Novi Sad
19.02.2012.
11:48
Na Pravnom fakultetu u Novom Sadu ponovo će biti organizovana nastava na mađarskom jeziku, najavio je predsednik Nacionalnog saveta Mađara Tamaš Korhec.
  • 29.05.2012 08:45
    Колико сам ја схватио на правном факултету у Мађарској можете пратити наставу на српском?
  • 22.02.2012 23:29
    borislav
    e stvarno cu se zapitati...jesam li lood , homoseksualac ili pripadnik neke manjine ...ili Srbin! gde mi je greska u kodu, i ko od nabrojanih je ugrozen????!
  • Zsuzsanna

    22.02.2012 18:47
    strava i užas
    Šta su ratovi,nemaština, inflacija,bolesti, Sodoma i Gomora, naspram pretnji sa uvođenjem nastave na mađarskom jeziku.
  • Srbi

    22.02.2012 15:08
    U Dijaspori

    Neka probaju da samo traze ista prava, pa ce odmah biti proterani i Angelina ce ih prikazati u nekoj svojoj filmskoj iluziji...

    Sve u svemu samo spas je u Euro-Azijskoj uniji

    http://novinar.ba/static/img/11-03-04/full/4d70b4a9efafa.jpg

    http://www.novosti.rs/upload/images/2011/02/1902/sv-Evroazijska-unija.jpg



  • sandros

    22.02.2012 10:39
    xxx
    Предлажем Србима у Србији да од државе траже да им додели статус националне мањине па да почнемо да живимо као људи, јер је ово заиста срамота шта Србија ради од српског конститутивног народа....овакав третман националне мањине нигде у Европи неамју као што имају у Србији, и опет им Србија и Срби не ваљају....послала би вас ја све да будете национална мањина у једној Немачкој па да видите како то иде у Европи.....у Немачкој има 5 милиона Турака, а можда и више, па Немцима не пада на памет да се предавања на правним факултетима држе на турском или да траже сагласност од турских националних организација приликом избора директора основних школа итд.......Мађари неће бити задовољни док ово не буде Мађарска, а можда за Србе то и не би било лошије од постојеће политике која их поништава као народ
  • anonymous

    21.02.2012 11:52
    obračun
    Tamaš Korhec je u sukobu interesa i zloupotrebljava poziciju na kojoj se nalazi. Ne radi se ovde o tome da je neko proterao profesore i mađarski jezik niti može biti da je reč o njihovom vraćanju - jer su oni ljudi tu gde su. Čovek em što radi na privatnom pravnom fakultetu, em što mu je ovo zgodna prilika da se obračuna sa državnim pravnim fakultetom (koji je inače odbio da mu nostrifikuje "doktorsku" diplomu). Zašto kod svog poslodavca prvo ne uvede nastavu na mađarskom jeziku ili bilo kom drugom jeziku pa onda krene dalje? Pravo je pitanje ko je dao zadatak dotičnom da insinuira kako je neko mađare proterao sa državnog fakulteta, to nije tačno. Kao što se sa sajta državnog može videti ko su profesori, tako treba pogledati i sajt fakulteta za pravne i poslovne studije i videti da je dotični tamo profesor. Predstoje izbori (koncentrisanje glasova vojvođanskih mađara iza partije dotičnog), predstoji upisna groznica na fakultete (ovo je vrlo verovatno uvertira za kampanju protiv državnog fakulteta) pa sad prosudite sami o čemu je ovde zapravo reč.
  • 20.02.2012 20:00
    Svako ko bi želeo da vrati ovaj deo Srbije u neki deo prošlosti neka ga pronađe na sledećem spisku i klikne na njega. Vaš glas biće zabeležen.

    Antičko doba
    Panonija
    Donja Panonija
    Druga Panonija
    Panonska dijeceza
    Prefektura Ilirik
    Srednji vek
    Kraljevina Gepida
    Vizantijska Panonija
    Kuverova oblast u Sremu
    Zemlje Buta-ula
    Vojvodstvo Salana
    Vojvodstvo Glada
    Vojvodstvo Ahtuma
    Vojvodstvo Sermona
    Tema Sirmijum
    Sremska kraljevina Stefana Dragutina
    Gornji Srem Ugrina Čaka
    Carstvo Jovana Nenada
    Sremsko Vojvodstvo Radoslava Čelnika
    Savremeno doba
    Temišvarski vilajet
    Sremski sandžak
    Segedinski sandžak
    Banatski ustanak
    Lugoški i karansebeški Banat
    Tamiški Banat
    Potiski krunski dištrikt
    Velikokikindski privilegovani dištrikt
    Srpska Vojvodina
    Vojvodstvo Srbija i Tamiški Banat
    Bačko-Bodroška županija
    Sremska županija
    Torontalska županija
    Tamiška županija
    Banatska Republika
    Banat, Bačka i Baranja
    Srpsko-mađarska republika Baranja-Baja
    Dunavska banovina
    Banat (1941-1944)
    Vojvodina u Narodnooslobodilačkoj borbi
    SAP Vojvodina
    Autonomna Pokrajina Vojvodina
  • 20.02.2012 19:55
    Ovo je poslednji put bila Madjarska od 1941. do 1945. i Srbi se toga jos dobro secaju.
    E to je garancija da se tako nesto nece ponoviti.
  • 20.02.2012 19:07
    ?
    Umesto da pričamo o nazivima Mađarske pogledajte onda priložene mape na sajtu Wikipedije i biće jasno o čemu govorim... Možda imam problem sa nazivom Kraljevine Ugarske zbog toga što sam mađarsku istoriju učila 8 godina na mađarskom jeziku i bukvalno sam prevodila naziv. Nisam htela nikoga da vređam, samo neću dozvoliti da neke činjenice bile nepoznate nekim ljudima...
  • 20.02.2012 18:46
    Za Anonimus
    I još nešto. U komentaru piše da je Kraljevina Mađarska bila satavni deo Austrougarske koja je postojala od 1867 do 1918. A na sajtu što si predlagao piše ovo: Мађарски назив мађ. Magyar Királyság, се званично користио у четрдесетим годинама 19. века, па онда опет од од шездесетих година 19. века, па све до 1918. године. Magyar Királyság=Kraljevina Mađarska.
  • 20.02.2012 18:36
    Za Anonimus
    A, međutim naglasak nije bio na nazivima Mađarske u istoriji, nego na tome kojoj zemlji je pripadala Vojvodina. I ne razumem zbog čega su ove činjenice sporne!?
  • 20.02.2012 18:27
    Za Anonimus
    Pogledala sam sajt na Wikipediu što si predlagao. Ako malo čitaš dalje i sam ćeš videti što piše, ali evo: Краљевина Угарска (лат. Regnum Hungariae, мађ. Magyar Királyság, нем. Königreich Ungarn, такође: Краљевина круне Светог Стефана, Краљевина Мађарска) била је држава у Централној Европи, која је постојала у периоду од 1000. године, па све до 1918. године, када је уследио њен распад. Ja mislim da piše i Kraljevinu Mađarsku...
  • 20.02.2012 14:45
    Anonimus - ?
    http://sr.wikipedia.org/sr/Краљевина_Угарска_(1000—1918)
    Ја се извињавам,због адресе што не може да се отвори,али ова је права,и може.То је због конвертовања ћирилице.
    Препоруке за учење и даље важе.Срећно
  • 20.02.2012 14:28
    Заиста не желим да полемишем са тобом,али ево сам погледај историју Мађарске.До 1918. је постојала само Угарска,што самостална,што подељена,а што у оквиру Аустроугарске (којом је ипак управљао Беч) а назив Мађарска тек добија касније,јер лингвистички је то коначно мађарски назив за државу,а пре тога се ипак звала Угарска.
    Изгледа си и ти на правном учио историју.
    Уствари,сам прочитај и образуј се,не желим ја да те учим.Ако можда мислиш да је то исто,па као да кажеш све је ово ипак Римско царство,без обзира шта се десило касније,зар не?
    Рекао сам ја да ће се већ неко јавити,али други пут се мало припремите,можда вас и схватим озбиљно.
    Изволи http://sr.wikipedia.org/sr/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D1%99%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B0_%D0%A3%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B0_%281000%E2%80%941918%29
  • 20.02.2012 13:58
    ?
    Ja ne vidim da piše u navedenom tekstu da će to finansirati država... Ne slažem se samo u onom delu gde pišeš da Vojvodina nikada nije bila Mađarska samo Austrougarska. Kraljevina Mađarska je bila sastavni deo Austrougarske, a Austrougarska je postojala od 1867 do 1918. Pre toga teritorija Vojvodine je bila sastavni deo Mađarske... Ovu činjenicu znaju čak i oni koji su slušali istoriju države i prava naroda Srbije na Pravnom fakultetu u Novom Sadu.
  • 20.02.2012 13:03
    Може,нека уче на мађарском,али да то не плаћају сви грађани,него они који их организују или они сами.У земљи Србији су они баш мањина,према томе нека сами финансирају те егзибиције,ако им се исплати,не може о трошку свих.Може и на шпанском и португалском,ако неко плати књиге на том језику и професоре који предају и испитују,ја немам ништа против.
    А онда ако желе да раде у Србији,каква год да је,морају знати званични језик,а и писмо,јер се ти документи пишу,замислите,на званичном језику и писму,врло чудно...
    То је сасвим довољно и нема везе ни са нацијама ни било чим другим,него практично решење које одговара свима.Ако вам се исплати,свима вама,ви се организујте и направите то што желите.Направите приватни факултет и сами га финансирајте,па давајте дипломе и на свахилију ако желите,нико се неће бунити.
    Ја да сам студирао у Мађарској,Немачкој,Америци,није битно,као прво бих научио званични језик и писмо па онда радио као и остали,ипак огромна већина у нормалном свету тако ради.
    Није битно када је ово била Аустроугарска или Римско царство,Мађарска није никада била,а и неће бити,без обзира колико се неки трудили и радили на томе.Мада није ни тема о томе,али довољно да се јаве промашени и острашћени ликови са задатком.
    Са дипломом на било ком језику може радити у Србији само ако зна званични језик и писмо који се ту користе,јер иначе чему правник коме треба преводилац,а ми га сви финансирали за школовање.Ваљда да финансирамо и преводиоца,а можда и још некога...
    Није ни чудо што пропадамо.
    Неко је ту луд,а то нисам ја...
  • 20.02.2012 12:27
    studentkinja
    U svakom komentaru ima po malo istine. Da, slazem se da madjari treba da nauce srpski jezik, kao zvanicni jezik zemlje u kojoj zive. I ne samo madjari nego i svaka druga manjina. Ali jezik se ne pocinje uciti na fakultetu, nego jos u zabavistu i osnovnoj skoli. Tu treba uvesti neke promene!
    A sto se tice predavanja na madjarskom jeziku na pravnom fakultetu, kao sto su i Anonimus i Zsuzsanna naveli, nije lako uciti iz knjige na srpskom jeziku a polagati na madjarskom. Verujte, iako izgleda da je to neka olaksica, zapravo i nije bas toliko velika. Svrha je da se nauce neki izrazi i na madjarskom jeziku, to je sve. Uostalom ko ne zeli da polaze kod prof. Salme moze da polaze kod drugog profesora.
  • 20.02.2012 12:04
    Jao
    Prvo, izvinjavam se ako neću pogoditi neki padež ili bilo šta u ovom komentaru. Neću više da se stidim zbog toga, da ne govorim perfektno srpskki jezik. Mnogo sam se trudila i dan anas se trudim da naučim srpski, a verujete ili ne, ono što znam baš sam naučila na pomenutom Pravnom fakultetu. Ne bih rekla da su bile najlakše godine u mom životu baš zbog toga što sam bila prinuđena da naučim i jezik. Mogla bi da idem na fakultet u Mađarskoj, ali nisam izabrala lakši put. Učila sam po 15 sati dnevno i za najlakše ispite koje su studenti srpske pripadnosti učili nedelju dana i dobila sam manje ocene. Pomenuti profesor je jedini koji dozvoljava takvo nešto u fakultetu, ali ima primera i za nešto sasvim obrnuto... Mislim, da na fakultetima ne treba da ocenjuju znanje jezika nego stručno znanje. Hvala Bogu, ima dosta profesora koja se slažu samnom. U tekstu nije precizirano, ali ja mislim da je reč o tome, da samo iz nekoliko predmeta bi bila moguća nastava na mađarskom jeziku. A verujte mi, da nije ni toliko lako da naučis stručne izraze na srpskom, a na mađarskom nemaš ni pojma kako se to kaže! Ja mislim da je veći sram ako ne znam na maternjem jeziku jednostavno zbog toga, što sam naučila samo na srpskom. Zbog toga bi trebalo da mađari u Vojvodini znaju i mađarske stručne izraze. I zbog toga je doneta takva inicijativa!
  • juventino

    20.02.2012 11:34
    Malo da ucite istoriju
    Postovani,

    Samo bi Vam spomenu nekoliko stvari o istoriji. Gde se osnovano Matica Srpska?! Szentendre...Prvo Srpsko Nacionalno Pozoriste?! Újvidék (Novi Sad). Ko je dao patrijama domovinu, kada su bezali od turaka?! Hmmm...samo malo da se uci istorija, i to ta realna. Kolio dnevene novine i nedeljen novine su imali srbi za vreme AustoUgarske? 17...Lepo je bilo kad u mojem detinjstvu srbi su ucili jezik okoline. Nije bilo toliko mrznje prema madjarima i prema drugima. Zato sto su i srbi RAZUMELI sta drugi prica, i niso bojali i histerisali od toga, "kao" da "ovi ostali" pricaju nesto protiv njega. Samo malo tolerancije treba covek da ima. TOLERANCIJA...
  • @ Toza

    20.02.2012 11:12
    A lepo ti je cika doktor govorio da terapiju treba da uzimas svaki dan u odredjeno vreme. Vidis kako ne valja kada se terapija preskace.
  • 20.02.2012 10:32
    @Toza
    Tvoje je pravo da širiš neistine neobrazovanima i maloumnima.

    Ali za to što pretiš kako ćeš izbrisati ovo ili ono i što proteruješ ljude koji ne misle kao ti - znaš, to nije lepo.
  • Toza

    20.02.2012 10:01
    Mađari u Vojvodini nisu nikakva manjina i niko nema pravo da ih tera da uče ili govore srpski. O tome nema diskusije. Niko do ukidanja autonomije Vojvodini 1988. nije bio definisan kao manjina ili većina. Kada se rešimo ove jogurt okupacije svi građani Vojvodine će ponovo biti ravnopravni. Izbrisaćemo srbijanske diskriminatorsko-asimilatorske zakone preko noći, isto onako kako ste nam ukinuli autonomiju 1988. ili upali nezvani 1918. Kome se ne sviđa ravnopravnost, raznolikost i multikulturalnost, već želi svima da nameće srpski jezik i ćirilicu, može slobodno u Srbiju ili u Šumsku.

    Respect existence or expect resistance.
  • Lala1

    20.02.2012 09:25
    Kultura
    Svakoj nacionalnoj manjini treba omoguciti skolovanje na njihovom maternjem jeziku ukoliko to oni zele. Isto tako, nacionalne manjine moraju znati i koristiti srpski jezik u mesovitoj, multi-kulturalnoj sredini.
    Imam puno skolskih drugova i drugarica, kolega sa posla...raznih nacionalnosti i svi oni govore srpski kada su samnom u drustvu. Samim tim smatram da fakultetsko obrazovanje na jezicima nacionalnih manjina nece negativno uticati na svakodnevni zivot svih nas.
    Iako mnogi srbi podjednako znaju oba pisma, vecina uglavnom koristi latinicu pri svakodnevnom radu iz prakticnih razloga.
  • starac od ravnice

    20.02.2012 08:24
    @Luigi
    O čemu ti pričaš? Srpski jezik je spašen tako što ga je čuvala "Matica Srpska" u Vojvodini dok je cela Hercegovina bila nepismena pod Turcima. Kako te nije sramota.
  • ni trunke genetike sa Madjarim

    20.02.2012 06:46
    @Alex
    E pa dragi moj @Alex, u Madjaskoj POSTOJE SRPSKE skole,
    najpoznatija je SRPSKA GIMNAZIJA

    Ako ne putujete u Madjarsku organizovano - turisticki, da Vam vodic objasnjava osovne istorijske detalje
    onda lepo na GOOGL i pronaci srpska mestau Madjaskoj
  • 20.02.2012 06:33
    Svako izgleda cuva "svoje" ucenike,studente,kolege
    nista novo nije sto neki kazu da je dovoljno poceti ovoriti na ispitu Madjarski i eto 6

    Takvih slucajeva ima i kod Srba profsora i studenta, s tim sto po neki srpski student ne mora ni da se pojavi na predavanjima,na nekim ispitma,

    Nego bilo bi bolje resavati bas takve slucajeve kada se kroz prste gleda svejedno kojem studentu, da li Madjaru, Crnogorcu,Bosancu ili Srbinu iz Srbije
  • @ Anonimus

    20.02.2012 00:17
    "Живео сам и радио годинама у Будимпешти,али сам морао учити и знати мађарски да бих радио и обављао било шта у вези са папирима. О правима националних мањина тамо? Нисам нигде уз границу са било којом земљом видео двојезичне натписе ни за називе места а о улицама да не спомињем."

    Verovao ti meni ili ne, video sam u toj Madjarskoj na tromedji sa Austrijom i Slovackom natpise na hrvatskom jeziku. Sve table su bile dvojezicne a mislim da se selo u kojem sam to video zove Bizonje, na oko 10km od granice sa Slovackom i oko 20km od granice sa Austrijom. Cak i osnovna skola nosi ime po nekom Hrvatu a i tabla na vratima je dvojezicna.
  • luigi

    19.02.2012 23:56
    @sale novosadjanin
    treba da znas da se u hrecegovini govori jezik koji je najblizi srpskom knjizevnom jeziku.
    a u tebi ima toliko zlobe i fasistickih ideja da se ja svecano zaklinjem da tvoje postove necu vise citati niti ih komentarisati.
  • 19.02.2012 23:42
    Slabost drzave
    "Nacionalni savet Mađara sklopio je sporazum o saradnji s Naučnim društvom vojvođanskih Mađara", izvinite, a pita li se u celoj ovoj papazjaniji nesto NASE ministarstvo prosvete?Ovaj text je samo jos jedan u nizu dokaza slabosti ove drzave. Malo je reci da je apsurd to sto unutar jedne drzave imamo 2 raspusta za osnovne i srednje skole ( jedan u vojvodini drugi u beogradu) a sve zbog katolickog bozica, a sada za 3-4% stanovnistva ( dakle ne 20, 30 pa da kazemo) mi uvodimo dvojezicnu nastavu na fakultetu. A o cuvaru vatre na pravnom fakultetu ne bi trosio reci, ujedno i smesno i tuzno.
  • bns

    19.02.2012 23:01
    Svedok sam činjenice da je u srednjim školama mnogo niži kriterijum na nastavi na mađarskom jeziku. Da li je normalno da neko izađe iz gimnazije u Srbiji, a da ne zna ko je Krleža ili Crnjanski? Da ne zna kad je bio Prvi ili Drugi svetski rat? (da, da, baš tako, rupe u znanju gimnazijalaca koje čak ni mašinbravari nemaju) Ljudi, to je realnost učenja na mađarskom. A da ne govorim o nivou znanja ljudi koji završe medicinksu školu - njima se sve gleda kroz prste, a posle imaju diplomu koja je jednako konkurentna kao i diploma onih koji su učili na srpskom i od kojih se tražio veći nivo znanja. Naravno, to snižavanje kriterijuma je zapravo medveđa usluga. Žužana je dala super komentar i poštujem njeno pravo i izbor. Što se tiče Pravnog fakulteta, meni to sve nekako liči na još jednu tezgu dr Korheca, s obzirom da je isti profesor već i na jednom privatnom fakultetu u NS, pa što ne bi zaradio i neku kintu i na državnom faksu?
  • 19.02.2012 22:42
    nase sugradjane, madjarske nacionalnosti, na kurs
    Nemam ja ništa protiv da se na Pravnom fakultetu predaje na madjarskom jeziku, ali isto tako gospodin Korhec treba da zastupa i stav da svi koji žive u državi Srbiji treba da znaju i službeni jezik koji države u kojoj žive. Koliko naših sugradjana madjarske nacionalnosti (pogotovo Mol,Ada, Senta, Kanjiža i sl.) ne znaju službeni jezik države u kojoj žive, jer ne žele da ga nauče. Ja sam srbin i moji su ovde preko 300 godina, ali moji preci su svi govorili perfektno madjarski jezik, iako nisu morali, i zato smatram da se mora raditi na edukaciji onih gradjana koji su u državi Srbiji rodjeni a ne znaju srpski jezik. Mene bi lično bilo sramota kada bi živeo u Madjarskoj a da ne znam madjarski jezik. Gospodo intelektualci koji imate uticaja na madjarsku zajednicu potrudite se i da svi madjari znaju da se služe jezikom koji je u srpskoj upotrebi Republike Srbije.
  • 19.02.2012 22:04
    "Lalo", koji to nikako nisi, Vojvodina je okupirana dva puta i dva puta su okupatori loše prošli. Tvoja je sloboda da oslobođenja nazivaš "okupacijom", samo nemoj pokušavati da "oslobađaš", pošto ćeš proći isto kao i svi dosadašnji okupatori. To ti je moj iskren savet - i obećanje.

    Što se teme tiče, podržavam sve što će nekome moći da doprinese u daljem poslu, kao što je gospođa Suzana navela. U pitanju je izbor studenta i sa te strane ne treba praviti od ovoga politikanstvo.

    Sa druge strane, verujem u priče o sniženom kriterijumu za nastavu na mađarskom, jer sam svedok da se isto dešava u nastavi u srednjim školama. To je veoma nepošteno prema ostalim đacima i studentima, ali na kraju krajeva, time najviše gube oni koji koriste ovu "pogodnost". Inspekcije o svemu ćute, a i kad neko redak pokuša nešto da uradi, nailazi na neprobojni zid odbrane u vidu tobožeg "ugnjetavanja manjina".
  • Becks

    19.02.2012 21:26
    ....
    Svuda u normalnom svetu je obaveza svih građana da znaju jezik zemlje u kojoj žive i niko ne pravi pitanje od toga. To je valjda normalno i prirodno. Samo smo mi ovde veći katolici od pape, pa imamo 50 službenih jezika.

    Kad vidim ovde likove koji ceo život žive u Srbiji, a zavijaju, gađaju se padežima i rodovima kao da su se juče doselili iz Budimpešte, a pojedini čak odbijaju da pričaju na jeziku zemlje u kojoj žive, zapitaš se jesu li glupi ili bezobrazni.

    Ja nisam Srpkinja, ali u mojoj kući se nikad nije pravilo pitanje od toga da je red da, ako živiš u Srbiji, dete prvo naučiš srpski, pa tek onda sve druge jezike. Ali eto, kanda sam ja luda...
  • 19.02.2012 21:11
    Права?
    Живео сам и радио годинама у Будимпешти,али сам морао учити и знати мађарски да бих радио и обављао било шта у вези са папирима. О правима националних мањина тамо? Нисам нигде уз границу са било којом земљом видео двојезичне натписе ни за називе места а о улицама да не спомињем. На телевизији је био програм за националне мањине суботом у трајању од по 10 минута за сваку и то је то. Тамо нема угрожавања права мањина , тј. или знаш или не знаш мађарски. Мораш га знати да би радио. А свој језик употребљавај код куће.
  • Lusi NS

    19.02.2012 21:08
    @Vlks:pročitajte knjigu "XI vekova od dolaska
    Mađara u Vojvodinu".
  • alex

    19.02.2012 20:49
    sada ce
    VVerovatno i u Madjarskoj biti uvedena nastava na srpskom jeziku kao i na rumunskom .....To ce se sigurno desiti jednog lepog dana....Draga gospodo svako ko zeli da studira u Srbiji iziev stranaca koji to debelo placaju da slusaju predavanja na engleskom jeziku trebalo bi da zna srpski jezik ili ti jezik drzave u kojoj zivi pa bio on iz Madjarske,Bosne ili Crne Gore...KAsda mi neko bude naveo i jedan fakultet u Americi,NEmackoj,Francuskoj,Nritaniji gde se uvodi jos jedan dodatni jezik svaka cast..Ako je tako sta onda sa Slovacima,Rusinima,Rumunima,Bosancima,Crnoorcima jel i njima treba da slusaju nastavu na svom jeziku....
  • sale novosadjanin

    19.02.2012 20:44
    budimo
    ponosni vojvodjani srpskog,madjarskog,rusinskog,slovackog,romskog,
    ukrajinskog,hrvatskog......porekla !
    svi smo mi vojvodjani a oni neka budu sta hoce !!
    vojvodina vojvodjanima !!!
  • Aracs

    19.02.2012 20:31
    Nije ni cudo da niko normalan sa vama ne zeli da zivi.

    "Vojvodina" je bila deo Madjarske od otprilike 900. godine nove ere i bila je naseljena skoro u potpunosti sa Madjarima do 16. veka kad su turske horde palile, zarile i ubijale sve sto su stigle. "Vojvodina" je bila u potpunosti unistena i ispraznjena u to doba. Posle Karlovackog mira, polako je ponovo naseljena ali ovog puta i sa ostalim narodima, ukljucujuci srbima (po zelji austrije, da ne bude previse madjara koji su austriji uvek predstavljali problem).

    Araca crkva Sv. arhandjela Mihaila kod Novog Beceja - procitajte malo o ovome pre nego sto pisete obrazovu istoriju kao sto neko rece ovde. Nije vas bilo iznad dunava i save uopste (o cemu svedoci i nepostojanje srpskih/vizantijskih/pravoslavnih rusevina u "Vojvodini").
  • Sremac Vojvođanin

    19.02.2012 19:59
    @vlks - autohtonost
    "Lupio sam ti palac dole zbog tvrdnje da su Mađari autohtoni. Svi Mađari u Vojvodini su doseljeni u periodu od sredine 18. veka do 1918. godine."

    A Srbi su naravno u Vojvodini bili još pre velikog praska i ameba, sve je bilo srpsko, a onda su zli Austrougari preko vikenda naselili Mađare, Nemce, Rumune, Rusine, Slovake, Jevreje, Rome i druge - samo da bi napakostili jadnim Srbima.

    Jel to ta Obrazova istorija?
  • Bravo Korhec

    19.02.2012 19:44
    Korheca na mesto Egerešija. Onaj samo brine o Srbiji i Republici Šumskoj dok mu je Vojvodina poslednja rupa na svirali.
  • vlks

    19.02.2012 19:38
    autohtonost
    @Sremac Vojvođanin
    Lupio sam ti palac dole zbog tvrdnje da su Mađari autohtoni. Svi Mađari u Vojvodini su doseljeni u periodu od sredine 18. veka do 1918. godine.
  • Lala

    19.02.2012 19:36
    podrška komšijama Mađarima
    Slušaj samo srbende "... svi da nauče srpski i ćirilicu... iz poštovanja prema državi...".

    Iz poštovanja prema kojoj državi?! Prema državi koja je okupirala ovaj deo njihove domovime Mađarske 1918. i zatim 1944. genocidom Mađare i ostale koji nisu Srbi svela na manjinu manju od tadašnjeg broja Srba u Vojvodini?!

    I vi očekujete poštovanje?!

    Da oni preostali nad čijim sunarodnicima je počinjen genocid i kojima su u više navrata uskraćivana elementarna ljudska prava zaključno sa fašističkim ustavom Srbije iz 2006. poštuju okupatosku državu koja stoji iz toga?!

    Pa ne poštujem je ni ja iako sam poreklom Srbin, jer delim patnju svih vojvođana, i zato namerno uvek napišem da mi je maternji jezik southslavic tj. južnoslovenski, a ne srpski kako bi okupatori iz Srbije hteli.
  • 19.02.2012 19:27
    Strasno!
    Jozef Salma ocuvao vatru?? Pa on je najgori profesor Pravnog fakulteta i to je opstepoznata cinjenica!
  • Miljojicin_mali

    19.02.2012 19:23
    @Sremac Vojvodjanin
    Znas ti onu "ko gubi ima prava da se ljuti"... Madjarska je u oba rata bila na pogresnoj strani, Trijanonski sporazum je "rekao" svoje. Madjari imaju prava da se ljute (kao i Srbi u vezi sa Kosovom i Metohijom), ali nemaju prava da traze reviziju svoje gubitnicke politike. Dakle, zvanicni jezik moraju da znaju svi gradjani ove nase nesrecne Republike Srbije. Kao sto je to obaveza gradjana u svim modernim, demokratskim zemljama Evrope i sveta. A ako cemo da pricamo o toleranciji, naveo bih primer moje bake (cija je porodica stradala u Raciji) i njene najbolje prijateljice Madjarice. Komunicirale su na taj nacin sto se moja baka njoj obracala na madjarkom, a ona mojoj baki na srpkom. Dakle, narod lako moze da se sporazume, da se druzi i zivi zajedno, samo da nema prokletih politicara i dezurnih mrsaca muda koji hoce da zavade narod!
  • sremac vojvođanin

    19.02.2012 18:57
    @Word warrior
    Prvo, referendum nije bio u Estoniji već u Letoniji.

    Drugo, Rusi su u Letoniju dovedeni u vreme okupacije Letonije, dok su Mađari u Vojvodini autohtono stanovništvo. Niko u Vojvodini nije u obavezi da zna niti da uči srpski sem samih Srba.

    Treće, nakon sticanja nezavisnosti i revidiranja državljanstava u Letoniji, kolonisti koje je doveo okupator nisu dobili državljanstvo. Ovo pominjem čisto da imate u vidu kada je u pitanju Vojvodina.
  • sale novosadjanin

    19.02.2012 18:01
    ajde prvo
    da naucimo nase sunarodnike iz bih i mne koji su ovde vec decenijama da nauce da pricaju.
    ps-u vajskoj ne mozes razumeti decu ni starije kako pricaju.
    neki hercegovski jezik !
  • Zsuzsanna

    19.02.2012 17:55
    Dobra vest
    Diplomirala sam na Pravnom fakultetu u Novom Sadu 1984. godine i osećam se privilegovanom što pripadam generaciji studenata kojoj su predavali izuzetni profesori kao Dejan Janča,Momčilo Grubač,Tibor Váradi,Stanko Pihler, Mirjana Pajvančić i mnogi drugi, a zahvalna sam što sam deo predavanja, vežbi i ispita imala na mađarskom jeziku. Smatram da sam izabrala teži put, kad sam se odlučila da neki ispit polažem na mađarskom, jer nije bilo lako učiti iz udžbenika na srpskom jeziku a odgovarati na mađarskom.Profesori su bili zahtevni, i ako nisi savladao mađarsku pravnu terminologiju, bolje ti je bilo da se ne brukaš na ispitu.Priznajem, iz tog razloga nisam htela da polažem Obligaciono pravo kod uvaženog profesora Salme na mađarskom, već sam to veoma uspešno uradila kod isto tako cenjenog profesora Miloševića na srpskom. Moja iskustva sa nastavom na mađarskom jeziku su pozitivna,a stečeno znanje sam imala i imam priliku i da koristim (pri tome, možda neskromno, mislim da i srpski govorim bolje od bilo kog indijanca), i to nem nikakve veze sa ugroženošću, već sa obrazovanjem i kulturom.
  • Bojan

    19.02.2012 17:53
    Dokle ?
    Zašto Mađarski ? Ako ne znate srpski jezik, naučite ga. Gospodine Tamaš, ne zavađajte narod.
  • No Name

    19.02.2012 17:46
    @Word warrior
    Možda si u pravu ali Srbija nije čalnica EU !
  • Hehehe

    19.02.2012 17:04
    Bilo mi zanimljivo sada dok je onih par dana vejao sneg pa razne TV ekipe krstarile izmedju ostalog i vojvodjanskim mestima pa intervjuisali ljude na ulici u vezi tog nevremena. To je posle trebalo videti u TV dnevnicima kako neki pricaju gluposti jer uopste nisu skontali sta ih pitaju ili skontaju sta su upitani, ali svaku drugu rec progutaju jer ne znaju kako se izgovara na srpskom a sve su to ljudi u cetrdesetim godinama zivota.
  • Word warrior

    19.02.2012 16:37
    Referendum u Estoniji
    Demokratski, referendumom,clanica EU 27 ne dozvoljava uvodjenje drugog sluzbenog jezika nacionalnoj manjini koja cini oko 30% stanovnistva.....Ko se sada probudio - dobro jutro!
  • Milojicin_mali

    19.02.2012 16:37
    Podrzavam, ali...
    Sve je to lepo, ali mi i dalje imam ogroman broj gradjana madjarskog porekla, koji ne govore ili veoma slabo govore srpski jezik. Ako Vam drzava omoguci skolovanje na maternjem jeziku, onda je red da uzvratite time sto cete postovati zvanicni jezik drzave u kojoj zivite. Zapitajte se da li su nacionalne manjine Madjarskoj u tako privilegovanom polozaju kao Madjari u Srbiji? Ili u bilo kojoj evropskoj drzavi da pripadnik manjinskog naroda dozvoli sebi takav luksuz da ne poznaje jezik vecine. Postovanje svim nacionalnim manjinama, ali neki red se ipak mora znati.
  • sale novosadjanin

    19.02.2012 16:02
    treba
    uvesti predavanje na svih 6 jezika.
    vojvodina je multi-kulturalna zemlja.
    kao u belgiji ili svajcarskoj!
    kome se ne svidja ima srbiju,bih,mne !
  • Анонимус

    19.02.2012 15:49
    У потпуности поштујем да се учи на мађарском језику,али и свих националних мањина.Ако има могућности,увести за све или за никога.
    Не видим по чему су то мађари посебни да би се издвајали од других.
    Исто тако тражим да се уведе обавезно познавање српског језика,и званичног писма ћирилице за све који желе да раде у земљи Србији,а не као што је тренутно у Суботици и околини,када желите да добијете посао,да вам траже знање мађарског језика,или чак и хрватског,лингвистички непостојећег,као услов за посао.
    Тренутно је такво стање у "држави" Србији,детаље можете пронаћи на интернету ако желите да отворите очи.
    За све оне "паметне" који се позивају на то како је некада било и траже аутономију,ово се зове увид у будућност,или како нам је сада док су мала мањина.Некада се мађарски језик није морао знати,али српски јесте,или српскохрватски,јер је то био званични језик државе.
    Слажем се да човек,што више језика зна,више вреди,али основни језик комуникације у овој држави,каква год да је,је српски,а писмо ћирилица.
    Изволите сви научити званични језик и писмо ако желите посао.Демократски,зар не?Уз сво поштовање устава и свих закона.
    Ја знам доста мађарског,али због себе,а свакако не желим да будем обавезан да учим мађарски у држави Србији.
    Нека су мађари у ЕУ,и нека нас могу кочити,али ако тамо не уђемо као Срби,па као да навијамо за турке или сл. да иду у ЕУ а нас да сви забораве.Нека ми неко одговори чему то.
  • vlks

    19.02.2012 15:40
    diskriminacija
    @ATCQ
    Mogu da potvrdim da je tako i danas. Kod profesora Salme studenti koji znaju mađarski polože dosta lakše.
  • pravnik

    19.02.2012 15:26
    zato svi koji su mađari dobiju prelaznu ocenu kod njegai polažu na mađarskom,tako da ostali nisu imali pojma o čemu oni pričaju na ispitu!
  • Bojan

    19.02.2012 14:47
    Preterivanje
    Ok, ravnopravnost treba negovati ali meni je apsurd da na fakultetima, cak i u srednjim skolama imamo nastavu na nekom drugom jeziku, manjinskom. Zbog toga dolazimo u situaciju da na primer asistent na Ek. fakultetu u NS prica srpski kao indijanac i da imamo dosta gradjana Srbije koji natucaju srpski, a tu su rodjeni. Uvazavanje manjina da ali dajte ipak zivite u Srbiji, da zivite u Norveskoj ne bi ocekivali da ucite na srpskom nego u najboljem slucaju na engleskom. Zelim da naglasim da sam pripadnik jedne od tih nabrojanih manjina ali ovo postaje smesno. Pricas svoj jezik i ponosis se njime i svojim poreklom ali valja biti svestan i gde zivis.
  • Petraš

    19.02.2012 14:43
    Ustav po kome je srpski jedini službeni jezik i ćirilica jedino službeno pismo u Vojvodini nije prošao na referendumu 2006. te Vojvodina ima pravo da svim svojim građanima obezbedi školovanje na maternjem jeziku, bez da se drži srbijanskih zakona kojima je ćilj uništenje mulitkultularnosti i nametanje antivojvođanskih vrednosti. Uvesti pod hitno i školovanje na drugim jezicima. U Vojvodini nema većine i manjine, svi vojvođani su jednaki. To šta Srbija kaže nas se ne tiče.
  • 19.02.2012 14:20
    Gospodine Korhec, a da za promenu, a i zbog poštovanja prema državi u kojoj živite naučite srpski jezik?
  • Vasa

    19.02.2012 14:09
    Kome smeta nek' se preseli u Srbiju.
  • @ Sugrađanin

    19.02.2012 13:41
    "nastavite da forsirate opšte nepoznavanje srpskog jezika od strane tih istih, uvek ''ugroženih'' od nekog.. Na pomenutom fakultetu nikad nije bilo diskriminacije, čak su i sa manjim znanjem i vrlo oskudnim znanjem službenog jezika države u kojoj žive dobijali i bolje ocene i imali veću prolaznost.. Samo tako."

    Ehhh, ove tvoje reci su me vratile u osamdesete kada sam i ja studirao a i nagledao toga svega.
  • ATCQ

    19.02.2012 13:34
    Samo jednu stvar...
    Studirao sam Pravni fakultet u Novom Sadu, dotični Salma mi je predavao Obligaciono pravo tu negde oko 2000-te. Moj tadašnji kolega i dobar prijatelj, Mađar iz Bačke Topole, mi je rekao da mu je bilo dovoljno da se pojavi na ispitu i priča na mađarskom i već je imao zagarantovanu šesticu(pošto smo tadf polagali često po kabinetima a ne u učionicama). Nakon toga su mi to potvrdili još par studenata s moje godine mađarske nacionalnosti.

    Ovim ne želim da kritikujem ovu odluku na mom nekadašnjem fakultetu, već samo da ukažem na to da ako je Jožef Salma taj koji je "očuvao vatru", onda bolje da se ta vatra ugasila.
  • ns

    19.02.2012 13:22
    dragi sugrađanine u Vojvodini su u upotrebi 6 (šest) zvaničnih jezika, mađarski, hrvatski, romski, rusinski, slovački i srpski tako da je žalosno da se tek sad uvodi i to samo mađarski a još je žalosnije što mislite da tek posle diskriminacije treba da se počnu poštovati ljudska prava!
  • 19.02.2012 13:15
    Petar
    Svaka cast!
  • Marko

    19.02.2012 12:46
    :|
    Mađarska reč nije utihnula, ali će nedavni popisi brutalno potvrditi činjenicu da je mađarsko stanovništvo u Vojvodini u kontinualnom opadanju. Deca se školuju u Mađarskoj, stari ostaju, ostali se asimiluju. To nije dobro za političku ravnotežu u pokrajini, ali je nesumnjivo situacija ka kojoj se krećemo. Može se bez ustručavanja reći da je nestajanje Mađara jedna od najvećih pokrajinskih tabu-tema. Čak se i političari uplaše na sam pomen tog demografskog trenda, jer shvate da gube biračko telo. Ali mi smo valjda takvi ljudi... sve volimo da guramo pod tepih, pa se posle iznenađujemo.
  • 19.02.2012 12:33
    Juzna Ugarska
    Jao ti zli Srbi, vreme je da obnovimo Delvedek!
  • maja

    19.02.2012 12:11
    a zasto?
    Zasto samo madjarski? zasto ne i rumunski, slovacki, hrvatski itd. kad smo vec kod ravnopravnosti? Zato sto madjarske nacionalne manjine procentualno ima najvise u Vojvodini? Pa lepo, onda oni morfaju da znaju i upotrebljavaju srpski, jezik vecine.
  • Sugrađanin

    19.02.2012 12:07
    Samo tako..
    nastavite da forsirate opšte nepoznavanje srpskog jezika od strane tih istih, uvek ''ugroženih'' od nekog.. Na pomenutom fakultetu nikad nije bilo diskriminacije, čak su i sa manjim znanjem i vrlo oskudnim znanjem službenog jezika države u kojoj žive dobijali i bolje ocene i imali veću prolaznost.. Samo tako.. Predlažem da se na prvoj godini ukine Pravna istorija srpskog naroda i da se umesto nje uvede, Istorija Letonije, Estonije i Litvanije, kako niko ne bi bio u podređenom položaju.. Čime se mi bavimo.. To je definitivno najveći problem naših naroda i narodnosti..

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna