Uz prethodno objavljen "Priručnik za preduzetnike, vodič za pokretanje sopstvenog biznisa", uz iskustvo sa ženama u biznisu, autorka za 021 govori kakvi se sve izazovi ukazuju ženama koje žele nešto da pokrenu.
Kako kaže, vodič je napisala prvenstveno za početnike u biznisu, ali svakako može poslužiti svim ljudima koji žele da postignu više u životu. Priručnik obiluje iskustvima i savetima iz njene dvadesetogodišnje preduzetničke karijere. Takođe, zastupljeno je i mnogo konkretnih alata, kako bi se olakšalo da se izračuna isplatlivost poslovanja i omogućilo da se preduzmu odgovarajući koraci.
- Pre svega moram da kažem da apsolutno nema razlike prilikom pokretanja biznisa vezano za pol. Većina problema je i kod muškaraca i žena slična. Kad ulazimo u biznis, imamo iste strahove i ista pitanja. Na primer: kako ću ja to uspeti, da li sam dovoljno sposoban, koji su koraci, koliko dugo je potrebno da ostvarim profit, kako oformiti svoj tim, koga zaposliti, šta ako se osramotim i ne uspem, šta će reći familija, prijatelji, komšije. Jedina razlika, ako me pitate konkretno za žene je ta što smo naučene da žena treba da vodi više brigu o porodici i deci. Iz tog razloga, ženi su potrebne dodatne veštine dobre organizacije vremena i resursa. Isključivo zbog toga da bi ona bila uspešnija na poslu i smanjila osećaj krivice što dovoljno vremena nije u kući sa decom. Nikada ne bih preporučila da u startu gledamo na poteškoće, umesto toga, treba se fokusirati na posao koji vam najviše leži, koji vas najviše raduje i o kom želite još mnogo toga da naučite. Verovati u sebe i svoje mogućnosti je izuzetno važno i korisno, posebno na početku preduzetničkog života.
Vaš Interaktivni priručnik za preduzetnike i one koji to žele da postanu pokazao se kao koristan, a nedavno ste promovisali Biznis planer uspešne žene i Biznis planer uspešnog muškarca za 2019. godinu. Čime je inovirana nova publikacija i u čemu se razlikuje?
Interaktivni priručnik za preduzetnike "Uzmite život u svoje ruke – 7 koraka od ideje do realizacije" je doživeo svoje drugo izdanje. Čitaoci su me zvali i rekli su da im je izuzetno pomoglo što sam ih kroz priručnik vodila korak po korak sa svim odgovorima na mala i velika pitanja koja nisu imali kome da postave, mada se u mnogo slučajeva pokazalo da se ljudi i stide da pitaju. Evo odmah jednog saveta za sve čitaoce: ako se bavite prodajom, najvažnije je da slušate svoje kupce, njihove potrebe i želje, a kada prodate svoju uslugu ili svoj proizvod, još je važnije da saznate "fidbek", odnosno povratnu informaciju. Ako vam kažu da su dobili očekivanu vrednost, da im je vaš proizvod pomogao, na pravom ste putu da od svog kupca stvorite klijenta koji vam veruje i koji će vaš proizvod preporučiti svojim prijateljima.
Kome je namenjen Biznis Planer?
Biznis Planer sam kreirala da bih poslovne ljude naučila šta treba i šta ne treba da rade, odnosno kako treba da se organizuju da bi bili efikasniji, a rezultati njihovog rada efektniji. Preduzetnice koje mi redovno dolaze na personalni poslovni konsalting imaju velikih problema sa "time menagementom". Kada jedna žena koja ima svoju firmu, svoje zaposlene, porodicu, kaže da "ne zna gde udara" i počne da plače - meni je sve jasno – radi se o nepravilnoj organizaciji vremena i resursa. Odmah donosim Biznis Planer i pitam kako planirate svoje obaveze? Biznis planeri su namenjeni svim zaposlenim ljudima koji žele bolje i više u svom životu i na privatnom i na poslovnom planu. Ove godine počastila sam Biznis Planerom Uspešnog Muškarca i njih, jer smatram da bez obzira na to koliko je današnja savremena žena sposobna i samostalna, potrebni su nam odgovorni, ozbiljni i dobro organizovani muškarci.
Kao konsultant držite poslovne treninge za unapređenje poslovanja u kompanijama u Srbiji i regionu?
Da, veoma sam srećna što su vlasnici preduzeća prepoznali uslugu poslovnog konsultanta kao važnu investiciju za unapređenje poslovanja i pre svega potrebu da se situacija u kompaniji sagleda eksterno od strane stručnog lica. Vrlo često su vlasnici toliko zaokupljeni svojim dnevnim obavezama, da im očigledna rešenja promaknu. Tada na scenu dolazi poslovni konsultant, koji pre svega radi internu i eksternu analizu kompanije i na osnovu potreba preduzima neophodne korake. Najveći akcenat uvek je na prodaji, jer "ako nema prodaje, nema ni biznisa".
Moji prodajni treninzi su posebno korisni jer sa direktorom prodaje i prodajnim timom definišemo konkretne ciljeve za nadolazeći period i formiramo kompletnu prodajnu strategiju sa akcionim planom za svakog člana tima. Rezultati su očiti jer "fidbek" koji dobijam od klijenata nakon saradnje to i potvrđuje. To je veliki podsticaj da učim i da se usavršavam još više. Svaka pohvala prija, ali daje i određenu težinu i nivo odgovornosti podiže za dve stepenice više. Cilj mog poslovanja kao konsultanta i mentora je obučiti vlasnike preduzeća da postanu najbolji u svojoj delatnosti. Uspeh mojih klijenata je i moj uspeh.
Koja su to zanimanja žena sa kojima najvše radite kao konsultantkinja i poslovna savetnica i koliko je važna jedna takva uloga u biznisu? U kojoj meri može da pomogne?
Možda ću vas sada iznenaditi, ali najviše poziva za poslovni konsalting imam baš od muškaraca i to vlasnika srednjih i velikih kompanija. Muškarci nisu uvek otvoreni za promene, ali žele svoje poslovanje podići na viši nivo i prilagoditi ga tržištu. Potrebno im je osnaživanje da svoj posao unaprede i postanu lideri na tržištu, takođe potrebno je i pronaći najbolje rešenje kako izgraditi odličan tim, usavršiti poslovne procese, motivisati sebe i svoje zaposlene. Što se tiče žena preduzetnica, one su često mnogo svesnije koliko je važno investirati u svoje znanje i veštine, ali i u znanje i veštine svog tima i to me posebno raduje.
Pitali ste koja su to zanimanja, apsolutno je svejedno da li prodajete čokoladu, haljine ili automobile, vi ste na tržištu i morate pronaći svoje mesto, tako da je poznavanje menadžmenta od presudne važnosti za uspeh svake kompanije.
Koja je Vaša formula uspeha?
Na kraju svakog poslovnog treninga prikazujem svoju formula uspeha i svi obično zastanu, očekujući formulu za ekstra zaradu, pošto uvek kada definišemo ciljeve, postavljamo i "gold" ciljeve. Međutim, smatram da je najveći uspeh kada na kraju svakog meseca sebi postavite tri pitanja: koliko sam pomogao sebi, koliko sam pomogao svojoj porodici, a posebno, koliko sam pomogao nepoznatim ljudima da unaprede, olakšaju i ulepšaju svoj život? Uspeh merim veličinom srca, koliko možemo biti otvoreni za druge ljude da ih saslušamo, da ih razumemo i da im pomognemo.
Bavite se i humanitarnim akcijama, šta ste do sada realizovali, a šta je ono što je u planu?
Ne bih da nabrajam šta sam radila, jer to nije moj cilj. Cilj je da humanitarnim akcijama podsetim i druge ljude da je naša obaveza i dužnost da pomažemo jedni drugima, a pogotovo ljudima koji su trenutno ugroženi i u teškoj situaciji. Smatram da jedino na taj način svom životu možemo dati viši smisao – a taj smisao je da kao ljudi treba da budemo svesni da nismo sami i da ne možemo bit srećni ako zažmurimo i ne vidimo da je drugima oko nas teško. Ovom prilikom bih podsetila da je trenutno u toku akcija
"120 paketića za decu novosadskog Svratišta", te molim sve koji su u mogucnosti da pomognu, da svoje donacije uplate na račun Fondacije 021, a slatkiše da donesu u prostorije Radija 021.
Indira Popadić je sertifikovana poslovna konsultantkinja, doktorant Tehničkog fakulteta (inženjerski menadžment). Uz formalno obrazovanje, edukovala se i usavršavala na ličnom i profesionalnom planu. Poseduje dvadesetogodišnje iskustvo u preduzetništvu malih i srednjih preduzeća.
Uže oblasti stručnosti su joj poslovno savetovanje pojedinaca i kompanija, treninzi i radionice za početnike u biznisu, unapređenje poslovanja, povećanje prodaje, poslovno pregovaranje i vođenje tima. Indirina misija i cilj su da inspiriše preduzetnike i one koji to žele da postanu da ulože trud u svoj lični rast i razvoj, kako bi stekli dodatne veštine i znanja, te kroz proveren recept – korak po korak – ostvare svoj lični i profesionalni cilj i uspeh.
Komentari 1
Tomi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar