Rusija: Privreda se sprema za težak put po neravnom terenu dok sankcije grizu

Četiri meseca nakon što je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu, privreda i dalje funkcioniše, ali joj nedostaju neki delovi.
Lada Grantas on the production line
Avtovaz
„Antiembargo" Lada Granta nema vazdušne jastuke i GPS sistem

„Ovo je najpristupačnije novo vozilo u Rusiji. Zovu ga... automobil protiv sankcija!".

Ovo je bila objava na ruskoj državnoj televiziji koja je pozitivno predstavila novu, ne toliko poboljšanu, Ladu koja je sišla sa proizvodne trake u gradu Toljatiju.

„Najpristupačniji" je možda njegova jedina prednost.

Zbog sankcija pojedinih zapadnih zemalja, ruski proizvođač automobila ne može da uvozi sve komponente koje je ranije imao.

Dakle, „antiembargo" Lada Granta nema vazdušni jastuk, sistem protiv blokiranja točkova, nema elektronsku kontrolu stabilnosti i zatezače pojaseva.

Skoro četiri meseca posle invazije na Ukrajinu, nova Lada na neki način sumira rusku privredu: i dalje funkcioniše, iako joj nedostaju neki delovi.

„Još funkcioniše" je dostignuće.

Rusija je sada zemlja sa najviše sankcija na svetu.

Prema podacima servisa Statista, više od 10.500 ograničenja nametnuto je ruskim pojedincima i kompanijama.

Više od 7.500 njih je uvedeno u poslednja četiri meseca.

Nije ni čudo što su neki stručnjaci predviđali da će ruska privreda potpuno ostati bez točkova.

„Da su uvedene odjednom, razmere međunarodnih sankcija bi izazvale privredni kolaps", kaže Kris Vifer iz kompanije Makro advajzori (Macro Advisory) u Moskvi.

„Ali Rusija se suočava sa postepenim sankcijama još od 2014. Došlo je do ogromnog povećanja, ali postoji i element da je ovo nešto što im je već poznato.

„Štaviše, strah od poremećaja u snabdevanju znači da Rusija zarađuje još više od izvoza energije i sirovina.

„U prvih pet meseci ove godine, njen suficit bio je rekordnih 110 milijardi dolara. Taj novac može da koristi za finansiranje ne samo vojske, već i za subvencionisanje državnih industrija kako bi se osiguralo da nezaposlenost ne poraste ili zarade ne padnu previše."

Kontrole kapitala su pomogle da rublja ojača, a inflacija je počela da se smanjuje.

Ali duboka recesija je pred nama.

Očekuje se pad ruske privrede do 10 odsto tokom ove godine.

Ruski potrošači tek će osetiti pune efekte sankcija.

Police u supermarketima u Moskvi i dalje su prilično pune, iako neki uvozni artikli više nisu dostupni.

Ali promena je najočiglednija u moskovskim tržnim centrima.

U nekada prepunim tržnim centrima sada je mnogo tiše: manje kupaca, manji izbor.

U znak protesta zbog invazije na Ukrajinu, mnoge inostrane kompanije su obustavile rad u Rusiji ili se potpuno povukle.

Mnogo prodavnica je zatvoreno.

People walk in front of a closed Zara shop at a shopping centre in Moscow, Russia, 26 May 2022
EPA
Zapadni trgovci su se masovno povukli iz Rusije

Na ulici upoznajem taksistu po imenu Nikita.

Predviđa težak period za prevoznika za kojeg radi.

„Vozila brzo propadaju, tako da taksi kompanija mora često da ih menja često", objašnjava Nikita.

„Ali nakon što je počeo rat, cene automobila u rubljama su postale smešno visoke. Tako da naša taksi kompanija neće kupovati nova vozila u bliskoj budućnosti. Moraćemo da vozimo stare."

Može li „automobil protiv sankcija" biti rešenje?

Pa, Nikita ne žuri da ga kupi.

„Čak i sa vazdušnim jastukom, Lada Granta je veoma mala i neudobna", objašnjava on.

Da li bi privredne poteškoće mogle da nateraju Kremlj da zastane i da razmisli?

Da li bi mogli da ubrzaju okončanje ruske ofanzive u Ukrajini?

Da li sankcije funkcionišu?

„Ako je cilj da se iznudi promena ponašanja stvaranjem privredne i finansijske krize, onda je odgovor ne", smatra Kris Vifer.

Coloured and white packages are seen on the shelves of a grocery store in Moscow
Getty Images
Nedostatak mastila za štampače i drugih proizvoda doveo je do promena u pakovanju nekih linija u supermarketima

„Rusija nije iskusila krizu. Ali prelazi u period ekonomskog iscrpljivanja. Do jeseni i zime, suočavate se sa oštrijom realnošću.

„Posebno kada zaživi zabrana uvoza ruske nafte i naftnih derivata u Evropi i vlada bude primorana da smanji potrošnju.

„Rusija će neminovno imati dve do tri godine stagnirajuće ekonomije. Postavlja se pitanje da li će to trajati 10 godina.

„Rusija je odsečena od velikog uvoza zapadne tehnologije, koju jednostavno neće moći da zameni.

„Kina je jasno stavila do znanja da neće isporučivati Rusiji sankcionisanu tehnologiju, jer bi se i sama mogla suočiti sa sekundarnim sankcijama.

„Nema razloga za pretpostavku da ruska privreda neće moći da funkcioniše, ali to će činiti na mnogo nižem nivou tehnologije i efikasnosti.

„Jaz u odnosu na ostatak sveta će rasti. Ruska privreda će kaskati", smatra Vifer.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Zovem se Stevo

    15.06.2022 09:12
    Inače
    Za koliko rubalja se mogu kupiti najbolji automobili na svetu celom, Moskvič i Volga.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Novi protest u Novom Sadu: Grad ponovo staje

Četvrti put od obrušavanja nadstrešnica na Železničkoj stanici u Novom Sadu, u kojem je poginulo 14 ljudi, stanovnici ovog grada na ulici traže političku i krivičnu odgovornost.

Decenija bez Jovana Ćirilova

Prošlo je deset godina od smrti Jovana Ćirilova, jednog od najznačajnijih srpskih i jugoslovenskih teatrologa, dramaturga, književnika i prevodilaca.