Povoljno poslovno okruženje mamac je kojim bi trebalo da ih privuku lokalne samouprave. Međutim, za mnoge je to veliki napor, jer je pored finansijskih mogućnosti i nadležnosti, potrebna i reforma administracije.
Prema podacima Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (Naled), tek pet lokalnih samouprava u Srbiji ima sertifikat o povoljnom poslovnom okruženju, dok su tri u procesu obnove.
Veliki je izazov skrojiti administrativni aparat po meri privrede, pa je opštinama i gradovima nekada za to potrebna podrška. Neki je traže u programu sertifikacije o povoljnom poslovnom okruženju, koji u Srbiji sprovodi Naled od 2007. godine, prenosi
RTS.
Taj alat daje im plan reformi i smernice kako da uvedu međunarodno priznate standarde efikasne i transparentne lokalne administracije. Da bi lokalna samouprava došla do sertifikata, treba da ispuni 75 posto kriterijuma.
"Mora da ima važeću strategiju lokalnog razvoja, mora da postoji funkcionalan privredni savet, plan implementacije koji prati strategiju na godišnjem nivou, plan kapitalnih investicija i niz drugih segmenata koji se odnose na mere podrške preduzetništvu, adekvatnu komunalnu infrastrukturu i bitno je da prati tržište radne snage", objašnjava Ivana Bogosavljević Čikić iz Naleda.
Važno je pratiti potrebe privrede jer im ona puni oko 60 odsto budžeta, navode u gradu Pančevu. Prvi pokušaj da zvanično postanu grad sa povoljnim poslovnim okruženjem je, kažu, propao, jer su se spotakli o to što organizacione jedinice za privredu nisu imale precizno definisana zaduženja. Nisu odustajali – 2015. stekli su sertifikat i nastavili da rade na unapređenju poslovnog ambijenta.
"Od izgradnje nove industrijske zone, velikog ulaganja u opremanje te industrijske zone. Čim smo to završili, mi smo dobili dva direktna strana investitora. U prvoj polovini ove godine imamo 12 pisama o namerama za investiranje u grad Pančevo, ali paralelno s ovim razvila se i domaća privreda", kaže gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov.
Program sertifikacije i u regionu
Da budu u službi privrede, kroz program sertifikacije, koji se 2012. proširio na region Jugoistočne Evrope, rešile su i neke lokalne samouprave iz Hrvatske, Makedonije, Bosne i Hercegovine. Grad Banjaluka je 2015. dobio sertifikat.
"Možemo da registrujemo preduzetnika u roku od 24 sata, maksimalno 48 sati. Pri prijavi za registraciju praktično sad plaćaju samo dve marke. Izdavanje građevinskih dozvola je jednošalterski sistem, idemo sad na elektronsku građevinsku dozvolu", objašnjava Radenko Komljenović iz Gradske uprave Banjaluke.
Privrednici kažu da im lokalna samouprava sertifikatom o povoljnom poslovnom okruženju šalje pozitivan signal, jer to znači da je dostigla traženi nivo usavršavanja.
"Mislimo da je to nešto što se i pokazalo izuzetno značajnim za samo takmičenje opština, koja će pre da privuče ne samo strane nego i domaće investitore, i koja će onima koji već deluju privredno u određenoj opštini dati najbolje mogućnosti", smatra Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije.
Uslovi za poslovanje u gradovima i opštinama koji imaju sertifikat, bolji su 76 odsto nego u ostalim lokalnim samoupravama, pokazalo je istraživanje. Sertifikat važi tri godine i u Srbiji košta između 5.000 i 10.000 evra, navode u Naledu. Jednom godišnje, kažu, lokalne samouprave prolaze proveru stručnjaka da li i dalje ispunjavaju uslove.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar