Navodno nameštanje cena u Srbiji - šta do sada znamo
Inflacija možda nije jedini razlog što su cene u pojedinim marketima u Srbiji značajno skočile tokom protekle godine.
Između aprila 2023. i marta 2024, rast cena u maloprodaji bio je „skoro duplo veći" nego inflacija, saopštila je Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) Republike Srbije, regulatorno telo u ovoj oblasti.
Zbog „osnovane pretpostavke" da su četiri lanca supermarketa - Delez, DIS, Merkator i Univereksport međusobno dogovarali cene, KZK je 10. oktobra pokrenula postupak, koji može da rezultuje novčanom kaznom.
„Komisija pretpostavlja da su dogovarali finalne cene, iako su proizvode nabavljali pod različitim uslovima - neki skuplje, neki jeftinije.
„Takođe sugerišu da su lanci, zahvaljujući dogovoru, podigli cene značajno više nego što je to bilo opravdano inflacijom", kaže Dejan Gavrilović, pravnik udruženja potrošača „Efektiva" za BBC na srpskom.
- Zašto maslinovo ulje poskupljuje i kako se dovijaju kuvari
- Kriza troškova života kao inspiracija strip autorki iz Srbije
- Dvostruko više siromašnih u Srbiji: „Snalazi se ko kako ume i može"
Polazeći od zaključaka KZK, Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Beogradu pokrenulo je istragu, kako bi utvrdili da li postoje elementi krivičnog dela.
U pisanom odgovoru za BBC na srpskom, iz Univereksporta kažu da „sarađuju sa Komisijom za zaštitu konkurencije".
Delez, DIS i Merkator nisu odgovori na upit BBC novinara do objavljivanja teksta, ali su iz Deleza i Merkatora za RTS rekli kako posluju u skladu sa zakonom.
Prema istraživanju UNICEF-a, u Srbiji ima dvostruko više siromašnih nego 2022. godine - oko 800.000 ljudi raspolaže sa manje od 12.000 dinara mesečno, dok istraživanje Republičkog zavoda za statistiku pokazuje da trećina stanovnika teško „spaja kraj sa krajem".
Na upit BBC novinara o tome koliki udeo na srpskom tržištu Srbije imaju ova četiri trgovinska lanca do objavljivanja teksta nisu odgovorili ni iz Ministarstva trgovine.
Šta do sada znamo?
KZK je 10. oktobra pokrenula postupak protiv četiri trgovinska lanca zbog, kako navode, „osnovane pretpostavke da su izvršili povredu konkurencije".
Delez, u čijem su vlasništvu Maksi, Tempo i Šop end go (Shop&Go), najveći je trgovinski lanac u Srbiji.
Samo u 2023. godini, ostvarili su profit od oko 65 miliona evra, pokazuje analiza finansijskih izveštaja ovih lanca, koju je obavilo udruženje potrošača Efektiva, a u koju su BBC novinari imali uvid.
Tokom protekle godine, Merkator je ostvario profit od 14 miliona evra, Univereksport 7,1 milion evra, a DIS oko četiri miliona evra, navodi se u analizi.
Ministarstvo finansija nije odgovorilo na upit BBC-ja o tome koliki udeo na tržištu maloprodaje imaju ova četiri lanca supermarketa.
Postupak je pokrenut zbog sumnji da je povređen član 10 Zakona o zaštiti konkurencije, kojim se zabranjuju „restriktivni sporazumi između učesnika na tržištu", sa ciljem da se „ograniči, naruši ili spreči" konkurencija.
KZK je između aprila 2023. i marta 2024. pratila cene 35 izabranih proizvoda kod ova četiri trgovinska lanca.
Kako su konstatovali, cene su svuda bile „identične", iako „uslovi nabavke nisu svuda bili isti".
„Inflacija, pokrenuta cenama hrane, dala je priliku trgovcima da povećaju cene", pojašnjava Gavrilović.
„Međutim, KZK je primetila da su cene u maloprodaji porasle duplo više nego što je to bilo opravdano inflacijom, i povezuju to sa dogovorom o cenama", dodaje.
Prosečna inflacija u Srbiji za 2023. godinu iznosila je 12, 1 odsto.
U zaključku KZK takođe se navodi da je vrednost tržišta maloprodaje u Srbiji u ovom periodu porasla, iako se količinski prodavalo manje proizvoda.
Gavrilović pojašnjava da je to povezano sa povećanjem bruto marži trgovaca, odnosno novca koji se zaradi na prodaji proizvoda.
„Ako kupim nešto za 100 dinara, a prodam za 150, moja bruto marža je 50 dinara", objašnjava ovaj pravnik.
Prosečna bruto marža, koju su u 2023. ostvarili trgovci u Srbiji iznosila je 14.9 odsto, pokazuje istraživanje o maržama Republičkog zavoda za statistiku.
Međutim, analiza Efektive pokazuje da su marže ova četiri lanca supermarketa tokom prošle godine bile značajno više od toga.
„Delez je imao maržu od 44,2 odsto, Merkator 36,8 odsto, Univereksport 36 odsto, a DIS 16,52 odsto", navodi Gavrilović.
„Zato KZK sumnja da su cene veštački zidali kroz dogovor, a ne da su ih samo povećavali u odnosu na inflaciju", dodaje.
Šta dalje?
Ukoliko Više javno tužilaštvo utvrdi da postoje elementi krivičnog dela, može da zahteva pokretanje krivičnog postupka protiv četiri lanca marketa.
Pošto za sada nisu optuženi, ne može se govoriti ni o tome kolike bi bile eventualne kazne propisane Krivičnim zakonikom Republike Srbije.
Komisija za zaštitu konkurencije, koja ima ovlašćenja da kazni ova četiri trgovinska lanca, već zasebno vodi postupak.
Visinu kazne određuje KZK, a prema Zakonu o zaštiti konkurencije, to može da bude najviše 10 odsto godišnjeg prihoda kompanije.
„Teško da će se naći dokaz da su se dogovorili, jer verovatno ne postoji u pisanom obliku, pa samim tim ni dokaz da su dogovor raskinuli", kaže Gavrilović.
„Rezultat će se videti tek kroz ponovno praćenje cena", dodaje.
BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.
Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru, Instagramu, Jutjubui Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Komentari 3
Rizbo
mene samo zanima
Koja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar