Brak i porodica: Zašto u Južnoj Africi muškarci mogu da imaju nekoliko supruga, a žene ne smeju više od jednog muža

Kritičari tvrde da bi to bilo „neafrički" da žena istovremeno ima više supružnika.

 

A wedding cake with figures of a bride and three grooms
Getty Images

 

Predlog vlade Južne Afrike da se ozakoni poliandrija - kad žena istovremeno ima više od jednog muža - dovela je do glasnog protesta iz konzervativnih krugova.

To ne iznenađuje profesora Kolisa Mačokoa, proslavljenog akademika specijalizovanog za ovo pitanje.

Suština protesta je „u kontroli", rekao je on za BBC.

„Afrička društva nisu spremna za istinsku ravnopravnost. Mi ne znamo šta da radimo sa ženama koje ne možemo da kontrolišemo."

Južna Afrika ima jedan od najliberalnijih ustava, koji dozvoljava istopolne brakove za sve i poligamiju za muškarce.

Biznismen i televizijska ličnost Musa Mseleku - koji ima četiri supruge - među onima je koji se najglasnije protive poliandriji.

Tajna zajednica

Profesor Mačoko je istraživao poliandriju u svojoj zemlji rođenja - susednom Zimbabveu.

Razgovarao je sa 20 žena i 45 ko-muževa koji su praktikovali ovaj običaj, iako su takvi brakovi još uvek tabu u društvu i nisu zakonski priznati.

„Poliandrija, zato što je odbacuju delovi društva, bila je primorana da pređe u ilegalu. Tajnovitost je slična onoj kod masona", rekao je on.

„Kad se suoče sa nekim koga ne poznaju ili kome ne veruju, oni čak i poriču da takav brak postoji. Sve iz straha od odmazde i progona."

 

Musa Mseleku surrounded by his four wives
Musa Mseleku
Zvezda rijaliti emisije i poligamista Musa Mseleku (sredina) poliandriju doživljava kao „neafričku“

 

Učesnici u studiji profesora Mačokoa živeli su odvojeno, ali su bili posvećeni poliandrijskoj zajednici i otvoreni prema njoj između sebe.

„Jedna žena počela je da gaji ideju o tome da postane poliandrijska supruga još otkad je sa 12 godina saznala da matica u košnici ima mnogo pčelinjih ko-muževa", rekao je profesor.

Kad je odrasla, upražnjavala je seks sa više partnera odjednom a oni su svi znali jedni za druge.

„Četiri od njenih aktuelnih devet ko-muževa bili su u toj prvoj grupi njenih momaka."

U poliandriji, žena je često ta koja pokreće veze i poziva muževe da se pridruže njenoj zajednici.

Neki plaćaju nevestninu, drugi se odlučuju da doprinesu njenom izdržavanju.

Ona ima moć da odstrani ko-muža ako veruje da destabilizuje njene druge veze.

Profesor Mačoko kaže da je ljubav glavni razlog koji su intervjuisani muškarci navodili za pristanak da postanu ko-muževi.

Nisu želeli da rizikuju da izgube svoju ženu.

Neki muškarci su se pozivali i na činjenicu da nisu seksualno zadovoljavali svoje žene, pristajući na predlog da postanu ko-muževi kako bi izbegli razvod ili preljubu.

Drugi razlog je neplodnost - neki muškarci su pristali da žena uzme drugog muža da bi mogla da ima decu.

Na taj način muškarci su „sačuvali obraz" u javnosti i izbegli da budu stigmatizovani kao neko kome je „oduzeta muškost".

Uznemireno sveštenstvo

Profesor Mačoko kaže da nije bio svestan postojanja poliandrijskih brakova u Južnoj Africi.

Ipak, aktivisti borbe za rodna prava zatražili su od vlade da legalizuje takve zajednice u interesu ravnopravnosti i slobode izbora, budući da zakon trenutno dozvoljava muškarcu da ima više od jedne žene.

 

citat
Woman`s Legal Center
„Ne smemo da odbacimo reformu zakona samo zato što on dovodi u pitanje određene patrijarhalne stavove u našem društvu", upozorava Šarlen Mej iz Ženskog pravnog centra

 

Njihov predlog je deo dokumenta - zvanično poznatom kao Zeleni papir - koji je vlada objavila za javnu diskusiju dok se priprema za najveću reformu bračnih zakona još od okončanja vladavine belačke manjine 1994.

„Ne smemo zaboraviti da taj Zeleni papir želi da poštuje ljudska prava i to nikad ne sme da se smetne s uma", kaže Šarlen Mej, aktivistkinja Ženskog pravnog centra, advokatske kancelarije koja se bori za prava žena.

„Ne smemo da odbacimo reformu zakona samo zato što on dovodi u pitanje određene patrijarhalne stavove u našem društvu."

Dokument takođe predlaže da se zakonski priznaju muslimanski, hinduistički, jevrejski i rastafarijanski brakovi.

Iako su to dotične zajednice uglavnom pozdravile, predlog da se ozakoni poliandrija osuđen je među sveštenstvom koje drži poslanička mesta u parlamentu.

Lider opozicione Afričke demohrišćanske stranke (ACDP), velečasni Kenet Mešoe, rekao je da bi to „uništilo društvo".

„Doći će trenutak kad će neki od muškaraca reći: 'Provodiš najviše vremena sa tim muškarcem, a ne sa mnom' - i doći će do sukoba između te dvojice muškaraca", dodao je on.

Lider Islamske partije Al Džamah Ganijef Hendriks je rekao:

„Možete da zamislite, kad se rodi dete, da će biti potrebno mnogo više DNK testova da se ustanovi ko je otac."

„Deca pripadaju porodici"

Sam Mseleku pozvao je Južnoafrikance da ne odlaze sa načelom ravnopravnosti „predaleko".

„Samo zato što je nešto u ustavu, to ne znači da će to biti dobro po nas."

 

A person having a DNA test
Getty Images
Kritičari poliandrije kažu da će deci u takvim aranžmanima biti potrebni DNK testovi da se utvrdi ko im je otac

 

Upitan zašto bi to bilo drugačije za žene, imajući u vidu da ih on ima četiri, odgovorio je: „Prozivan sam da sam licemer zbog mojih brakova, ali radije bih sada da se oglasim nego zauvek da ćutim."

„Sve što mogu da kažem jeste da je to neafrički. Ne možemo da izmenimo ko smo."

Ali profesor Mačoko napominje da je poliandrija nekada praktikovana u Keniji, Demokratskoj Republici Kongo i Nigeriji, a da se i dalje praktikuje u Gabonu, gde je zakon dozvoljava.

„Uz dolazak hrišćanstva i kolonizaciju, uloga žene bila je skrajnuta. One više nisu bile ravnopravne. Brak je postao jedno od sredstava za uspostavljanje hijerarhije."

Profesor Mačoko izjavio je da je zabrinutost za decu rođenu u poliandrijskoj vezi ukorenjena u patrijarhatu.

„Pitanje dece je vrlo jednostavno. Koja god deca da su rođena u toj zajednici, ona pripadaju toj porodici."


Možda će vas zanimati i ova priča:


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Teme

brak

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Ko je ko u seriji „Sablja“

Glavni likovi su izmišljeni, neke scene rezultat su pretpostavke i umetničke obrade, ali je tu i nekoliko poznatih lica sa početka 2000-ih.

Ovi američki izbori bi mogli da promene svet

Regionalne sile polaze svojim putevima, autokratski režimi sklapaju vlastite saveze, a razorni ratovi u Gazi, Ukrajini i na drugim mestima postavljaju neprijatno pitanje o veličini uloge Vašingtona.

Tragedija u Novom Sadu: I buka i bes i tišina

Dok su mašine brujale i lomile komade obrušene konstrukcije na Železničkoj stanici u Novom Sadu, ljudi su palili sveće u centru grada. Traže odgovor na pitanje: Ko je kriv za ovu tragediju?