Srpska automobilska industrija - proizvodnja sporednog

Osnovno obeležje automobilske industrije Srbije je oslonjenost na proizvodnju marginalnih i manje vrednih delova, pa ne čudi da je 2016. godine prihod cele grane, preko sto preduzeća, iznosio oko tri miliona evra, dok je, poređenja radi, samo prihod poznate kompanije autodelova "Boš" iznosio preko 80 milijardi evra.

Piše: Živan Lazić

Upravo pogled u strukturu proizvoda ovdašnjih firmi automobilske industrije jasno pokazuje da je Srbija spala na samo dno.

Od preko stotinak firmi, jedino Džonson Elektrik u Nišu proizvodi elektromotore, bitan element u automobilu. Svi ostali ili, poput Fiat-a u Kragujevcu obavljaju završno sklapanje i lakiranje ili proizvode trivijalne, u suštini, nebitne elemente.

Nema niti jednog dela proizvedenog u Srbiji da se ugrađuje u motor, instrument-tablu, kočioni sistem ili volan.

Minimalno ovdašnjih dobavljača

Što je još apsurdnije ovde jesu pojedine firme svetske reputacije, lideri u delatnosti, ali proizvođači za automobil manje značajnih delova.

Tako Jura, Drahmajer i Leone proizvode kablovske setove, Boš sisteme za brisače, Magna presvlake za sedišta, Norma i Kontinental gumena i plastična creva, Mišelin i Kuper Tires gume i svi posluju sasvim solidno. Međutim, angažuju minimalan broj domaćih dobavljača.

Sa druge strane, u sećanju su nekadašnja Zastava i njeni dobavljači, za instrument tablu Teleoptik, IM "21. maj" za motor, prokupački FIOZ za kočioni sistem. Drastična je razlika između nekadašnje i sadašnje automobilske industrije u Srbiji. Ranije se skoro celo vozilo, a izvesno svi najvažniji delovi, proizvodilo na domaćem terenu, danas se ovde rade samo segmenti koji zahtevaju minimalno znanje.

Jednostavan i slabo plaćen rad

Ovakva struktura proizvodnog randmana znači da se traži uglavnom nekvalifikovan rad, za koji nije potrebno ozbiljnije obrazovanje, već kratka obuka, pa su i plate minimalne.

Tako je prihod celokupne ovdašnje industrije 2016. godine iznosio tek 2,95, dok je, poređenja radi, nemački Boš prihodovao 80 milijardi evra. Potpuno smo nebitni i u regionalnim razmerama, malo bolja porodična firma autobranše u Nemačkoj ima veći obim poslovanja od svih naših stotinak preduzeća ove delatnosti.

Druga posledica je kratak proizvodni lanac u Srbiji. Gro ovdašnjih kompanija uvozi sve sirovine i polufabrikate, a u Srbiji obavlja samo arbajt koji zahteva malo znanja. Poslodavci, a trideset najvećih preduzeća iz autoindustrije su u stranom vlasništvu, plaćaju samo goli rad.

Kako je godine 2006. prihod cele branše u Srbiji bio tek 420 miliona evra, shvatamo da je ovdašnja autoindustrija doživela krah još tokom poslednje decenije prošlog veka.

Srbija prespavala promene

Danas od nekadašnjih preduzeća više ne radi nijedno. Ono što je, krajnje destruirano preživelo ratnu dekadu, nije privatizaciju.

Nove firme je osnivao i svom interesu oblikovao strani kapital. Gledao je samo jeftini domaći rad, posve ignorišući dobavljanje od lokalnih firmi.

Danas na trideset najvećih otpada čak 92 odsto ukupnog prihoda, što znači da su ovdašnja mala i srednja preduzeća jedva opstajuća. Nije u pitanju samo vlasnička beskrupuloznost.

Dok smo ratujući po okruženju propadali, svetska autoindustrija se korenito menjala, najviše njena poslovna logika. Nekada se ulaganjem osvajala nova tehnologija ili novo, relativno bogato tržište; od devedesetih počinju promene na globalnom nivou i nestaju granice među blokovima, ne samo fizičke, već i granice u komunikaciji, bankarstvu...

Kod novih ulaganja gleda se samo cena rada.

Sporne državne subvencije

I dok su devedesetih svetski giganti autoindustrije krenuli ka Slovačkoj, Poljskoj, Mađarskoj, Češkoj, pa i Rumuniji i Sloveniji, nas su zbog rata i sankcija zaobilazili.

Nakon 5. oktobra, međutim, bilo je prilično kasno, a i pokušaji da se nekadašnja preduzeća revitalizuju privatizacijom bili su neuspešni. Posle decenije lutanja, shvatilo se da se mora početi iznova, osnivanjem novih firmi i došlo se do sadašnjeg nivoa.

Dolazak stranih firmi počiva na dosta osporavanom konceptu državnih subvencija. Podstiču se samo strani poslodavci, a i sam dolazak FIAT-a je ekstremno budžetski podržavan čitavu deceniju.

Dok domaći preduzetnici razumljivo protestuju da su zapostavljeni, niko u fokus pažnje ne stavlja verovatno centralno pitanje, strukturu proizvoda domaće autoindustrije. Jer, proizvodnja sporednih, nekada se govorilo "levih" segmenata, nije budućnost i oslanjanje na ovom nivou značilo bi da večito za sitne pare radimo jednoobrazne i iscrpljujuće fizičke poslove, a ne bi se razvijala ni domaća prateća industrija zasnovana na malim i srednjim porodičnim firmama.

Nedostaju razvojna odeljenja

Najbitnija razlika između proizvodnje ključnih i sporednih delova je u nivou potrebnog stručnog rada. Ukoliko je proizvod bitan on je i složeniji, zahteva više kvalitetnih dobavljača, a često se rade tehničke i dizajnerske modifikacije, manje promene i usavršavanja.

Naravno, i svaki proizvođač složenijih proizvoda ima svoj lanac dobavljača, često i lokalnih.

Podsetimo se još jednom socijalističke Jugoslavije i sistema "Zastave". Razvojna odeljenja nije imala samo kompanija u Kragujevcu, već i svaki ozbiljniji dobavljač, bar četrdeset od oko 120 koliko je obuhvatao ceo proizvodni lanac.

Bilo je tu i nepotrebnog trošenja društvenog novca, ali i velik broj tehnoloških i dizajnerskih unapređenja, moglo bi se reći u podlancu gotovo svakog složenijeg dela. A za taj rad neophodni su inženjeri, tehnolozi, elektroinženjeri, radnici visokih, pa i najviših kvalifikacija, dok izrada složenijih delova otvara mogućnost da se u proizvodnju uključe i male domaće firme.

Kako doći do bolje strukture proizvoda domaće autoindustrije

Odgovor se naslućuje, koncept državnih podsticaja bi trebalo osmisliti tako da se subvencionišu samo ona preduzeća čiji je asortiman takav da zahteva i visokostručna znanja i omogućava širenje lanca izrade u Srbiji.

Može se postaviti pitanje koliko je ova zemlja dobila subvencionisanjem kompanija krajnje jednostavnih proizvoda, u kojima radnici primaju platu 280, dok im penzija neće biti veća od 180 evra.
 
I jedno i drugo je nedovoljno i za golo preživljavanje, a boljeg nema bez zahtevnijeg rada.

  • @Filip

    26.10.2018 00:26
    da sagleda mogucnost proizvodnje automobila koji kao pogon koriste struju (i ne samo automobila vec i bicikala i mopeda) mi placamo FIAT-u nevidjena sredstva za proizvodnju djubreta
    Od koje tehnologije cemo da pravimo ta cuda na struju? Ne znamo ni trotinet da sklopimo a ne automobile visoke tehnologije. Mozemo fiat da poljubimo u ruku sto je uopste dosao ovde, ne placamo mi njima nista, jer je to njihovo.
  • trbuhozborac

    25.10.2018 21:36
    ...
    Nešto se tu ne uklapa. Ako je problem u modelu, zašto se ne proizvodi drugi? Jer teško ce Fiat pronaci ovako jeftinu a relativno obucenu radnu snagu u Evropi. A možda Fiat blefira, kako bi dobili nove podsticaje od države, ili pak ta fabrika zaista nije naročito profitabilna. U ovom drugom slucaju ce je zatvoriti. Najgori scenario je neprofitabilna proizvodnja, koju subvencioniše država, a u kojoj se ne zna ni ko pije ni ko placa.
  • dijasporac

    25.10.2018 21:01
    @Filip
    Pazi kad Amerikanci znaju da se Fiat 500L proizvodi u Srbiji a mali 500 u Poljskoj, kad bi se zezali. Takav podatak niko ne zna ni u Evropi, niti ga interesuje, zna se samo da je to fijatov automobil, da nije mecedes ili lexus i svi ga vezuju za Italiju, cak tako ovde i reklamiraju 500L, sve sa prepoznatljivim slikama Italije u pozadini. Problem je sto je to neuspesan model na trzistu, ima mnogo jacu, kvalitetniju i jeftiniju konkurenciju nego mali 500 u svom segmentu. Uzgred, ovde se od Fiata prodaju samo 500, 500L, 124 sedan i cabrio a na ulicama mozes primetiti samo mali 500 i vrlo-vrlo retko 500L, 124 nikad nisam video, kao ni Alfa Romeo modele, retko Stelvio i nista vise - Fiat je ponovo pukao preko bare, da nije malog 500 niko ne bi znao ni da postoje.

    Jos jednom, savremeni automobil je tehnoloski slozena sprava sa najsavremenijim tehnologijama i moze ga proizvesti samo ozbiljan proizvodjac sa tehnoloskim znanjem i razradjenom proizvodnjom. Automobile proizvode multinacionalne kompanije a ne drzave, Srbija pa i cela Istocna Evropa nema takvih kompanija sem ako neka globalna ne otvori pogone u tim drzavama. I to nije drzavni posao, nigde u svetu ne otvaraju drzave proizvodne pogone, drzava samo moze da privuce proizvodjace nekim povlasticama.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.