Remek-dela koja mogu da se vide samo u Teheranu

Malo je poznato da se u iranskoj prestonici čuvaju neka od remek-dela savremene umetnosti.
Young Iranian people walk under a copy of a detail of a self-portrait by Rembrandt (1659), the Dutch painter and printmaker, while visiting the ''Eye to Eye, Portraiture in Modern and Contemporary Art'' exhibition at the Museum of Contemporary Arts in central Tehran, Iran, on November 19, 2024
Morteza Nikoubazl/Getty Images
Teheranski Muzej savremene umetnosti ima kolekciju remek-dela savremenih umetnika, čije su slike izložene u nekim od najvećih svetskih muzeja u Njujorku i Parizu

Neka od najčuvenijih umetničkih dela Pabla Pikasa, Fransisa Bejkona i Džeksona Poloka ne vise na zidovima najpoznatijih svetskih muzeja, već su skrivena u prestonici Irana, Teheranu.

Ovaj grad baštini jednu od najzapanjujućih zbirki savremene umetnosti na svetu, za koju zna malo ko izvan Irana.

Decenijama su ova remek-dela bila sakrivena u podrumu Muzeja savremene umetnosti u Teheranu, obavijena velom tajne i zaključana daleko od očiju javnosti.

Uprkos bogatoj zbirci, od Iranske (Islamske) revolucije 1979. godine muzej je izlagao samo mali broj umetničkih dela.

Zbog političkih previranja, promena kulturnih vrednosti i niza istorijskih obrta i okolnosti ova umetnička dela držana su u skladištima i u njima nisu mogli da uživaju ni Iranci niti poklonici umetnosti u svetu.

Muzej savremene umetnosti u Teheranu je počeo da prikazuje neka od njegovih očaravajućih dela i tako pružio uvid u zbirku koja je decenijama bila velika zagonetka.

Svetionik kulturne razmene

Muzej savremene umetnosti u Teheranu jedna je od najznačajnijih kulturnih institucija u Iranu koja baštini jedna od najvrednijih zbirki savremene umetnosti izvan Evrope i Severne Amerike.

Archive picture of The Tehran Museum of Contemporary Art
Kamran Diba
Izgradnja Muzeja savremene umetnosti u Teheranu završena je 1977. godine

Izgrađen je 1977. godine pod pokroviteljstvom bivše kraljice i poslednje carice Irana, Farah Pahlavi, udovice poslednjeg iranskog šaha Reze Pahlavija, koji je svrgnut s vlasti tokom Islamske revolucije 1979. godine.

Farah Pahlavi, koja je posle pobegla iz Irana, bila je strastvena ljubiteljka umetnosti, a njen rođak i arhitekta Kamran Diba projektovao je muzejsko zdanje.

Muzej savremene umetnosti u Teheranu osnovan je da Irance upozna sa savremenom umetnošću i da predstavlja most između zemlje i međunarodne umetničke scene.

Ubrzo je postao dom zadivljujućoj kolekciji dela velikana kao što su Pablo Pikaso, Salvador Dali i Endi Vorhol, kao i radovima vodećih iranskih modernista, čime je učvrstio status svetionika kulturne razmene i umetničkih ambicija.

Ali onda se desila Islamska revolucija i sve se dramatično promenilo.

Mnoga umetnička dela proglašena su neprikladnim za javno prikazivanje zbog golotinje, verske osetljivosti i umešanosti politike.

U kolekciji se čuvaju i dela Endija Vorhola, pionira američkog pop-arta
Majid Saeedi/Getty Images
U kolekciji se čuvaju i dela Endija Vorhola, pionira američkog pop-arta

Slika Pjera Ogista Renoara Gabrijela u raskopčanoj bluzi (Gabrielle avec la chemise ouverte)? Previše skandalozna.

Vorholov portret bivše iranske kraljice? Previše političan.

Zapravo je tokom revolucije portret Farah Pahlavi isečen nožem.

Nakon revolucije, mnoga umetnička dela su zaključana u podrumu i ostavljena da skupljaju prašinu.

Hamid Kešmiršekan, istoričar umetnosti sa Fakulteta za orijentalne i afričke studije u Londonu koji je proučavao ovu zbirku, naziva je „jednim od najređih trezora dela savremene umetnosti izvan Zapada".

Kolekcija i dalje predstavlja svojevrsnu vremensku kapsulu najznačajnijih umetničkih pokreta, od apstraktnog ekspresionizma do pop-arta.

Povratak na umetničku scenu

Muzej savremene umetnosti u Teheranu počeo je da oživljava njegov kulturni značaj kasnih devedesetih, tokom predsednika Mohameda Hatamija, koje je sprove niz liberalnih reformi.

A svet se odjednom setio šta sve nije video.

Među delima izloženima u Teheranu su i neke od slika Pabla Pikasa
Fatemeh Bahrami/Getty Images
Među delima izloženima u Teheranu su i neke od slika Pabla Pikasa

Poklonici umetnosti nisu mogli da veruju svojim očima - dela Vinsenta van Goga, Salvadora Dalija, čak i Kloda Monea - sva ona bila su u Teheranu.

Pojedina dela su nakratko pozajmljena za velike izložbe u Evropi i Sjedinjenim Državama (SAD).

Ipak, Muzej se i dalje suočava sa izazovima jer ima ograničeni budžet i zbog promenljivih političkih okolnosti često radi više kao kulturni centar nego kao klasičan muzej.

Uprkos tome, ostaje izuzetno važna institucija i neočekivani čuvar remek-dela savremene umetnosti u srcu Teherana.

Kolekcija muzeja predstavlja svedočanstvo kako umetničkih ambicija jedne epohe, tako i dokaz neprolazne snage kreativnosti uprkos nepredvidivom toku istorije.

Evo nekih od najčuvenijih umetničkih dela koja mogu da se vide samo u Teheranu.

'Slikar i njegov model', Pablo Pikaso

pablo pikaso
Behrouz Mehri/Getty Images

„Slikar i njegov model" (The Painter and His Model), najveće Pikasovo ulje na platnu iz 1927. godine, snažan je primer njegovih apstraktnih radova iz perioda posle kubizma.

Korišćenjem ograničene palete boja i fragmentisanih linija, nudi simbolički pogled na čovečanstvo.

'Na pragu večnosti', Vinsent van Gog

Old Man with his Head in his Hands by Van Gogh
Fatemeh Bahrami/Getty Images

„Na pragu večnosti" (At Eternity's Gate) je prikaz istrošenog starca koji sedi povijen na stolici, laktovi su mu na kolenima a šakama prekriva lice, jedna je od vrlo retkih sačuvanih dela iz Van Gogovog prvog grafičkog ciklusa, tokom kog je stvorio šest litografija u novembru 1882. godine.

'Triptih dva naga muškarca i dva posmatrača', Fransis Bejkon

In the basement vault of Tehran's Museum of Contemporary Art, a portrait of Ayatollah Ruhollah Khomeini is juxtaposed against two works by the British artist Francis Bacon.
ATTA KENARE/Getty Images
Dela Frensisa Bejkona

Triptih 'Triptih dva naga muškarca i dva posmatrača' prikazuje figure na dva bočna panela koje deluju kao da špijuniraju dva naga muškarca koja leže na krevetu na središnjem panelu.

Ovo je značajno delo ekspresionizma.

U blizini, kao kontrast Bejkonovom delu, izložen je portret ajatolaha Ruholaha Homeinija, osnivača Islamske Republike Irana.

'Ležeća figura', Henri Mur

A gardener waters the grass in front of sculptures by British sculptor Henry Moore in the grounds of the Tehran Museum of Contemporary Art, September 1993
Kaveh Kazemi/Getty Images
Dela Henrija Mura

Čuvena skulputra 'Ležeća figura' predstavlja harmoniju između čoveka i prirode. Svojom apstraktnom, ali misaonom formom, predstavlja remek-delo jednog od najpoznatijih britanskih vajara.

'Mural na crvenoj indijskoj zemlji', Džekson Polok

A female visitor, views 'Mural On Indian Red Ground', by American abstract expressionist painter Jackson Pollock, at the Tehran Museum of Contemporary Art, September 1999
Kaveh Kazemi/Getty Images

Živopisan primer Polokovog akcionog slikarstva koje odiše energijom i osećanjima.

'Portreti Fare Pahlavi', Endi Vorhol

Andy Warhol's portrait of Farah Pahlevi on display in the library of her former residence at the Niavaran Palace, Tehran, 23rd December 1979. The palace complex is now a museum.
Alex Bowie/Getty Images

Portret poslednje iranske kraljice Farah Pahlavi retko je delo koje kombinuje Vorholov pop-art stil sa iranskom kulturnom istorijom.

'Čovek koji hoda', Alberto Đakometi

A group of veiled women viewing sculptures by Alberto Giacometti in the grounds of Tehran Museum of Contemporary Art, September 1993.
Kaveh Kazemi/Getty Images

Ovo je prva iz serije Đakometijevih skulputra u bronzi, koja se smatra jednim od njegovih najpoznatijih radova. Izdužena i delikatna figura simbolizuje usamljenost, krhkost i neprestanu borbu čovečanstva da ide napred.

'Oportunista', Žan Dibife

The Opportunist, created in 1976 from non-traditional materials
BAHRAM/Getty Images

Provokativno delo izaziva tradicionalne pojmove umetnosti i estetike. Stvaralaštvo vodećag predstavnika marginalne umetnosti (art brut) je istovremeno sirovo i konceptualno duboko.

'Terapeut', Rene Magrit

A young woman, fully covered in Islamic chador, viewing Rene Magritte's sculpture 'The Healer' in the grounds of Tehran Museum of Contemporary Art
Kaveh Kazemi/Getty Images

Skulputra od bronze iz 1967. godine, jedno je od osam radova koje je nadrealistički slikar Rene Magrit napravio u trodimenzionalnoj formi.

'Kit', Čak Klouz

A woman looking at the piece 'Keith Mezzotint’ by Chuck Close, and a reflection of her and the piece are seen in the mirror
Fatemeh Bahrami/Getty Images

Ova foto-realistička mecontita (grafički postupak duboke štampe pri kome se matrica izrađuje mehaničkim putem) poziva posmatrača u svet izuzetnih detalja.

Klouzova inovativna tehnika mreže kvadratića čini ovaj portret majstorstvom igre apstraktnog i realizma.

Pogledajte video: Gezina priča - život u ateljeu, pomoć beskućnicima i povremeni napadi

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Koliko loši po vaše zdravlje mogu biti „lažni prijatelji"

Oko polovine naših poznanika mogli bi da budu „frenemiji“ - engleska kovanica napravljena od „prijatelj i neprijatelj“, što bi u slobodnom prevodu mogao da bude lažni ili nazovi prijatelj i oni mogu da utiču na psihologiju i fizičko blagostanje.