Svi su se primili na trend sa VI lutkama, ali ima li razloga za zabrinutost

Dok korisnici interneta prave Barbi verzije sebe, stručnjaci upozoravaju na energiju koju veštačka inteligencija troši i zaštitu podataka.

Dok ste ovih dana skrolovali po društvenim mrežama, možda ste primetili da su vam se prijatelji i porodica pojavili u minijaturnim verzijama.

To je deo novog trenda u kom ljudi koriste alatke generativne veštačke inteligencije (VI kao što su ČetGPT i Kopilot da prepakuju sami sebe, bukvalno, u formu džepnih lutaka i akcionih figura.

Čitava stvar vinula se u nebo na internetu, sa brendovima i influenserima koji se neprestano igraju sa pravljenjem minijaturnih verzija sebe.

Ali neki pozivaju ljude da se suzdrže od ovog naizgled bezazlenog trenda, govoreći da strah od propuštanja zabave ne treba da nadjača zabrinutost zbog trošenja energije i preopterećivanja podataka za VI.

Kako funkcioniše generator VI lutaka?

Možda zvuči komplikovano, ali proces je zapravo jednostavan.

Ljudi unesu vlastite slike u neku alatku kao što je ČetGPT, zajedno sa pisanim promptovima koji objašnjavaju kako žele da finalna slika izgleda.

Ta uputstva su zaista veoma važna.

Ona poručuju AI alatki šta sve treba da generiše, od artikala sa kojima osoba želi da se pojavi do vrste pakovanja u kojoj želi da bude, što obuhvata oponašanje kutije i fonta popularnih igračaka kao što je Barbi.

Mnogi to nadalje personalizuju sa njihovim imenom, poslom i izborom odeće.

Sve to ne funkcioniše uvek, a mnogi su podelili neke od zabavnijih grešaka koje su alatke pravile, gde akcione figurice nimalo ne liče na njih.

Kao i druge generativne VI alatke, generatori slika takođe su skloni izmišljanju, a mnogi samo pretpostave kako bi neko trebalo da izgleda.

I ne koriste ih samo obični ljudi - trend je prigrlilo mnoštvo brendova onlajn, među njima kozmetička kompanija Mario Badesku, pa čak i britanska Kraljevska pošta.

U čemu je privlačnost?

Trendovi dolaze i odlaze, ali u njihovoj prirodi je da mogu da nateraju ljude da se osete primoranim da učestvuju kako bi izbegli da propuste glavnu zabavu.

„Generativna veštačka inteligencija olakšava i ubrzava ljudima mogućnost stvaranja i priključivanja trendovima", kaže Džasmin Enberg, glavna analitičarka društvenih mreža pri eMarkiteru.

Ona kaže da je tehnologija olakšala i ubrzala stvaranje onlajn sadržaja, što može da ima neočekivani efekat ubrzavanja ritma, a što može da iznervira druge korisnicike društvenih mreža.

Ali ona veruje da će trendovi koje omogućava veštačka inteligencija postati sve češći na našim fidovima „kako tehnologija bude bila redovniji sastavni deo naših digitalnih života".

Šta su glavni razlozi za zabrinutost?

I dok je ljude možda privukla laka zabava, trend se našao na meti kritika ljudi zabrinutih za njegov negativni uticaj na životnu sredinu.

Profesorka Đina Nef sa Univerziteta Kraljica Meri u Londonu kaže za BBC da ČetGPT „sagoreva energiju", a data centri koji se koriste za njegovo napajanje troše više električne energije za godinu dana od 117 zemalja.

„Mi se u mojoj kući šalimo da svaki put kad napravimo neki od ovih VI mimova, on ubije jedno drvo", kaže Lens Ulanof, američki urednik TekRadara, u tekstu o ovom trendu.

„To je hiperbola, naravno, ali slobodno možemo reći da generisanje VI sadržaja nije bez troškova.

„Možda treba malo više da razmislimo o svemu i koristimo ga drugačije."

Ljudi su takođe istakli da su podaci zaštićeni autorskim pravima možda bili korišćeni za pravljenje tehnologije koja generiše slike bez njihovog plaćanja.

„ČetGPT Barbi predstavlja trostruku pretnju, po našu privatnost, po našu kulturu i po našu planetu" kaže Nef.

„I dok personalizacija možda stvara dobar osećaj, ovi sistemi ubacuju brendove i likove u blender bez odgovornosti za bućkuriš koji na kraju iz svega toga ispadne."

A Džo Bromilov, direktor društvenih mreža i influenser u PR i kreativnoj agenciji MSL UK, pita se: „Da li je sladak, smešan rezultat zaista vredan svega toga?".

„Ako stvarno želimo da koristimo VI kako treba, moramo da postavimo ograničenja oko toga kako da je koristimo savesno", kaže ona.

Isprobala sam trend sa VI lutkama

Piše: Zoi Klajnmen, BBC urednica za tehnologiju

Krenula sam tako što sam našla sugerisani prompt onlajn - spisak uputstava koje treba ubaciti u VI alatku da bi vam ona generisala sliku.

Morate da unesete selfi sa uputstvom i morate da budete veoma konkretni u vezi s onim što želite, pa tako čak i sa spiskom dodataka koje želite uz sebe i u kojoj boji želite da bude kutija.

Otkrila sam da je bilo potrebno poprilično vremena da se napravi moja savršena džepna verzija upakovane u plastiku.

Kad je došlo do toga da ubacim naziv posla, moj prvi pokušaj bio je odbijen zato što sam stavila BBC njuz, a rečeno mi je da kršim politiku sadržaja - mislim da je to zato što trenutno BBC ne dozvoljava ČetGPT-ju da koristi njegov učinak.

Jednom kad dobijete sliku, verovatno ćete želeti dodatno da je doterujete; moj prvi pokušaj bio je suviše karikaturalan.

U narednoj, realističnoj verziji izgledala sam prilično starije nego što jesam, potom nalik detetu, i na kraju sam odustala od pokušaja da upotrebim pravu boju mojih očiju, koja se uporno prebacivala nazad na plavu (moje oči su mešavina kestenjaste i zelene).

Bilo je potrebno nekoliko minuta za nastajanje svake verzije i celokupni proces je bio sporiji nego što bih volela, potencijalno zbog njegove popularnosti.

Zaista je počelo da deluje kao previše posla za jedan u osnovi prolazni trend, a nije bilo ni savršeno - moja lutka se proteže daleko izvan namenjenog joj pakovanja.

Ali, što je najvažnije, negde u data centrima neki usijani kompjuterski serveri su se pušili dok su pravili Akcionu figuru Zoi.

Oni su skoro sigurno mogli da se iskoriste za neke mnogo korisnije stvari.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Preminuo pisac i borac za mir Filip David

Bivši urednik Dramskog programa Televizije Beograd i dobitnik Ninove nagrade umro je u 85. godini. Bio je jedan od osnivača Beogradskog kruga i veliki zagovornik mira.

Kako je izumro drevni indijski jezik aka-bo

Pripadao je velikoj porodici andamanskih jezika kojim govore domorodačka plemena na arhipelagu u severoistočnom delu Indijskog okeana, između Bengalskog zaliva i Andamanskog mora.

Bake koje su sačuvale albansku kuhinju

Kad su se albanske granice konačno otvorile devedesetih, a nacionalne televizijske mreže više nije kontrolisala država, mnoge iskusne domaćice su počele u emisijama da oživljavaju davno izgubljeno nacionalno kulinarsko nasleđe.