Redakciji finansijskog portala
Kamatica javio se Vojislav L, penzioner koji trenutno živi u u Africi, a u Srbiju dolazi jednom godišnje, na mesec dana. U julu ove godine kada je u banci otvarao račun na koji će mu se uplaćivati penzija, nije mu ponuđeno da potpiše "Izjavu radi utvrđivanja statusa funkcionera". Sredinom septembra na njegovu adresu u Beogradu stigao je taj dokument, ali kako on u tom trenutku nije bio u zemlji nije ni mogao da ga potpiše.
"Banci sam izneo svoj slučaj u želji da se dogovorimo, predložio sam da pošaljem skeniranu izjavu mejlom ali, rekli su mi da moram da dođem lično, inače će mi krajem godine 'obustaviti obavljanje svih transakcija'", kaže sagovornik Kamatice.
Pre nekoliko dana to se i desilo, zbog nepotpisivanja račun mu je trenutno blokiran i on može samo da prima penziju na njega, ali ne i da raspolaže svojim novcem. Kako su mu objasnili u banci, čim potpiše taj dokument, račun će mu odmah biti odblokiran i moći će da raspolaže svojim novcem, a do tada ne.
Svaka banka ima svoju proceduru
Da li je sve ovo bilo neophodno i da li se ceo postupak oko utvrđivanja statusa funkcionera mogao uraditi bez nametnute dodatne obaveze klijentima, portal Kamatica je pitao nekoliko banaka. Niko nije želeo da odgovori, ali ni da dostavi podatak o broju klijenata koji su potpisali tu izjavu, kao ni koliko računa su zbog toga blokirali.
Na koji način će utvrditi da li je klijent funkcioner, član uže porodice funkcionera ili bliski saradnik funkcionera banke su mogle da urede svojim unutrašnjim aktima. Odnosno, ostavljeno im je da one same odluče koji je najbolji način da sve to završe.
"Smatramo da fokus aktivnosti koje banka sprovodi treba da bude na cilju - a to je da nedvosmisleno i na pouzdan način utvrdi da li je reč o ovim kategorijama klijenata. U slučaju da je banka svojim unutrašnjim aktima predvidela da se pribavljanje pismene izjave sprovodi i u odnosu na stranke sa kojima je poslovni odnos uspostavljen pre stupanja na snagu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, a ne samo prilikom uspostavljanja novog poslovnog odnosa, smatramo prihvatljivim da se popunjavanje izjave zatraži prilikom njenog prvog dolaska u banku, odnosno prilikom redovnog ažuriranja podataka te stranke u okviru praćenja njenog poslovanja u skladu sa utvrđenom kategorijom rizika - i bez stavljanja klijenta u položaj obaveznog dolaska kod obveznika (banke) isključivo radi potpisivanja izjave", kažu u Narodnoj banci Srbije.
Ipak, kako Kamatica saznaje, različite banke su imale i različite zahteve. Pa tako, u Rajfajzen banci je zahtevano da se popunjena izjava fizički donese u banku, u suprotnom "banka će obustaviti obavljanje svih transakcija". Sa druge strane, u NLB banci klijentima je na kućnu adresu stizala izjava o statusu funkcionera, uz objašnjenje da ukoliko ne dođu u banku i ne potpišu je banka će smatrati da nisu funkcioneri. Sličan pristup imala je i Telenor banka, s tim da su oni sve slali mejlom.
"Ako banka preduzimanjem drugih propisanih aktivnosti, osim pribavljanjem pismene izjave, nije utvrdila da je stranka funkcioner odnosno povezano lice sa funkcionerom, niti u konkretnom slučaju postoje okolnosti koje ukazuju na to, smatramo da nije opravdano blokirati račun tih korisnika", smatraju u NBS.
Banke su se razlikovale i po tome koliki rok su ostavile klijentima da popune izjavu. U nekima je rok istekao krajem novembra, dok su druge ostavile do kraja godine.
Ko ima obavezu prijavljivanja imovine
- Funkcioner (predsednik države, ministri, narodni poslanici, direktor, zamenik direktora, član organa upravljanja ili drugu ekvivalentnu funkciju u međunarodnoj organizaciji,guverner, viceguverner...)
- Član uže porodice funkcionera (bračni ili vanbračni partner, roditelji, braća i sestre, deca, usvojena deca i pastorčad i njihovi bračni ili vanbračni partneri).
- Bliži saradnik funkcionera (fizičko lice koje ostvaruje zajedničku dobit iz imovine ili uspostavljenog poslovnog odnosa ili ima bilo koje druge bliske poslovne odnose sa funkcionerom).
Komentari 18
Milan
Zoran
Banke i osiguravajuće kuće zahtevaju da klijent dođe da bi mu ponudili nešto novo da mu prodaju!
Moja firma je stvari uredila tako da se moglo rešiti skeniranjem popunjenog formaulara. Svi moji klijenti su mi bili vrlo zahvalni što su mogli tako da reše stvari a što se tiče prodaje svakako me zovu i ja ih obaveštavam o novostima... Ne gnjavim ih.
Prodavci su videli priliku da malo ispipaju svakog klijenta i pokušaju još nešto da prodaju, eto zato su vas zvali da obavezno dođete.
Srebren Zolic
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar