Šta će se desiti ako TikTok bude zabranjen u Americi
Vrhovni sud je podržao zakon kojim će TikTok biti zabranjen u Americi 19. januara, osim ako vlasnik aplikacije, kineska kompanija BajtDens, ne proda ovu društvenu mrežu do tada.
Do zabrane je došlo uprkos pravnim pokušajima i žalbama kompanije da dokaže da je takav potez protivan ustavu.
Utvrđeno je da zakon o zabrani društvene mreže nije prekršio prava TikToka i njegovih 170 miliona korisnika koja su garantovana Prvim amandmanom, kako je kompanija tvrdila.
Ali da li će odluka najvišeg organa sudske vlasti u zemlji sprečiti Amerikance da je koriste?
I da li će novoizabrani predsednik Donald Tramp uspeti da poništi zabranu nakon što položi zakletvu?
Tome se sigurno nada izvršni direktor TikToka Šou Zi Ču.
CBS, BBC-jeva partnerska medijska kuća u SAD-u, izvestila je da će on prisustvovati Trampovoj inauguraciji zajedno sa bivšim predsednicima 20. januara.
Šta god da se desi sa ovom društvenom mrežom, ko će imati koristi od njene neizvesne budućnost?
Da li će TikTok moći da se koristi uprkos zabrani?
SAD će najverovatnije zabraniti TikTok u zemlji tako što će onlajn prodavnicama za multimedijalni sadržaj, kao što su Gugl plej (Google Play Store) i Eplov Ep store (App Store), narediti da onemoguće preuzimanje aplikacije.
To znači da ljudi više ne bi mogli zakonito da pristupe TikToku, mada bi to takođe značilo da će ga oni koji su ga već preuzeli i dalje imati na telefonima.
Pošto aplikacija više ne bi bila javno dostupna, korisnici u Americi ne bi mogli da je ažuriraju, zbog čega bi počeli da se javljaju problemi, a na kraju bi postala neupotrebljiva.
Mnoga ažuriranja se sprovode da bi se popravile bezbednosne rupe u aplikacijama, pa u slučaju da se TikTok redovno ne ažurira, milioni uređaja bi mogli da budu na meti hakera.
- TikTok osporava zabranu u Americi: „Bio bi to udarac na slobodu govora"
- Tramp poziva Vrhovni sud da odloži zabranu TikToka u Americi
- TikTok u opasnosti u Americi: Ili prodaja ili zabrana
Ali naravno da postoji način da se zabrana zaobiđe.
Već kruže mnogobrojne objave na TikToku i snimci na kojima se daju uputstva korisnicima kako da koriste VPN (virtuelnu privatnu mrežu), što je način da se prikrije prava lokacija korisnika i da izgleda kao da je u drugom regionu.
Region koji će prodavnice aplikacija da registruju, takođe može da se promeni na većini uređaja, tako da teoretski svako može da pristupi aplikacijama iz drugih zemalja.
Mada to može da izazove i druge probleme, a dovodi i verovatno do kršenje ugovora o pružanju usluga.
Takođe je moguće instalirati aplikacije preuzete sa interneta unošenjem izmena na uređaju, čime može da se prekrši zakon o autorskim pravima i samo po sebi je rizično.
Međutim, ovo je vlada takođe predvidela, pa predlaže da se kompanijama koje pružaju usluge interneta zabrani da daju pristup aplikaciji.
Dakle, ako se zabrana bude sprovodila na ovaj način, izgleda da će oni koji su odlučni da koriste TikTok to moći nakon što stupi na snagu, ali ne na način na koji su navikli.
Međutim, vlada na raspolaganju ima i druge načine da sprovede zabranu.
Na primer, nakon što je Indija zabranila TikTok 2020. godine, naredila je internet provajderima da u potpunosti blokiraju pristup aplikaciji.
Advokat TikToka rekao je Vrhovnom sudu da veruje da će aplikacija prestati da radi u Americi ako presuda ne bude u njihovu korist.
Profesor Milton L. Muler sa Tehnološkog instituta Džordžije, koji je podneo podnesak u prilog TikToku, rekao je da je problem toliko složen da čak ni stručnjacima nije jasno šta će se dalje dešavati.
Ali je dodao da je jasno kakve će posledice imati na korisnike i sam internet.
„Time bi potpuno bila priznata fragmentacija interneta po nacionalnim ili granicama jurisdikcija", rekao je on.
Da li će Tramp ipak moći da umeša prste?
Tramp je možda nekada hteo da zabrani TikTok, ali je sada čvrsto protiv ovog zakona, i zatražio je od Vrhovnog suda da odloži njegovu primenu dok ne nađe „političko rešenje".
Majk Volc, njegov novi savetnik za nacionalnu bezbednost, rekao je za američki informativni kanal Foks njuz da novoizabrani predsednik traži načine da „sačuva" TikTok bez obzira na presudu suda.
Dodao je da će pristup Amerikanaca platformi i njihovi podaci biti sačuvani.
„Ne želim da govorim pre donošenja naših ukaza, ali mi ćemo stvoriti prostor za postizanje tog dogovora", rekao je Volc.
Druga opcija je da Tramp ostavi zakon na snazi, ali da kaže Ministarstvu pravde da ga ne primenjuje.
Vlada bi praktično rekla Eplu i Guglu da neće biti kažnjeni ako nastave da dozvoljavaju pristup TikToku, što znači da bi zakon ostao na snazi, ali bi u suštini bio samo slovo na papiru.
Očigledno, kompanijama bi moglo da bude nelagodno što krše zakon čak i ako im se kaže da je to u redu, jer bi to zapravo zahtevalo od njih da veruju predsedniku na reč da neće biti kažnjene.
Da li ipak može da se pojavi neko ko bi kupio TikTok?
Sve do sada, kompanija BajtDens je bila izričita da njena najvrednija imovina u SAD-u nije na prodaju.
Ali da li bi do prodaje moglo da dođe kada se predsednik, koji se ponosi „veštinom postizanja dogovora", vrati u Belu kuću?
Blumberg njuz je u utorak izvestio da spisak mogućih kupaca raste i da kompanija razmatra prodaju milijarderu Ilonu Masku, što je TikTok opisao kao „čistu izmišljotinu".
Stiven Mnučin, ministar finansija tokom Trampovog prvog mandata, i milijarder Frenk Mekort su među onima koji su ranije izrazili interesovanje za kupovinu TikToka.
Mekort, bivši vlasnik bejzbol tima Los Anđeles dodžersa, rekao je da je od konzorcijuma investitora dobio usmeno odobrenje da ponudi 20 milijardi dolara za TikTok.
Postoji i neobičan, znatno manje ozbiljan mogući vlasnik.
Najpopularniji jutjuber na svetu Mister Bist tvrdi da je i on u trci za kupovinu TikToka nakon što je naterao milijardere da ga u tome podrže.
Iako to može da izgleda kao šala, on ima značajan finansijski podsticaj da pokuša da sačuva aplikaciju jer ima više od 100 miliona pratilaca na TikToku.
Kojim platformama bi korisnici mogli da se okrenu?
TikTok kaže da ima 170 miliona korisnika u Americi, koji su prošle godine u proseku koristili aplikaciju 51 minut dnevno.
Ako TikTok bude zabranjen ili postane manje upotrebljiv, stvoriće se ogromna prilika za njegove velike tehnološke rivale, kaže Džasmin Enberg, analitičarka u kompaniji za istraživanje tržišta Insajder intelidžens.
„Instagram rils, koji je vlasništvo tehnološkog konglomerata Mete, i Jutjub šorts u vlasništvu Gugla, najprirodnije su zamene za raseljene korisnike, kreatore i oglašivače", kaže ona.
Fejsbuk bi takođe mogao da ima koristi, iako bi zbog kontroverznih promena politike koje je vlasnik Mark Zakerberg najavio na svim Meta platformama, mogao da bude manje privlačan korisnicima, kaže Enberg.
Korisnici dovode oglašivače, tako da bi zabrana TikToka mogla da bude veliki finansijski podsticaj ovim platformama.
„Glavni direktori marketinga sa kojima smo razgovarali potvrdili su da će, ako više ne budu mogli da se oglašavaju na TikToku, sredstva namenjena mrežama preusmeriti na Metu i Gugl, a to se desilo u Indiji kada je TikTok zabranjen 2020. godine", kaže Kelsi Čikering, glavna analitičarka u uticajnoj američkoj istraživačkoj i savetodavnoj kompaniji Forester.
Aplikacija Lemon8, koja je takođe u vlasništvu kompanije BajtDens, bila bi očigledan izbor korisnika nakon zabrane TikToka, ali zakon predviđa da se mera primenjuje i na druge aplikacije u vlasništvu kineske kompanije i one kojima ona upravlja.
To znači da ni aplikacija Lemon8 verovatno neće biti dostupna u Americi.
Među ostalima koji bi mogli da profitiraju od zabrane TikToka je video platforma Tvič koja nudi uživo strimovanje što je popularna usluga na TikToku.
Tvič je dobro poznat, posebno gejmerima, ali nastavlja da širi sadržaj.
Druge platforme u kineskom vlasništvu, kao što je platforma za društveno umrežavanje i e-trgovinu Sjaohungšu, koja je američkim korisnicima poznata kao RedNout, beleži brz rast u Americi i Ujedinjenom Kraljevstvu.
Ipak, neki napominju da nijedna postojeća aplikacija ne može zaista da zameni TikTok, posebno njegovu prodavnicu, koja omogućava korisnicima da kupuju proizvode neposredno na video snimcima i donosi mnogo novca američkim kreatorima sadržaja.
Kreg Etkinson, izvršni direktor agencije za digitalni marketing Koud3, kaže da ne postoji prava zamena na koju bi ljudi mogli lako da se prebace, i napominje da je njegova agencija potpisivala nove ugovore sa klijentima za kampanje na TikTok prodavnici čak i u decembru.
BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk
Komentari 1
Op
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar