Srbija i saobraćaj: Kako će se uskoro voziti javnim prevozom stanovnici Beograda i njegovi posetioci

Gradonačelnik Beograda najavio raskidanje ugovora sa firmom Kenkart za koji je rekao da je bio od početka štetan za grad. Najavio je da bi novi sistem javnog prevoza trebalo da važi od 1. maja.
autobus
BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Posle više od decenije, nova uprava glavnog grada Srbije odlučila je da promeni način kojim su se stanovnici Beograda i njegovi posetioci vozili javnim gradskim prevozom.

Prema novom sistemu, putnici će kupovati dnevne karte od 200 dinara, mesečne će koštati između tri i tri i po hiljade dinara u zavisnosti od zone, a karte neće proveravati kontrolori kao i do sada, već Beli, odnosno komunalna milicija, objasnio je Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda na konferenciji za medije.

Promeniće se i način kupovine karata, koju putnici više neće morati da čekiraju prilikom ulaska u gradski prevoz, jer se uklanjaju i validatori.

Papirne karte takođe odlaze u prošlost.

Gradonačelnik će da predloži promene na sednici Skupštine grada Beograda 13. aprila, a ako bude usvojen, počeće da važi od 1. maja ove godine.

Javni gradski prevoz u Beogradu godinama je jedna od rak-rana funkcionisanja celog sistema u glavnom gradu Srbije.

Dok opozicija smatra da je preduzeću Gradsko-saobraćajno Beograd potrebna reorganizacija, novija vozila i pametnije korišćenje linija prevoza, i kritikuje novi način naplate karata, vlasti odgovaraju da upravo novom naplatom žele da poboljšaju prevoz i funkcionisanje preduzeća.

U sistemu javnog prevoza su autobusi, tramvaji i trolejbusi.

Ima ih ukupno oko 1.200 - najviše autobusa (838), tramvaja 231, 105 trolejbusa, i pet električnih autobusa i četiri mini e-vozila.

Osim problema sa starošću nekih vozila, problemi su i nedostatak vozača, kao i slaba naplata karata.

Procena je da od oko 800.000 građana koji koriste javni gradski prevoz, kartu plaća tek oko 180.000.

Večernje novosti su krajem 2022. godine objavile podatak da je dug GSP Beograd oko 1,5 milijarde dinara.

Vlasti u Beogradu godinama su najavljivale i izgradnju metroa, koji bi, kažu, trebalo značajno da olakša prevoz ljudi i rastereti pretrpane ulice.

Izgradnja prve linije metroa počela je 22. novembra 2021. godine, kako je objavio ministar Siniša Mali, a prema najavama zvaničnika Beograd će do 2030. godine dobiti dve linije metroa dužine 42 kilometara sa 43 stanice.

Ideja o metrou u Beogradu stara je nekoliko decenija, ali do danas glavni grad Srbije nema ovaj vid prevoza.

Zašto se ukida dosadašnji sistem?

Gradske vlasti, na predlog gradonačelnika, nameravaju da raskinu ugovor sa Kentkartom, turski privatni konzorcijumom, koji od 2011. godine ima ekskluzivno pravo da vrši naplatu, kontrolu, logistiku i sistem praćenja rada sistema javnog prevoza.

Šapić kaže da će ubuduće Grad preuzeti naplatu i kontrolu karata.

„Podići ćemo tužbe protiv svih odgovornih i kod privatnog preduzetnika, i unutar Grada Beograda", najavio je gradonačelnik Beograda.

Dodao je da će dokazati da je ugovor sa Kentkartom od početka bio štetan po Beograd.

„Godinama slušamo da je glavni razlog pada naplate karata to što građani neće da plaćaju karte. Zbog toga sam i hteo da se kontrola i naplata karata prebaci na Grad, jer je prema podacima koje imam od 2012. godine prihod pao skoro 30 odsto.

„U poslednjih mesec i po dana shvatamo da ne smemo da nastavljamo posao sa njima, jer bi onda i ova gradska uprava postala saučesnik", rekao je Šapić.

Šta će sve biti novo, koliko će koštati karte i kako ih kupiti?

Prema najavi Šapića, Skupština grada bi na sednici 13. aprila trebalo da usvoji novi sistem javnog prevoza, koji bi trebalo da važi od 1. maja.

  • Biće ukinuta dnevna karta koja važi 90 minuta i koštala je 89 dinara
  • Uvodi se celodnevna karta koja će koštati 200 dinara
  • Uvodi se sedmodnevna karta koja će za obe zone koštati 1.000 dinara
  • Srednjoškolci do 19. godine i penzioneri stariji od 65 godina voziće se besplatno gradskim prevozom
  • Neće više biti četiri zone, već dve - trenutne Zona 1 i 2 biće objedinjene u Zonu 1, dok će treća i četvrta biti Zona 2
  • Mesečne karte će koštati: 3.000 dinara (jedna zona) i 3.500 dinara (dve zone)
  • Godišnje karte će koštati: 30.000 dinara (jedna zona) i 35.000 dinara (dve zone)
  • Karte više neće biti moguće kupiti kod vozača u autobusu
javni prevoz, Beograd, GSP
BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Za kartu za pet dana u dosadašnje četiri zone trebalo je platiti 2.350 dinara.

Za mesečnu kartu za sve četiri zone, trenutno se izdvaja 4.990 dinara.

„Uvodimo moderan sistem plaćanja putem besplatne aplikacije", izjavio je Šapić.

Pored aplikacije, kupovina se može izvršiti slanjem SMS poruke, kao i na prodajnim mestima mestima Javnog preduzeća „Naplata prevozne usluge".

Plaćanje SMS porukom biće slično kao i kada se plaća parking mesto, dodao je on.

javni prevoz, Beograd, GSP
BBC/ilustracija Jakov Ponjavić

Umesto kontrolora, ulaze Beli

Uz obrazloženje da želi da smanji gužve na ulaznim vratima vozila, gradska vlast je odlučila da ukine i validatore, tako da putnici neće morati da čekiraju karte kada uđu.

„Najveći problem 2012. su bile gužve zbog validiranja, pa je vremenom validator postao efikasniji, toga više nema.

„Skidamo ih i nema zaustavljanja, nema gužve kod ulaza, ulaziće se na sva vrata", rekao je Šapić.

Kontrolori, noćna mora putnika bez karata, neće se više viđati po prevozima i na stanicama.

„U autobuse će ulaziti Beli, odnosno Komunalna milicija i neće zaustavljati autobus ni ostale putnike.

„Putniku bez karte uručivaće nalog za plaćanje posebne karte. Putnik koji dobije taj nalog neće biti izbačen iz autobusa", istakao je gradonačelnik novinarima.

Ko su Beli?

Odlukom gradske uprave, koju je usvojila Gradska skupština, beogradska služba javnog reda, odnosno komunalna milicija, postala je unutrašnja organizaciona jedinica Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju.

U okviru tog sekretarijata Beli rade zajedno sa inspekcijskim službama.

„Ovo pripajanje komunalne milicije novom sekretarijatu ima za cilj efikasnije rešavanje problema građana, s obzirom da će se sada u okviru novog sekretarijata saradnja Belih i inspektora unaprediti.

„Njihove nadležnosti su ostale iste u odnosno na one koje su do sada imali, s obzirom da su Zakon o komunalnoj miliciji kao i Odluka o komunalnoj miliciji i dalje na snazi", naveli su iz Sekretarijata za inspekciju, nadzor i komunikaciju u odgovoru za BBC na srpskom.


Možda će vas zanimati i ova priča


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Deda Lala

    07.04.2023 09:30
    Dzaba
    Ma, sve to pada u vodu, kad Covek ispred table kaze da ce nas uskoro voziti automobili bez vozaca, a roboti raznositi hranu po kucama! Dakle, nece biti potrebe za gradskim prevozom (hm, a sta onda sa metroom?!?) Posto ce hrana stizati na vrata nema odlaska u kupovinu, a ako bas moras da ides nekud, sam zvrcnes autu bez vozaca i eto - reseno!!!
  • Banderaš

    06.04.2023 23:07
    Građani trebaju da rade,a ne da se voze.
  • Zika zivac

    06.04.2023 19:39
    APP
    Prevod: Ako Prodje Prodje. To jest nisi kriv dok te beli ne navata. Ko vraca novac penzionerima koji su kupili godisnju kartu. mnogo rupa u tvom mozgu ili tabula rasa.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Zašto su u Kašmiru izbili neredi

Himalajski region koji je više od sedam decenija tačka sukoba Indije i Pakistana više od sedam decenija ponovo je u žiži interesovanja svetske javnosti. Od indijske podele i stvaranja Pakistana 1947. godine, nuklearno naoružani susedi su vodili dva rata oko teritorije sa većinskim muslimanskim stanovništvom, na koju oba polažu pravo u potpunosti, ali ga kontrolišu delimično. Region, kojim delimično upravlja i Kina, jedna je od najmilitarizovanijih zona na svetu.