Kvinsi Džons: Tajni sastanak koji je trebalo da zaustavi talas nasilja
Pre nego što je sukob u rep muzici između istočne i zapadne obale SAD tokom 1990-ih godina kulminirao ubistvima Tupaka Šakura i Notorijus BIG-a, legendarni producent Kvinsi Džons je organizovao tajni sastanak na kojem se založio za prekid nasilja.
Tokom 1990-ih, u vreme kada je hip-hop počeo da se približava mejnstrimu, reperi koji su uspeli da se probiju nisu imali mnogo uzora koji su pre njih prošli tim putem.
Ipak, postojao je jedan čovek koji je sve vreme bio tu i koji se oprobao u praktično svemu.
Kvinsi Džons je bio član uličnih bandi, a još kada je imao sedam godina, u Čikagu 1930-ih, bio je izboden nožem.
Sve se to izdešavalo pre nego što je postao bitna figura u američkoj muzici, pre svega zahvaljujući radu sa legendama kao što su bili Rej Čarls, Frenk Sinatra i Majkl Džekson.
Nalazio se u centru revolucionarnih zbivanja u džezu, svingu, soul muzici, fanku, disko i pop muzici.
Jedan od aspekata njegove karijere koji nije dovoljno dotaknut kada je nedavno preminuo u 91. godini života tiče se njegovog mesta u razvoju hip-hop muzike.
Pročitajte i:
- Genijalnost Kvinsija Džonsa u 10 pesama
- Pola veka hip-hopa: Od Grendmaster Fleša do Stormzija
- Optuženi za Tupakovo ubistvo se izjasnio da nije kriv
- „Mislio je da je kralj”: Žurke koje su Didiju „došle glave”
Džons je bio poštovan u svim muzičkim pravcima, a među njima je i rep.
Za razliku od mnogih muzičara iz stare garde i medija, on je momentalno prepoznao umetničku i kulturnu važnost ove scene.
Hip-hop ga je podsetio na bi-bap džez iz njegove mladosti.
„Sa svim tim kao da osećam neku vrstu srodstva, jer smo prošli kroz mnogo sličnih stvari”, rekao je.
„Kvinsi je momentalno sve shvatio”, kaže jedan od pionira žanra, reper Feb Fajv Fredi.
Džons je radio sa najznačajnijim reperima iz 1980-ih, a potom je 1990-ih prepoznao rizike koji su se pojavili na sceni, uključujući i povremena rivalstva između konkurentnih diskografskih kuća i rep zvezda.
Stoga je 1995. godine okupio umetnike, direktore diskografskih kuća i starije crne američke lidere na tajni sastanak, nadajući se da će doći do prekretnice.
Istočna obala je predstavljala duhovnu kuću hip-hopa.
Šon Kombs, tada poznat kao Pafi i kasnije i kao Pi Didi, osnovao je 1992. godine diskografsku kuću Bad Boy Records u Njujorku.
Među umetnicima koji su snimali za Bad Boy Records, bio je i Notorijus BIG, poznat i kao Bigi Smols.
U međuvremenu, na drugom kraju Amerike, Los Anđeles je postajao glavni grad gangster ili gangsta repa.
Predvodnik je bio preteći Šug Najt i njegova diskografska kuća Death Row Records, za koju su snimali Doktor Dre i Tupak.
Tupak je 1994. upucan i ranjen tokom pljačke u studiju.
On je kasnije nagovestio da je njegov nekadašnji prijatelj Bigi možda unapred znao da će se taj napad dogoditi.
Bigi je potom objavio singl Who Shot Ya? (Ko te je upucao?), za koji je Tupak mislio da je upućen njemu.
Sukob se nastavio na dodelama nagrada magazina Sors (The Source), 3. avgusta 1995, kada je Najt provocirao i oterao Kombsa sa bine.
Džons, koji je i sam imao muzički magazin, Vajb, tri nedelje kasnije je pozvao na samit.
Sukob između istoka i zapada koji je ključao, nije bio jedini razlog zbog kojeg je Džons pozvao na sastanak.
Cilj je pre svega bio da se diskutuje o stanju u hip-hop muzici i da se mlađim generacijama pošalje životna i biznis poruka veoma uspešnih crnih direktora i rukovodilaca.
Ali na kraju su glavne teme samita bile negativna slika koju je projektovala rep muzika i narastajuće tenzije.
„Znao je da je ovo bio problem koji se krčkao, pa je zato naumio da organizuje simpozijum”, kaže moderator sastanka Feb Fajv Fredi, koji je u to vreme bio urednik i voditelj emisije Yo! MTV Raps.
„Ono što me je potaklo da shvatim da je vreme da se obrati pažnja na problem, bio je Tupak”, rekao je Džons na samitu.
Tupak, međutim, u tom trenutku nije bio tu, već u zatvoru zbog seksualnog napastvovanja. Šug i Dre su bili prisutni, baš kao i Kombs i Bigi.
Džons je u to vreme već imao iskustvo sukoba sa Tupakom, reper je u izdanju magazina Sors 1993. kritikovao producenta zbog toga što je bio oženjen belkinjom.
„Konačno smo se povezali, iako je na početku bilo dosta napeto”, rekao je Džons na sastanku.
„Konačno pričamo međusobno. Rekao mi je da do sada niko nije razgovarao sa njim na takav način.
„A ja sam mu rekao da ne mogu više da izdržim. Jer više ne možemo sebi da priuštimo to da budemo apolitični. I evo, ja se sada obraćam hip-hop naciji.”
U prostoriji je tada bilo 50-ak uticajnih umetnika i biznismena, a među njima su bili i Čak Di, iz sastava Pablik enemi, članovi grupe Tribe Called Quest, MC Lajt, Kris Kros, Džermejn Dupri i Džon Singlton, reditelj filma Momci iz susedstva.
U autobiografiji iz 2001. godine, Džons je napisao: „Bio sam zabrinut zbog potencijalno zapaljive atmosfere u grupi ljudi koja nikada do tada nije bila na okupu na istom mestu”.
Sa njima su bili i veterani u ovom biznisu, Klarens Avant i Ahmet Ertegan, kao i Kolin Pauel, bivši savetnik za nacionalnu bezbednost i zapovednik američkih vojnih snaga, koji će kasnije biti i prvi Afroamerikanac koji je postao državni sekretar Sjedinjenih Država.
Pauel je imao i predsedničke ambicije i zbog toga je ovaj samit i održan u tajnosti. Džons je želeo da poštedi Pauela od toga da bude povezan sa negativnim publicitetom koji je okruživao rep muziku.
U poslednjim trenucima pred početak samita, on je promenio mesto održavanja sastanka, ne bi li izbegao medije.
„Budite uvereni da je moja diskrecija zasnovana na mom dubokom poštovanju prema vama i našem cenjenom prijateljstvu”, napisao je Džons Pauelu u neobjavljenom pismu koje se nalazi u univerzitetskoj biblioteci u Indijanapolisu.
„Znam da ćemo ovom konferencijom ostvariti napredak. Hvala vam na načinu na koji tretirate ovu situaciju. Možda ćemo uspeti da makar malo preokrenemo tok ove bitke”.
„Neki od mlađih repera nisu čak ni znali ko je on.
„Dok se obraćao prisutnima i odgovarao na neke oštrije komentare, Pauel se svima obraćao uz držanje i autoritet nekoga ko je poreklom iz Južnog Bronksa”, napisao je Džons kasnije u knjizi.
Feb Fajv Fredi se seća jedne od razmena mišljenja između Pauela i Najta.
„Jednom prilikom je Najt nešto rekao, a Pauel mu je odgovorio.
„Tako da smo imali i tu situaciju u kojoj je jedan general sa četiri zvezdice pričao sa Šugom Najtom i na neki način ga ponovo vratio tamo gde mu je i mesto”.
Džons je na kraju objavio i insert sa sastanka u Netfliksovom dokumentarcu iz 2018. o njegovom životu.
„Moramo ozbiljno da porazgovaramo o svemu sa čim ćemo morati da se suočimo”, rekao je on okupljenima.
„Oni se ne igraju, tamo se ispaljuju pravi meci, verujte mi. I bukvalno i figurativno”.
„Ovo je za mene veoma emotivan trenutak”, dodao je on drhtavim glasom.
„Želim sve da vas vidim da makar moje godine doživite”.
„Kvinsi je bio emotivan”, priseća se Feb Fajv Fredi, „jer je osetio šta sve može da se dogodi”.
„A ono najgore se na kraju i dogodilo”.
Džons se na kraju pomirio sa Tupakom.
Posle Tupakovih komentara iz 1993. godine, Džonsova 17-godišnja ćerka Rašida, koja će kasnije postati zvezda američkog TV sitkoma Office, napisala je srdito pismo Sorsu, napadajući repera.
Kada je Tupak jednom prilikom sreo Džonsovu drugu ćerku Kidadu, on joj se izvinio, misleći da se radi o Rašidi.
Ali Tupak i Kidada su svejedno kasnije ušli u vezu.
„Iako je na početku bilo burno, vremenom sam ga upoznao i osetio njegov ogroman potencijal i osećajnost kao umetnika i ljudskog bića”, napisao je Kvinsi Džons.
Tada se pričalo i da će Tupak diskografsku kuću Death Row zameniti Džonsovom.
Ipak, godinu dana posle samita, u septembru 1996. godine, Tupak je upucan i ubijen.
Nekadašnji šef bande Duejn ‘Kif Di’ Dejvis je optužen za njegovo ubistvo prošle godine. Izjasnio se da nije kriv za ubistvo.
Zatim je 1997. godine ubijen i Notorijus BIG i to ispred mesta na kojem se održavala zabava koju su organizovali Džonsova diskografska kuća i njegov časopis.
Niko nije izveden pred sud zbog ovog ubistva.
Najt je danas u zatvoru zbog bekstva sa mesta saobraćajne nesreće koju je izazvao, dok Kombs čeka suđenje zbog optužbi za reketiranje i podvođenje, koja on negira.
Nasilje tokom 1990-ih „nije bilo neophodno”, a izazvali sa ga „novopečeni kriminalci i problematični tipovi iz uličnih bandi”, smatra Feb Fajv Fredi.
„Takođe, rat između istočne i zapadne obale je počeo zbog ljubomore.
„Bila je to obična iskra koju su mediji pretvorili u požar i sve je to dovelo do Tupakove i Bigijeve smrti”.
Bez obzira na sav ugled koji je imao, čak ni Džons nije mogao da obuzda nasilnike i njihov povređeni ponos i da zaustavi krvoproliće.
Fredi veruje da su tokom samita neke lekcije i naučene i da on zaslužuje mesto u hip-hop istoriji.
„Bilo je neverovatno i zapaljivo sedeti u toj prostoriji”.
„Bilo je jako uzbudljivo. A tek onda je u stvari ušlo i u legendu, jer se nije ni čulo za taj samit, tako da su jedino ljudi koji su mu prisustvovali i znali za njega”.
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar