Divajn: Od šokantne dreg kraljice do mejnstrim ikone

Pokojna muza reditelja Džona Votersa – Divajn, bio je ozaren kada bi sopstvenim ponašanjem ispred i iza kamere izazivao bes i gađenje. Međutim, od Male sirene do pevačice Čapel Roan, ostavio je snažan trag u popularnoj kulturi.
Divajn
Getty Images

Divajn je bio dreg kraljica kao nijedna druga.

Tokom sedamdesetih i osamdesetih, mnogo pre nego što se taj umetnički oblik probio u mejnstrim, zahvaljujući emisiji Rupolova dreg trka (RuPaul's Drag Race), ovaj šokantni glumac, pevač, umetnik i provokator krčio je stazu koju mnogi i danas slede.

„Njegovo delo utiče na modu, muziku i film, naročito njegova treš estetika, koju je uveo zajedno sa rediteljem Džonom Votersom", kaže Džejk Hil, autor knjige Rame o rame: Kvir istorija - solidarnosti, zajedništvo i haos (Shoulder to Shoulder: A Queer History of Solidarity, Coalition and Chaos).

Prošle godine Divajnov jedinstveni stil dreg šminkanja – tankom linijom nacrtane obrve u preterano visokom luku – pomenule su Rijana i popularna pop zvezda Čapel Roan.

Deleći fotografije na kojima pozira nadahnuta Divajnom, Roan je citirala poznatu rečenicu iz njegovog filma filma Ružičasti flamingosi (1972): „Prljavština je moja politika! Prljavština je moj život!"

Kad su se Divajn i Voters upoznali, kao tinejdžeri u predgrađu Baltimora, novopečeni reditelj prigrlio ga je kao muzu.

Prethono se Divajn, rođen kao Heris Glem Majlsted, već okušao u dregu – jednom prilikom je otišao kod devojke, kako bi je izveo na sastanak, obučen kao Elizabet Tejlor, njegov idol.

Ali Voters mu je dao dreg ime – Divajn i podstakao da bude hrabriji i provokativniji kad je reč o načinu na koji se predstavlja.

Zajedno su snimili šest kultnih filmova, među kojima je i opako zabavni Ženski problemi (Female Trouble) iz 1974, pre nešto više od 50 godina.

U ovom neobuzdanom i razuzdanom haosu, Divajn je kao moralno besprizorna i nakazna Don Devenport pružio ono što mnogi obožavatelji smatraju njegovim najboljim glumačkim ostvarenjem.

Don je na početku filma tinejdžerka, a na kraju – propala selebriti, ozloglašena zbog ubistva nekoliko ljudi u publici tokom nastupa u noćnom klubu.

To je bio hrabar Divajnov iskorak, izveden sa samopouzdanjem, i pritom je sebe oslovljavao sa „on" čak i kad je bio dreg – izbor zamenice koji bi mnogi na današnoj kvir sceni kritikovali.

Na kraju filma, Devenport nam se obraća sa električne stolice: „Želela bih da se zahvalim svim onim divnim ljudima koji su bili dovoljno ljubazni da čitaju o meni u novinama i gledaju vesti o meni."

„Bez svih vas, moja karijera nikada ne bi dogurala ovako daleko."

Voters je na satiričan način prikazao sve veći apetit javnosti za istinitim kriminalističkim pričama i, na neki način, predvideo bezobzirno ponižavanje slavnih koje će uslediti u eri rijaliti televizije.

On je od samog početka imao prefinjeno uvrnut um, ali Divajn je bio savršeni saučesnik - veliki glumački talenat, spreman na sve.

U njihovom prethodnom filmu, Ružičasti flamingosi (1972), Divajn je sebe i reditelja učinio ozloglašenim za celi život kad je pred kamerom pojeo pravi pseći izmet.

To je jedna od najšokantnijih i najmučnijih scena u istoriji kinematografije.

Voters je često na uvrnut način opisivao Divajna kao „najljepšu ženu, najvećim delom".

Ništa u vezi s njegovom agresivnom dreg ličnošću i čudnim imidžom nije zamišljeno da bude lepo ili prijatno.

„Divajn je uvek uživao u izazvanju gađenja kod svoje publike i uistinu se nije bojao ružnoće", kaže Hol, koji ističe Divajnov šokantni „obrijani zadnji deo glave" u filmu Ružičasti flamingosi kao najbolji primer načina na koji se umetnik oglušio o pravila „uglađenog, preženstvenog drega ".

Hol takođe primećuje da je Divajn bio „jedna od prvih dreg superzvezda koja nije samo prigrlila svoju gojaznost, već ju je strastveno nosila kao orden časti, izazivajući bes pojedinih gledalaca".

Huanita MOR! (Juanita MORE!), dreg kraljica koja već tri decenije nastupa u San Francisku, kaže da je Divajn sedamdesetih bio „pionir" jer je ponudio uznemirujuću alternativu staloženijim „ženskim imitatorima", kako su ih tada zvali, koji su se pojavljivali na kablovskoj televiziji.

„Divajn se isticao, jer je oličavao bučan, treš glamur i radio stvari na svoj način", kaže MOR! Džejkob Blumfild, autor knjige Dreg: Britanska historija (Drag: A British History).

Tvrdi da se „Divajnov stil drega i danas može smatrati svežim, jer predstavlja sirotinjski odgovor" na „uglađeniji" izgled koji predstavljaju mnogi, iako ne svi, takmičari serije Rupolova dreg trka.

Iznenađujući uticaji

Neprolazni značaj deluje još impozantnije ako se uzme u obzir da je Divajn umro od srčanog udara u 42. godini, u martu 1988.

Časopis People ga je u umrlici proglasio „dreg kraljicom veka", iako tada nije bilo moguće predvideti na koje sve iznenađujuće načine će Divajn nastaviti da prodire u mejnstrim.

Godinu dana nakon njegove smrti, Dizni je objavio animiranu filmsku adaptaciju Male sirene koja je prikazivala raskošnu, drečavo-glamuroznu morsku vešticu Ursulu.

Animator Rob Minkof potvrdio je u intervjuu za magazine Vogue da je Divajn direktno uticao na Ursulin lik, rekavši da je zanemario belešku u scenariju koja opisuje vešticu kao vitku figuru, poput Džoan Kolins.

Minkof je objasnio da se, budući da je „Divajn delovao kao tako sjajan lik – veći od života", činilo kao „zabavna i uvrnuta ideja" nacrtati Ursulu „nalik dreg kraljici".

Kompanija Dizni snimila je 2023. akcionu verziju Male sirene u kojoj je Ursulu tumačila Melisa Makarti, koja je rekla da je „potpuno unela" Divajnov „humor" u ulogu – kao i njegovu naglašenu šminku za oči.

Nažalost, Divajn je prvi put doživeo istinski mejnstrim uspeh samo tri nedelje pre smrti.

Hit Džona Votersa Lak za kosu ušao je u bioskope u februaru 1988. i bio je njegov najpristupačniji film do tada: zašećerena subverzivna komedija o tinejdžerki Trejsi Tarnbled (Riki Lejk) koja odrasta 60-ih i bori se protiv rasne segregacije.

Hilari Mantel je u kritici koju je objavio The Spectator pohvalila Divajnovo „veoma smešno" tumačenje lika majke koja pruža podršku ćerki.

Divajnov duhoviti, i pritom saosećajni preobražaj u toj meri je obeležio film da su reditelji narednih verzija uvek za tu ulogu birale muškarca.

Godine 2003. Harvi Fajerstin je osvojio nagradu Toni za ulogu Edne u originalnom brodvejskom mjuziklu Lak za kosu, a Džon Travolta se u toj ulozi okušao u filmskoj adaptaciji mjuzikla iz 2007. godine.

Divajn je uticao na još jedan brodvejski hit – Vragolaste čizme (Kinky Boots) iz 2013, adaptaciju britanskog filma iz 2005. koju potpisuju Fajerstin i Sindi Loper.

Obe prate Čarlija, vlasnika propale engleske fabrike koji zapošljava Lolu, dreg kraljicu oštrog jezika, da mu pomogne da dopre do tržišne niše – muških dreg izvođača kojima je potrebna obuća sa večim brojevima i visokom petom.

Filmski scenario je napisao Džef Din, scenarista i kompozitor koji je, između ostalog, prethodno kao autor potpisao Divajnov singl You Think You're a Man iz 1984.

Jedna od najvećih novopečenih pop zvezda, Čapel Roan, odala je počast Divajnu svojim izgledom i stilom šminkanja
Getty Images
Jedna od najvećih novopečenih pop zvezda, Čapel Roan, odala je počast Divajnu izgledom i stilom šminkanja

Din za BBC kaže da „niko pre nije primetio tu vezu", i dodaje da su „nesumnjivo" oni međusobno razmenili tu informaciju.

„Producenti su želeli film o fabrici, ali znao sam da im treba i lik iz tog (dreg) sveta", priseća se Din.

„Odjednom sam se setio Divajna i drugih ljudi koje sam sreo na sceni, i pokušao sam da izmislim lik koji bi sve spojio u jedno – drsku koja uvek ima šta pametno da kaže. Tako je nastala Lola."

Muzičko nasleđe

Iako je Divajn napravio najveću senzaciju kao glumac, takođe je imao i zapaženu muzičku karijeru.

Nije baš bio prirodni pevač, ali njegov drski sprechgesang, govodno-ekspresionistički vokalni stil pokazao se kao dobar za Hi-NRG, visokoenergetski stil, bržu verziju diska koja je postala popularna na gej sceni ranih osamdesetih prošlog veka.

Nakon slave koju je stekao ulogama u filmovima Džona Votersa i predstavi Žene iza rešetaka (1976), zatvorskoj komediji za koju se tražila karta više u Njujorku i Londonu, počeo je da nastupa u noćnim klubovima.

Njegov smišljeno borbeni nastup obuhvatao je uvrede upućene voljenoj, uglavnom gej publici.

Divajnov prijatelj i menadžer Bernard Džej je došao na ideju da to treba proširiti muzičkom karijerom.

Godine 1982. Divajn je objavio dva singla Hi-NRG žanra – „Native Love (Step by Step)" i „Shoot Your Shot", koje je producirao jedan od inovatora tog zvuka Bobi Orlando i koje su ušle na listu „US Dance Club Songs".

Animator, koji je učestvovao u stvaranju Male sirene potvrdio je da je lik zlice Ursule zasnovan na Divajn
Getty Images
Animator, koji je učestvovao u stvaranju Male sirene potvrdio je da je lik zlice Ursule zasnovan na Divajn

Dve godine kasnije postigao je još veći uspeh s pesmom „ You Think You're a Man", zaraznim Hi-NRG hitom koji su potpisali Din i producentski trio Stok Etkin Votermen.

Majk Stok, Met Etkin i Pit Votermen u to vreme su se probijali, da bi krajem osamdesetih i početkom devedesetih postali vodeći britanski hitmejkeri, stvarajući hitove za slavne sastave i autore, među kojima su i: Bananarama, Dona Samer i Kajli Minog.

Din kaže da je pesmu napisao „zamišljajući glas sličan onom Glorije Gejnor", ali ju je bučni Divajnov stil pretvorio u nešto „ daleko originalnije", pa je tako došla čak do dvadesetog mesta britanske liste singlova.

On smatra da je Divajnov nastup u vodećoj britanskoj televizijiskoj muzičkoj emisiji Top of the Pops izazvao „ najviše izliva javnog besa od pojave benda Sex Pistols" krajem sedamdesetih.

Hol tvrdi da čak i 40 godina kasnije „ gledalac ostaje potpuno šokiran prizorom drske, debele dreg kraljice u uskoj haljini koja peva u jednom od najpopularnijih televizijskih programa".

Pojavljivale su se potom tvrdnje da je, nakon što je BBC primio „ na hiljade" pritužbi zbog navodne opscenosti, Divajnu bilo „ zabranjeno" da se pojavljuje u Top of the Pops, na šta je aludirao i sam Divajn u jednom intervjuu, iako niko povezan sa emisijom to nikada nije javno potvrdio.

Din kaže da „ nikada zapravo nije razumeo" zašto su neki gledaoci bili uvređeni Divajnovim nastupom ako se ima u vidu da se umetnik u svom nastupu oslanjao na „pantomimu", britanski pozorišni oblik u kom muškarci glume ženske likove.

Ipak, on takođe primećuje da mejnstrim publika tog vremena verovatno nije bila spremna na prizor muškarca u haljini u udarnom terminu, posebno muškarca koji se „ dičio svojom gojaznošću".

Jan Vejd, autor knjige 1984: Godina kada je pop postao kvir, smatra da je Divajnov singl bio „savršena reklama" za autorski trio Stok Etken Votermen.

„ You Think You're a Man" bio je njihov prvi hit koji je na listi najprodavanijih britanskih singlova ušao među prvih 100 i, zajedno sa „ Whatever I Do (Wherever I Go)" pevačice Hejzel Din – Hi-NRG singlom koji takođe potpisuju – „ direktno je podstakao" pop bend u brzom usponu Dead or Alive da ih angažuje.

Godine 1985. trio je producirao njihovu pesmu „You Spin Me Round (Like a Record)", prvu od 13 pesama koje su u Britaniji osvojile vrh liste singlova.

Prema Blumfildovom mišljenju, Divajnov uspeh na polju Hi-NRG zvuka takođe je utro put „ klupskim hitovima dreg umetnika koji su usledili, među kojima je i pesma Rupol 'Supermodel' ", koja se 1993. godine probila na listu Billboard Hot 100. Za sve to vreme, "You Think You're a Man" ostala je briljantna kič kvir himna.

Britanska kantautorka Lejdi Džezika (Lady Jezzika), koja često ističe Divajnov "veliki uticaj" jer je „uvek bio tako neobuzdan i ekstreman", obradila je prošle godine pesmu prilagodivši je savremenom klupskom plesnom podijumu.

Ipak, Divajn se pred kraj života usredsredio na glumačku karijeru s posebnim ciljem da glumi više muških likova. Nažalost, umro je dan pre nego što je trebalo da snimi scene kao ujak Oto u popularnom američkom sitkomu Bračne vode (Married... with Children). Budući da je njegov život tako surovo prekinut, možemo samo nagađati koliko je daleko mogao da prodre u mejnstrim. Kad sam intervjuisao Džona Votersa za časopis „ AnOther" 2022, rekao mi je da bi Divajn, da je danas živ, bio sudija u rijaliti takmičenju Rupolova dreg trka, obučen „ kao muškarac".

Tom prilikom, Voters je tvrdio da je „ na svaku savremenu dreg kraljicu uticao Divajn", jer „ sve imaju stav" i ispoljavaju „određenu količinu besa ". Na neki način, to bi bilo i objašnjenje Divajnovog neprolaznog uticaja. Sve do danas, 37 godina nakon smrti, on nas još uvek podseća da je dreg oblik umetnosti ukorenjen u radikalnom protestu.

„Njegov dreg je bio istinski politički i slogan 'prljavština je moja politika' definitivno važi i za veći deo današnje andergraund dreg scene", kaže Hol.

Takođe, može se reći da Divajnovo nasleđe danas inspiriše čitavu kulturu – od mejnstrim filma i pop muzike do visoke mode.

Godine 2020. prestižna modna kuća Loewe sarađivala je sa ljudima koji brinu o njegovoj zaostavštini prilikom organizovanja izložbe i kreiranja strogo odabrane kolekcije kojom je odata „počast Majlstedovom životu i njegovoj umjetnosti ostvarenoj kroz lik Divajna".

Zbog svega toga njegovo bogato nasleđe deluje fascinantno i, pomalo nalik Ursulinm pipcima, uliva se u različite rukavce pop kulture. Čak i danas, kad god se život čini učmalim ili dosadnim, uvek nas može prodrmati malo Božanstvene (ime predstavlja personalizaciju prideva divine – prim. prev.) intervencije.

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Šta je antraks i koliko je smrtonosan

I dok SZO izveštava o skorašnjim epidemijama antraksa u istočnoj i južnoj Africi, objašnjavamo koje oblike ova bolest ume da poprimi, koliko je smrtonosna i kako može da se pretvori u oružje.