Kar:Go u Srbiji - Rupa u zakonu, moderan prevoz ili nešto sasvim treće

Internet aplikacija koja organizuje prevoz putnika, a nije taksi - mušterije su zadovoljne zbog nižih cena, država traži poštovanje pravila, a taksisti ih smatraju nelojalnom konkurencijom.
Takovska ulica, Beograd, mart 2019.
BBC

Kada u Beogradu vidite nekog da seda u automobil na prednje sedište, a ne ljubi se ili bar pozdravlja sa onim za volanom, znajte da je seo u Kar:Go vozilo.

Iskusne mušterije čine baš to, jer su manje šanse da ove vozače „uhvate" nadležni organi.

Ministarstvo saobraćaja smatra da je njihovo poslovanje nelegalno. Kažu, ako vozači pod zastavom kompanije Kar:Go žele da nastave sa tim poslom, moraju da se registruju kao taksi udruženja i ispune brojne propisane zakonske obaveze.

Vuk Guberinić, direktor firme Kar:Go koja istoimenom udruženju građana ustupa aplikaciju, kaže da nemaju namere da poslušaju ove zahteve.

„Mi nismo taksi, mi smo nešto bolje", kaže on.

Šta je to bolje?

Kar:Go je internet aplikacija za zakazivanje vožnji do željenog odredišta koju po Beogradu, za sada, može da obavlja svako ko poseduje dozvolu „B" kategorije - u autu bez ikakvih oznaka.

Mušterije su, uglavnom, zadovoljne uslugom, skoro dvaput jeftinijom od taksi vožnje. Može se platiti samo karticom, i ovo vozilo ne možete da zastavite na ulici.

„Ne želimo radio veze u 21. veku kad imamo internet, niti hoćemo baždarene taksimetre koji će se kasnije zloupotrebljavati", napominje Guberinić.

Na višegodišnje kritike taksista da su nelojalna konkurencija, dodaje da nivo i kvalitet usluge treba da diktira cenu.

Uprkos opsežnoj reklamnoj kampanji u medijima, mnogima u Srbiji nije dovoljno poznato šta je Kar:Go. Često ih poistovećuju i sa aplikacijom Jandeks, koja preko interneta organizuje taksi udruženja.

Zabunu možda unosi i logo firme - na ćirilici zvuči kao reč latinskog porekla kargo i označava prevoz tereta. Napisan latinicom, asocira na priču o carevom novom odelu, dok mu je primarno značenje u engleskom jeziku koje bi moglo da se prevede kao - „Kola: Idemo".

„Vrlo jednostavno, umesto da zovete babu ili tetku da dođete da je pokupite, kliknete jedno dugme", opisuje Guberinić.

Podvlače da to nije javni prevoz i ne koriste žutu traku ni taksi stajališta. Bezbednost im je, kažu, na prvom mestu, te svaki vozač ima osiguranje i vozila i putnika.

„Svaki član udruženja koji nudi uslugu pomoći na putu mora da ima lekarski B plus pregled, dozvolu i potvrde da nije krivično osuđivan, niti da se protiv njega vodi postupak", kaže za BBC na srpskom predsednik udruženja Kar:Go Aleksandar Vučić.

Pravne vratolomije

Do pre tri meseca, Kar:Go je poslovao u skladu sa Zakonom o turizmu, podvodeći se pod usluge limo servisa (iznajmljivanje limuzina i kombi vozila).

Izmenama Zakona o drumskom sabraćaju, ova usluga je prebačena u nadležnost ovog akta i preciznije definisana.

„Zakon je izmenjen i limo servis je dodatno limitiran, tako da ljudi sa putničkim automobilima ne mogu da prevezu putnike, ako nisu taksi", napominje Guberinić.

Početkom februara su se prilagodili tom novom zakonu - organizovanjem privatne inicijative i udruženja građana, koje koristi moderne tehnologije.

Ministarstvo saobraćaja smatra da je ovo korišćenje „rupa u zakonu".

„Njihova izjava da će se i dalje baviti prevozom putnika, ali da za njih više ne važe odredbe Zakona o prevozu putnika, ukazuje da nikada nisu ni imali nameru da se ozbiljno bave prevozom putnika u skladu sa propisima države.

„Bilo kakav jezički slalom, nemušta objašnjenja i pravne doskočice ne mogu da sakriju pokušaj ove kompanije da i dalje krši važeće zakone", navodi se u saopštenju ministarstva.

Sukob države sa ovom kompanijom, koja postoji pune četiri godine, prošao je nekoliko faza - od uličnih protesta, izmena propisa, do zaplene automobila.

Ministarstvo se dosledno drži postojećih pravnih okvira zakona, ne uvažavajući specifičnosti i ovakve novine, prisutne u brojnim zemljama.

Poslednja faza je počela u decembru, izmenama zakona i formiranjem Radne grupe Vlade Srbije za analizu predloga propisa taksi prevoza.

Između ostalog, cilj im je suzbijanje sive ekonomije u oblasti drumskog transporta.

Ministarka Zorana Mihajlović
Fonet
Udruženje Kar:Go traži ostavku ministarke Zorane Mihajlović

U praksi to znači da država, koristeći timove u kojima su predstavnici kriminalističke i komunalne policije, odeljenja za privredni i visokotehnološki kriminal, poreske uprave i raznih inspekcija, pokušava da firmama poput Kar:Go i bukvalno stane na put.

„Postali smo lovina i protiv nas se vodi hajka. Oduzeta su tri auta, a pre nekoliko dana pokušali su da, uz pomoć prikrivenih islednika, našem partneru oduzmu i četvrto vozilo, kao da smo najveći kriminalci. To smo, srećom, sprečili" kaže Vučić.

Sudski postupci o oduzetoj imovini nisu završeni.

Ministarka Zorana Mihajlović tvrdi da pitanje poslovanja firme Kar:Go nije više u ingerenciji Ministarstva saobraćaja.

Ona kaže da je „Srbija demokratska zemlja" i da su svi „dobrodošli da rade u Srbiji, bilo da se zovu Kar:Go ili drugačije".

„Ali moraju da se poštuju zakoni jedne zemlje. To je jedina stvar koja je ovde važna, a sve drugo što se dešava je pitanje za druge organe, u čijoj nadležnosti je nelegalno poslovanje, kao i ometanje službenog lica", rekla je Mihajlović novinarima.

Taksi vozila blokiraju Nemanjinu ulicu ispred zgrade Vlade u Beogradu
BBC
Beogradski taksisti su protestovali protiv uvođenja internet taksija u maju 2018.

„Taksi mafija", tvrdi Kar:Go

Predstavnici kopmanije Kar:Go tvrde da iza svega stoji interes „taksi mafije".

„Oni funkcionišu kao karteli. U vreme kad se broj turista utrostručio, a broj taksista ostao isti, jasno je da tu postoji interes da ubiraju ekstraprofit", kaže Vučić.

Sebe smatraju najboljim primerom digitalne Srbije: po njihovim procenama, firma Kar:Go vredi više miliona evra, a ne duguje ni dinar poreza.

Prvi dan marta je rezervisan za protest „Budućnost Srbije - borba protiv mafije" - sličnog naziva kao kampanja predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

Najvažniji zahtev je smena ministarke Mihajlović, jer je „zloupotrebila institucije".


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • */*

    02.03.2019 10:39
    E moj Bube
    Plaćali su oni itekako porez, dok ih taksisti u sadejstvu sa lokalnim vlastima nisu organizovano napali zbog niskih cena prevoza, po receptu Uber-a.
    Sad samo pokazuju - da može i drugačije.
  • Bube

    01.03.2019 23:12
    Problematika ovde
    Ja jedini problem ovde vidim, je to sto cargo ne placa porez drzavi a to je ono sto drzava trazi od njih, a oni izbegavaju za sada, pod parolom handri nas taxi mafija. To je isto kao i u vecini trzista gde je siva ekonomija razvijena i odma se stvara nelojalna konkurencija.
  • Student

    01.03.2019 20:12
    taksi i aplikacije
    Problem je sto ministarka trazi da se oni registruju kao taksi udruzenje, ali nece da im izda dozvole, jer je broj taksi dozvola ogranicen i ne povecava se, a onaj ko hoce da dobije tu dozvolu mora da ima vezu sa vlasnicima danasnjih taksi udruzenja. Dakle, zacarani krug.

    Taksisti koriste druge aplikacije, jer nece da daju 30%, koliko Car Go trazi od svake voznje,

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC