Egipat, trgovina i nafta: Kako je džinovski brod blokirao Suecki kanal

Remorkeri i dalje pokušavaju da oslobode veliki teretni brod koji je blokirao Suecki kanal u sredu.
Zbog ovog incidenta blokirane su desetine drugih plovila, a posade nestrpljivo čekaju da se gigantski brod dužine 400 metara pomeri.
Brod Ever Given se zaglavio posle iznenadnog udara vetra koji mu je poremetio kurs.
Egipatske vlasti zbog toga su ponovo otvorile stari kanal kako bi makar deo saobraćaja mogao da se odvija.
Blokada Sueckog kanala, jednog od najprometnijih trgovinskih trasa na svetu, dovela je do skoka cena nafte na globalnom tržištu.
Brod u vlasništvu tajvanske kompanije Evergrin, bio je na putu ka Roterdamu iz Kine.
Spada u kategoriju „ultra velikih kontejnerskih brodova" i kad je potpuno natovaren ima masu od 220.000 tona.
- U ovom hrvatskom selu svaka druga kuća ima brod
- Korona virus i Egipat: Kako su propala očekivanja turističke industrije
- Kako su potopljeni nemački brodovi na Dunavu i šta će njihovo vađenje otkriti
Analiza
Teo Ledžet, dopisnik iz oblasti biznisa
Suecki kanal predstavlja arteriju svetskih trgovinskih tokova, pošto spaja Sredozemno i Crveno more.
Obezbeđuje brodovima prolaz od Azije ka Bliskom istoku i Evropi.
Glavnu alternativu ovoj ruti, ali znatno dužu, predstavlja put oko Rta dobre nade koji se nalazi na krajnjem jugu Afrike.
U proseku dnevno kroz Suecki kanal prođe oko 50 brodova, mada je ponekad ta brojka znatno veća.
Prema procenama stručnjaka, oko 12 odsto ukupnog obima svetske trgovine prođe kroz Suec.
Kanal je posebno važan za trgovinu naftom i prirodnim gasom.
Jedan od najvećih strahova svetskih ekonomskih stručnjaka je blokada ovog kanala - a upravo to se desilo.
Sada je glavno pitanje koliko će kanal biti blokiran i koliko će zbog toga brodova sa raznom robom kasniti sa isporukama.
Nadležni se nadaju da će saobraćaj relativno brzo biti potpuno normalizovan, što će značiti i da štetne posledice budu ograničene, iako je cena nafte već skočila.
Ovaj incident je pokazao kako stvari mogu da krenu po zlu kada ultra veliki teretni brodovi najnovije generacije moraju da prođu kroz relativno uzak kanal.
Iako su delovi kanala prošireni u okviru projekta modernizacije u poslednjoj deceniji, jasno je da je prilično problematično upravljati ovolikim brodom i da može doći do incidenata.
Pogledajte fotografije nasukanog broda






Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar