Da li cene u drugim marketima padaju zbog Lidla?

Otkako je najavljen dolazak Lidla, polemiše se u javnosti da li će to uticati na cene i promet drugih hipermarketa.
Da li cene u drugim marketima padaju zbog Lidla?
Foto: Pixabay
Postavlja se pitanje da li će drugi trgovinski lanci da uvedu dodatne akcije ili dodatno da snize cene, ali i pitanje kako dolazak nemačkog giganta utiče na domaće proizvođače, ako imamo u vidu da je svega između 20 i 25 odsto proizvoda u Lidl prodavnicama domaćeg porekla.
 
"Ovo nije prvi put da je došao veliki trgovinski lanac u našu zemlju. U početku će svakako uticati na promet drugih hipermarketa, ali moje je mišljenje da to neće trajati dugo", objašnjava za Blic Ljubodrag Savić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu i dodaje da je Lidlova promotivna kampanja u velikoj meri uticala na tako dobar odziv kupaca na samom početku, te će privlačenje zainteresovanih biti brže nego što je to slučaj sa drugim lancima.
 
Tome doprinosi, kako Savić tvrdi, i relativno dobar kvalitet robe koju nude, bez obzira što su se mnogi zapitali šta to prodaju po tako niskim cenama.  
 
Na pitanje da li smatra da će doći do korekcije cena, te da će drugi marketi sniziti svoje kako bi se prilagodili Lidlu, kaže da je tako nešto moguće samo na početku, ali ne i trajno.
 
"  Postoji veliki deo potrošača koji se, uprkos niskim cenama, opredeljuju za skuplje markete. To ima veze i sa navikom na određene markete, njihovom blizinom, ali i sa mišlju da će kupovinom određenog brenda dostići neki prestiž. Mogu da dam primer cene garderobe na Banovom brdu i u tržnom centru. Iako je nešto jeftinije na Banovom brdu, većina se ipak odluči na kraju za tržni centar, jer ima osećaj da je kupio nešto kvalitetnije", navodi Savić.
 
Euforiju oko otvaranja trgovinskih centara viđali smo i ranijih godina. Sličan slučaj je bio sa Ikeom, priča Savić. On dodaje da je nakon prvog talasa i interesovanja ljudi, promet kasnije sveden na normalnu meru, a to se može dovesti i u vezu sa znatiželjom kupaca.
 
"Svako na tržištu pronađe svoje mesto. Tako, na primer u Srbiji ima 28 banaka, od čega je većina stranih. Velika konkurencija, mala potražnja, trebalo bi da dovedu do sniženja kamatnih stopa, a to se nije dešavalo mnogo u prošlosti. Sličan model vidim u budućnosti i sa Lidlom i drugim marketima", kaže Savić.
 
Ono što možemo primetiti, osim u trenucima otvaranja, redovi na kasama nisu toliko veliki kao kada su se supermarketi prvi put pojavili u Srbiji. To je, kako Savić navodi, odraz konkurencije.
 
"Svuda ih ima, u svakom mestu, manjem, većem, po nekoliko. Nekada je bio jedan u većem gradu pa porodica jednom ili dva puta mesečno odlazi kolima da bi kupovala na veliko. Sada za tim nema potrebe, jer se u hipermarkete odlazi kao u male prodavnice", navodi on.
 
Kada je reč o uticaju Lidla na domaće proizvođače, i tu su mišljenja podeljena. Dok jedni kritikuju i apeluju da se okrenemo domaćim proizvodima, drugi tvrde da nisu veći lanci krivi što nismo zastupljeni na tržištu.
 
"Mi nemamo mnogo šta da ponudimo. Srbija nema toliko razvijenu industriju, pa je naša ponuda skromna i tu moramo da budemo objektivni", navodi Savić, a sa njim se donekle slaže i Branislav Gulan, član Odbora za srpsko selo Srpske akademije nauka i umetnosti.
 
Gulan smatra da brojka od 350 srpskih proizvoda, dakle oko četvrtine od 1.500 koliko ih ima u Lidlu, nije ohrabrujuća za male proizvođače, ali on navodi i da mi nismo sposobni kao potrošačko tržište.
 
"Ako imamo u vidu da po jednom hektaru naši proizvodi vrede 1.000 evra, a u Holandiji na istoj površini 16.000 evra, sve vam je jasno kako se kotiramo", ističe Gulan i dodaje da mnogo treba da radimo na tome da ne budemo samo društvo koje će da izvozi prerađene sirovine.
  • Dado

    17.10.2018 23:18
    Prvo i Lidlu gledajte cene robe na Kg (na deklaraciji). Na primer sirevi izgledaju jeftino u malim pakovanjima, ali kada pogledate cene to su 875 dinara kg, I 1100 (Engleski Cheddar). Po toj ceni cete u svakom marketu Lancu naci neki sir koji je jeftiniji. Na primer, U Amanu imate sireve za 500 dinara kg (Pica) I edamer za 690 (niza cena od lidla). Isto tako u metrou, tempu itd. Puter nemacki nestao cena 1100 kg, jefinitiji od prosecnih putera, ali ja kupio u Amanu za 900. Pekara u tempu nakon 18h, svi artikli snizeni.. jefinitije pecivo nego u lidlu. Znaci, sve u svemu, uvek ce lidl imati 1 do 2 artikla najjefitnije, ali imace i ostali.. S obzirom da ljudi slede stampedo i da ne razmisljaju ne shvataju da lidl uopste nije najjeftiniji, a roba je nama nepoznata. Kvantas u NS je jeftiniji sa poznatim brendovima. Pamet u glavu. Sto se tice investicije od 200 miliona eura, pa oni ce na jednom artiklu vratiti to.. tako da su to spinovi za nemislece...
  • DIS Tusam

    15.10.2018 18:47
    za purgera Dis je rodavao takav krompir za 30 dinara da nigde u NS nije vidjen tako kvalitetan. I jabukle je Dis pre svih prodavao po 39 din.MInerelnu vodu prodaje jeftinije. Prvo u Dis pa sta ne nadjemo na drugo mesto sve na kacijama. A i Lidl kad se bude moglo ulaziti bez čekanja kao za vize.
  • zbunimo kupca

    15.10.2018 18:40
    e necete bas da nadjete
    poziconiranje U Rodi na F putu mineralnavoda stoji na 10 mesta svaka vrsta odvojeno, ok nadjes koja ti treba padnes s nogiu.Pozicionirali su se i oni i ostali napr Univer kad je izmenjao mesta rafova pa i Maxi da su kupci kao na safariju traze robu po prodavnic i odustaju padajuci od umora.Neko im je prodao kurs menadzerski mutjak kao novinu,.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.