Crna Gora - zamućena "Suza Evrope"

Dugo je izgledalo da je težina i izuzetno visoka cena građevinskih radova najveća nevolja izgradnje prve etape autoputa Bar - Boljare. Deo javnosti, međutim, ističe da je ugrožena reka Tara, biser divlje lepote Crne Gore, a konačan sud o svemu daće UNESKO.
Crna Gora - zamućena "Suza Evrope"
Foto: 021.rs
Piše: Živan Lazić
 
Megaprojekat crnogorske državnosti, autoput Bar - Boljare, sve više je u žiži javnosti, i to ne samo regionalne.
 
Reč je o crnogorskom delu zamišljene trase puta Beograd - Bar, čije se pojedine kraće etape u Srbiji grade i zarad boljeg saobraćajnog povezivanja zapadne Srbije. Ipak, nije izvesna izgradnja stotinak kilometara duge deonice Požega - Boljare na kojoj nema većih naselja, a teren je surovo nepovoljan.
 
Procenjuje se da bi cena izgradnje bila izuzetno visoka, pa je pitanje ima li Srbija uopšte interes za novom saobraćajnicom.
 
Pre deset godina adut
 
I pored neizvesnosti izgradnje kompletne relacije, Crnogorci ne odstupaju. Vlast Mila Đukanovića teško može odustati od aduta kojim je pre deset godina zadobijala naklonost građana zagovarajući izdvajanje iz već zaboravljene zajednice Srbije i Crne Gore.
 
Međutim, nevolje u vezi sa projektom samo se gomilaju. Podsetimo, prošle godine je započeta prva podetapa Smokovec-Uvač-Mateševo, duga 41 kilometar dok se ceo autoput Bar - Boljare proteže 169 kilometara.
 
Reč je o najtežoj deonici, pa je i projektovana cena paprena, 809 miliona evra. Naravno da državica nema tih para.
 
Veća je nevolja što su evropske razvojne banke odbile da to finansiraju. Naručilac se zadovoljio da uđe u aranžman sa kineskim izvođačem koji je jedini obezbeđivao i finansijera, državnu banku. Pozajmica, na 20 godina uz šest godina grejs perioda, pokriva 85 odsto vrednosti posla, dok ostatak Crna Gora plaća iz budžeta.
 
Kockanje javnim novcem
 
Sporan momenat pri uzimanju kredita je što je ugovoren u dolarskoj valuti, dok je vrednost posla iskazana u evrima.
 
Tako će vrednost vraćenog kredita umnogome zavisiti od odnosa dve valute, evropske i američke, u momentu isplate pojedinih rata. To je neka vrsta kockanja javnim novcem, s tim da može i da se izgubi i da se dobije.
 
Stvar je postala mnogo ozbiljnija kada je sredinom tekuće sezone Međunarodni monetarni fond analizirao ekonomsku i finansijsku poziciju brdovite balkanske državice. Bio je decidan u stavu da je za ekonomiju 670.000 ljudi čiji je BDP vredan 4,37, javni dug od 2,85 milijardi evra prevelik.
 
Još kada se pridoda aranžman u vezi sa autoputem, MMF je uočio da će javni dug najkasnije krajem naredne godine dostići i sto odsto BDP, pa je snažno insistirao da Crna Gora momentalno prestane sa novim zaduživanjem. Savetovao je i da republička vlada sažme i tekući, ali i još više, budžet u naredne dve, tri godine.
 
Zapravo, "dežurni svetski policajac" se pridružio evropskim razvojnim bankama u proceni da je ceo projekat Bar - Boljare preambiciozan za malu i relativno nerazvijenu zajednicu.
 
Slaba protočnost autoputa
 
Osnov slabosti je i, prema planu, slaba protočnost autoputa, nedovoljna da isplati i polovinu zaduženja.
 
Već za vraćanje samo kamata tokom grejs perioda, Crna Gora je uvela posebnih 0,07 evra dodatne akcize na svaki litar goriva, te dodatna opterećenja na potrošnju duvana, alkohola i gaziranih napitaka. Očito, za vraćanje cele rate biće neophodno mnogo oštriji rezovi, snažno tereteći građane i poreske obveznike Crne Gore.
 
Ovde se, međutim, nedaće ne završavaju. Mreža za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) uporno je isticala da je veoma vidljiv uticaj budućeg druma na reku Teru, najčistiji gorski biser Crne Gore. Voda planinske lepotice može se piti sa celog toka reke i stoga Taru često nazivaju "Suzom Evrope". Sada se, pak, voda na više mesta zagađuje.
 
Posebno je loš uticaj kod petlje Mateševo, gde se grade dva mosta, Tara 1 i Tara 2, a izvođači su promenili i osnovni rečni tok. Na nedavnom okruglom stolu, Vladimir Prešić sa Biološkog fakulteta u Podgorici, predstavio je studiju po kojoj je broj jedinki na dnu reke 50 na metar kvadratni.
 
Prošle godine istraživanja su pokazivala hiljadu, sezonu ranije i duplo više jedinki. Promene je protumačio kao posledice građevinskih radova.
 
Promena rečnog toka
 
Za ekološku aktivistkinju Natašu Kovačević posebno je zabrinjavajući regulacioni plan, koji je označila kao "primer kako se zaobilaze svi zakoni u vezi sa zaštitom životne sredine". Prezentacija avionskih snimaka jasno pokazuje veštačku promenu korita i preusmeravanje toka reke.
 
Godinama je vlast plan o pojedinostima zamišljenog autoputa držala u tajnosti; tako je izbegnut uticaj javnosti u procesu planiranja. Aktuelna vlada je ne samo nastavila da ignoriše javnost, već je zakazivanjem konferencije za novinare resornog ministra u vreme kada se održavao okrugli sto pokušala da umanji značaj prigovora.
 
Ipak, pritisak crnogorske ali i evropske javnosti je ogroman, pa će o celom slučaju odlučiti UNESKO, čiji se izveštaj očekuje početkom decembra.
 
Kako da Evropa pomogne malima
 
Slučaj zamućivanja "Suze Evrope" bi morao biti poučan. Očito da nije najbolje da vlada projekte velikog uticaja na okolinu donosi gotovo potajno. Uvid javnosti bi morao biti omogućen od samog početka.
 
Čini se da bi i Evropska unija mogla izvući nauk. Dobro je da razvojne banke realno procenjuju ekonomičnost svakog predloga. Međutim, čini se da projekte ovog tipa male države mogu da rade samo oslanjajući se na sufinansiranje evropskih banaka.
 
Tada bi ceo proces od početka bio pod uvidom, pravovremeno bi se uočavale sve potencijalno sporne tačke. U takvim uslovima i prilagođavanje ekološkim zahtevima je mnogo izvesnije i lakše, nego u slučaju kada naručilac sve radi sam, potom započne i poprilično odmakne u poslu.
  • Vazd

    27.11.2018 21:48
    Tibi
    Auto put na svakoj teritoriji sluzi da poveze pre svega lokalno stanovnistvo, kako bi se razvila ekonomija na doticnoj teritoriji. Postojanje auto puta pre svega diktira gustina stanovnistva doticne oblasti, mnogo pre nego sto to diktira sta se sa tom saobracajnicom povezuje. Deo puta izmedju Pozege i Boljara (dalje do Kolasina) bi se slabo do skoro nikako koristio, bas iz razloga sto je gustina stanovnistva ekstremno niska. Slicno je i sa celom Crnom Gorom, gde je gustina jako mala, te bi se taj autoput isplatio samo pojedinim dugolinijskim kamiondzijama i nama koji idemo na more u CG, pa stignemo dole za 4 i po sata :-)
  • Anonimus

    27.11.2018 09:19
    Crna Gora se odavno proglasila ekološkom državom, a sada zagađuje svoje veliko blago, lepoticu reku Taru...
  • Igor Mirkov

    27.11.2018 09:18
    Krivaja 21
    EBRD banka investira u Pacifickom oceanu na otoku Fiji struju. Pojedina sela po Evropi nemaju a tamo samo hoteli i bungalovi nema nikakve proizvodnje. Da mogu ovi da odu djaba na odmore.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.