Anketna komisija: Pet spornih tačaka u rekonstrukciji nadstrešnice u Novom Sadu

Predstavnici nezavisne Anketne komisije u prvom izveštaju ukazuju na pet spornih tačaka u vezi sa padom nadstrešnice novosadske železničke stanice.
novosadska tragedija, novi sad, stanica u novom sadu, pad nadstrešnice
REUTERS/Marko Djurica

Ko je odgovoran za pad nadstrešnice nedavno rekonstruisane novosadske železničke stanice kada je poginulo 15 ljudi, a dvoje teško povređeno pitanje je bez konkretnog odgovora i tri meseca posle tragedije.

Pod istragom je 13 ljudi, među kojima su i bivši ministar saobraćaja Goran Vesić i bivša direktorka Infrastrukture železnice Srbije Jelene Tanasković.

Vesić i Tanasković se brane sa slobode.

Paralelno sa istragom nadležnih organa, u koje je sada uključeno i Tužilaštvo za organizovani kriminal, osnovana je nezavisna Anketna komisija za ispitivanje odgovornosti.

Njeni članovi, među kojima su pravnici, građevinski inženjeri, bivše sudije, nedeljno će objavljivati preliminarne izveštaje.

Donosimo pet spornih stvari na koje su ukazili u prvoj analizi.

BBC novinari su se obratili Ministarstvu građevine za komentar analize Anketne komisije, ali do objavljivanja teksta nisu odgovorili.

'Rekonstrukcija svedena na nivo običnog krečenja'

Uzrok urušavanja nadstrešnice je pre svega u izmeni pojma rekonstrukcije dopunama Zakona o izgradnji i planiranju usvojenim 2018. godine, rekao je građevinski inženjer Danijel Dašić.

Tim izmenama, iz pojma rekonstrukcija izostavljene su provera stabilnosti i sigurnosti objekta, što je do tada bilo neophodno, ukazao je Dašić.

Sada „komplikovani stručni proračuni više nisu potrebni, niti provera bezbednosti zgrade", kaže inženjer.

„Rekonstrukcija je svedena na nivo radova poput krečenja, što je veliki propust", objasnio je.

Podsetio je da se projekat za izvođenje radova na novosadskoj železničkoj stanici zvao - projekat rekonstrukcije.

Projektant je time, kako je objasnio, bio oslobođen obaveze da sprovodi statičke proračune da li će nadstrešnica i dodatno opterećenje na njoj ili izrada unutrašnje galerije izazvati neki problem.

Železnička stanica, Novi Sad, pad nadstrešnice
EPA-EFE/REX/Shutterstock

'Investitori stavljeni na prvo mesto, a ne bezbednost ljudi'

Danijel Dašić
Fonet
Danijel Dašić, građevinski inženjer i član nezavisne Anketne komisije

Radovi na rekonstrukciji novosadske železničke stanice počeli su 2021. godine, a potom je ponovo rađena 2024.

Stanica je dva puta svečano otvorena, drugi put u julu 2024. samo nekoliko meseci pre tragedije.

Prvi put, zvaničnom otvaranju stanice prisustvovali su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i mađarski premijer Viktor Orban.

Glavni Izvođač radova bio je konzorcijum kineskih kompanija, China Railway International Company (CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC) investitor Infrastruktura železnice Srbije, a finansijer Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Sve izmene i dopune Zakona o izgradnji i planiranju iz 2014. godine „išle su u korist investitora i ka olakšavanju i ubrzavanju radova, a ne da bi se povećala odgovornost i bezbednost ljudi", rekao je Dašić.

U jednom od obraloženja tih izmena piše da su donete da bi se „izbeglo nepotrebno usporavanje građevinskih radova", dodao je.

Dašić tvrdi da je „odgovornost poslanika Skupštine Srbije ogromna, jer su odbili sve amandmane relevantnih organizacija koji su ukazivali na potencijalne probleme i kakve će biti posledice".

Izmenama usvojenim pre nešto manje od decenije, investitor ne mora više da prijavljuje građevinskoj inspekciji početak radova, već nadležnom organu - Sekretarijatu za urbanizam ili Ministarstvu građevine.

„Građevinska inspekcija je deo javne uprave, zavise od onih koji donose odluku na lokalnom nivou i ako im se ne radi, nevoljni su da rade svoj posao.

„Zato su i izašli tek 1. ili 2. novembra da bi zatvorili ne objekat, već gradilište, jer je sve vreme to bilo gradilište", tvrdi Dašić.

Gradske i pokrajinske inspekcije nisu kontrolisale radove na novosadskoj železničkoj stanici, jer je to bio zadatak Republičke građevinske inspekcije, kako su rekli nekoliko dana posle tragedije.

Iz Ministarstva građevine nisu odgovorili na pitanje BBC novinara da li je inspekcija nadgledala radove.

Šta je sporno u sistemu angažovanja izvođača i podizvođača?

Radovi na Železničkoj stanici u Novom Sadu trajali su od jeseni 2021. do leta 2024. godine, i koštali su 65 miliona evra.

U radovima je učestvovalo više od 200 podizvođača, a samo 67 imalo je neku vrstu saglasnosti, kažu predstavnici Anketne komisije posle analiziranja dela dostupne dokumentacije.

Saglasnost znači da su i naručilac radova - u ovom slučaju država - i investitor - u ovom slučaju Infrastrukura železnice - dale dozvolu da firma može da učestvuje u radovima.

Posebno su ukazali na, kako su rekli, sporno angažovanje kompanije Starting, sa kojom je prvi sporazum potpisan 2021. na bazi, kako kaže inženjer Dašić, „prijateljskog dogovora".

„Nikada u mojoj karijeri nisam čuo da je to zvanična procedura ugovaranja poslova u građevini", dodao je.

U samo nekoliko meseci, sa kompanijom Starting potpisana su dva ugovora - najpre na 1,9 miliona evra, a potom na 5,1 miliona evra, ukazuje Dašić.

Od januara 2023. do juna sledeće godine potpisano je osam aneksa ugovora.

Samo u januaru potpisana su dva, u razmaku od četiri dana, rekao je Dašić.

Aneksi se, objasnio je inženjer, potpisuju u slučaju da se promenila količina posla, da je došlo do nepredviđenih radova ili se promenila cena.

„Šta se desilo u ta četiri dana, pa su potpisana dva aneksa sa istom firmom?", zapitao je Dašić.

Posle pada nadstrešnice železničke stanice u Novom Sadu
EPA-EFE/REX/Shutterstock

Starting je osnovan 2008. godine, specijalizovan za izvođenje radova u građevini: od niskogradnje do inženjeringa i konsaltinga.

Kompanija je bila „odgovorna za renoviranje novosadske železničke stanice prateće radove", kao i za kvalitet radova i materijala, ali i bezbednost izgradnje, navodi se u dokumentaciji koju je kasnije objavilo Više javno tužilaštvo Novog Sada.

Problematične su, ukazuje inženjer Dašić, i reference i stručnost firmi Deko d.o.o. i Bob, koje je Starting angažovao kao podpodizvođače.

Firma Bob je bila zadužena za aluminiranje i bravarske radove i za osvetljenje iznad nadstrešnice, dok je Deko tim angažovan za kamenorezačke i fasaderske radove, prethodno je utvrđeno veštačenjem komisije Fakulteta tehničkih nauka.

Prihod kompanije Deko tim je u periodu od 2021. do 2023. od nešto više od dva i po miliona dostigao cifru od nešto više od 209 miliona dinara.

Firma Bob je u istom periodu prihod od nešto više od 303. miliona dinara uvećala za 50 miliona.

Ove dve firme nisu bile među 60-ak sa nekom vrstom saglasnosti, rekao je Dašić.

Prethodno su se bavile veletrgovinom i postavljanjem zidnih pločica, tvrdi građevinski inženjer.

Novinari BBC-ja su kontaktirali obe firme, ali do objavljivanja teksta nisu odgovorili na pozive.

Tanasije Marinković
Fonet
Tanasije Marinković, profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu

'Javne nabavke zaobiđene'

Još jedna od spornih stvari je angažovanje izvođača i podizvođača, rekao je Tanasije Marinković, profesor Pravnog fakulteta u Beogradu i član Anketne komisije.

Analiziranjem dostupnih dokumenata zaključili su da se nije postupalo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Nisu se ni poštovali standardi kojima se postiže konkurentnost, efikasnost, ekonomičnost, ali pre svega stručnost onih koji obavljaju posao, tvrdi Marinković.

„Kada se pogledaju angažovani podizvođači vidimo da nisu postojale nabavke, ali i da nije bilo ni saglasnosti vlade kao finansijera, niti Infrastrukture kao investitora.

„Iz svih tih razloga imamo opravdanu sumnju da su izabrani najbolji mogući izvršioci radova", dodao je.

Na državi je, rekao je, da objasni kojim javnim nabavkama su angažovani i da li su zaista odabrani najbolji.

Pogledajte video: „100 dana - nula odgovora": Blokada tri raskrsnice u Novom Sadu

Idejni projekat jedno, konačni nešto drugo

Radovi na stanici obavljani su u okviru velike rekonstrukcije pruge od Beograda do državne granice sa Mađarskom.

Ministarstvo građevinarstva izdalo je građevinsku dozvolu za te radove.

„U okviru rekonstrukcije rađena je unutrašnjost stanice, krov i fasada iznad i ispod nadstrešnice", saopšteno je iz Infrastruktura železnica Srbije, investitora radova.

Nadstrešnica nije bila predmet radova u okviru rekonstrukcije stanice u skladu sa odobrenom građevinskom dozvolom, saopštio je konzorcijum CRIC-CCCC posle nesreće.

Najviši zvaničnici su odmah posle nesreće tvrdili da nadstrešnica nije bila rađena, što su najpre opovrgli neki stručnjaci, a potom se i u dokumentaciji videlo da jeste.

Kao jedan od problema, inženjer Dašić ukazuje na razliku između idejnog projekta i konačnog projekta.

Idejni projekat je nešto sasvim drugo u odnosu na ono što se dešavalo na samoj stanici, kaže Dašić.

Idejni projekat je prošao kontrolu, a čovek koji ga je radio neopravdano sada sedi u pritvoru, rekao je Dašić.

Transparent na zgradi Tehničkih fakulteta u Beogradu
BBC/Dejana Vukadinović

Zbog ranijih izmena i dopuna Zakona, projekat za izgradnju više ne podleže nikakvoj kontroli, a upravo njim su predviđeni radovi na samoj nadstrešnici, ukazao je inženjer.

Za tu pravnu prazninu odgovorna je, tvrdi profesor Marinković, država - vlada koja predlaže propise i skupština koja ih usvaja.

Zeleno svetlo da se krene u ovakve radove prema zakonu daje naručilac - u ovom slučaju država Srbija, Infrastruktura Železnica i resorno ministarstvo.

Nisu smeli da dozvole da se krene u radove, a da prethodno nisu nabavljene sve dozvole i projektno-tehnička dokumentacija, ukazuju predstavnici Anketne komisije.

Odgovornost za neki projekat oduvek je bila na svima: od projektanta, preko izvođača i nadzora, do inspekcije koja je trebalo da proverava radove, rekao je Dašić.

Izvođači imaju obavezu da svakodnevno beleže šta se radilo na gradilištu i na osnovu toga se utvrđuje da li se radovi izvode po projektu ili ne, ukazao je.

Vođenje ovih dnevnika obaveza je izvođača radova, a pored njega, podatke upisuje i osoba koja obavlja stručni nadzor, dok investitor mora trajno da čuva ova dokumenta, predviđa Pravilnik o građevinskom dnevniku.

„To je bilo 'Sveto trojstvo', a sada imamo 'Bermudski trougao'", rekao je Dašić.

Pogledajte video: Sedam dana i noći studentskih protesta - od Autokomande do Novog Sada

Tragedija u Novom Sadu pokrenula je masovne studentske proteste i ljude koji ih podržavaju.

Blokirali su najveću saobraćajnu petlju u Beogradu, tri mosta u Novom Sadu, jednu od naplatnih rampi na autoputu Niš - Beogradu.

Svakog dana u 11:52, simbolično, kada je pala nadstrešnica, u mnogim gradovima se blokiraju ulice kako bi se odala 15-minuta pošta za žrtve novosadske tragedije.

Studenti traže između ostalog da se utvrdi krivična odgovornost za pad nadstrešnice i da se objavi kompletna dokumentacija o rekonstrukciji železničke stanice.

Vlast tvrdi da su svi zahtevi ispunjeni, ali studenti, kao i njihovi profesori to negiraju.

Ne prihvataju ni pozive na dijalog.

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • 501

    14.02.2025 17:45
    Dobro napisano
    Dobro ste napisali, cela vlast sa diplomama pravnog fakulteta vodila poslove i onda kao što ste i napisali rekonstrukciju sveli na obično gletovanje i krečenje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Zašto je Tramp predložio sastanak sa Putinom u Saudijskoj Arabiji

Kad je američki predsednik Donald Tramp rekao da bi mogao da održi pregovore sa ruskim kolegom Vladimirom Putinom u Saudijskoj Arabiji oko toga kako okončati rat u Ukrajini, mnogi su se zapitali zašto je izabrao baš zalivsko kraljevstvo kao moguće mesto ovog važnog sastanka?

Šta za Bosnu znači najavljeni odlazak USAID-a

Povlačenje USAID-a posebno je pogodilo lokalne zajednice i medije u Bosni i Hercegovini, gde je ova agencija u poslednjih 30 godina uložila oko dve milijarde dolara - mnogostruko više nego bilo gde drugde u bivšoj Jugoslaviji.