Novi Sad
05.07.2012.
11:00 > 10:44
Nacionalni savet Mađara zatražio je da se prijemni ispit na novosadskom Pravnom fakultetu ponovi, jer kandidatima mađarske nacionalnosti nije omogućeno da polažu prijemni iz predmeta mađarski jezik i književnost.
  • pera

    08.07.2012 11:39
    @Anna
    Draga Anna, odrasti kao Madjar u Novom Sadu i kao Madjar u selu pored Kanjize je fundamentalno razlicita stvar. Lako je Madjarima u Pancevu, Novom Sadu ili Somboru, kada su okruzeni sa nemadjarskim stanovnistvom, ali ako si silom prilika ceo zivot okruzen madjarskim jezikom tebi je vrlo tesko da naucis drugi jezik ako ga ne praktikujes. I ja bih zeleo da znam madjarski, iako nemam nikog u porodici ko je Madjar. Malo sam i ucio kao osnovac osamdesetih kao tzv. "jezik drustvene sredine", ali posto nisam imao prilike da ga koristim, jednostavno sam vrlo malo naucio.

    Cesto Madjari u Vojvodini koji ne znaju dobro madjarski i imaju akcent, osecaju nesigurnost da pricaju na srpskom, posebno jer se ocekuje da znaju perfektno madjarski i da je tzv "javnost" po tom pitanju poprilicno nemilosrdna.

    Mislim da bi vrlo korisna bila razmena dece kao nekada. Ta neformalna "razmena" se nekad radila izmedju srpske i nemacke dece, bar u Somboru. Da srednjoskolska deca koja hoce da nauce bolje madjarski odlaze na nekoliko nedelja, ili cak meseci, leti, u srpske porodice i obrnuto. Ili da se organizuju seminari i druzenja. Npr. madjarska deca sa severa Backe da idu na druzenje u Vrsac ili Pancevo i da pricaju na srpskom. Takodje bi bilo dobro i da nemadjari koji zele da usavrse svoj madjarski, da idu u sredine gde se govori madjarski.
  • 08.07.2012 06:03
    Koja doza nepismenosti...
  • xx

    06.07.2012 15:42
    Odakle je dekan fakulteta
    Da li dekan fakulteta zna pravilno srpski???
  • xx

    06.07.2012 15:39
    @ Milan
    Bravo za realan komentar. Ljudi poput Tebe jedino mogu da žive pored mađara, slovaka i ostalih.
  • Studentkinja

    06.07.2012 15:28
    @Milan i Maki
    Svaka vam cast! Upravo sam i ja to ispod napisala. To je smisao teksta iznad.

    Ljudi umesto da diskutuju o clanku nasli su priliku da pricaju jos malo o tome koliko nacionalne manjine ne znaju srpski.
  • 06.07.2012 14:23
    @profesorica
    ... u pravu ste, kada kazete da treba SVI DA znaju srpski jezik, ako zele da studiraju u Srbiji
    samo jedno me zanima
    u Srpskom jeziku, ima podosta reci koje nisu Srpskog, nego su Turskog porekla

    zatim, studenti iz CG i BiH
    NE ZNAJU Srpski jezik, i odmah se moze uociti na svakom cosku, odakle su da li iz CG ili BiH
    i oni studiraju kod nas,
    i kada zavrse studije i dalje govore crnogorski ili bosanki, tako sami oni kazu da govore

    Te bi bilo onda dobro DA SVI STUDENTI da li iz Vojvodine ili drugih zemalja
    tj STRANI studenti iz CG i BiH pocnu na fakultetima da govore ZVANICNIM SRPSKIM jezikom,

    Sve to kazem jer zagovarate zvanican srpski jezik
  • ....

    06.07.2012 11:07
    Mislim Katastrofa
    Ne volim da pisem komentare, ali u ovom slucaju sam primoran da kazem nesto. Jeste i ja sam madjar itd...ja mislim da sad i nema veze. Ali zamislite ja sam madjar i procitao sam tekst i shvatio o cemu se radi, a kad procitam komentare vidim da ljudi nisu shvatili da ne radi se o tome da madjari studiraju na madjarskom, nego da polazu prijemni ispit na madjarskom jeziku. I sta je ovde sad sporno? Polazu prijemni na madjarskom pa onda dalje studiraju na srpskom. I?
  • Maki

    06.07.2012 10:26
    2 teme
    1. Poznavanje (u najmanju ruku citanje i pisanje) srpskog jezika.

    2. Sadrzaj tj. pitanja koja su bila na prijemnom.

    Sto se tice stavke broj 2, nedopustivo je menjati pitanja tj. ceo jedan ispit na prijemnom, tako su mogli dati i pitanja iz hemije umesto srpskog jez. i knjizevnosti, isto bi bilo. Ali pitanje je sta se tu zaista desilo, da li je javnost i nadlezne institucije obavestene i da li su obavestene na vreme. Clanak nije potpun.

    Sto se tice poznavanja srpskog jezika, svakom je jasno. Medjutim, nije obican svet kriv sto nasa drzava sve to nije regulisala kako treba. U Vojvodini je i madjarski jezik zvanicni. Sto vise jezika neko zna to bolje, ali je skroz apsurdno ne poznavati zvanicni jezik drzave u kojoj se zivi. Uvek ce biti primitivnih ljudi, a na drzavi je da regulise i sprovede regulative kojim bi npr. zastitila decu iz porodica koje im uskracuju poznavanje zvanicnog jezika drzave.

    Takodje, na drzavi je da obezbedi jednaka prava i manjinama i vecini. Treba sesti, pozvati strucnjake, otvoriti debatu za javnost i resiti ta pitanja i konfuziju jednom za svagda.
  • 06.07.2012 08:49
    Za Bre. Kao prvo ne zivimo tu 200 godina, nego hiljadu. A kao drugo ni srbi nesto ne preteruju sa znanjem turskog jezika i ako su turci bili tu 500 godina. I to da na kom jeziku ce biti nastava i na kom prijemni to su dva razlicita stvar.
    Odlican komentar od strane Milana. Nadam se da u buducnosti ce sve vise ljudi tako razmisljati.
  • Milan

    06.07.2012 08:06
    Svi na popravni
    Ima Mađara koji slabo govore srpski, ali na osnovu komentara, vidim da ima i mnog Srba koji ne razumeju srpski, ili barem nisu savladali "čitanje sa razumevanjem". 99% negativnih komentara je usmereno na nešto što i nije tema ovog članka.

    Ispit se polaže na mađarskom zato što je tako dogovreno i regulisano zakonima i pravilnicima, nema tu ništa sporno. Niko tu ništa ne uzvoljeva i traži 'leba preko pogače, nego je sve po ustavu i zakonu.

    Ali, ni to nije tema teksta, nego sadržaj prijemnog ispita na mađarskom jeziku, koji je drugačiji od onog iz prethodnih godina i za koji se studenti nisu spremali. Ako je trebalo da se polaže srpska književnost i jezik, onda je to trebalo najaviti.

    Ljudi su došli na prijemni spremajući jedno, a na testu je bilo nešto sasvim drugo i (bar je tako navedeno u tekstu) to je jedini problem, a ne ko i koliko zna srpski i da li treba da se seli ili ne. Ako niko ne proteruje ljude koji slabije govore srpski, a doselili su se u poslednjih dvadesetak godina, zašto bismo proterivali ljude koji slabije govore srpski, a ovde su rođeni???
  • bre

    06.07.2012 07:25
    Sa obzirom da će nastavu slušati na srpskom, da će odgovarati na srpskom, koje taj degen koji je smislio da rade prijemni na mađarskom iz mađarskog? Učite vi drage naciomanle manjine, starosedeoci i svi ostali koji god jezik hoćete, ali polagaćete na srpskom jer se nastava održava na srpskom. Ili lepo tražite od "svojih država" da vam otvore fakultete pa učite koliko vam god volja... To je bre bezobrazluk, žive ovde 200god i neznaju da pričaju srpski... Koliko sam samo to puta sreo, za više manjina...Nisam nacionalista, daleko od toga, grozim se takvih ljudi, ali neke stvari su normalne i normalne bi trebale ostati. Niko ovde nepljuje nikoga, samo držimo do sebe!
  • Profesorica

    06.07.2012 06:51
    Manjine su oduvek bile ovde povlašćene
    Predajem na jednom od fakulteta ali neću navesti kojem. Pre neku godinu sam primetila da je na papiru za prijemni ispit na mađarskom jeziku bilo nešto čega nije bilo na papiru za prijemni na srpskom. Ukazala sam kolegama na nepravilnost pa je usmeno rečeno svima ono što je falilo. Na ispit tokom studija dolaze studenti koji kada dobiju pitanje se žale kako nisu dobro razumeli pitanje jer slabo govore srpski jezik, ne mogu da daju najbolji odgovor jer ne znaju dobro da se izraze na srpskom jeziku, nose rečnike koje kada dobiju pitanje listaju kako bi preveli pitanje čime se ispit odužuje...Nisam za diskriminaciju ali nisam ni za povlašćenost manjina. Ako odete da studirate u USA ili Englesku podrazumeva se da engleski dobro govorite. Nikoga nije briga kako ste naučili jezik. To je Vaša stvar. Ako dotični planiraju da studiraju u Srbiji neka se potrude da nauče jezik zemlje u kojoj žive. Ipak mi je bilo strašno kada sam shvatila da neki od studenata sa svojih 18 ili 19 godina govore srpski jezik kao dete od 3 godine. Ako već u njihovoj kući misle da oni ne treba da znaju dobro jezik zemlje u kojoj žive neka idu da studiraju u Mađarsku a ovde oslobode mesto za neko dete koje ipak na neki način ceni ovu zemlju. A ne da besplatno studiraju (jer se ovi mladi i njihovi roditelji bune upravo zbog budžeta) a posle da odu da žive u Budimpeštu kao što su uradile mnoge moje kolege sa fakulteta ili da ostanu da žive ovde a svoju decu da uče mađarski jezik a srpski nije važan. Mislim da manjine u Srbiji imaju više prava nego što imaju manjine u drugim zemljama
  • 06.07.2012 00:32
    Moja prababa je bila mađarica i ponosna sam zbog t
    U kojoj još zemji su nacionalne manjine to što su u Srbiji i, i dalje postoji ta nepotrebna tenzija neke ugroženosti?
    Da me ne protumačite pogrešno, ja sam zaista liberalna ali ovo je već sramota. U Srbiji, srpski treba da bude zvanični jezik i svaka osoba mora da ga govori razumno. Svi koji živimo ovde smo poreski obveznici zemlje Srbije i kome se to sviđalo ili ne, tako je!
    Treba svako da neguje svoj jezik, svoju kulturu i običaje u svojoj kući, kulturno umetničkom društvu i ostalim institucijama koje postoje u tu svrhu.
    Ali studirati na drugom jeziku e to ne znam gde možete u svetu da debelo ne platite cenu.
    I ovaj fakultet ni nema nastavu na mađarskom jeziku, čemu onda to insistiranje kad je to zaista mali broj studenata koji bi uopšte studirali na njemu.
    U nekoliko škola u Novom Sadu postoje odeljenja na mađarskom u kojima je po 3 učenika (dok je u drugim redovnim odeljenjima i preko 35 učenika) za koje se nastava održava na maternjem jeziku što se opet finansira iz budžeta države, a ta ista deca neka završe i srednju školu na mađarskom, jedino što im preostaje kada dođu do fakulteta jeste da upišu Ekonomski fakultet u Subotici gde se deo nastave održava na mađarskom ili da odu u inostranstvo pa da slušaju nastavu na nekom opet trećem jeziku jer im je srpski prepreka za dalje školovanje.
    Zato lepo se pomirite sa činjenicom da u zemlji Srbiji morate naučiti srpski jezik kako biste mogli da razmišljate, govorite, razumete i studirate lakše i problem rešen!
  • Attila

    05.07.2012 22:32
    Repetitio mater studiorum est
    Ponavljati prijemni ispit dokle god sve i jedan pripadnik nacionalne manjine ne bude na budzetu!
  • Limenka

    05.07.2012 22:30
    A za rad u kojoj državi ih mi školujemo? (iz budže
    Ako su se pripremali da polažu mađarski, a dato im da polažu srpski to definitivno nije u redu. Ali još više nije u redu da su ikada i imali mogućnost da u državi Srbiji, i to na pravnom fakultetu, kao deo prijemnog polažu mađarski jezik. Slažem se da se prijemni ponovi, ali iz srpskog jezika – omogućiti im neki razuman rok od oko dva meseca da se pripreme.

    Inače, minimalni broj bodova potreban za upis u neke od srednjih škola, za iste smerove u istoj školi:
    1. Gimnazija „Svetozar Marković“ (na srpskom jeziku 91,50; na mađarskom jeziku 54,48)
    2. Medicinska škola „7. April“ (S 90,04; M 71,88)
    3. Elektrotehnička škola „Mihajlo Pupin“ (S 73,60; M 38,10)
  • 05.07.2012 21:13
    @Strpljivi
    Da li "pravni" na Mađarskom znači "filozofski", pa to unosi zabunu? Ne vidim drugi razlog da se u ovom kontekstu pominje Filozofski fakultet.
  • Bojan

    05.07.2012 20:58
    Sistem
    Prvo kada sam procitao vest sam pomislio isto sto i vecina citalaca ali stvarno je nebuloza da ako su ljudi slusali nesto 12 godina sada dodje neko i samo im da test iz neceg skroz drugog. Podrzavam mogucnost skolovanja u osnovnoj i srednjoj skoli na jeziku nacionalne manjine, i sam pripadam jednoj ali se nisam skolovao na tom jeziku jednostavno moj izbor je bio takav, ali stvarno je apsurd da onda imamo gradjane Srbije koji natucaju srpski. Slazem se da ima i Srba koji ga natucaju ali mislim da svako ko zavrsi srednju skolu u Srbiji treba barem pristojno da govori srpski. Nebitno da li se skolovao na srpskom ili nekom jeziku nacionalne manjine, a za to vec treba da se postara obrazovni sistem. Malo tolerancije, svi su odmah skocili, a ljudi jesu u ovom slucaju ocigledno osteceni.
  • Limanac

    05.07.2012 20:53
    Multi kulti
    Ja to stvarno ne razumem? Zašto uopšte postoje državni fakulteti na Mađarskom jeziku??? kakve su to gluposti meni to uopšte nije jasno. Gde će da radi tej sretnik što završi pravo na mađarskom? Jedina opcija mu je da ide u mađarsku a tamo mu ne važi fakultet. Da se rodi živi i radi ko advokat u Senti može al svaka parnica prosleđena višem organu ga čini nesigurnim u procesu jer jednostavno ne zna stručnu materiju na srpskom. To je totalni idiotizam i time se uništavaju nacionalne manjine, al koga to briga važno je samo što više uništiti.
  • Anna

    05.07.2012 20:05
    Znate sta, nepretstavljeni "L" i ja sam polumadjarica i odrasla sam u madjarskoj kuci. I moja majka koja je cistokrvna madjarica odrasla u Novom Sadu, zavrsila osnovnu skolu i gimnaziju na srpskom jeziku a potom i fakultet. Znamo i srpski i madjarski jezik, i jedan i drugi govorimo, postujemo sve i nas postuju. Nikada nismo bili u medjuetnickim svadjama sa nekim. I ponosni smo na to. Ali isto tako cenim sto mi je ova drzava (njeni gradjani) platila studiranje ovde a i stipendiju u Becu u kome kao i u Budimpesti srbi istorijski bi se reklo da jesu starosedeoci.
  • xx

    05.07.2012 18:53
    like
    koji k.... klikamo na gore-dole prstiće kada se paralelno povećava broj i jednog i drugog i to ne samo za jedan glas ?!
  • xx

    05.07.2012 18:49
    za: Bivsi student
    Bože gde si ti to studirao a ostao toliko gl..p?
    Pročitaj ponovo pa ponovo pa ponovo šta se desilo pa posle komentariši.
  • xx

    05.07.2012 18:45
    za aero caspera
    Svaka čast na komentaru ! Ali očigledno nekima ovde možeš i 100 puta napisati, NEĆE ILI NEMAJU ČIME DA SHVATE da kandidati nisu polagali prijemni ispit iz svog maternjeg jezika i književnosti, nego iz srpskog jezika i književnosti na madjarskom. NEVIĐEN BEZOBRAZLUK !!! To je prava slika prava manjina u lepoj našoj Srbiji.
  • ZarJeBitno

    05.07.2012 18:22
    Komentar na komentare
    Ja sam se najstrasnije zgrozila na komentare o tome da bi nacionalne manjine morale polagati iskljucivo srpski jezik i knjizevnost.
    Morate malo razmisljati van kutije:
    Kao prvo: u pitanju je ispit iz jezika i knjizevnosti (kojih kao sto i svi znamo: ima mnogo). Znanje iz odredjenog jezika i knjizevnosti zavisi iskljucivo od prethodnog skolovanja. To nije matematika, pa da bude ista u svakoj skoli.
    Kao drugo: znanje srpskog jezika i knjizevnosti (a pogotovo knjizevnosti) nije bitno za dalje studiranje prava (ili matematike, ili zastite zivotne sredine, ili poljoprivrede). Taj prijemni ispit je uveden iskljucivo zbog provere vaseg znanja i toga koliko ste ustvari truda utrosili da biste ispratili gradivo u srednjoj skoli.
    I da, ja jesam madjarske nacionalnosti. Ja sam odabrala da polazem prijemni za fakultet na srpskom, jer sam srednje obrazovanje zavrsila na srpskom jeziku pa mi je bilo lakse. To ne vazi za svaku individuu.
  • @Vojvođan

    05.07.2012 17:43
    sluzbena upotreba jezika
    Nacionalne manjine na osnovu zakonom definisanje sluzbene upotrebe jezika manjine nemaju pravo da polazu ispite na svom maternjem jeziku.

    Postoji obaveza drzave da im omoguci skolovanje na maternjem jeziku u osnovnoj i srednjoj skoli. Posledica ovoga je da uceniku koji recimo zeli da slusa nastavu na madjarskom jeziku treba tri puta manje bodova nego uceniku na srpskom jeziku za upis u srednju skolu, sto znaci da im je sa slabijim znanjem dostupno ono sto onom uceniku koji slusa na srpskom jeziku nije ni sa skoro tru puta vise bodova.

    Ako se nastava fakulteta odvija samo na srpskom jeziku i ako je potreban prijemni iz poznavanja jezika logicno je da to bude jezik koji se koristiti u nastavi.
  • 05.07.2012 17:42
    indijanac bre
    i indijanci u americi su starosedeoci pa se opet prijemni polaze na engleskom , kad vec potenciras da ste ovde starosedeoci...
  • Lusi NS

    05.07.2012 17:16
    Neki u svojim komentarima insistiraju na znanju
    srpskog jezika,a pri tom pokazuju svoju nepismenost i nepoznavanje osnovnih pravila srpske gramatike: preDpostavljam, preTstavlja,
    neznaju, itd.
  • studentkinja

    05.07.2012 16:52
    Zasto?
    Ne razumem cemu toliko negativnih komentara?!
    Problem nije u tome sto pripadnici nacionalnih manjina, u ovom slucaju madjari, ne znaju srpski vec da im je na dan prijemnog ispita dato da polazu nesto na sta se nisu spremali... i da, nazalost, ne znaju tako dobro srpsku knjizevnost, zbog toga (kao sto je neko vec spomenuo) sto je njima taj jezik kao nastavni predmet mnogo skracen, postoji samo kao nematernji jezik.
    I ako se ne varam, kad sam ja polagala prijemni bilo je i pripadnika druge nacionalne manjine koji je polagao na svom maternjem jeziku.

    To koliko madjari znaju ili ne znaju srpski jezik je sasvim druga tema, i veoma je individualno.
    Mogu da kazem da mnoge moje kolege sa pravnog su tesko pricali jezik, ali se trude i napreduju.

    @Sanja. od 35 predmeta mozda svega 2 mogu da polazu na madjarskom, nije to neka oooogromna pomoc, nece zahvaljujuci tome zavrsiti brze nego drugi. Nemojte se odmah osecati ugrozenim.
  • Студент ПФ УНС

    05.07.2012 16:42
    Колега који је прошле године радио на пријемном испиту на нашем факултету, приметио је да кандидати уз тест на мађарском добијају још један папир прихефтан. У питању су били одговори на питања. Пошто та особа не зна ни најмање мађарски језик није одмах схватила о чему је реч. Скандал је успешно заташкан.
  • L

    05.07.2012 15:52
    ...a šta je tu sporno?
    Kao mađar, i ja sam polagao prijemni ispit na FTN pre dve godine na svom maternjem jeziku. Pre toga sam se 12 godina školovao isto na svom maternjem jeziku. Ne razumem u čemu je vaš problem? Što ste ovako ogorčeni? Očigledno mislite da je i ovo neka zavera protiv srba. Koješta... I verovatno ne shvatate koliko to znači da posle 12 godina školovanja možete i prijemni da polažete na maternjem.
    Takođe ovaj zakon se ne odnosi samo na mađare, već i na nekoliko najbrojnijih nacionalnih manjina. Ali eto, vi bi od nas oduzeli čak i to pravo da koristimo svoj meternji jezik... Sve sreća pa nema toliko arogantnih ljudi. :)

    I nije sporno da svi moraju znati srpski, i verujem da svako ko hoće da postigne nešto će i naučiti ovaj jezik. Meni to dođe sasvim prirodno, i ne bunim se zbog toga, kao ni 99% manjina.

    I još nešto. Srbin u Beču nije isto što i mađar/rusin/slovak u Vojvodini. Mi mađari/rusini/slovaci - sada već manjine - smo STAROSEDEOCI ovde, a u Beču bi svi mi zajedno sa vama srbima bili obični stranci.
  • 05.07.2012 14:42
    Sanja
    Nema protiv nikoga nista, ali sam zavrsila Pravni fakultet i desilo mi se da koleginica Madjarica na ispitu kod profesora Madjara odgovara na madjarskom, inace zna se da nikada ne sme jedan student da ostane na ispitu sa profesorom nego uvek se zamoli par studenata da ostanu zbog objektivnosti, kako mi da razmemo da je ona znala. sramota, meni se upravo smuclo tu na fakultetu sta su oni radili.
  • Ajde i meni lupajte minuse

    05.07.2012 14:22
    Pa šta je tu sporno?
    Bivši Student i NS su sve lepo objasnili. Pametnome dosta.
  • Lingvista

    05.07.2012 13:56
    Ispravno bi bilo da polazu i srpski i madjarski, jer nece samo raditi u madjarskoj govornoj sredini, nego ce verovatno morati da se izrazavaju i na srpskom.
  • Vojvođan

    05.07.2012 13:38
    srpski za svaki dan i srpski za prijemni
    Srpski jezik u svakodnevnoj upotrebi kada se koristi nešto između 200 i 300 reči nije isto što i poznavanje srpskog književnog jezika i gramatike za potrebe prijemnog ispita na fakultetu. Jednako je važno znanje ovog jezika i kad je prijemni na građevinskom i na pravnom fakultetu. U Novom Sadu po Statutu Grada, u službenoj upotrebi su sledeći jezici: Srpski, mađarski, slovački i rusinski. Ovo znači da student može zahtevati da polaže ispite iz različitih pravnih oblasti, kao brucoš, u redovnom ispitnom roku, na svom maternjem (npr. mađarskom) jeziku. Ali ako je ispitni predmet srpski jezik, književnost i gramatika, onda je veoma teško odgovarati pismeno i usmeno i pri tom da jedna rečenica bude na srpskom a sledeća na mađarskom i tako dalje. Ovo je moguće samo ako i ispitivač i student jednako dobro znaju i srpski i mađarski. Ko razume - shvatiće!
  • Strpljivi

    05.07.2012 13:21
    Razmislite malo...
    Filozofskom fakultet ima odsek za hungarologiju, gde se uci madjarski jezik i knjizevnost. Predpostavljam da su pomenuti studenti hteli da upisu ovaj smer, pa su se i za to pripremali... Nije korektno odmah osuditi ljude, bez da se razmislja o okolnostima. Sta mislite, kakvi bi bili rezultati prijemnog ispita npr na FTN-u kad bi se umesto matematike dali testovi iz hemije?! Predpostavljam isto "katastrofalni". A da ne spominjemo npr slucaj kad bi na Filozofskom fakultetu u Pristini umesto srpskog jezika i knjizevnosti studenti morali da polazu ispit iz albanskog jezika i knjizevnosti...
  • 13

    05.07.2012 13:05
    Previše sebi dozvoljavaju,ili su zaboravili da zive u Srbiji i da moraju znati jezik zemlje u kojoj zive,u svojoj kući govori kako hoćeš,a sluzbeni jezik je ipak srpski jezik,kako će sutra
    ti pravnici voditi postupak ako neznaju jezik,ili bezobrazno očekuju da svi Srbi govore m
    mađarski.
  • 05.07.2012 12:52
    Može - ali da im diploma posle važi ISKLJUČIVO za procese koji se vode na Mađarskom jeziku.

    I da li isto pravo imaju Slovaci, Rusini, Romi i ostali?
  • Lasta

    05.07.2012 12:51
    Meni takodje nije jasno kako buduci studenti madjarske nacionalnosti misle da studiraju 4 godine prava na srpskom jeziku? I zasto su oni povlasceni u odnosu na ostale nacionalne manjine u Vojvodini (koje polazu prijemni iz srpskog jezika i knjizevnosti). Ako vec zive u Srbiji 20 godina i ne znaju srpski jezik i ukoliko im to pretstavlja problem u studiranju nek upisu studije na engleskom. U zemljama EU uglavnom studirate na maternjem jeziku zemlje u kojoj boravite ili eventualno na engleskom. Ja sam u Becu morala prvo da naucim nemacki pa da nastavim svoje studije... bilo mi je tesko ali nisam pravila problem.
  • NS2

    05.07.2012 12:48
    beda
    Imaju veca prava od nas, pa neka ide da studira u Madjarskoj a da ovde ima punu stipendiju koja ne zavise od proseka ili bilo cega.
  • 05.07.2012 12:42
    Jes, mnogo smo tolerantni, možete biti Mađari ali da govorite srpski, pevate "Bože pravde" plaćate porez od kojeg se zidaju crkve i praznujete pravoslavne državne praznike. Kada bi na Kosovu tražili od Srba da govore albanski razbijali biste ambasade, a kada Mađar traži svoja prava, onda je to "čist nonsens". Ovoliko zatucanih kao u Srbiji nema nigde.
  • 05.07.2012 12:36
    Malo nas je al smo gov** :D
    Mislim da bi trebalo da nas bombarduju zarez opet jer uskraćujemo prava nacionalnoj manjini...trebalo vi da se prijemni rade na izumrlom dijalekatu Mutanga indijanaca...
  • bogi

    05.07.2012 12:23
    Skandal je u tome da 10 godina je prijemni bio iz madjarskog jezika, svi su se spremali na taj ispit i onda bez ikakve najave, tek na dan ispita su saznali da je ispit iz srpskog jezika...
    Druga stvar da ne može da neko ko je srpski jezik i književnost učio kao nematernji jezik sa nedeljno 2 časa da dobije isti test iz srpskog kao neko ko je učio sprski jezik i književnost 4 časa nedeljno kao maternji jezik... jel na tom testu ne proverava samo pravopis i znanje jezika (što svakako treba da znaju i mađarski studenti) nego i književnost koji oni nisu učili u srednjoj školi toliko detaljno nego srpski đaci...
  • zanovetalica

    05.07.2012 12:04
    molim?
    @ bivši student i NS:
    Da li vi uopšte znate šta znači biti nacionalna manjina, kako se to postaje i koja su njihova prava? Ili samo lupetate neotesane gluposti koje se samo vama čine logičnim?
    Podrška budućim studentima prava mađarske manjine i nadam se da će se ovakva nepravilnost na adekvatan način što pre rešiti.
    I da...nisam ni jedna nacionalna manjina, da ovi zlobnici ne bi pomislili da iz subjektivnog razloga podržavam mađare!
  • aero casper

    05.07.2012 11:52
    ko nije prvi put shvatio neka procita opet
    kandidati nisu polagali prijemni ispit iz svog maternjeg jezika i književnosti, nego iz srpskog jezika i književnosti na madjarskom.

    pa onda sledeca recenica

    od 2001. godine i na Pravnom fakultetu oni koji su srednju školu pohađali na mađarskom jeziku imaju pravo da polažu prijemni ispit iz mađarskog jezika i književnosti na svom maternjem jeziku.

    Pravni fakultet o ovoj promeni nije obavestio ni javnost, ni kandidate, kao ni Nacionalni savet koji je organizovao pripreme za prijemne ispite na osnovu zadataka pisanih na mađarskom jeziku.


    Niko nije rekao da ta deca nece da uce srpski, vec su se spremali za prijemni ispit iz madjarskog a ne srpskog jezika...


  • NS

    05.07.2012 11:41
    Ljudi, radi se o tome da su ovi buduci brucosi zavrsili skolu na madjarskom - sto zanci da su imali Madjarski jezik i knjzevnost kao predmet - srpski uce kao nematernji. Oni su dobili pitanja koja su bila pripremljena na osnovu programa za predmet Srpski jezik i knjizevnost - program se u mnogome razlikuje od onog za srki kao nematernji. Znaci trazili su odogovre na pitanja iz drugog kurikuluma. I jos nesto, po zaknu svaka nacionalna zajednica ima pravo da trazi da se prijemni ispiti polazu na jeziku zajednice, to nije privilegija Madjara. Zasto toliko zlonamernih komentara? Umesto podrske ljudima da resavaju problem, mi odmah pljujemo, agresivno reagujemo.
  • Nizina

    05.07.2012 11:38
    Iskreno
    Čemu studirati prava u državi gde se niko ne drži zakona? Čisto gubljenje vremena...idite deco u programere tamo su poslovi "čistiji".
  • Bivsi student

    05.07.2012 11:11
    Neverovatno
    S obzirom da su predavanja na srpskom jeziku i da zive u zemlji Srbiji,a ne u Madjarskoj zaista ne vidim razlog zbog cega bi pripadnici madjasrke nacionalne zajednice bili povlascenni u odnosu na pripadnike drugih nacionalnih zajednica i zbog cega se od njih ne treba ocekivati isti nivo znanja srpskog jezika, kao i od ostalih buducih studenata. Ne verujem da u Madjarskoj na fakultetima dozvoljavaju da se prijemni polaze na srpskom.
  • NS

    05.07.2012 11:07
    Ok, nek polažu i mađarski, al ako ne znaju jezik zemlje u kojoj su, onda ne razumem odakle im ideja da studiraju prava (studije čini pravni sistem RS, a ne Mađarske). Što bi rekli, čist nonsens.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna