOPRINOS!
Povrat(j)ak u budućnost!
grejač
Nema potrebe da se merač ugrađuje na svaki radijator nego samo jedan na ulazu u svaki stan.Zašto bismo nepotrebno trošili pare za više merača?
Merač meri potrošnju na ulazu u Vaš stan a na termostatskim ventilima na radijatorima programirate kada želite da se uključi, kada da se isključi, i koliku temperaturu da postigne.
Samo da Toplana obezbedi kontinuiranu isporuku dovoljno zagrejane vode a mi ćemo grejati i isključivati kad kako hoćemo.
Tako je u Evropi!!!! Nema kod njih merača na svakom radijatoru!!!!
kupac opet
Situacija je teška kod svih građana, para se nema pa nam možda rođaci iz inostranstva mogu kupiti i jeftinije.
Hvala.
smrz
Ove zime su "Toplana" i Grad dozvolili da dobijemo upale pluća od hladnoće u stanovima...motiv je bio da se usvoji ova odluka.
Zamislite kako će hladno biti naredne zime ako im se omogući da nas grejanjem ucenjuju da kupimo merače koje prodaje firma u organizaciji šefova iz "Toplane" i iz Grada.
@Podbara - Petrovaradin - Ko
Ко од 2005. године управља тим подстаницама? Знате ли? Јесу ли то ти млади и предузимљиви и њихови професори? Ако је предузимљивост мазнути лову и у коферу носити преко границе онда хвала на иницијативи.
Оно што су комуњаре изградиле то ти предузимљиви нису у стању ни да офарбају.
Оканите се демагогије и празних прича.
Коначно, крените за њима. кад схватите све ће бити једноставније.
@Podbara - @Begecka Nanae
Vasa poenta je da Vi mislite da ce biti bolje, a svakako bi (cenite) bilo naaaajblje da sacekamo i vidimo sta ce nam novi sistem doneti, pa onda da ga kudimo. Mozda nam se i svidi?!!
E pa da znate. Mi znamo sta je taj sistem i pri tome znamo da ti (pa i Vi) o tome pojma nemaju(te). Nema potrebe da cekamo. Sve ovo je unapred opredeljeno na neuspeh (Petrovaradin, Liman ...). Ta ekipa ovaj zalogaj progutati niti moze niti hoce. To se vidi i po ovim komentarima koje SPO-vce inspirisu.
Lepo je mastati o hiljadama komada i proviziji, ali to njih docekati nece. Nece ni ove DS-ovce. Ima tu posla i posla. Uostalom lako je ovce osisati. Treba ovce naci.
Ne treba da pretpostavljate. Trazite od tih da Vam objasne sistem u celini. Kad to urade na razuman nacin Vasa pomoc nam nece trebati, a Vi necete biti patuljak koji prica o necemu sto ne razume.
Za pocetak price, neka samo objasne kako se formira cena za obracunsku jedinicu toplote. Umesto njih dozvoljavamo to i vama da uradite. Ako ne znate pitajte.
Anonimus
Bas smo jadni i bedni kada dozvoljavamo sve ovo. Jos malo necemo imati sta da jedemo ali vazni su meraci .
Podbara
p.s. Pretpostavljam da se puno ljudi zaposlenih u toplani greje na istu, pa ne vidim zasto bi radili protiv sebe?
Begečka nana
podbara
acadns
Kada ce ulicama ici plave i crvene 'bandere' pa da mi sami odlucujemo cije cemo usluge koristiti i placati.Ovako ....
@MTarot - Javlja mi se...
Pripreme za obracun energije pomocu meraca su pocele posle 2000. godine. Od tada do danas bilo je upravo tako: odlaganje primene odluke, pa zastareli merači i ugradnja modernijih. Sada su i ti moderni vec zastareli, treba ih servisirati, bazdariti i proveriti njihovu funkcionalnost i proveriti podobnost da budu u javnom prometu. Kako ce se to dalje odvijati ostaje da vidimo.
Novi moto nije nov. On je vec proveren u praksi i dokazan.
Petrovaradin
zadenuli čelnicima TOPLANE (da ih lociraju i
izmere potrošnju kada iznose novce napolje.)
Sramota!!!
Posmatrač vizije
"Toplana" i Grad su nas ustvari zamolili da do oktobra 2012.
1) svi izolujemo svoje fasade na zgradama
2) svi zamenimo stare prozore i ugradimo nove PVC (jer po "Toplani" nam je u januaru 2011. bilo hladno i razboleli smo se zbog toga što nam prozori ne valjaju)
3) svi zamenimo i podesimo podstanice
4) svi kupimo i ugradimo merače
da bi se stavila tačka na polemike da li je temperatura od 20 stepeni odgovarajuća, ili ne za korisnike, jer ćemo sami podešavati u svojim zgradama i stanovima i plaćati tačno onoliko koliko potrošimo.
Vizionari! Nema šta! Vrlo realno!
vlasnik stana
"Podsetimo, grejanje po utrošku će biti moguće pojedinačno ili za ceo ulaz, kako ko odluči. Da bi vlasnik stana sam odlučivao o tome kolika će mu biti temperatura MORA da ugradi kalorimetre na radijatore, a jedan u proseku košta 50 evra po grejnom telu."
...da ne bude posle, kad kupimo merače i želimo da nam i u 3h noću bude 25C u našem stanu, da to ne može iz nekog razloga! Znači oni su obećali da će moći i pojedinačno u svakom stanu da bude koliko mi želimo.
Da li će to obećanje biti ispunjeno? Videćemo.
@Lale
Krenite samo od toga sta znaci i sta je to: "predlog o primeni novog sistema obračuna grejanja po utrošku". I jos kazu koji bi trebalo da se primenjuje od oktobra 2012. godine.
Oktobra 2012 godine njih vise biti nece, a nece biti ni tioh predloga.
Javna je tajna da su Odluku o snabdevanju toplotom u Novom Sadu pretabali u roku od dva dana iz jednog materijala koji je u Toplani pripremljen jos pre 6-7 godina. Kako su ga iseckali to ni oni ne znaju, a izgleda ni oni koji donose odluku.
Dok Vi cekate odgovor na Vasa pitanja pitam ja Vas:
A)Da li Vi znate sta je bilo sa policijskom Istragom vezanom za SABOTAZU na vrelovodu onomad????
B)Da li znate sta je zaista bio razlog da takvo saopstenje daju i sta su tog vikenda radili na toplani kod zeljeznicke stanice?
C)Da li znate koje radove treba jos tamo da urade i kakva je sudbina tih radova?
D) Kako objasnjavate cinjenicu da se ti djilkosi takvim saopstenjem poigravaju jednom znacajnom drzavnom sluzbom, a da ta sluzba na to ne reaguje, ili to prihvata?
Lale
Da li to znaci da cu i u julu moci da se grejem ako mi je hladno?Kao sto je bilo u maju a oni zavrnuli cesmu.
Nije losa to ideja, losi ljudi je sprovode neplanski bez ikakvog plana i dugorocne strategije, jer hoce da nam ugrade merace njihove firme na brzaka i kad padnu sa vlast, a pasce, jer ako ostanu necemo imati grejanja uopste, da odu puni para, nasih , normalno, u svoje privatne firme koje su u medjuvremenu pootvarali.
Dakle molim objasnjenje,
1. da li cu i u junu moci da se grejem ako hocu? Ako NE Zasto NE?
2. Molim istrazivanje koje pokazuje da cu ja imati manji racun?
3. KO ce da plati meni izolaciju i te merace? Ja necu, nista sto moram da platim sama nije obavezno.
4. Sta je bilo sa policijskom Istragom vezano za SABOTAZU na vrelovodu onomad???? (ili je to ipak bio samo trik za medije ? nije sabotaza tako laka rec Vi mladi sjajni visoko obrazovani Lideri iz Toplne )
Begecka nana
Ako vec misle da nam ovako naplacuju, onda neka SVE bude po evropskim standardima, a ne samo deo koji njima odgovara!
Grbavica
izolacija
Milos
slusao sa paznjom
Rayn
Pa jeste li normalni. Mozete da odvrcete koliko zelite, jer ako toplana drzi sistem na 22C, ne mozete preko toga jer voda nije dovoljno topla. Vise ce moci samo ako podignu protok i temperaturu, a to znaci skuplje grejanje za sve ma koliko stedeli.
"Direktor "Toplane" Vladimir Jelić ocenjuje da će primenom novog sistema, grejanje biti jeftinije za većinu građana, a da će se toplotna energija racionalnije koristiti."
Gde ima da nekom nesto bude jeftinije. U Srbiji samo moze da bude skuplje.
Bolje da su svima zameni dotrajale i zardjale ventile na radoratorijama pa da se moze smanjiti protok, a time i temperature, nego pojedini moraju da otvaraju prozore, a drugi se smrzavaju.
Pored toga kad vas ozezu sa fiksnim delo racuna ispasce vam sve isto. A da negovorimo ako se grejanje bude placalo samo u sezoni, ali ce to da kosta.
MTarot
Nije sporno plaćanje po učinku nego sprovođenje i funkcionisanje
Sve pohvale za SPO na angažovanju članstva na pisanju komentara
@nejasno
Novosadjan
kupac
Nejasno
Da li ćete moći da uključite grejanje u 2 sata noću? Zavisi od toga da li će "Toplana" to omogućiti". Daj Bože da nisam u pravu.
Veoma marljivo isključivala sam radijatore kada deca nisu kod kuće, kada odem na posao a i kada sam kod kuće pokrijem se dekom i gledam TV. Cele zime plaćali smo redovno akontaciju a u junu šok. Korekcija računa je bila mizerna za smrzavanje cele zime mesečno smanjene od juna do septemra po 200,00 dinara. Igranka je trajala dve-tri godine i gotovo. Više nikog nije interesovalo da naplaćuje po potrošnji.
Da ne pričam u nekim prilikama, kada dođe društvo pa se sedi duže toplana isključi grejanje u 9:30 i ne postoji mogućnost grejanja sem kvarcnim pećima.
@nejasno
o novosadjanima
Goran
Mila
nejasno
Kakav vam je to sistem? Samo pričate priče...voleli bi da ličite na Evropu pa makar i nacrtani voštanim bojicama. Dohvatili se neozbiljni klinci posla pa se igraju "Toplane".
znak pitanja
Kod nas je Toplana ovog proleća, posle poslednjeg dana grejne sezone "isključila" sistem i kao odmah krenula u remont (tako su rekli) pa zbog toga nisu mogli ponovo da uključe kad je temperatura ponovo pala ispod 12C. Da li to znači da kad bude novi sistem neće biti remonta, moći će da uključe u svakom trenutku ili kako? Bojim se da mnogim građanima zamazuju oči ovom pričom jer naš sistem nije tehnički usklađen sa najavljenim obračunom potrošnje a građani to znaju...
Puno posla za inženjere ima do toga...a ljudi iz menadžmenta "Toplane" neka svoje privatne poslove zasnuju od svog novca a ne novcem građana.
Lejla
Šta mislite, koliko nas je takvih?
I da li mislite da grešim ako se zapitam "Pa, dobro, a ko to treba da plati?"
Ko plaća troškove opravki u Vašem stanu? Pa, naravno, Vi.
Zašto mislite da opravke u našem gradu treba da plaća neko drugi?
Ili, ko bi to trebalo da bude?
Ja bih baš volela da znam.
Nemojte da mislite da Vas ne razumem. Jasna mi je potpuno Vaša poruka, ali Vam kažem da kome god idu pare od mog poreza, sa žaljenjem konstatujem da se taj leba najesti neće.
A šta je sa svim onim ljudima koji su u poslednje dve godine zavrišili na birou? Odakle pare za njihova primanja?
Pa od nas koji još uvek koliko-toliko zarađujemo.
Verovatno od Vas više nego od mene, ali šta sad. Doprinosim koliko mogu.
Tako da mi priča o bilo čijem bahaćenju u vremenu gde svi neprestano kukamo kako nemamo (pogledajmo samo komentare ovde, dalje ne moramo ni ići) meni prosto ne pije vodu.
Mi, generalno, NEMAMO!!! (Osim za cigare. Tu, vidim, ne štedimo. Izvinjavam se svim pušačima koji se osete prozvanima /nije mi bila namera/, ali to je činjenica)
Nemamo ništa za rasipanje.
I umesto da se poradujemo ideji da bi nešto, dal' individualno, dal' kolektivno mogli da uštedimo, mi odmah pohrlimo da pljujemo, da merimo, da brojimo ko će tu i kioliko profitirati.
Zašto nemamo otvrena srca da poverujemo da smo to, bar ovaj put, upravo mi?!
Voja
ja
Nebitna
ns
Lejla, Vi u Vašoj kući verovatno brinete o budžetu, ne lupate kupatilo dva puta godišnje, jednom kad menjate WC šolju pa drugi put kad menjate umivaonik. Ni mi. Zato Vi i mi jesmo spokojni u našem okruženju ali mi smo nezadovoljni bahaćenjem i rasipanjem JKP i uprave i neulaganjem u ključne stvari po građane.
Alibaba
mi građani Novog Sada
1) ugrade svim građanima merače potrošnje toplotne energije
2) osposobe podstanice i cele sisteme u zgradama i kućama
3) formiraju sistem da građani mogu sami da očitavaju i prijavljuju potrošnju bez dodatnih troškova.
Naročito molimo da „Toplana“ angažuje svoje eksperte i da u dogovoru sa ostalnim JKP radi na tome da se jednim raskopavanjem neke ulice urade zamene svih cevi da ne da svi kopaju jednu istu ulicu svake godine više puta. Za tu ideju ne treba neki fakultet ili velika mudrost a ušteda je u desetinama miliona dinara.
To će se onda zvati „činjenje na dobrobit građana“.
Ako toga nema, sve je samo DEMAGOGIJA i BUDUĆA OTIMAČINA PARA.
Pa svi mi znamo da je bolje imati mogućnost da sami pojačamo i smanjimo grejanje i da sami regulišemo...ne trebaju nam takvi stručnjaci da nam to objasne.
MARKONI
NEZNAM ZAŠTO SMO TOLIKO ČEKALI DO SADA.
lukans
Nesto se o tome pricalo ali se sada postavlja pitanje GDE SU NESTALI?????????
Trebalo bi malo to i ispitati.
Zoran
Dragana
Lejla
I ja Vama želim puno sreće.
Ja verujem!
I mislim da je to pravo opredeljenje.
Od sumnje i insinuacija stvarno ništa imala ne bih.
Ovako sam bar spokojna u svom svetu i okruženju.
Postoji izreka: "Dobro čini i dobrom se nadaj"
Daleko od toga da mislim da sam bezgrešna, ali sam pozitivna i trudim se da budem otvorena za promene.
Zato me izjeda sva ova gorčina i žuč koja se izliva u svim sverama naših života.
Potpuno smo uništili sistem vrednosti. Opterećeni smo gledanjem šta ima komšija i uvek nam je njegovo bolje i veće od našeg. Neopravdano, naravno!
Sa druge strane, ne verujemo više ni svom odrazu u ogledalu i stalno se ponašamo po principu - E sad neću ni kako ja hoću!
Zar Vama to nije tužno?
To je kao kancer koji se razvija u našim mozgovima i izjeda samo nas, same. Nikog drugog.
Na tome se radi i to sami možemo promeniti.
Zato verujem.
Probajte.
Potpuno sam otišla od teme.
Ovo nije jedini razlog zbog kog verujem u novi sistem naplate grejanja.
Smatram da novi sistem treba da zaživi i da će biti dobar.
Limanac
I sad su osmislili kombinaciju po "evropskom" standardu da nam maznu kintu,i jos nam izasl u susret da placamo na rate :-))))
Da nisam ziveo u Srbiji pa da vam poverujem, ali iskustvo me uci drugacije.
Gordana
novosadjanka
ns
LEJLA: "Kakvi smo to postali kada više ni sopstvenoj sreći ne umemo da se radujemo?!
Zašto sve odmah u samom startu osuđujemo i nipodaštavamo.
Prva nam je misao ko li će i koliko da ukrade!"
Bob Rock
Novosađani
2) Da li će opet postojati posrednik kao što je sada "INFORMATIKA" koji će se ugrađivati sa 5% ili će građani moći bez nečijeg večnog ugrađivanja sami da prijavljuju potrošnju?
3) Kada će biti donet Zakon o zaštiti korisnika komunalnih usluga (plaćamo usluge i proizvode koji nam nisu isporučeni; plaćamo grajanje a u stanovima je hladno; plaćamo čistu vodu a takva se ne isporučuje; plaća se odvođenje otpadnih voda i gde ne postoji kanalizacija)?
4) Koja institucija je nadležna za zaštitu prava korisnika u slučaju neisporuke ili nekvalitetne isporuke komunalnog proizvoda i nevršenja, odnosno nekvalitetnog vršenja komunalne usluge?
novosađanin 2
Lejla
Zašto sve odmah u samom startu osuđujemo i nipodaštavamo.
Prva nam je misao ko li će i koliko da ukrade!
Pa se i roditeljski sastanci za dečije ekskurzije završavaju malicioznim komentarima i proračunima koliko će učiteljica da mazne po đaku.
Ja sam zgrožena i očajna.
Odluka o plaćanju po utrošku je jedan normalan i napredan korak u razvoju.
NAŠEM!!!!
Ne komšijinom.
Podržavam, svakako podržavam.
Stevan NS
Ivana
boco
Gradjanin
zasnivanje mernog mesta i itd.
Ako u podstanici a morace, postoji merac pa i u stanovima bude mereno.Ko ce placati razliku od podstanice do stanova,koja ona nije mala.
Znaci vise prostora za muvacinu, znamo da se JP moraju uskoro privatizovati(priprema terena kupcu
da ima citu situaciju)
Gillan
Lopovi!
novosađani
2) Gde sada mogu da se kupe merači?
3) Koje karakteristike treba da imaju merači da bi "Toplana" uvažila izmerenu potrošnju?
4) Ko će vršiti ugradnju merača?
5) Ko će vršiti baždarenje merača?
6) Ko će očitavati potrošnju?
7) Kome će se javljati izmerena mesečna potrošnja?
8) Ko će proveravati tačnost izmerene i prijavljene potrošnje?
9)Da li će "Toplana" ili neka druga firma imati monopol nad ugradnjom i celokupnim poslom u vezi sa meračima?
sasa
jeca
Marina
ivanka
Smatram da je ovo jedna od tih.
Lepo
Austrijanac
Kristina
ZoranNS
Vusapla
Vladane, respect.
Potpuno se slažem sa tobom.
Ako je ovaj sistem već uveliko u primeni napolju, ne vidim zašto ne bi bio i kod nas.
Ovo je jedna od retkih pozitivnih stvari koje se dešavaju u našem gradu.
Vladan
Verujem u novi sistem. Prosto je nemoguće da čitav zapadni svet na ovaj način štedi a da mi nećemo moći.
Svaka čast!
Tiberius
salu na stranu, konacno pravedan nacin obracuna, platim ono sto potrosim.
lukans
Trebali ste objasniti
POJEDINACNO (da li svi stanari treba da ugrade merace u ulazu) sto je malo teze i
ULAZ da se utrosak deli opet po kvadratima?
Ako bude po ulazu, opet nece biti po standardima EU kao sto tvrdite. Grejacemo i ulicu, odnosno placati one koji luftiraju stanove jer ne podnose toplo.
jedva cekam
ne znam vise ni sam
Dejan
Pozdravljam naplatu za isporucenu energiju ali me veoma zanima cena isporucenog kWh. Da li ce cena biti opterecena neefikasnim radom novosadske toplane i korupcijom?
Ocitavanje po stanovima ce biti moguce tek kada se dogovore stanari. I ovo podrzavam, ali nema razloga da se i u postupku ocitavanja (koje se vrsi jednom godisnje) neko ugradi preko svake mere.
@ Bruka
STvarno si pao-la sa Marsa. Svugde u normalnom svetu stanar kontrolise temperaturu stana i placa po ucinku. Sve ostalo je socijalizam
Hvala nebesima da cemo i mi stati na taj put.
Bruka!
Evo izbora u decembru.
Svaka cast Novosadjani i tr4ba da vas sisaju kad ste ovce bez inicijative da se borite za sebe!
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H