Avionska nesreća u Etiopiji: Zašto se srušio boing
Američki proizvođač aviona Boing pod lupom je javnosti nakon što se na letu Etiopijan erlajnsa u nedelju srušio njihov novi model.
Poginulo je svih 157 putnika na letu, uključujući i jednog državljanina Srbije.
To je drugi pad Boinga 737 za pet meseci, nakon što se u oktobru prošle godine srušio avion u Indoneziji .
Dok se ne utvrdi šta se dogodilo, Etiopijan erlajns i kineski avio-prevoznici su obustavili sve letove aviona Boing 737-800 MAH.
Stručnjaci ipak upozoravaju da je prerano da se kaže šta je izazvalo poslednju katastrofu.
- Nema preživelih u padu putničkog aviona na putu za Keniju
- Žena nastradala u eksploziji mlaznog avio-motora
- Boing 737 pao kod Havane
Kako je došlo do nesreće?
Avion na letu ET302, srušio se u 8:44 po lokalnom vremenu, samo šest minuta nakon što je poleteo iz Adis Abebe, saopštili su iz Etiopijan erlajnsa. Delovi aviona, kao i olupina, pronađeni su 60 kilometara od glavnog grada.
Pilot je prijavio probleme i tražio da se vrati u Adis Abebu, saopštila je kompanija.
„U ovom trenutku nijedan uzrok ne možemo da isključimo", rekao je Tevold Gebremarijam, direktor Etipijan erlajnsa.
U avionu je bilo 149 putnika i osam članova posade.
Među poginulima su, između ostalih, 32 Kenijca, 18 Kanađana, osam Amerikanaca, sedam Britanaca i jedan državljanin Srbije, saopšteno je u Adis Abebi.
Vidljivost je bila dobra, ali je agencija za kontrolu leta Flightradar24objavila da je „vertikalna brzina aviona bila nestabilna nakon poletanja".
Pilot na letu je bio kapetan Jard Getaki koji je dobio zahvalnicu jer je proveo više od 8.000 sati u vazduhu, naveli su u avio-kompaniji.
Zvaničnici UN-a saopštili su da je najmanje 19 žrtava radilo u toj organizaciji.
Slovački poslanik Anton Hrenko je preko Fejsbuka potvrdio da su njegova žena i dvoje dece bili u avionu.
U međuvremenu, jedan Grk je rekao da je trebalo da se ukrca na let, ali je zakasnio dva minuta.
U objavi na društvenim mrežama, Antonis Mavropoulos je podelio sliku svoje karte i rekao da je to njegov „srećan dan".
„Bio sam ljut jer mi niko nije pomogao da na vreme stignem do izlaza", napisao je. „Zahvalan sam što sam živ."
U Etiopiji je danas dan žalosti.
Šta znamo o avionu?
Avion Boing 737-800 MAH leti na komercijalnim letovima od 2017. godine.
Avion koji se srušio je šesti od 30 koje je Etiopijan erlajns naručio kao deo proširenja flote. On je 4. februara prošao „rigorozne prve provere", objavila je aviokompanija.
Iz Boinga su rekli da „duboko žale" zbog nesreće i da će poslati tim za pružanje tehničke pomoći.
Nakon pada aviona Lajn er u oktobru prošle godine, istražitelji su rekli da su se piloti borili sa automatskim sistemom napravljenim za sprečavanje zaustavljanja aviona- što je nova karakteristika modela Boing 737-800 MAH.
Sistem je više puta prisilio avion da se spusti, uprkos naporima pilota da to spreče, pokazuju preliminarni nalazi. U toj nesreći je poginulo 189 ljudi.
Avion Lajn er je takođe bio nov i nesreća se dogodila ubrzo nakon poletanja.
„To je vrlo sumnjivo", izjavila je za CNN Meri Skiavo, bivša generalna inspektorka američkog Odeljenja za transport.
„Ovde imamo novi tip aviona koji je pao dva puta za godinu dana. To je alarm za vazduhoplovnu industriju, jer se to jednostavno ne dešava."
Nakon pada u oktobru prošle godine, Boing je poslao važnu informaciju avio-kompanijama, upozoravajući ih na problem sa sistemom za sprečavanje zaustavljanja.
Od Boinga se očekuje da otkrije problem i ukloni ga, navodi Rojters.
Međutim, iz etiopijske avio-kompanije su rekli da nije jasno da li je taj sistem bio uzrok nesreće. Stručnjaci kažu da kao uzrok nesreće još ne treba odbaciti i druga tehnička pitanja i potencijalnu ljudsku grešku.
Etiopijska aviokompanija ima česte letove ka Africi i ima dobru reputaciju što se tiče bezbednosti, iako se avion iz njene flote srušio 2010. godine u Mediteransko more, kada je poginulo 90 ljudi.
Šta će se dalje dešavati?
Istragu vode etiopijske vlasti sa timovima stručnjaka iz Boinga i američkog Nacionalnog odbora za sigurnost u saobraćaju.
Prioritet je pronalaženje dva snimka iz kokpita - jedan na kome su podaci, a drugi sa snimcima glasa pilota.
Etiopijan erlajns je u ponedeljak ujutro izjavio da je obustavio sve letove aviona Boing 737-800 MAH do daljnjeg.
„Iako mi ne znamo uzrok nesreće, morali smo da odlučimo da prizemljimo jedan deo flote kao dodatnu meru bezbednosti."
Najava je usledila nakon što je kinesko kontrola leta naredila lokalnim avio-prevoznicima da zaustave letove Boinga 737-800 MAH.
Više od 90 modela Boinga su prethodnih godina kupili kineski avio-prevoznici, uključujući Er Kinu, Kina isterne erlajns i Kina sautern erlajns.
Kajman erlajns je takođe obustavio letove svojih Boinga.
Nekoliko severnoameričkih avio-kompanija koristi isti Boing i saopštili su da prate istragu. Sautvest erlajns ima 31, a Ameriken erlajns i Er Kanada 24 Boinga u svojoj floti.
Komentari 2
Đole
Senzori su ono što govori softveru šta se dešava.
Neka mi oprostew diplomci, ali na primeru pada Erbasa, pokazano je šta mlad inženjer može da uradi u projektu.
Napravljen je samo jedan senzor nivoa aviona koji daje podatke sooftveru, za Erbas.
Taj senzor je idiotski smešten napolju. Iako ne treba da radi na osnovu protoka vazduha, već gravitaciono.
Zalili su ga vodom na pranju aviona.
Zaledio se pri brzom poletanju i promeni temperature.
Softver je poludeo zbog senzora koji je non stop davao jedno stanje, dok su senzori motora davali drugo.
Komandovao je upravo to što nije trebalo i došlo je do gubitka uzgona i smrti blizu 300 ljudi.
Naravno, u jendom trenutku, ne mogavši d areši, predao je komandu pilotima - ali to piloti nisu imali jasno pokazano.
Ne znam šta da kažem o ovakvim projektima od strane diplomiranih ljudi.
Jedan prosečan majstor bi to bolje rešio.
Sistemska greška se nalazi u projektnim biroima firmi ovakvih aviona.
Koji više pokušavaju nešto da izmisle, nego što to testiraju.
Na kraju se testira na ovakvim slučajevima.
U ovom slučaju, dovoljno je da je softver oduzeo snagu motorima, i kraj priče.
what?
http://www.boeing.com/commercial/737max/by-design/#/featured
https://www.nytimes.com/2018/11/27/world/asia/indonesia-lion-air-crash-.html
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar