U Norveškoj više električnih nego automobila na benzin

Do 2025. godine Norveška će prekinuti prodaju novih benzinskih i dizel vozila.
Automobil
Reuters

Norveška, jedan od najvećih svetskih izvoznika nafte, sada ima više električnih automobila na putevima nego vozila na benzin.

Od 2,8 miliona registrovanih privatnih automobila, 754.303 su sada potpuno električna, u poređenju sa 753.905 koji rade na benzin, podaci su Norveške putne federacije.

Nordijska zemlja sa 5,5 miliona stanovnika ima za cilj da postane prva nacija koja će prekinuti prodaju novih benzinskih i dizel automobila - do 2025. godine.

Prodaja električnih vozila je podstaknuta poreskim olakšicama i drugim podsticajima, finansiranim velikim delom iz novca koji Norveška zarađuje od nafte i gasa.

Zemlja ima državni fond vredan više od 1,6 biliona evra, koji je izgrađen od prihoda sa naftnih polja i koji predstavlja „penzioni fond" kada presuše izvori.

To je omogućilo vladi da ponudi zelene podsticaje vozačima, između ostalog oslobađanje kupaca električnih automobila od poreza na promet.

U ranim danima ove revolucije, norveški aktivisti za zaštitu životne sredine su čak angažovali pomoć najveće pop grupe u zemlji, A-ha, da promovišu upotrebu električnih vozila.


BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.


Uprkos ovoj prekretnici, posla i dalje ima.

Dizel modeli su najbrojniji sa nešto manje od milion, ali njihova prodaja drastično opada, kaže Norveška putna federacija.

Trenutno, devet od 10 novih automobila prodatih u Norveškoj su električna vozila, pokazuju industrijski podaci.

I nije teško shvatiti zašto kada uzmete u obzir koliko vlasti čine da ih favorizuju.

Mnoga mesta nude besplatan parking za električna vozila i njihovi vozači ne moraju da plaćaju gradsku putarinu.

I dok se vlasnici električnih automobila u mnogim zemljama žale na nedostatak uređaja za punjenje, u svakom norveškom mestu i gradu postoje brojni besplatni punjači, a samo u Oslu ih je 2.000.


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Realista

    18.09.2024 16:10
    kontramera
    Odlično, u tom slučaju staviti embargo na kupovinu norveške nafte i gasa od 2025. godine pa da vidimo od čega će da subvencionišu EV tržište? Teški licemeri.
  • Citaj izmedju redova

    18.09.2024 15:31
    Znaci ljudi rado voze auto koji ima besplatno gorivo, subvenciju drzave pri kupovini, brojne olaksice pri eksploataciji i besplatne parkinge po gradu? Po toj logici, da umesto "EV" ubacimo "Dizel s traktorskim motorom 4.0 i potrosnjom od 40 lit dizela" opet bi ga ljudi pod tim uslovima rado kupovali i bio bi dominantan. Sacekajmo pa vidimo kako ce reciklirati baterije i kako ce finansirati to planinarenje kada "oil-money" presahne. Mada je sama cinjenica malo apsurdna - zivim od nafte a zagovaram elektriku, ne ide bas... da je ovo slucaj u Francuskoj, koja svetli od el.energije ko bozicno drvce, koja na svakom cosku ima nuklearku i kobalt u Africi pa jos i nekako da razumem, ovako - cista propaganda. Nego, da li je mozda neka milijarda od tih 1300 ulozena u Litijumske rudnike i kineske kompanije?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Pejdžeri: Kako rade i ko ih danas koristi

Otkako su mobilni telefoni preuzeli primat, sve se ređe viđaju crne spravice sa malim ekranima, ali nisu stvar prošlosti. I dalje su vrlo korisni u hitnim slučajevima, jer su robusniji i pokrivenost im je daleko bolja od interneta i mobilnih mreža.