Svemir: Sa asteroidom koji je zbrisao dinosauruse palo još jedno nebesko telo

Druga, manja svemirska stena udarila je u more kod obale zapadne Afrike stvorivši veliki krater, tvrde naučnici.
Asteroid
Getty Images

Ogroman asteroid koji je udario Zemlju i zbrisao dinosauruse pre 66 miliona godina nije jedino nebesko telo koje je tada pogodilo planetu, potvrdili su naučnici.

Druga, manja svemirska stena udarila je u more kod obale zapadne Afrike stvorivši veliki krater.

To je bio „katastrofalan događaj", kažu naučnici, koji je mogao da izazove cunami, visok najmanje 800 metara.

Juzdin Nikolson sa Herijot-Vot Univerziteta prvi je pronašao krater Nadir 2022. godine, ali i dalje se ne zna kako je zaista nastao.

Nikolson i njegove kolege su sigurni da je basen, dubok devet kilometara, napravila stena koja je pala u morsko dno.

Ne mogu tačno da utvrde kada je tačno došlo do udara, ni da li je pukotina nastala pre ili posle pada asteroida koji je prethodno napravio krater prečnika više od 180 kilometara kod mesta Čiksulub na Jukatanu, kojim je okončana vladavina dinosaurusa.

Oni tvrde da je pri kraju doba dinosaurusa pao manji kamen koji je prilikom udara verovatno formirao vatrenu kuglu.

„Zamislite da asteroid udara u Glazgov, a vi ste u 50 kilometra udaljenom Edinburgu.

„Vatrena lopta je pretpostavlja se bila oko 24 puta veća od Sunca na nebu, dovoljna da zapali drveće i biljke u Edinburgu", kaže Nikolson.

Krater Goses Blaf, Australija
Nasličniji krater Nadiru je basen u Australiji poznat kao Goses Blaf

Pratila ju je verovatno izuzetno jaka vazdušna eksplozija, posle koje je usledio seizmički potres poput zemljotresa jačine sedam stepeni Rihterove skale.

Pretpostavlja se da su se ogromne količine vode povukle sa morskog dna, a potom vratile nazad, stvarajući jedinstvene otiske po površini zemlje.

Neobično je da tako veliki asteroidi iz našeg Sunčevog sistema pogode Zemlju za kratko vreme, ali istraživači ne znaju zašto su ta dva nebeska tela udarila planetu, prateći jedan drugog.

Dinosaurusi
Dinosaurusi (ilustracija)

Asteroid koji je stvorio krater Nadir, bio je širok oko 450-500 metara, a naučnici misle da je udario u Zemlju brzinom od oko 72.000 kilometara na čas.

Događaj najbliži tom jeste iz 1908. godine kada je asteroid 50 metara dug eksplodirao na nebu iznad Sibira u Rusiji.

Asteroid Nadir bio je otprilike veličine Benua, trenutno najopasnijeg objekta koji kruži u blizini Zemlje.

Benu bi najverovatnije mogao da udari u našu planetu 24. septembar 2182. godine, navode iz Američke svemirske agencije (NASA), ali su šanse da do toga dođe i dalje jedan prema 2.700.

Nikada do sada planetu nije udario asteroid te veličine, zbog čega naučnici moraju da proučavaju erodirane kratere na Zemlji ili slike kratera na drugim planetama.

Da bi bolje razumeli krater Nadir, Nikolson i njegov tim su analizirali 3D podatke visoke rezolucije geofizičke kompanije TGS.

Većina kratera se vremenom raspala, ali je Nadir dobro očuvan, što znači da naučnici mogu da dopru do različitih nivoa stena.

„Ovo je prvi put da smo mogli da vidimo unutrašnjost kratera kao što je ovaj - zaista je uzbudljivo", kaže doktor Nikolson.

U svetu ima samo 20 morkskih kratera, ali nijedan nije detaljno proučavan kao ovaj, dodaje.

Rezultati su objavljeni u časopisu Nature Communications Earth & Environment.

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru, Instagramu, Jutjubui Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk