Stari savski most u Beogradu: Najavljeno uklanjanje, protesti opozicije

Most koji je više od osam decenija spajao beogradske obale više neće biti u funkciji, a i dalje nije poznato gde će završiti. Vlasti najavljuju izgradnju novog mosta na mestu starog. Protesti zbog najavljenog uklanjanja mosta.
Panorama mosta
Slobodan Maričić/BBC
Stari savski most u Beogradu napravljen je pre 82 godine

Koja reka protiče ispod Starog savskog mosta? Dunav.

Zvuči kao šala, ali to je, prema pisanju lista Politika, jedna od mogućnosti za Stari savski most, koji je više od osam decenija premošćavao beogradske obale, a koji će sada biti zatvoren i uklonjen.

To je jedan od tri mosta u centru srpske prestоnice koji je povezivao stari i novi deo Beograda i bio je važna saobraćajnica koju su dnevno koristile hiljade ljudi.

Dok vlasti u Beogradu planiraju da na njegovom mestu naprave novi, opozicija organizuje proteste, protiveći se toj nameri.

Uoči početka demontaže mosta, aktivisti iz udruženja „Most ostaje" organizovali su protest na objektu, a pojedini su probdeli noć, poručujući da će ga „odbraniti".

Gradske vlasti su najavile da će demontaža mosta početi 2. novembra, ali još nije poznato gde će biti izmešten.

Opozicija i pojedini stručnjaci kritikuju odluku o zatvaranju Starog savskog mosta.

Kažu da su Beogradu potrebni novi mostovi, a ne da se ruši postojeći i da će se sada samo stvoriti dodatne gužve u saobraćaju koje su ionako ogromne.

Most je trenutno i dalje u funkciji, njime prolaze automobili i gradski tramvaji, ali će od subote, 2. novembra biti zatvoren, najavljuju gradske vlasti.

Stari savski most postavljen je 1942. godine, a izgradila ga je nemačka firma.

Prvobitno je trebalo da premosti Tisu, reku u Vojvodini, ali su Nemci promenili plan i konstrukciju preusmerili u Beograd.

Od nacističkog miniranja spasao ga je 1944. godine učitelj Miladin Zarić.

Na teritoriji Beograda ima 10 mostova, od kojih osam premošćuje Savu, a dva povezuju obale Dunava.

Novi protesti i bdenje kod mosta

protest na Starom savskom mostu
Fonet
Posteri protiv uklanjanja Starog savskog mosta

Dan uoči početka najavljene demontaže mosta, aktivisti inicijative „Most ostaje", građani i opozicija organizovali su protest, a pojedini su ostali celu noć da dežuraju.

„Odlučni smo da ovde provedemo dane i da sprečimo da mašine započnu uklanjanje mosta.

„Težimo da most ostane funkcionalan, da nastave da saobraćaju tramvajske linije i automobili jer ako sve to stane, ući ćemo u saobraćajni kolaps“, rekao je Đorđe Miketić iz ove građanske inicijative za Nova.rs nakon što je sa grupom ljudi proveo noć kod mosta.

Poziva gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića da dođe i da se organizuje javnu raspravu sa građanima.

„Možda mi nismo u pravu, neka nam on objasni šta je ideja i sve to dokaže dokumentima“, kaže Miketić.

protest zbog uklanjanja Starog savskog mosta
Fonet
Aktivisti inicijative „Most ostaje" na protestu

Zašto se sklanja most?

Gradske vlasti su ranije saopštile da se Stari savski most ruši zbog projekta 'Mali metro' i da će na njegovom mestu biti postavljen novi.

Predstavnici inicijative „Most ostaje” navode da Beograd nema usvojen novi Generalni urbanistički plan, a prema važećem iz 2016. godine nije bilo predviđeno uklanjanje nijednog mosta preko reke Save.

„Ne postoji Studija opravdanosti za projekat uklanjanja mosta”, kažu.

Koje su ideje za Stari savski most?

Još pre pet godina vlasti su najavile izmeštanje Starog mosta, a sprovedena je i onlajn anketa i ponuđene dve varijante gde bi objekat mogao da završi.

Do sada je pominjano nekoliko ideja o premeštanju mosta: da će biti razmontiran i prebačen na parcelu uz reku, u Borči ili Krnjači, naseljima u Beogradu pored reke Dunav, pa do spajanja Zemuna i Ratnog ostrva, takođe na Dunavu.

Jedna od ideja bila je da most bude preseljen između Novog Beograda i Ade Ciganlije, kao i da bude skulptura u parku Ušće.

Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture izdalo je 19. septembra 2024. godine Rešenje o uklanjaju Starog savskog mosta.

„Data je i građevinska dozvola za izgradnju novog Savskog mosta“, kaže Goran Vesić, ministar građevine, za BBC na srpskom.

Kao u tenisu, republičko Ministarstvo građevine i vlasti u Beogradu prebacuju lopticu kada je reč o nadležnosti za premeštanje mosta.

Vesić kaže da su beogradske vlasti adresa za pitanja gde će biti preseljen, kako će se ukloniti i kada će biti gotov novi most.

Međutim, iz gradskih vlasti odgovaraju da je to pitanje za Ministarstvo građevine.

Za BBC na srpskom su naveli da će gradske vlasti raditi demontažu i skladištenje, a da je za sve ostalo nadležno Ministarstvo građevine.

„Mene samo interesuje novi most koji će biti izgrađen na mestu starog.

„To je pitanje za Vladu Srbije, jer je njihov projekat“, rekao je nedavno Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda.

Jedna od opcija, o čemu je pisao list Politika, jeste i da Stari savski most bude preseljen na Dunav između Zemunskog keja i Velikog ratnog ostrva, odnosno plaže Lido.

Grad, kako je rekao Šapić, nema ništa protiv da konstrukcija bude premeštena na mesto koje vodi do plaže Lido na Velikom ratnom ostrvu u Beogradu.

Dodao je da očekuje da će novi most preko Save biti završen 2026. ili početkom 2027. godine.

Iz gradske Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju kažu da će najpre biti skinute tramvajske šine i kolovoz, a potom počinje rasklapanje i sklanjanje noseće i glavne konstrukcije.

„Most će biti rastavljen i njegovi delovi će privremeno biti smešteni u skladištu izvođača radova, dok ne bude doneta odluka o trajnoj poziciji konstrukcije”, navode u Direkciji u pisanom odgovoru za BBC na srpskom.

Dodaju i da bi rasklapanje konstrukcije, sečenje i rušenje stubova trebalo da traje do oktobra 2026. godine, uz istovremenu izgradnju novih delova budućeg mosta.

Koje su zamerke?

Panorama mosta
Jelena Subin/BBC

Protiv izmeštanja nisu samo aktivisti inicijative „Most ostaje" i opozicija, već i pojedini saobraćajni inženjeri.

„Nama treba ne jedan, nego tri mosta. Takve su gužve da je saobraćaj u stalnom zakrčenju, a za 10 godina će to biti katastrofa.

„Postojala je ideja 2018. da se uz Stari savski izgradi most gde bi išla motorna vozila i tramvaji, a da se ovaj adaptira u pešačko-biciklistički“, rekao je Dragomir Lukić, saobraćajni inženjer na nedavnoj konferenciji za novinare.

Sve je to bilo moguće dok nisu dozvolili investitoru Beogradu na vodi da izvan regulacione linije izgradi dva objekta koji su to sprečili, rekao je.

Beograd na vodi naziv je luksuznog naselja u centru grada, na desnoj obali Save, po projektu vlasti u Srbiji i investitora iz Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE).

Inženjer Aleksandar Bojović rekao je ranije za BBC na srpskom da nije baš česta situacija da se preseli ceo most.

„Koliko znam, a pratim mostogradnju i našu i svetsku, to se retko događa i uglavnom sa montažnim mostovima", rekao je on.

Bojović je u višedecenijskoj karijeri, između ostalih, projektovao i „Novi Žeželjev most" u Novom Sadu, a učestvovao je u sanaciji Gazele u Beogradu i mnogih drugih.

„Savski most je napravljen da traje 100 godina. Nije pravljen da se rastura i premešta, ali i to je moguće.

„Teoretski, svaki most može da se preseli", dodao je.

protest zbog uklanjanja starog savskog mosta
Jelena Subin/BBC
Sa ranijeg protesta zbog najavljenog uklanjanja mosta (Beograd, 20. oktobar)

Nove trase za tramvaje i autobuse

Tramvajske linije 7 i 9 koje su do sada saobraćale Starim savskim mostom dobiće novu trasu.

Ove linije ići će preko Mosta na Adi, zatim pored Sajma i onda Savskom ulicom, koja se trenutno sređuje, saopštile su gradske vlasti.

Autobuske linije 78 i 83 od 4. oktobra su zbog oštećenja na Starom savskom mostu već prebačene na trasu obližnjeg Brankovog mosta, koji je i sada opterećen i ostaće jedina direktna veza za ulazak u centar Beograda.

Detaljne izmene u saobraćaju i linijama gradskog prevoza pročitajte ovde.

Istorijat mosta

  • Otvoren 1942. godine za vreme okupacije jer je most preko Save bio srušen
  • Most je 20. oktobra 1944. sačuvao od miniranja Miladin Zarić. On je video da su Nemci minirali most i presekao je kablove koje su oni postavili
  • Nakon Drugog svetskog rata ga je lokalno stanovništvo zvalo Nemački most
  • Najmanji je most koji služi za putni saobraćaj u Beogradu, dugačak je 430 metara, a raspon između dva stuba je 157 metara. Ima samo po jednu traku u oba smera, koju istovremeno koriste i tramvaji
  • Most je mnogo puta rekonstruisan
  • Gradske vlasti najavile su da će demontaža početi 2. novembra 2024.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • Milorad

    01.11.2024 21:09
    Ima rešenja
    Rešenja za stari Savski most svakako da ima i da svi budemo zadovoljni. Prvo, taj most mora da ostane na svom mestu i da se angažuju ljudi arhitektonske struke da urade projekat novog mosta čiji će arhitektonski elemenat biti i Stari most. To se može uraditi. Stari most bi dobio novu funkciju, ali korisnu za građane, a ostali delovi novog mosta bi obezbeđivali potrebe saobraćaja preko reke.Malo dobre volje.
  • Tigar

    01.11.2024 12:50
    Tigar
    Bio je to lep Most u svoje vreme ali vreme ga je pregazilo.
  • Лаза

    01.11.2024 12:37
    Лаза
    Невидим разлог за бил какве протесте?! Мост је своје одрадио и неуклаоа се у околину више! Биће на том месту нови модернији и квалитетнији од овог. Ово је само дизање ђеве код малог броја грађана од стране “опозиције” које ће Милиција оправдано отерати!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Koliko je rasizma u zdravstvu i medicini

Rasne predrasude u nauci i medicini su štetne po zdravlje ljudi, piše Lajal Liverpul u njenoj knjizi „Sistemski problem: Kako se razboljevamo zbog rasizma".

Logika: Problem sa pravolinijskim razmišljanjem

Dok odrastamo, uče nas da o stvarima razmišljamo gotovo isključivo pravolinijski, ali to može da nas učini nepripremljenim za ovaj naš složeni, brzi, moderni svet, ošteti nas finansijski i čak izazove probleme sa veštačkom inteligencijom.