Fejsbuk platio tinejdžerima da slobodno pristupi njihovim podacima

Učesnicima je plaćeno do 20 dolara da na mesec dana omoguće pristup telefonima zbog detaljne analize.

Piše: Dejv Li, reporter o tehnologiji, BBC Severna Amerika

Devojka na Fejsbuku
Getty Images
Fejsbuk negira da je posebno targetirao mlade korisnike

Fejsbuk je obustavio algoritam za prikupljanje ličnih podataka plaćenih volontera, nakon što je otkriven.

Sajt TechCrunch piše da je učesnicima - među kojima su se našli i tinejdžeri starosti između 13 i 17 godina - plaćeno do 20 dolara da na mesec dana daju pristup telefonima zbog detaljne analize.

Sajt takođe navodi da je Fejsbuk aplikacija za Ajfon navodno prekršila Eplov pravilnik o privatnosti podataka.

TechCrunch piše da je Fejsbuk koristio reklame na društvenim mrežama kako bi privukao tinejdžere. Fejsbuk negira te iskaze.

Portparolka Fejsbuka nije mogla da potvrdi da li je algoritam bio u funkciji i u drugim zemljama van Amerike.

Spajaju se Vocap, Instagram i Fejsbuk mesindžer

Fejsbuk analizirao profil korisnika

Fejsbuk protiv govora mržnje, nasilja

Lični podaci

Aplikacija je mogla da pruži uvid Fejsbuku u podatke o korisnicima koji uključuju:

  • Sadržaj poruka iz ostalih mesindžera, uključujući fotografije i video klipove
  • I-mejlove
  • Istoriju pretrage
  • Podatke o aplikacijama koje ljudi koriste, kao i vreme kada ih koriste
  • Lokacije koje je korisnik posetio

Takođe, TechCrunch navodi da se od korisnika tražilo da pošalju skrinšotove njihovih porudžbina sa Amazona.

Kada je BBC posetio jednu od spornih stranica, bilo je istaknuto da će Fejsbuk koristiti informacije kako bi poboljšao usluge.

Takođe je pisalo da „postoje slučajevi kada će prikupljati podatke čak i kada je aplikacija enkriptovana ili joj je pristupljeno preko zaštićene internet sesije."

Učesnici su morali da se obavežu da „neće odavati informacije o ovom projektu trećoj strani".

Iz Fejsbuka poručuju da su svi korisnici koji su učestvovali u projektu sami pristali na to, kao i da je istraživanje tržišta standardna praksa.

Ipak, nekoliko sati nakon što je objavljen tekst na sajtu TechCrunch, Fejsbuk je najavio da će povući ovaj projekat sa Eplovih uređaja.

Sa druge strane, isti korak nije preduzet i za Android uređaje.

Istraživanje je bilo usredsređeno na korisnike starosti između 13 i 35 godina, a oni maloletni su morali da prilože i dozvolu od roditelja, navode u Fejsbuku.

Tinejdžeri
Getty Images
Fejsbuk je još uvek najpopularnija društvena mreža

Ipak, kada se novinar BBC-a predstavio kao 14-godišnjak tokom testiranja, mogao je da skine aplikaciju bez ikakvog roditeljskog pristanka. Na stranici je, ipak, pisalo da korisnici moraju biti stariji od 18 godina.

Novinar sajta Bazfid je pokušao da se prijavi preko alternativne stranice za registrovanje, na kojoj je davanje roditeljske dozvole zahtevalo upisivanje i-mejl adrese i štikliranje. Kaže da ovaj sajt nije pominjao Fejsbuk.

„Nije špijuniranje"

Fejsbuk se u izjavi osvrnuo na to kako je sajt TechCrunch predstavio ovaj program.

„Ključne stvari ovog istraživanja tržišta su ignorisane", navodi se u izjavi.

„Bez obzira na ranije izveštaje, ne postoji ništa 'tajno' u ovome; projekat se bukvalno zove Aplikacija za Fejsbuk istraživanje. Ne radi se o 'špijuniranju' kako su svi učesnici prošli kroz jasan proces u kom su upitani da li pristaju na istraživanje za koje su pritom plaćeni."

„Uostalom, manje od pet odsto učesnika ovog programa su bili tinejdžeri. I svi su poslali roditeljski pristanak."

Na pitanje BBC novinara kako su roditeljski pristanci dostavljeni, iz Fejsbuka kažu da je dozvole dostavila treća strana.

Kompanija Epl još uvek nije komenetarisala da li je Fejsbuk prekrišio njen pravilnik.

Takođe postoji aplikacija za Android uređaje koja se moža nabaviti preko Gugl Plej Stora.

Izveštaj sa sajta TechCrunch detaljno objašnjava da je Fejsbuk tokom 2013. sproveo istraživanje tržišta preko aplikacije pod nazivom Onavo.

Dokumenta, objavljena decembra prošle godine, pokazuju da je Fejsbuk koristio prikupljene podatke kako bi odlučio da preuzme aplikaciju Vocap i prati korišćenje rivalskih aplikacija poput Snepčeta i Tviterovog bivšeg video servisa Vajna.

Ali Fejsbuk je avgusta prošle godine uklonio aplikaciju, nakon što su iz kompanije Epl stigle žalbe za narušavanje pravila o prikupljanju podataka.

  • ex chapman

    31.01.2019 09:36
    besplatno?
    kako reče onaj: ako nisi platio za robu, onda si ti roba! danas je to još surovije - platio ne platio - ti si roba! a to da FB i slični "rade" za CIA? pa da li iko normalan veruje da iko može toliko da se osili a da nema njihov befel? Kina kontroliše svoje malo brutalnije ali transparentnije (da ne kažem vidljivije). Ameri su bili uvek perfidniji (i uspešniji). KGB je u svakoj kancelariji, svakoj fabričkoj hali, svakom stambenom ulazu, na svakom ćošku imao doušnike! komšije, kolege, rođena deca - cinkarili su ljude! na FB ljudi sami sebe cinkare i to ažurnije i preciznije nego najbolji operativac. npr. bio sam tad i tad, tu i tu (tačno u minut sa sve mapom) sa tim i tim (odma prilaže i sliku, tagovanu na profil tog lika). da ne govorimo o tome da je sve uvezano pa tako znaju šta si gledao na webu, kakav si komentar ostavio na najnoviji Vučićev idiotizam, šta si kupio i koliko love imaš, gde ćeš na more. slike dece, telefonski razgovori, mejlovi - sve je to na izvol'te. a "nadležne" košta sigurno 100 puta manje nego sva ona sila doušnika i saradnika
  • Altaïr

    31.01.2019 09:10
    zato su tu...
    sve drustvene mreze su napravljene od strane CIA i elite. Bas u svrhu pristupa nasim podacima, a oni svakako imaju pristup nasim podacima hteli mi to ili ne. A za ovo placanje da bi koristili nase podatke i satro zabranjuju i stite nase podatke od drugih to macku o rep.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Kako je Nikola Jokić postao filozof

Košarkaš Denver Nagetsa nastavlja da pruža neverovatne partije na parketu u NBA ligi, ali i skreće pažnju izjavama na konferencijama za medije.

Ko je bio Miodrag Kostić

Miodrag Kostić je bio je jedan od najpoznatijih srpskih biznismena, vlasnik šećerana, raznih hotela, banaka.

COP29: Pitanje klimatskog finansiranja vredno bilion dolara

U nedavnom izveštaju UN-a navodi se da je zemljama u razvoju potrebno između 187 milijardi i 359 milijardi dolara godišnje samo za prilagođavanje uticajima klimatskih promena, a u tu svrhu su 2022. godine dobile samo 28 milijardi dolara.